Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn afwegingen


X-11

Aanbevolen berichten

Oke, mijn idee is dus als volgt:

 

Ik verwacht ofwel een algehele uitval van elektronica, of een instorting van de samenleving door andere zaken (economische onrust of iets dergelijks). In geen geval wil ik dan in de buurt zijn van andere mensen. Als elektronica wegvalt zullen er, in mijn opinie, binnen twee dagen rellen uitbreken en wanneer blijkt dat de overheid niet in staat is te "helpen" dan zal de chaos compleet zijn denk ik. Thuis zitten lijkt mij dus niets.

Ik heb een vrouw en twee kinderen (derde onderweg), en twee honden (de hamster kan me gestolen worden hahaha). Op het moment ben ik huisvader (gedwongen door ww) en dat zorgt er voor dat ik de kinderen dichtbij mij heb en ze dus snel mee kan nemen WTSHTF. Mijn plan is om mij en mijn gezin alleen te verplaatsen in het donker. Te voet gaat te langzaam en ik zal de fiets sneller pakken (snelle reparatie mogelijkheden en de mogelijkheid om voldoende spullen mee te nemen). Mijn eerste BOL bevind zich dan ook op fiets afstand (3 a 4 uur van ons huis). Hier kunnen we een eerste kamp opzetten en ongezien slapen en de voorraden aanvullen. Binnen afzienbare tijd kunnen we naar een volgende plek vertrekken (ook in het donker en op fietsafstand). Dit totdat we de eindbestemming hebben bereikt ergens in Duitsland.

Voor achter de fiets heb ik een kar, je kent ze wel, geel blauw, voor de kinderen met ruimte voor bagage en een stevige plastic kuip. Daar kan zowel de maxi-cosi in als nog een van mijn kinderen, het derde kind kan op het kinderzitje op de fiets. Ik heb een tweetal rugtassen klaar staan met daarin onderandere: aanstekers, papier, uitgebreide ehbo artikelen, messen, touw, kaarsen, plastic zakken, ijzerdraad, vis artikelen en aller belangrijkste, in mijn ogen, mijn grote SAS survival handboek (waterdicht verpakt).

Ik heb een plek gevonden die mij kan voorzien in water en voedsel (jacht en verzamelen) en ik kan er genoeg vinden om een langdurig onderkomen te maken. Om te jagen zal ik zelf een ouderwetse longbow maken (moet ik nog gaan oefenen maar op Youtube staan mooie films die nauwkeurig beschrijven hoe dit gedaan moet worden, en op de een of andere manier blijft dit allemaal erg goed in mijn hoofd hangen). De natuur zal ons genoeg geven, huiden zal ik gebruiken voor kleding en het vlees zal ik roken om het lang houdbaar te maken. evenals vis die ik vang.

Het belangrijkste nu vind ik dat ik zoveel mogelijk de technieken onder de knie ga krijgen, manden vlechten, vuur maken, die boog maken, pijlen maken etc. en dit vervolgens overdragen aan mijn kinderen. Mijn vrouw vind het allemaal maar vreemd, maar gelukkig heb ik avontuurlijke kinderen hahaha.

Mijn zwakke punten liggen volgens mij in de winter, wanneer voedsel schaars zal zijn. roken en drogen moet mij daarin helpen. Tevens ben ik in de periode dat we onderweg zijn kwetsbaar. gelukkig doe ik al aan martial arts sinds mijn 10e verjaardag, kan ik goed overweg met een mes en heb ik een twee meter lange stok waarmee ik me prima kan verdedigen. Over vuurwapens maak ik mij hier in NL niet zo druk. maar ook die kan ik je afhandig maken als het moet... door in het donker te reizen verminder ik het risico denk ik.

Mijn uiteindelijke BOL is erg goed te verdedigen van een eventuele indringen, ook al ligt het ver van de bewoonde wereld. maar better safe than sorry is mijn motto. En zolang je niet binnen mijn gezin hoort ben je mijn vijand :)

de honden kunnen met gemak mee, de ene is een chihuahua dus die past overal, en de mechelse herder kruising is een gedreven hardloper naast de fiets en kan eventueel bij de kinderen in de kar.

 

zien jullie punten die ik nog beter moet bestuderen? ik weet dat ik nog heel veel in de praktijk moet brengen en ik moet nog heel veel leren over eetbare planten.

