Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

4500 ontslagen bij Ford Genk in België.

Recommended Posts

In het Belgische Genk gaat de Ford fabriek dicht met 4500 directe ontslagen als gevolg, inclusief de ontslagen die vallen bij de toeleverings bedrijven komt het aantal op 10.000 mensen.

Voor veel van deze mensen is dit een regelrechte SHTF.

veel gezinnen zullen hun hypotheek niet meer kunnen betalen en in armoede belanden.

Belgisch Limburg is hard getroffen.

Duidelijk is te zien dat onze economie tot stilstand begint te komen,de tendens van de neerwaardse spiraal is hier in België duidelijk te zien op het moment.

Ik kan de noodzaak van het preppen niet genoeg benadrukken.

Mensen, streef erna om zo veel mogelijk zelfbedruipend te worden, en wel op het gebied van energie,voeding enz.

Voor je het weet heb je geen werk meer, en dan begint de shit.

Nogmaals kijk eens naar het nieuws hier in België en je zult wederom een extra impuls krijgen om te preppen.

Mochten er werknemers van Ford dit bericht lezen.. veel sterkte !

Ron.

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Preppen voor werkloosheid is een must. Helaas denken veel mensen dat het HUN niet kan overkomen. En als ze zo'n bericht lezen dan worden ze boos dat er weer van die "luie werklozen" bijkomen die "te lui zijn om te werken met hun donder" en "op MIJN belastingcenten teren" (zie de reactiepanelen van de Telegraaf voor dergelijke reacties). Het inlevingsgevoel van deze "ik-generatie" is nul en ze leven uitsluitend om te hebben-hebben-hebben en zich vol te vreten. Tot het hen WEL overkomt. En dan klagen ze ach en wee.:rolleyes:

En er zullen nog volgen... minder focussen op een productie-economie maar meer op innovatie en ontwikkeling lijkt mij de oplossing.

Helaas is dat zuur voor iemand die 20 jaar in zo'n fabriek heeft gewerkt. Die kan dan niet meer naar een universiteit om hoogopgeleid te gaan worden zodat hij kan gaan innoveren of ontwikkelen (als hij daar al de cognitieve vaardigheiden voor heeft). Die blijft dus in het verdomhoekje zitten en mag niet meer meespelen in de nieuwe maatschappij, waarin alle regels tussentijds opeens veranderd worden.:mad:

Preppen voor werkloosheid is een must. Helaas denken veel mensen dat het HUN niet kan overkomen. En als ze zo'n bericht lezen dan worden ze boos dat er weer van die "luie werklozen" bijkomen die "te lui zijn om te werken met hun donder" en "op MIJN belastingcenten teren" (zie de reactiepanelen van de Telegraaf voor dergelijke reacties). Het inlevingsgevoel van deze "ik-generatie" is nul en ze leven uitsluitend om te hebben-hebben-hebben en zich vol te vreten. Tot het hen WEL overkomt. En dan klagen ze ach en wee.:rolleyes:

Daar ben ik het hartgrondig met je mee eens.

Bij Ford werd ook tijdenlang geroepen dat de fabriek niet dicht zou gaan en moet je nu zien!

Het probleem is verder dat alle toeleveranciers van Ford ook personeel zullen moeten ontslaan. Indirect banenverlies dus.

Preppen dus, nu je het je nog kunt veroorloven.

Je weet immers nooit wanneer het jou baan is die ineens op de tocht staat.

Het is helaas een duidelijk signaal.

We, onze overheden dan wel te verstaan, geven te veel geld uit, waardoor zij meer gaan belasten enz.

Wij de consumenten zien dus ons effectief te besteden inkomen al jaren dalen en denken, "hmm grote uitgaven, even niet".

Ondertussen gaat de overheid geld in de economie pompen, daar zijn de banken weer blij mee want die hebben te veel aan jan en alleman geleend en dat loopt uit de klauwen, ook de vastgoed ballon werkt nu tegen en dus potten de banken dat nieuwe geld op om hun balanzen weer enigzins op orde te krijgen en komt het niet bij de gewone man..

Maaar door dat extra geld wordt wel de inflatie aangejaagd, en ja hoor de gewone man ziet zijn inkomen nog verder dalen en koopt hekemaal niks meer. De industrie merkt dit en gaat bezuinigen en ontslaan. Die werkelozen krijgen geld van de overheid die eigenlijk geen geld meer heeft en dus geld gaat lenen of bijdrukken.

En dit is dus de neerwaartse spiraal die ik ooit in de economie boekjes van de middelbare school heb gelezen, alleen nu in realiteit zie gebeuren.....

