Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lichtstaafjes (breeksticks) alternatief


11JM11

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik lees hier wat dingen over lichtstaafjes,breeksticks je weet vast wel welke ik bedoel.

Daarvoor kwam ik een goed alternatief tegen (lijkt mij tenminste)

De Nitestick

 

- Wordt opgeladen door zon- of kunstlicht

- Kan 12 uur continue branden

- Geeft minimaal 10 jaar licht

- Voorzien van een hangertje

- Ongevaarlijk en natuurvriendelijk

- Afmetingen: 5 x 1 cm (L x B cm)

- Verkrijgbaar in de kleuren: Groen/ Geel/ Blauw/ Paars

 

En nog even een linkje

 

Hij is verkrijgbaar voor zo'n 5 euro per stuk (bol.com heeft hem voor 9,99 dat moet je dus niet doen)

 

Zelf heb ik hem nog niet aangeschaft maar ik ben dit wel van plan. Ondanks dat wilde ik het wel even delen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Deze fosforiserende dingen ('geladen' door zonlicht) gloeien in het donker een beetje. Hooguit een paar minuten en daarna zwakjes (zeker geen 12 uur).

 

Zoek beter op : "beta light".

Daar komt echt bruikbaar licht uit.

 

Wel wat prijziger (ca. 60 euro voor een "lampje"), maar dit zijn lichtbronnen die Tritium bevatten.

 

Geven vanaf het moment van productie ongeveer 10-20 jaar continu licht (dus niet door licht te absorberen, het is echt een licht-bron).

 

Misschien wel wat moeilijker verkrijgbaar, vanwege exportrestricties uit de VS voor nucleair materiaal (tritium is een gasvormige radioactieve isotoop van waterstof).

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tritium_illumination

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze allebei, de tritium en de oplaad versie. Voor meer dan marker doeleinden zijn ze niet echt geschikt. Dat lamp model misschien wel, maar ik geloof niet dat dat meer dan gloei bereik is, meter of twee/drie. Echter als marker zijn ze erg fijn en gaat mijn voorkeur uit naar de tritium marker omdat je ook wel eens iets zoekt in de ochtend en de oplaad versie (night nog iets) toch maar een paar uur doet een niet een hele nacht.

 

Veel meer dan een gloed is het allemaal niet, je kan er iets mee lezen in het pikkedonker maar dan moet je hem tegen het papier houden en woord voor woord lezen.

 

Meer vragen of foto's, dan hoor ik het wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze allebei, de tritium en de oplaad versie. Voor meer dan marker doeleinden zijn ze niet echt geschikt. Dat lamp model misschien wel, maar ik geloof niet dat dat meer dan gloei bereik is, meter of twee/drie. Echter als marker zijn ze erg fijn en gaat mijn voorkeur uit naar de tritium marker omdat je ook wel eens iets zoekt in de ochtend en de oplaad versie (night nog iets) toch maar een paar uur doet een niet een hele nacht.

 

Veel meer dan een gloed is het allemaal niet, je kan er iets mee lezen in het pikkedonker maar dan moet je hem tegen het papier houden en woord voor woord lezen.

 

Meer vragen of foto's, dan hoor ik het wel

 

Dat is correct, maar daar zijn ze ook voor bedoeld.

 

De tritium-'lamp' versie is uitermate geschikt om kaart te lezen of om iets te zoeken (op de grond, in je BOB).

Waar het om gaat is dat ze vanaf productie continu licht stralen

(en dus niet eerst 'opgeladen' dienen te worden door externe bronnen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is correct, maar daar zijn ze ook voor bedoeld.

 

De tritium-'lamp' versie is uitermate geschikt om kaart te lezen of om iets te zoeken (op de grond, in je BOB).

Waar het om gaat is dat ze vanaf productie continu licht stralen

(en dus niet eerst 'opgeladen' dienen te worden door externe bronnen).

 

Klopt, het was vooral als reactie op de eerste post.

 

Die tritium 'lamp' lijkt me nog best handig, maar hoop geld voor weinig licht, ook al is het 'oneindig'. Maar de Sint mag hem in mijn schoen doen hoor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is natuurlijk, wat wil je er mee doen?

 

Een breeklichtstaaf geeft veel meer licht (maar nog steeds niet super veel), is goedkoper in aanschaf, naar wegwerp. Die vergelijking is dan ook niet helemaal goed.

