Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Gast ancestral-viking

@samurai :) heel veel dank weer met nieuwe kruiden op het lijstje ga ik die ook nog even op wikipedia / google opzoeken ......

 

hmmm ik ga maar hele bossen citroenmelisse roken (a.v)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wiet vervanger:

 

Als je dan toch een beetje high wilt worden zonder wiet te gebruiken, kan je beter kattekruid roken.

 

Ja gewoon het kattekruid waar katten zo gek op zijn, gewoon oogsten en vers of gedroogd roken.

 

Schijnt een vervanging voor wiet te zijn. Geeft ook rust en een high, het schijnt de werking van de tabak

te versterken. Je moet het dus wel met tabak roken, half om half, dus 50% kattekruid en 50% tabak.

 

Let wel op dat je biologische kattekruid neemt, dus als je het bij het tuincentrum haalt let op dat er

geen middelen op zitten. Beste is natuurlijk om het gewoon zelf te kweken.

 

Misschien zal ik eens een topic gooien over legale verdovende middelen uit eigen tuin...SHTF wiet als het ware.. :p:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

in Belgie wordt het middel motilium eind dit jaar enkel nog op voorschrift verkocht (domperidom). Een goede vervanger hiervoor is gember.

Heb klinische studies gelezen waarin de werking van gember tegen misselijkheid vele malen sterker is dan het middel motilium. Maarja, de grote pharmareuzen en apotheken moeten hun geld verdienen he ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

plantago major is btw een goed middel tegen oorontstekingen. Laat een grote hoeveelheid bladeren in een hoge alcohol ( wodka, pure ethanol ( in belgie bijna helft goedkoper als nl, dus moest je 96% alcohol willen kan ik wel ff langs de winkel hiervoor :)

laat een paar weken staan, en dan heb je een sterk tonicum dat je via druppels in je oor laat. Is bij mezelf het enige middel dat werkt.

Ook koningskaars is een heilzaam kruid, het gebruik van de bloemtoppen kan je roken of infuseren en heeft een heilzame werking voor je longen indien hoestproblemen of andere problemen met bronchiën. Kan makkelijk gekweekt worden in je tuin en plantago major is weegbree, groeit vaak aan de kanten van de straat.

 

ff overgenomen:

 

Medisch gezien is koninskaars ( verbascum thapsus ) een slijmafdrijver, met name uit de longen en keel. Verder werkt het verzachtend, en ontstekingsremmend, stimuleert celgroei- en herstel en is een pijnstillend middel.

Het blad en de bloemen zijn effectieve remedies voor hooikoorts en vergelijkbare allergieën omdat het met slijmstoffen een beschermende laag legt op slijmvlies. Deze laag voorkomt grotendeels de opname van allergenen door de membranen. De saponinen maken taai slijm los, wat ophoesten vergemakkelijkt.

Thee van de bloemen en bladeren helpt ook bij diarree.

Het hoge gehalte aan slijmstoffen en saponinen in de bladeren en de antibiotische eigenschappen (iridoïden) maken deze plant ideaal voor het behandelen van een breed spectrum aan luchtwegklachten. Van hoest tot koutjes, van emfyseem, copd tot kinkhoest. In het verleden werd het zelfs gebruikt om tuberculose te genezen.

 

 

Een eenvoudige thee van het blad is effectief als je de thee door een fijne zeef haalt om de haartjes eruit te houden. Pluk tijdens de bloei 5-6 grote bladeren (met handschoenen aan), was ze en snijd ze fijn en doe ze in een theepot. Overgieten met een halve liter heet water, 10 minuten laten staan. Dan zeven.

Thee van de bloemen is te maken door een kopje kokend water over 2 theelepels bloemen te gieten en 10 minuten te laten trekken en daarna te zeven.

Neem meerdere malen per dag een kopje.

De thee is ook te gebruiken bij wondverzorging, als gorgeldrank en als oogwater.

 

Je kunt de bladeren drogen, kneuzen en roken om irriterende en vastzittende hoest te verlichten. Koningskaars is in tijden van schaarste altijd als surrogaat voor tabak gebruikt. Wie moeite heeft om te roken (ook al is het in dit geval niet kankerverwekkend) kan het ook als een soort wierook zachtjes laten roken in de kamer waar je zit.

Sigaretten of wierook maken van koningskaars:

-Droog het blad onder een constante temperatuur. Haal de middennerf eruit om het drogen te vergemakkelijken.