Verder inderdaad prep prep, prepper de prep.

Grt

Kans

Hier zie je maar weer, dat de kleine man gewoon een speelbal is gewoon een nummer.

En gelukkig maar, uit mededogen die mensen auto's laten produceren die niemand wilt is slechter voor veel meer mensen dan het ontslag van die 4500. Klinkt koud en hard, maar het is wel de waarheid.

mn medeleven gaat in ieder geval uit naar de mensen die hun baan verliezen, niet alleen in Belgie maar ook hier in Nederland, in Limburg waar ook toeleveringsbedrijven zijn die weer mensen zullen gaan ontslaan hierdoor.

Dit is een enorme klap voor de regio, erger dan de mijnsluitingen, toendertijd konden veel mensen overstappen naar de Ford fabriek, en nu? iedereen in de bijstand? vervanging van werk zie ik niet gebeuren op zo'n schaal.

Is hier in Maastricht ook gebeurt met de 'maak' industrie, alles weg of ingekrimpt , Mosa, Trega, sphinx, duizenden werklozen, alleen al in Limburg 35.000 werklozen as we speak.

Vroeger als je geen werk had was er altijd wel een baantje bij zo'n bedrijf voor iedereen, nu wordt het erg moeilijk zoniet onmogelijk voor velen om iets te vinden. triest.

Eens, het kunstmatig in leven houden van commerciele organisaties door overheden is een verkeerde zet. Zie ook bijv. NedCar. Bij mijn weten ook alleen maar een overname doordat de overheid bijspringt. Dat is natuurlijk onbegonnen werk, zie bijvoorbeeld het gedrocht van de landbouwsubsidies. Onbegonnen werk.

In België zag iedereen dit toch al langer aankomen? Renault in Vilvoorde, Opel in Antwerpen, de staalindustrie boert gigantisch achteruit en er zullen nog ontelbare banen sneuvelen!

De arbeiders bij Ford waren al maanden aan het inleveren op hun loon in ruil voor werkzekerheid die er dus niet is gekomen terwijl de Belgische Klunzenregering 50 miljoen euro subsidie betaalde en belastingvoordeel gaf aan Ford, dus 2 keer winst !!

Jammer voor de mensen die er werken maar in dergelijke economische situaties zou je toch al moeten onraad ruiken en er niet van schrikken dat je van vandaag op morgen werkloos kan worden? Terwijl de meesten onder hen toch een mooie -en terechte- ontslagvergoeding gaan opstrijken, zal het bij de werknemers van de kleinere toeleveringsbedrijven heel wat minder zijn vrees ik... Werkloos worden met 2 maten en 2 gewichten!

En gelukkig maar, uit mededogen die mensen auto's laten produceren die niemand wilt is slechter voor veel meer mensen dan het ontslag van die 4500. Klinkt koud en hard, maar het is wel de waarheid.

Laat die mensen maar doodhongeren dat is wel zo economisch, Als dat de winsten van de fabriekseigenaren vergroot is dat wel zo nuttig.

Eigenlijk zou de politie iedereen moeten doodschieten die geen baan meer heeft. Zodat alleen de meest efficiënte "human resources" overblijven.

Survival of the fittest and the richest!

Ik kots op VVD-types als jou!!!! :mad:

Laat die mensen maar doodhongeren dat is wel zo economisch, Als dat de winsten van de fabriekseigenaren vergroot is dat wel zo nuttig.

Eigenlijk zou de politie iedereen moeten doodschieten die geen baan meer heeft. Zodat alleen de meest efficiënte "human resources" overblijven.

Wauw, woorden in de mond leggen, goed argument TL! Nee, we moeten ze lekker auto's laten blijven produceren die we dan daarna meteen op het stort kunnen gooien, en ondertussen worden ijskasten te duur voor de armen omdat het metaal en plastic en de goede arbeidskrachten verspild zijn aan nutteloze auto's, zodat die lekker aan de droge spaghetti kunnen gaan. Of wacht, fornuizen zijn ook al te duur, dat wordt moeilijk koken. Sterven van de honger dan maar. Tevens zijn die ijskasten en fornuizen ed zo duur dat ik geen geld meer over heb om die ontslagen werknemers die geen nieuw werk meer hebben kunnen vinden een handje te helpen.

Denk na, man, doe eens niet zo emotioneel.

Ik kots overigens ook op VVD-types, daar zijn we het dan wel over eens :).