 

ik hoor graag wat jullie denken.

 

groeten X-11

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Bunkerprepper

De uitval van electronica is inderdaad aan de orde als er een hackeraanval of EMP aanval komt. Van alle zaken die kunnen gebeuren, is de uitval van systemen tengevolge van hacken/internetfailure zeer waarschijnlijk.

 

BP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, mijn idee is dus als volgt:

 

Ik verwacht ofwel een algehele uitval van elektronica, of een instorting van de samenleving door andere zaken (economische onrust of iets dergelijks). In geen geval wil ik dan in de buurt zijn van andere mensen. Als elektronica wegvalt zullen er, in mijn opinie, binnen twee dagen rellen uitbreken en wanneer blijkt dat de overheid niet in staat is te "helpen" dan zal de chaos compleet zijn denk ik. Thuis zitten lijkt mij dus niets.

Ik heb een vrouw en twee kinderen (derde onderweg), en twee honden (de hamster kan me gestolen worden hahaha). Op het moment ben ik huisvader (gedwongen door ww) en dat zorgt er voor dat ik de kinderen dichtbij mij heb en ze dus snel mee kan nemen WTSHTF. Mijn plan is om mij en mijn gezin alleen te verplaatsen in het donker. Te voet gaat te langzaam en ik zal de fiets sneller pakken (snelle reparatie mogelijkheden en de mogelijkheid om voldoende spullen mee te nemen). Mijn eerste BOL bevind zich dan ook op fiets afstand (3 a 4 uur van ons huis). Hier kunnen we een eerste kamp opzetten en ongezien slapen en de voorraden aanvullen. Binnen afzienbare tijd kunnen we naar een volgende plek vertrekken (ook in het donker en op fietsafstand). Dit totdat we de eindbestemming hebben bereikt ergens in Duitsland.

Voor achter de fiets heb ik een kar, je kent ze wel, geel blauw, voor de kinderen met ruimte voor bagage en een stevige plastic kuip. Daar kan zowel de maxi-cosi in als nog een van mijn kinderen, het derde kind kan op het kinderzitje op de fiets. Ik heb een tweetal rugtassen klaar staan met daarin onderandere: aanstekers, papier, uitgebreide ehbo artikelen, messen, touw, kaarsen, plastic zakken, ijzerdraad, vis artikelen en aller belangrijkste, in mijn ogen, mijn grote SAS survival handboek (waterdicht verpakt).

Ik heb een plek gevonden die mij kan voorzien in water en voedsel (jacht en verzamelen) en ik kan er genoeg vinden om een langdurig onderkomen te maken. Om te jagen zal ik zelf een ouderwetse longbow maken (moet ik nog gaan oefenen maar op Youtube staan mooie films die nauwkeurig beschrijven hoe dit gedaan moet worden, en op de een of andere manier blijft dit allemaal erg goed in mijn hoofd hangen). De natuur zal ons genoeg geven, huiden zal ik gebruiken voor kleding en het vlees zal ik roken om het lang houdbaar te maken. evenals vis die ik vang.

Het belangrijkste nu vind ik dat ik zoveel mogelijk de technieken onder de knie ga krijgen, manden vlechten, vuur maken, die boog maken, pijlen maken etc. en dit vervolgens overdragen aan mijn kinderen. Mijn vrouw vind het allemaal maar vreemd, maar gelukkig heb ik avontuurlijke kinderen hahaha.

Mijn zwakke punten liggen volgens mij in de winter, wanneer voedsel schaars zal zijn. roken en drogen moet mij daarin helpen. Tevens ben ik in de periode dat we onderweg zijn kwetsbaar. gelukkig doe ik al aan martial arts sinds mijn 10e verjaardag, kan ik goed overweg met een mes en heb ik een twee meter lange stok waarmee ik me prima kan verdedigen. Over vuurwapens maak ik mij hier in NL niet zo druk. maar ook die kan ik je afhandig maken als het moet... door in het donker te reizen verminder ik het risico denk ik.

Mijn uiteindelijke BOL is erg goed te verdedigen van een eventuele indringen, ook al ligt het ver van de bewoonde wereld. maar better safe than sorry is mijn motto. En zolang je niet binnen mijn gezin hoort ben je mijn vijand :)

de honden kunnen met gemak mee, de ene is een chihuahua dus die past overal, en de mechelse herder kruising is een gedreven hardloper naast de fiets en kan eventueel bij de kinderen in de kar.