-Kneus het gedroogde blad fijn, draai het in een sigarettenvloeitje en oproken, of doe het in een vuurvast schaaltje om te wieroken.

 

Een aftreksel van de bloemen in olijfolie wordt gebruikt bij oorinfecties, aambeien, spataderen en longontsteking, vastzittende hoest, kneuzingen, verstuikingen, opgezwollen gewrichten, artritis en onderhuidse bindweefselontstekingen.

Als de koningskaars bloeit kun je koningskaarsolie maken:

Verzamel een kopje vol verse bloemen nadat de ochtenddauw verdwenen is, maar voordat de hitte begint.

Doe de bloemen in een glazen pot en overgiet ze ruim met olijfolie. Zet de pot in de zon of voor een raam waar de meeste zonneschijn doorkomt. Twee - drie weken dagelijks schudden. Daarna de olie zeven en goed uitdrukken. Maak de olie krachtiger als de koningskaars na die tijd nog bloeit door dezelfde olie te gebruiken over nieuwe bloemen. En de procedure te herhalen.

Als de olie klaar is, bewaar die dan tot gebruik op een koele donkere plek.

Je kunt een paar druppeltjes van die olie ook warm op een wattenpropje in het oor gebruiken bij oorpijn (niet bij een scheur in het trommelvlies!)

Bij voorhoofdholteontsteking of bijholte ontsteking kun je daar de huid mee insmeren (ieder uur), zo ook bij een blaasontsteking.

Bij aambeien of jeukende huidaandoeningen kun je een zit- of ligbad nemen met daarin een aftreksel van koningskaars. Neem daarvoor 2 handenvol bloemen en 1 liter water en breng dit samen aan de kook, laat 15 minuten staan en giet het bij het badwater.

 

Grote weegbree (Plantago major)

De grote weegbree bevat o.a. glycosiden, etherische olie, looistoffen, kiezelzuur, slijmstoffen en alkaloïden. Gebruikte plantendelen: plant met wortel.

 

De grote weegbree kan worden toegepast bij hoest, verkoudheid, kiespijn, oorpijn en oorontsteking. Inname: 3 x daags 10-20 druppels.

 

De grote weegbree bevordert het ophoesten van slijm uit de longen en werkt goed bij bovense luchtwegaandoeningen en ontstekingen in de mond- en keelholte. Ook bij een oorontsteking is de grote weegbree een goed middel. Bij een oorontsteking kunnen, naast het innemen van druppels, ook wat druppels in de gehoorgang aangebracht worden. De grote weegbree heeft namelijk een antibacteriële werking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik zag in het begin sint janskruid voorbij komen.

 

Kijk hier mee uit. Naast idd de reacties met andere medicijnen besef dat dit een van de meest giftigste planten is die je in Nederland vind. Het is een nachtschade en verkeerd verwerken en verkeerde onderdelen gebruiken kan je goed ziek van worden. ( aardappelen en tomaten ook)

 

Dus zeer krachtig en nuttig bij goed gebruik weet ik uit ervaring, maar gevaarlijk bij slecht gebruik.

 

Verder trouwens goede toppic erg nuttig in mijn ogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag in het begin sint janskruid voorbij komen.

 

Kijk hier mee uit. Naast idd de reacties met andere medicijnen besef dat dit een van de meest giftigste planten is die je in Nederland vind. Het is een nachtschade en verkeerd verwerken en verkeerde onderdelen gebruiken kan je goed ziek van worden. ( aardappelen en tomaten ook)

 

Dus zeer krachtig en nuttig bij goed gebruik weet ik uit ervaring, maar gevaarlijk bij slecht gebruik.

 

Verder trouwens goede toppic erg nuttig in mijn ogen.

 

De Hypericum Perforatum is niet giftig en ik weet niet hoe je er bij komt dat het familie is van de Nachtschade? Dat is niet zo. (Eén van de meest giftigste kruiden die in NL voorkomt is overigens de Gevlekte Scheerling, dus absoluut niet St. Janskruid) Inname van St. Janskuird zorgt ervoor dat de lever eventueel ingenomen medicijnen wat sneller afbreekt. Je moet dus wel opletten dat de werking van St. Janskruid de werking van bloedverdunners en de pil kan verminderen. Verder is het een relatief veilig kruid als thee en tinctuur. Daarnaast is de olie enorm goed bij schaaf- en lichte brandwonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar bestaanber verschillende*meningen over. Naast dat de wetenschap ook steeds aangepast wordt kan mijn kennis verouderd zijn. Zo heb ik het bij mijn opleiding geleerd. Dit is wel ongeveer 6 jaar geleden.

