Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brood Frituren


Vantazzy

Aanbevolen berichten

Even een vraagje zo, wou daar niet gelijk een nieuwe topic voor openen maar het zou weleens mogelijk zijn dat anderen hier ook weleens over aan het nadenken zijn.

 

Als je eenmaal deeg hebt gemaakt, zou je dat ook kunnen frituren of moet je daar perse dun beslag voor hebben zoals pannekoekmix (zelfde ingredienten in principe)?

 

Bijvoorbeeld, je hebt uiteindelijk een klein dier gedood voor vlees, je bakt het vlees eerst goed rondom, daarna kneed je het brooddeeg eromheen en dan frituur je het. Reageert het deeg dan anders of moet je daar persé dunner beslag voor hebben? (denk aan oliebollen - ook nog nooit zelf gemaakt - vind op zich klooien met hete olie niet zo leuk in een keuken maar in de vrije natuur zou het wellicht een uitkomst kunnen bieden)

 

Fondue is wel handig, gewoon het rauwe vlees met wat kruiden erin gewrongen in de kokende olie en je bent verzekerd van gaar vlees.

 

Maar het zou prachtig zijn als je gewoon brood ook kunt frituren, is het sneller klaar (denk ik). Met een stukje vlees in het midden, soort van sauzijzebroodje....

 

Heeft iemand hierover enige ervaring mee? Mischien is het wel helemaal niet goed om brood te frituren? Kan iemand hierover meepraten of evt tips of juist alles teniet verklaren? Ben daar toch even geinteresseerd in geraakt.

 

mvg,

Vantazzy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

sauszijnenbroodjes worden gebakken in een oven, dus dan zit je meer richting een dutch oven denk ik.

 

als je er een dun laagje beslag op doet krijg je meer iets in de richting van kibbeling enzo

 

echt brood frituren heb ik geen ervaring mee, dit waren een paar ideeen die ik zo uit je verhaal haal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frituren van brood in de vrije natuur, ik ook niet zo of dat een succes gaat worden. Mij lijkt dat het sowieso moeilijk is om je olie op de juiste temperatuur te krijgen. Het probleem als je olie niet de juiste temperatuur heeft is dat je deegbol wanneer je hem in de olie gooit de olie laat afkoelen. Is de olie te ver afgekoeld ( omdat die sowieso misschien al niet warm genoeg was) dan zuigt het deeg zich vol met de olie en krijg je dus letterlijk een oliebol ( werkt wel goed tegen obstipatie :p).

Wat wij op de scouting wel deden als we een weekend zonder kooktoestellen hadden was brood om vlees heen wikkelen en dit dan op een afstandje van het kampvuur bakken.

Wat misschien wel interessant is om op te zoeken is het recept voor " fritures". Deze vind je soms in oude Hollandse kookboeken. Dit is een deeg wat ook gefrituurd werd met behulp van ijzeren vormpjes om een leuk motiefje te krijgen. Een andere optie voor een recept zijn de Spaanse churros. Dit zijn deegreepjes ( van dik broodachtig beslag) die gefrituurd worden vaak voor het ontbijt. Is wel een zoet recept maar hartig zijn ze ook vast te maken:

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/snacks/spaanse-churros-met-een-vleugje-kaneel-22111.html

Als laatste suggestie is het misschien makkelijker om er knodels van te maken. Dit zijn gekookte deegballen die gevuld zijn met vlees. Worden veel in Oostenrijk, Tsjechie etc gegeten. Wordt meestal gemaakt van een combi van aardappeldeeg met bloem, maar kan me voorstellen dat t ook met brooddeeg kan werken.

http://www.oostenrijkvakantieland.nl/knodel_gevuld_met_hachee.htm

Hoop dat je hier iets mee kunt.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor frituren heb je redelijk wat olie nodig, en tijdens shtf kan je er beter zuinig aan mee doen dus bakken van b.v. vlees kan je beter in een dun laagje olie doen of boven open vuur.

En het frituren van (heel)brood is zeer lastig omdat brood snel verbrand, dus een harde verbrande buitenkant en een ongare binnenkant.

Net als croutons dat gemaakt is van vers brood dat doe je ook in olie en is binnen een paar minuutjes klaar maar laat je het iets te lang in het vet dan is het meteen verbrand (vaak genoeg meegemaakt:o)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerder een soort tortillia's proberen te maken op een hete steen. (je deeg verdelen in kleine balletjes, deze pletten en op een hete steen in het vuur bakken) Heb dit alleen nog nooit zelf geprobeerd. Leuke test voor de volgende kampeertrip!

 

Of, zoals we vroeger bij de kabouters deden: brooddeeg op een geschilde groene twijg draperen en dat boven het vuur roosteren. Smaakte heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...