 

Om spullen te markeren. Ik heb een tritiummarker die inmiddels al meer dan 10 jaar oud is. Ik heb hem al jaren niet echt meer gebruikt. Je kan je ritsen, sleutels, etc mee vol hangen. Maar het is extra gewicht, bulk en kosten. Reflecterende tape, reflecterende/GID touw en ritsentrekkers werken voor mij veel beter voor minder kosten, bulk en gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je daarmee dan?

Het heeft een prima halfwaardetijd.

 

Hoewel het bètaverval met een lage mega elektronvolt gepaard gaat, kilo elektronvolt als ik me niet vergis, wil ik toch even vertellen dat het radioactief is, maar niet zoals u dat gewend bent. Het is meer dat je niet moet schikken van verhoogde waardes van straling in je huis als je bang bent voor een wolk uit fukushima ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel het bètaverval met een lage mega elektronvolt gepaard gaat, kilo elektronvolt als ik me niet vergis, wil ik toch even vertellen dat het radioactief is, maar niet zoals u dat gewend bent. Het is meer dat je niet moet schikken van verhoogde waardes van straling in je huis als je bang bent voor een wolk uit fukushima ofzo.

 

Haha nee hoor,

De straling van tritium komt niet eens door het glas waar het in zit.

Het is een isotoop, geen radioactief element.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha nee hoor,

De straling van tritium komt niet eens door het glas waar het in zit.

Het is een isotoop, geen radioactief element.

 

Wat bedoel jij precies met een isotoop, geen radioactief element?

Dat het niet door het glas gaat weet ik wel, maar je wilt dat spul niet inademen. Wanneer het glas breekt wordt het onmiddelijk een gas. Dat gas is wel schadelijk in je longen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze Krill Lights zien er ook interessant uit. Werken op twee standaard (oplaadbare) AA batterijen en geven 120 uur licht.

 

Een hele goede suggestie, ik heb de krill en vind hem erg prettig. Vooral omdat hij voldoet aan mijn aa verslaving.(alles moet zo ongeveer op aa werken bij mij) ja, en daar komt de uitzondering want een krill is niet heel erg fel vergelijkbaar met een breekstaaf dik formaat. Echter bestaat er ook de glo-toob, deze is veel feller, voelt alsof hij niet kapot kan. Echt een super ding, maar werkt op cr123 batterijen, voor mij dus een nadeel. Echter vind ik hem dus zo fijn dat ik er een uitzondering voor heb gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel jij precies met een isotoop, geen radioactief element?

Dat het niet door het glas gaat weet ik wel, maar je wilt dat spul niet inademen. Wanneer het glas breekt wordt het onmiddelijk een gas. Dat gas is wel schadelijk in je longen.

 

Tritium is een isotoop van waterstof. Geen (gamma-) radioactief element (als uranium of cesium).

 

Qua inademen : Tritium zit gewoon in onze atmosfeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tritium is een isotoop van waterstof. Geen (gamma-) radioactief element (als uranium of cesium).

 

Qua inademen : Tritium zit gewoon in onze atmosfeer.

 

Radioactief Uranium is ook een isotoop. Vaak hebben elementen isotopen die stabiel zijn en isotopen die instabiel zijn. Protium is een stabiel isotoop. Tritium is een instabiel isotoop. U-238 is een instabiel isotoop. Allen van deze stoffen zijn elementen. De eerste 2 waterstof, de laatste uraan.

 

Tritium zit overigens niet in onze atmosfeer. Slechts Deuterium en Protium. Als geconcentreerd gas is het wel gevaarlijk bij inademen. Nadat bijvoorbeeld je lichtstaafje is gebroken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal, ik hoop dat ik mij met deze post aan de forum regels houd! Leuk om te zien dat jullie zo enthousiast zijn over de Nite Stick, ik ben op deze website terecht gekomen doordat er naar mijn webshop is gelinkt in de eerste post :)

 

Voor zover ik weet ben ik inclusief verzenden de goedkoopste aanbieder van de Nite Sticks, om jullie tegemoet te komen wil ik een 10% kortingsbon met jullie delen. Als jullie een bestelling plaatsen bij de webshop uit de eerste post (ik zal de website naam hier niet vermelden i.v.m. forum regels) krijg je na het invoeren van de volgende kortingsbon, 10% korting op je bestelling. Je hebt de Nitestick dan dus voor E7,65 in huis.

 

De kortingsbon is als volgt: 10%nitestickkorting.

 

Deze kortingsbon is door meerdere personen te gebruiken! Mocht ik toch de forum regels overtreden dan kan deze post uiteraard verwijderd worden door de admins :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...