 

Ik zei niet meest giftige maar een van de giftigste. Maar laten we het erover eens zijn dat je deze plant alleen met de juiste kennis kan gebruiken. Ik zou ook nooit de geneeskrachtigheid hiervan ontkennen. Ik heb hem zelf meerdere keren gebruikt met resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar bestaanber verschillende*meningen over. Naast dat de wetenschap ook steeds aangepast wordt kan mijn kennis verouderd zijn. Zo heb ik het bij mijn opleiding geleerd. Dit is wel ongeveer 6 jaar geleden.

 

Ik zei niet meest giftige maar een van de giftigste. Maar laten we het erover eens zijn dat je deze plant alleen met de juiste kennis kan gebruiken. Ik zou ook nooit de geneeskrachtigheid hiervan ontkennen. Ik heb hem zelf meerdere keren gebruikt met resultaat.

 

Verschillende meningen over? Verouderde kennis? Kennis van en over kruiden en planten veranderd juist door de eeuwen heen niet. Ok, tegenwoordig kunnen we allerlei werkzame stofjes identificeren en benoemen, maar tot welke familie deze plant hoort ligt al meer dan 250 jaar vast. (Benoemd door Linnaeus) Het is zeker geen giftige plant en erg nuttig voor de prepper. Zoals altijd moet je uitkijken met de dosering, maar echt lastig te gebruiken voor een relatieve leek is deze plant niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@suusje82

Na lang wikken en wegen moet ik even een reactie geven......

St janskruid is familie van de hertshooi familie, en geen nachtschade!

Misschien toch eens overwegen om de opleiding nog eens over te doen.

Of nog eens goed in je boeken te kijken of een betere opleiding kiezen want 6 jaar geleden waren er ook goede opleidingen.

Neem me niet kwalijk voor mijn botte reactie, als je iets schrijft over zo iets moet het wel waar zijn.

 

Groet Calimero

 

Blijkbaar bestaanber verschillende*meningen over. Naast dat de wetenschap ook steeds aangepast wordt kan mijn kennis verouderd zijn. Zo heb ik het bij mijn opleiding geleerd. Dit is wel ongeveer 6 jaar geleden.

 

Ik zei niet meest giftige maar een van de giftigste. Maar laten we het erover eens zijn dat je deze plant alleen met de juiste kennis kan gebruiken. Ik zou ook nooit de geneeskrachtigheid hiervan ontkennen. Ik heb hem zelf meerdere keren gebruikt met resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
  • 4 weken later...

Ik heb ooit ergens op een rommelmarkt voor een paar centen het volgende boek gekocht:

Geneeskruiden zelf telen en gebruiken geschreven door Hans van Cuijlenborg.

Hier staat een schat aan informatie in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
  • 1 maand later...

Heel interessant dit topic. Ik heb al een langere tijd interesse in planten en de werking daarvan (hoeven niet altijd kruiden te zijn) Als ik het geld heb, wil ik daar zelfs een cursus/opleiding in volgen nog.

 

Maar misschien dat hier ook wat kennis in huis zit en ik heb een vraagje. Misschien dat iemand tips heeft die ik kan uitproberen.

 

Ik heb namelijk een hele vage allergie (beter gezegd intollerantie, want het mag eigenlijk geen allergie heten) Hier slik ik in principe dagelijks medicijnen voor (anit-histamine) wat mij in een zeer lastige situatie brengt als er idd eens een wat gaat gebeuren en de wereld in puin ligt zo te zeggen.

 

Extra medicijnen bestellen mag niet, kortom ik zou alleen een voorraad kunnen opbouwen, als ik telkens wat ik overhou (omdat ik wel eens vergeet in te nemen) apart te leggen en na verloop van mijn periode gewoon nieuwe bestel ipv eerst alles op te maken.

 

Nu vroeg ik me af of er iemand bekend is met kruiden/planten etc, dat werkt als anti-histamine.

 

Ik kan niks met alle tips die ik lees op internet over huiduitslag, omdat dit meestal een blijvende huiduitslag betreft. Zo zijn er meer tips waar ik niks mee kan. Ik krijg namelijk een allergische reactie bij (broeierige) warmte en (langdurige) druk op de huid. Deze reactie komt zo'n 5 uur NA het moment en houdt zo'n 24 uur aan. Dit is ontstaan na mijn eerste zwangerschap en verergert na mijn tweede zwangerschap.