 

zien jullie punten die ik nog beter moet bestuderen? ik weet dat ik nog heel veel in de praktijk moet brengen en ik moet nog heel veel leren over eetbare planten.

 

ik hoor graag wat jullie denken.

 

groeten X-11

 

Da's een flink stuk fietsen naar Duitsland. Kun je een gebroken ketting repareren? Kun je een slag in het wiel herstellen? Heb je extra binnenbanden bij je? Heb je al vaker met een boog gejaagd? En wat gevangen? Heb je al eens een dier gevild? Hoe kom je aan drinkwater onderweg? Heb je een waterfilter op je BOL? Spreek je vloeiend (accentloos) Duits?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Doomsday ik denk zelf dat de meeste mensen elkaar opzoeken. van kleine steden naar grote steden gaan omdat daar over het algemeen het meeste te halen valt. op de preppers na zijn er maar weinig die weten hoe ze van de natuur zouden kunnen leven. ik denk dat het wel mee gaat vallen met de drukte. en een paar gelijkgestemde is ook niet erg, vooral niet als ze dezelfde ideeen hebben, maar ik denk dat ik redelijk save zit met mijn BOL. @Bunkerprepper jep, en aangezien alles berust op elektronica... ik wil binnen een week op locatie zijn want dan wordt het pas echt serieus denk ik... in eerste instantie zullen veel mensen denken dat het wel goed gaat komen, en dat het tijdelijk is, dat de overheid wel komt helpen... als dat alles een leugen blijkt, moet ik veilig zitten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi x,

 

Tja je verhaal is duidelijk.

Ik geloof niet dat er een goed of fout is dus laat dat voorop staan.

Ik heb zelf ook kinderen en die zijn nou niet echt dol op donker, dus je moet op zijn minst regelmatig met je kinderen oefenen.

Het is niet echt handig/ stelth als je gillende kinderen hebt die schrokken van een uil of wat dan ook?

 

Reizen in het donker heeft enorme voordelen en enorme nadelen, geluid draagt verder en als jij licht maakt ben je zowat een vuurtoren als tshtf en alles donker is, wil je in het pikke donker fietsen met de kans, zekerheid, dat je takken/boomstam/ grote steen raakt?

 

Wat doe je als je andere tegenkomt, lijkt me een zekerheid op zon trip?

Ik zou me bijzonder kwetsbaar voelen.

 

Zomaar wat vragen die me te binnen schieten.

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JohnM, dat is het zeker, daarom in etappes. gebroken ketting, slagen etc is allemaal te doen. plakspullen en extra binnenbanden liggen in de kar. nooit met een boog gejaagd, wel een 2 jaar lang mee geschoten. dieren heb ik gevild, maar dat is zo lang geleden dat ik dat weer wil doen om het gevoel terug te krijgen. vroeg deed mijn opa zelf zijn kippen en konijnen slachten en als mannetje van 8 mocht ik hem daarbij helpen en uiteindelijk zelf doen. Waterfilter heb ik (nog) niet, en zal me moeten behelpen met koken van water en filteren via een doek. Duits spreek ik, maar niet vloeiend of zonder accent. daarom wil ik zoveel mogelijk contact vermijden. water heb ik trouwens ook in mijn tas zitten en zal extra flessen in de kar gooien (heb altijd een voorraad in huis)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel overdacht plan. Klinkt goed

 

Maar misschien een idee om nu al wat spullen naar de plek te brengen en dan water/luchtdicht verbergen.

Misschien er al een oude houtkachel verstoppen, dan verbeter je in ieder geval een zwak punt.

Hoe ga je daar slapen, tent/grot/hutbouwen?

En je gaat naar een bos, neem houtwerk gereedschap mee. (bijl zaag enz)

Train je hond en die chillchilla zal ook wel ergens goed in zijn. Misschien kan je hem leren hamsters jagen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een heel mooi uitgedacht plan X-11. Er zijn weinig preppers die dergelijke scenario's stap voor stap uitdenken. Ook vindt ik je verwachting van een volledige uitval van het stroomnet realistisch. Sommige preppers denken met een zonnepaneeltje of een aggregaat een grid failure te kunnen overleven. De realiteit is dat ongeveer 90% van de mensen een grootschalige stroomuitval waarschijnlijk niet zal overleven. Vertrekken uit dichtbevolkte gebieden waar men sterk afhankelijk is van elektriciteit en gemotoriseerde voertuigen is dus prioriteit nummer 1. Wie in Nederland blijft zal slachtoffer worden van ongekende chaos. Goed plan dus om per fiets het gebied zo snel mogelijk te verlaten.

