Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Waxine lichtjes


eva1986

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 116
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

punaises, maar wij hadden geen ijzeren, dus hebben nietjes van de tacker gebruikt. Het maakt eigenlijk niets uit, als het maar van ijzer is, en "loze" ruimte creeert tussen de twee pannen om zo hete lucht te kunnen laten circuleren!

 

maar dat beschadigd toch de pan (die jee ook voor andere dinge gebruikt neem ik aan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb als buitenste pan een gietijzeren pan gebruikt, dus die beschadigt niet hoor! (je legt de nietjes met de platte kant naar beneden!!!) verder beweegt de pan niet, dus zelfs een anti aanbak pan zal er niet van lijden! Gietijzer is IMO de beste keuze, omdat die lekker warm blijft, en de warmte goed geleid!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb als buitenste pan een gietijzeren pan gebruikt, dus die beschadigt niet hoor! (je legt de nietjes met de platte kant naar beneden!!!) verder beweegt de pan niet, dus zelfs een anti aanbak pan zal er niet van lijden! Gietijzer is IMO de beste keuze, omdat die lekker warm blijft, en de warmte goed geleid!

 

oke en wat kan ik het beste als binnen bak gebruiken wil het wel een keer proberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat past! Wij hebben een stainless steel kom gebruikt, maar als je een bakvorm hebt die past, gewoon doen! Ook een kleinere pan (geen gietijzer denk ik) moet kunnen! Probeer het gewoon! Lukt het niet, dan weet je dat voor een volgende keer! (en misschien kun je ons nog wat bijbrengen!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van de punaises de plastic bovenkant eraf gehaald. (nouja de kinderen hebben het gedaan) en die punaises die heb ik nou in een bakje gedaan, en bij de preps gezet, is dat alvast klaar.

 

Ik heb het in verschillende pannen gedaan. Een emaille soeppan, maar ook een rvs soeppan. En ik heb geen verschil gemerkt.

 

Zal ff een foto erbij pakken.

 

Ik heb trouwens een rvs mengkom gekocht bij de action en ik heb het ook geprobeerd met een pan van de campingset.

th_IMAG0157_zpsd771e33e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft me toch wel aan het denken gezet: 20 waxinelichtjes onder een pan, 4 uur lang. Natuurlijk wordt die pan dan warm. 20 waxinelichtjes onder een fluitketel.... Misschien moet ik het maar eens proberen.

 

 

er is een betere manier, zo', ding heet een candle-stove (bedenk zelf maar een leuke vertaling ;) ) simpel gezegd, een leeg blikje tonijn (zo'n ondiep blikje, wel eerst leegsmikkelen dus...) met daarin redelijk strak opgerold karton, gewoon in stroken geknipt en pak'm beet net zo hoog als het blikje, smelt kaarsvet (gewoon restjes, stompjes, gebroken kaars) en giet daarmee het blik, met het karton erin, helemaal vol. laat afkoelen. De bovenkant van het karton fungeert nu als een heleeeeeboel pitten tegelijk. maar vervolgens een rekje of iets waar je een pan/ketel op kunt zetten en voila, een 5 cent stove ;)

 

een blik met een passend deksel is ook reuze handig, dat neemt gemakkelijker mee.

 

Yoni

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt inderdaad kamers op temperatuur houden met een paar kaarsen, maar als het 15°C is, dan zal je het geen 20°C krijgen ermee denk ik. (het warm houden is ook de reden dat ze in mijn auto liggen in de winter)

 

Ik heb eens geprobeerd water aan de kook te brengen op een theelichtje, maar dat lukte me niet... (op deze geïmproviseerde stove:

)

Iemand daar ideeën voor?

 

Papierstroken (> 80 gr per m2, 7 mm breed) knippen en vouwen in een omgekeerde T-vorm en plakken op een bodemplaatje (1,5 x 1 cm) van papier. Deze omgekeerde T-vorm plaatsen in gesmolten waxine of (resten) kaarsvet. Na afkoelen heb je een lontje van ca. 1 mm dik en 7-10 mm breed. Deze geeft een lintvormige vlam van 1 cm breed en ca. 5-8 cm hoog waarmee men voorverwarmd voedsel langere tijd op kunt sudderen, garen of gerechten op kan warmhouden. Uiteraard is het brandstof-gebruik groter. Binnen 1 uur is het cupje leeg, maar je krijgt er veel warmte voor terug. Ik recycle alle overblijvende kaarsvet op deze manier. Een klein kacheltje kan worden gemaakt door een aardenwerken pot (met bodemgat) omgekeerd op deze "superbrandertjes" te zetten, zoals elders vermeld in dit forum. Een uitgebreider bericht met foto's kan mogelijk bij belangstelling spoedig hier ook worden geplaatst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

candle-stove

 

Interessant, maar niets voor mij. Mogelijk maak ik nooit een ramp mee. Het massaal inslaan van waxinelichtjes kan echter geen kwaad, en als het echt moet kun je er een pan mee verwarmen. Vrijwel zeker worden die waxinelichtjes straks verstookt voor de gezelligheid.

 

Een camping gas brander met voldoende gasflesjes is dan handig. Als het gas op is zul je verder moeten op hout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd zeer tevreden over de Albert Heijn theelichtjes geweest. Brandtijd 4 uur, 100 stuks, flinke voorraad aangelegd.

 

Maar wat schetst gisteren mijn verbazing? Bij een ongewijzigde verpakking blijken de aluminium kuipjes 2 à 3 mm lager te zijn geworden...

 

Klopt, heb ik ook gemerkt, zeker vanwege het recyclen van het blik kwam ik erachter. Maar had nooit naar de prijs gekeken eigenlijk tot gisteren, bleek 1 zak 8,50 te kosten. Was dat altijd al of heb ik gewoon altijd blind die zooi ingeslagen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft me toch wel aan het denken gezet: 20 waxinelichtjes onder een pan, 4 uur lang. Natuurlijk wordt die pan dan warm. 20 waxinelichtjes onder een fluitketel.... Misschien moet ik het maar eens proberen.

 

GEEN 20 waxines onder een pan zetten!!! dat geeft brand!.

 

10 is het maximum!! (ervaring mee heeft)

 

Ook niet 20 waxinelichtjes onder fluitketel. Dan gaat ze slaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gave tip, die waxinelichtjes van de Action.

 

Ik heb ook zitten zoeken naar de ouderwetse knijpkat. Zie o.a. hier : http://nl.wikipedia.org/wiki/Knijpkat voor als mijn kaarsjes toch eerder op zijn, dan ik dacht. Tegenwoordig hebben knijpkatjes LED-jes en ook een kleine accu, zodat je geen kramp meer in je handen krijgt.

 

Bij de blokker kun je die kopen Voor heel weinig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...