 

In de praktijk betekend dat onder een warme deken liggen, deze reactie opwekt waardoor ik dus dagelijks mijn medicijnen moet slikken. In de zomer heb ik er dus meer last van dan in de winter. Daarbij krijg ik er last van bij dingen als een boodschappentas dragen, mijn kind op de arm houden, een hamer vasthouden.

 

Kortom het is dus moment gebonden, trekt ook weer weg, maar als ik geen medicijnen slik dan wordt de uitslag steeds meer (grote rode licht gezwollen vlekken) en de jeuk echt ondragelijk. ( ik krabbel mezelf gewoon open ) Ik zoek dus ook iets wat de jeuk voorkomt. Ik kan nu een extra tabletje nemen als ik een bepaalde inspanning moet verrichten, hierdoor zijn de klachten velen malen minder (een beetje last heb ik met druk op de huid altijd wel, mbt de warmte heb ik er geen last van als ik 2 x per dag mijn medicijnen slik)

 

Nu is mijn allergie al niet zo veel voorkomend, heeft lang geduurd voordag ik er achter kwam, en tot nu toe levert zoeken op internet geen vergelijkbare situaties op, waarmee ik kan kijken of ik misschien iets anders kan gebruiken dan mijn medicijnen.

 

Ik sta open voor alle tips. (ook voor een eventuele heeele goede homeopaat in de achterhoek :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel interessant dit topic. Ik heb al een langere tijd interesse in planten en de werking daarvan (hoeven niet altijd kruiden te zijn) Als ik het geld heb, wil ik daar zelfs een cursus/opleiding in volgen nog.

 

Maar misschien dat hier ook wat kennis in huis zit en ik heb een vraagje. Misschien dat iemand tips heeft die ik kan uitproberen.

 

Ik heb namelijk een hele vage allergie (beter gezegd intollerantie, want het mag eigenlijk geen allergie heten) Hier slik ik in principe dagelijks medicijnen voor (anit-histamine) wat mij in een zeer lastige situatie brengt als er idd eens een wat gaat gebeuren en de wereld in puin ligt zo te zeggen.

 

Extra medicijnen bestellen mag niet, kortom ik zou alleen een voorraad kunnen opbouwen, als ik telkens wat ik overhou (omdat ik wel eens vergeet in te nemen) apart te leggen en na verloop van mijn periode gewoon nieuwe bestel ipv eerst alles op te maken.

 

Nu vroeg ik me af of er iemand bekend is met kruiden/planten etc, dat werkt als anti-histamine.

 

Ik kan niks met alle tips die ik lees op internet over huiduitslag, omdat dit meestal een blijvende huiduitslag betreft. Zo zijn er meer tips waar ik niks mee kan. Ik krijg namelijk een allergische reactie bij (broeierige) warmte en (langdurige) druk op de huid. Deze reactie komt zo'n 5 uur NA het moment en houdt zo'n 24 uur aan. Dit is ontstaan na mijn eerste zwangerschap en verergert na mijn tweede zwangerschap.

 

In de praktijk betekend dat onder een warme deken liggen, deze reactie opwekt waardoor ik dus dagelijks mijn medicijnen moet slikken. In de zomer heb ik er dus meer last van dan in de winter. Daarbij krijg ik er last van bij dingen als een boodschappentas dragen, mijn kind op de arm houden, een hamer vasthouden.

 

Kortom het is dus moment gebonden, trekt ook weer weg, maar als ik geen medicijnen slik dan wordt de uitslag steeds meer (grote rode licht gezwollen vlekken) en de jeuk echt ondragelijk. ( ik krabbel mezelf gewoon open ) Ik zoek dus ook iets wat de jeuk voorkomt. Ik kan nu een extra tabletje nemen als ik een bepaalde inspanning moet verrichten, hierdoor zijn de klachten velen malen minder (een beetje last heb ik met druk op de huid altijd wel, mbt de warmte heb ik er geen last van als ik 2 x per dag mijn medicijnen slik)

 

Nu is mijn allergie al niet zo veel voorkomend, heeft lang geduurd voordag ik er achter kwam, en tot nu toe levert zoeken op internet geen vergelijkbare situaties op, waarmee ik kan kijken of ik misschien iets anders kan gebruiken dan mijn medicijnen.