 

Wat je BOL betreft, misschien is het handig om de deze alvast te voorzien van voedselvoorraden (en water(filter)systemen). Je bespaart dan veel energie door niet te hoeven jagen, als je daarmee al succesvol zal zijn, want dit lijkt me geen gemakkelijke opgave. Verder zou ik meer mensen betrekken in je BOL. Met alleen je gezin ben je namelijk erg kwetsbaar. Vooral als je als enige man de vrouw en kinderen moet beschermen.

 

Vergeet het 'huiden voor kleding' idee. Dat wordt pas interessant als er na 10 jaar nog geen nieuwe samenleving opgebouwd is. Een makkelijkere oplossing is kleding inslaan in de BOL. Met je kinderen die met de dag groeien wordt dit een grote opgave, maar is nog altijd stukken effectiever en eenvoudiger dan dierenhuiden gaan strippen. Sowieso verwacht ik dat binnen enkele weken na een grid failure alle grotere dieren zoals schapen, koeien etc. geslacht zullen zijn. Na een paar maanden ook alle kleinere dieren als konijnen etc. Een eventuele permacultuur project bij je BOL kan dienen als voedselbron voor de lange termijn. Ook is het wellicht een goed idee om alvast de omgeving en de mensen daar te leren kennen zodat je snel wordt geaccepteerd door de lokale bevolking.

 

Verder ziet het er solide uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste X-11

Je bent goed bezig lijkt me zo en hebt in ieder geval een plan klaar liggen. Je bent dus al verder dan 99% van de NL bevolking!

 

Ik hoop alleen dat je wat meer medestand van je echtgenote zult krijgen. Zij zal er in en SHTF scenario net zo hard (en misschien nog wel harder) aan moeten trekken als jij.

Als zij het belang niet inziet van waarom jij dit doet, en niet zelf ook de nodige voorbereidingen treft gaan jullie het als gezin erg moeilijk krijgen. Jij kunt immers niet alles alleen doen.

(Een onderkomen bouwen, jagen, voedsel bereiden (kan je vrouw een fazant plukken of een ree uitnemen?), gereedschappen onderhouden, manden vlechten, wachtrondes lopen etc)

 

En aangezien je zelf veel zaken nog zult moeten oefenen (je wilt in je eten voorzien door te jagen, maar hebt nog nooit een boog gemaakt) moet je wel erg snel aan de bak om die kennis bij te spijkeren.

Als je dit samen zou kunnen doen, leren jullie allebei van elkaar fouten en gaat alles hopelijk wat sneller.

 

Gewoon wat mij zo even in mijn hoofd springt.

 

In ieder geval heel veel succes in je voorbereidingen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans, tot op heden zijn mijn kinderen allebei (de derde is er natuurlijk nog niet en dat zal zowiezo een probleem zijn als die nog een baby is) gek op donker :) met de oudste ga ik vaak in het donker op pad, de hond even uitlaten ofzo en dan zijn we altijd spelletjes aan het spelen, kijken of ze dingen herkend, vleermuizen zoeken, dat soort dingen, sterren kijken en uitleg geven. De jongste zal er op dezelfde manier mee geintroduceerd worden dus ik hoop dat dat goed gaat komen, maar zoals je weet kunnen kinderen omslaan als een blad aan een boom en ineens alles eng vinden hahaha. dan word het een ander verhaal en zal ik in de schemer moeten gaan reizen of het bij de eerste BOL houden (wat ook goed te doen is, alleen iets minder afgelegen is dan die in Duitsland)

het heeft inderdaad voor en nadelen. Ik zal zowiezo in grote lijnen het wegennet aanhouden (ik hoop dan ook dat die eerste week niet extreem zal zijn met ongein) en of ik met of zonder licht fiets zal ik op momenten in moeten schatten.

als ik mensen tegen ga komen, zal ik argwanend zijn. maar ik heb geleerd mij te verdedigen en mijn beroepen die ik in het verleden heb gehad (militair en beveiliging) hebben mij er in getraind mijn omgeving nauwlettend in de gaten te houden (ooit in tjechie vast gezeten op een station, 6 uur wachten op een trein terwijl 5 kerels op je koffers azen ;) toen mijn vrouw haar flesje drinken omstootte terwijl ik de andere kant opkeek, wist ik m alsnog op te vangen hahaha). zelfverdediging vind ik erg belangrijk en ik train mijn kinderen en vrouw daar ook in. Mijn dochter weet minimaal 5 punten op het menselijk lichaam waarmee ze je uit kan schakelen :) (sinds dat er een kinderlokker actief was in de buurt) mijn zoontje begint ook al wat mooie technieken te ontwikkelen en de hoek van mijn vrouw is ronduit gevaarlijk hahaha.

 

Maar je hebt gelijk, tijdens de reis voel ik me toch behoorlijk kwetbaar. ik zal de mensen die ik tegenkom vanaf een afstand aanspreken, maar dit kan ook de aandacht van anderen trekken... ik denk dat het aankomt op het inschatten van de situatie...

 

gr. X

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JohnVonSchutz hahaha die chihuahua zal me waarschijnlijk laten weten wanneer er iemand aankomt hahaha. de herder is getraind en zal je op commando grijpen. Een machete en een bijl staan op mijn verlanglijstje :)

Slapen zal in het begin in een tijdelijke hut zijn. daarna zal ik een onderkomen bouwen van langduriger aard. blokhut principe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tyler thanks! inderdaad misschien wel een goed idee om er spullen vast heen te brengen en voorbereidingen te maken. bevolking is er in een straal van zeker 50km niet te vinden. het stikt er wel van het wild. extra kleding (een paar maten te groot voor de kids) heb ik in één van de rugtassen zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cardhu, mijn vrouw zal er inderdaad harder aan moeten trekken als ik, wel heb ik haar zover gekregen dat ze sinds een jaar aan het sporten is en een ijzersterke conditie heeft opgebouwd. inderdaad, het schoonmaken van gevangen dieren zal ze niet gelijk kunnen. mijn dochter daarintegen wel. Het jagen zal even wennen worden, ik heb me een paar vallen machtig gemaakt, en met de boog kan ik wel schieten (heb ik een paar jaar gedaan) maar nog nooit op wild geschoten. maar ik moet wel snel aan de bak om mn andere kennis bij te spijkeren... daar heb je gelijk in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@X-11 aardig plan, echter denk ik niet dat je rustig in een bos in een straal van 1000 kilometer kunt zitten; dat hebben er meer bedacht. Zelf heb ik vier bogen gemaakt. De eerste brak, de tweede was prima, niet heeel krachtig maar genoeg om zeventig kilo vlees op twintig meter degelijk te treffen, de derde was ronduit goed. Iets raken zonder vizier vergt maanden of iig weken oefenen. Een stokje uit de natuur is niet zomaar een pijl....

 

Dringend advies: KOOP EEN JACHT BOOG EN VEERTIG PIJLEN, GA BIJ EEN CLUB!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze nee dat stokje gaat m zeker niet worden hahaha. inderdaad een goed idee om pijlen in te slaan... thanks! Binnenkort ga ik het bos in om te kijken of ik een geschikte stam kan vinden en die kan drogen. daaruit wil ik proberen twee bogen te maken. De rug binnen 1 jaarring houden is the key om m niet te laten breken heb ik begrepen, en hoe dikker de bladen hoe meer kracht. met een oude techniek zijn imperfecties recht te trekken, maar oefening baart kunst :) ik wil niet afhankelijk zijn van gekochte dingen, ik wil in staat zijn het zelf te maken, op den duur ook de pijlen (door verhitten is een hoop recht te trekken). maar voor die eerste pijlen ga ik binnenkort zeker kijken! thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tyler Durden vind ik een moeilijke... ik ben over het algemeen niet echt een mensen-mens :D maar ja, voor mijn gezin is het wellicht wel veiliger. alleen in een gemeenschap is er altijd een leidinggevend figuur of figuren en zijn er de volgers. ik ben geen van beiden. Ik denk dat ik het dus moeilijk zou hebben in zo'n community. tenzij het is opgesteld zonder machtsverhoudingen, dan zou het een mogelijkheid kunnen zijn. heb in het leger ook altijd de grootste moeite gehad met het opvolgen van orders... als ik alleen op pad gestuurd werd tijdens een bivak, om bijvoorbeeld te verkennen, dan had ik het veel meer naar mijn zin...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een reden waarom je niet met een auto in de buurt van je bol probeert te komen?

kun je veel meer meenemen en veel sneller op je bestemming komen, zeker als je van plan bent vrij snel je spullen te pakken als je ziet dat het fout gaat.