 

Ik sta open voor alle tips. (ook voor een eventuele heeele goede homeopaat in de achterhoek :) )

 

Misschien je weerstand verhogen, niet je huid met zeep wassen maar gewoon met water je haalt hiermee je natuurlijk vet laagje van je vel, verandering van cosmetica kunnen ook klachten veroorzaken.

Kijk eens wat je eet, bv door kaas en wijn kun je ook last krijgen, stress en kleding

Neem in de winter wat kruiden thee om zo je lichaam te laten wennen aan de histamine/pollen ed die in de thee zitten.

Zelf ben ik allergisch voor alles wat groeit en bloeit en zo hou ik mezelf staande zonder medicatie en heb zowaar bijna geen last ondanks ik met mijn neus tussen de bloemen hang.

Ik kan zo hier niet gauw wat op vinden, maar ga zelf zoeken en proberen zonder onverstandige dingen te doen, en let op alles wat op het internet staat is niet altijd waar er staan soms domme dingen op!

En zoek die homeopaat en ga er naar toe!

 

Groet

Calimero

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien je weerstand verhogen, niet je huid met zeep wassen maar gewoon met water je haalt hiermee je natuurlijk vet laagje van je vel, verandering van cosmetica kunnen ook klachten veroorzaken.

Kijk eens wat je eet, bv door kaas en wijn kun je ook last krijgen, stress en kleding

Neem in de winter wat kruiden thee om zo je lichaam te laten wennen aan de histamine/pollen ed die in de thee zitten.

Zelf ben ik allergisch voor alles wat groeit en bloeit en zo hou ik mezelf staande zonder medicatie en heb zowaar bijna geen last ondanks ik met mijn neus tussen de bloemen hang.

Ik kan zo hier niet gauw wat op vinden, maar ga zelf zoeken en proberen zonder onverstandige dingen te doen, en let op alles wat op het internet staat is niet altijd waar er staan soms domme dingen op!

En zoek die homeopaat en ga er naar toe!

 

Groet

Calimero

 

Bedankt voor je fijne reactie!

 

(ik blijf open staan voor andere ideeën, zeker mbt een goeie homeopaat in mijn omgeving)

 

Moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk weinig met zeep was, ik geen cosmetica gebruik (erg weinig alleen bij speciale gelegenheden eigenlijk)

Ik drink alleen kruidenthee (hou niet van gewone thee), drink alleen niet vaak thee. De trigger is bij mij vrij duidelijk, maar er zal dan misschien iets zijn wat die trigger mogelijk maakt?

 

Regelmatig kijk ik ook wel op internet of ik wat interessants zie staan. En alles wat een ellelange schuifbalk heeft met een heel verhaal over hoe fantatsitsch is is, met onderaan een aanbieding om iets nu te proberen. Klik ik al bij voorbaat weg.

 

Wel fijn om te lezen dat er iemand is met gevoelighede en dat zonder medicatie weet op te lossen. Bij een echte crisis zou ik echt een probleem hebben als ik hier geen oplossing voor vind. Denk dat ik dus maar wel alvast medicijnen ga sparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Medicijnen sparen is niet de oplossing, zoek de oorzaak en pak die aan!

 

Groet'

Calimero

 

 

Bedankt voor je fijne reactie!

 

(ik blijf open staan voor andere ideeën, zeker mbt een goeie homeopaat in mijn omgeving)

 

Moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk weinig met zeep was, ik geen cosmetica gebruik (erg weinig alleen bij speciale gelegenheden eigenlijk)

Ik drink alleen kruidenthee (hou niet van gewone thee), drink alleen niet vaak thee. De trigger is bij mij vrij duidelijk, maar er zal dan misschien iets zijn wat die trigger mogelijk maakt?

 

Regelmatig kijk ik ook wel op internet of ik wat interessants zie staan. En alles wat een ellelange schuifbalk heeft met een heel verhaal over hoe fantatsitsch is is, met onderaan een aanbieding om iets nu te proberen. Klik ik al bij voorbaat weg.

 

Wel fijn om te lezen dat er iemand is met gevoelighede en dat zonder medicatie weet op te lossen. Bij een echte crisis zou ik echt een probleem hebben als ik hier geen oplossing voor vind. Denk dat ik dus maar wel alvast medicijnen ga sparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...