Ikzelf denk dat juist dat een heel moeilijk punt zal zijn en als het duidelijk is zal het ook heel snel lastig zijn om te reizen?

 

Zoals altjd zou een grotere groep meer zorgen, maar ook meer veiligheid kunnen geven, denk aan wachtlopen enz.

 

Zelf heb ik sterk de mening dat je een bol nu, deels, moet bewonen zodat je zeker weet waar je aan begint.

Dat zou in mijn geval betekenen dat ik alles moet loslaten en op zijn kop zal zetten.

Heb die beslissing nog niet kunnen nemen.

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans, als een auto tot mijn opties hoort zal ik deze zeker pakken! alleen als alle elektronica weggevaagd word, door bijvoorbeeld een zonne uitbarsting, dan doet de boordcomputer het ook niet en zal ik de auto laten staan. maar doet ie het, dan neem ik m mee... Mijn bol deels bewonen is bijna geen optie, 1. omdat moeder de vrouw het niet ziet zitten :p 2. financiën staan het niet toe dat ik veel heen en weer kan rijden.

Ik twijfel wel heel erg om een permanente bol dichterbij te zoeken... het gevaar daarin is alleen dat Nederland maar klein is en ik naar alle waarschijnlijkheid meer problemen zal krijgen met aanvallen of iets dergelijks. wel kan ik hier makkelijker konijnen en dergelijke houden. Naar mijn idee zullen toch de meeste mensen naar de grote steden trekken en daar zullen ook de meeste slachtoffers vallen denk ik. wellicht dat er dan toch veel natuurgebied overblijft in NL. en de mensen die je daar tegen zult komen zijn vaak gelijkgestemden denk ik... en daar zou je mee samen kunnen spannen... maar kun je vreemden vertrouwen? dat blijft eng natuurlijk...

zou het wel heel knap vinden als je de keuze maakt om alles op zn kop te zetten. Zoals Cody Lundin van dual survival vroeger deed, out in the wild leven zeg maar. twee jaar in een tipi. maar ik denk dat dat in amerika ook wel een stuk makkelijker is... zoals alles daar. jagen en wapens en dergelijke...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens Kans je kent je bol niet zo goed als je bil en hebt waarschijnlijk ook niet de (luxe) als in je bil dus ikzelf probeer zolang mogenlijk in mijn bil te blijven tot het wat rustiger wordt.

Is het niet een idee om met mensen in de buurt van je bol in contact te komen als die mogenlijkheid er is om te polsen hoe de situatie daar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze nee dat stokje gaat m zeker niet worden hahaha. inderdaad een goed idee om pijlen in te slaan... thanks! Binnenkort ga ik het bos in om te kijken of ik een geschikte stam kan vinden en die kan drogen. daaruit wil ik proberen twee bogen te maken. De rug binnen 1 jaarring houden is the key om m niet te laten breken heb ik begrepen, en hoe dikker de bladen hoe meer kracht. met een oude techniek zijn imperfecties recht te trekken, maar oefening baart kunst :) ik wil niet afhankelijk zijn van gekochte dingen, ik wil in staat zijn het zelf te maken, op den duur ook de pijlen (door verhitten is een hoop recht te trekken). maar voor die eerste pijlen ga ik binnenkort zeker kijken! thanks!

 

Koop er één (Boog) en ga dan alvast schieten (oké, koop dan 10 pijlen...), en ga ondertussen je stuk hout zoeken. Check sowieso DEZE SITE en bestel het boek, dan weet je alles.....totdat je staat te vloeken op een stuk hout die niet zonder zweet, bloed en gevloek op een boog wil lijken....bovendien is een boog die je maakt na een half jaar of een jaar waardeloos; de 'trek' gaat eruit. Wilde ik ook niet geloven, maar....Trust Me, I'm a Doctor....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...