Het raakt me inderdaad ben net als deze mensen uitgerangeerd. Als je boven de 40 bent is het heel moeilijk zo niet praktisch onmogelijk om nog werk te vunden. En dan krijg je van jongere VVD types te horen dat het komt omdat je zg lui zou zijn. Volgens hun zou ieder voor z

'n eigen hachie moeten opkomen. Maar als je bij hen solliciteerd ben je te oud en te uit en alleen goed voor een flexbaan. Je mag niet met een kar met fruit op de hoek van de straat gaan staan want dat is oneerlijke concurrentie voor de supermarkt (een Tunesier stak zich daarom in de brand en ontketendr een revolutie). Toch zijn zij degenen die voor de vrije markt zijn en ontslaan duizenden voor een procent meer winst. De overheid mag zich daar niet mee bemoeien maar moet wel agenten erop uitsturen om ze te beschermen.

Sorry voor m'n uitval!

En dan krijg je van jongere VVD types te horen dat het komt omdat je zg lui zou zijn.

Dat hoor je mij niet zeggen beste TL. Dat is een mening, eentje die de plank misslaat daarbij. Ik probeerde een economische waarheid te communiceren, geen subjectief waardeoordeel.

Je mag niet met een kar met fruit op de hoek van de straat gaan staan want dat is oneerlijke concurrentie voor de supermarkt

Als ze dat denken hebben ze weinig van de vrije markt begrepen.

Toch zijn zij degenen die voor de vrije markt zijn en ontslaan duizenden voor een procent meer winst.

Let wel dat winst niet arbitrair is; winst wilt zeggen dat de output (product, dienst) meer waard is dan de input (grondstoffen, elektriciteit, uren arbeid) voor de samenleving in het algemeen. Winstmaximalisatie kan vervelend uitpakken voor sommigen, maar is uiteindelijk goed voor velen.

Sorry voor m'n uitval!

Sterk van je :). Sorry dat ik soms zo koud over kan komen :p.

Ik denk te begrijpen waarom je zo fel reageerde. Maar denk je niet dat zulke besluiten een CEO niet aangrijpen?

Natuurlijk wel, het zijn net zoals jij en ik mensen van vlees en bloed.

Ik realiseer me wel degelijk dat de gevolgen ingrijpend en vervelend zijn voor de werknemers met een hogere leeftijd.

Maar stel dat een CEO niet een reorganisatie uitvoert bij sterk teruglopende orders. Dan vrees ik voor het voortbestaan van de gehele fabriek en dan zullen alle medewerkers getroffen worden bij een onvermijdelijk faillissement. Het is gewoon zaak dat ze door deze maatregelen te nemen zoveel mogelijk werkgelegenheid redden als ze kunnen. Voor de mensen die het direct raakt is dit slecht te verteren en niet uit te leggen, voor lucky few die mogen blijven is het een zegen. Ik weet de ins en outs niet bij Ford, maar is er niet overwogen om alle medewerkers pro rato op de arbeidsuren? Zodat het iedereen slechts gedeeltelijk treft in plaats van bij duizenden een voltreffer?

Volgens mij maakt het veel CEO's niet uit of er winst of verlies wordt gedraaid. Heb eens gewerkt bij ern bedrijf waar de CEO verantwoordelijk was voor een verlies van 600 miljoen en een riante afscheids bonus van meer dan een miljoen mocht meenemen als vertrekpremie. De bonuscultuur zorgt er juist voor dat men veel risico's neemt, bij verlies kan men immers altijd de rekening neerleggen bij de aandeelhouder en in het uiterste geval bij de belastingbetaler.

Volgens mij maakt het veel CEO's niet uit of er winst of verlies wordt gedraaid. Heb eens gewerkt bij ern bedrijf waar de CEO verantwoordelijk was voor een verlies van 600 miljoen en een riante afscheids bonus van meer dan een miljoen mocht meenemen als vertrekpremie. De bonuscultuur zorgt er juist voor dat men veel risico's neemt, bij verlies kan men immers altijd de rekening neerleggen bij de aandeelhouder en in het uiterste geval bij de belastingbetaler.

Kan je het een CEO verwijten? Vraag me altijd af wie zulke voorwaarden durft aan te bieden

Kan je het een CEO verwijten? Vraag me altijd af wie zulke voorwaarden durft aan te bieden

Ze bedingen dat soort faalbonussen vaak al als ze aangesteld worden. Dus waarom zouden ze het wat uitmaken of een bedrijf goed of slecht loopt. Ik vraag me inderdaad waarom sommigen zo gewild zijn als ze telkens een puinzooi er van gemaakt hebben.

Feit is nog steeds dat er voldoende werk is waar Nederlanders blijkbaar hun neus voor ophalen, zodat in sommige sectoren mensen van buiten worden aangetrokken. We hebben duizenden bejaarden in Nederland die niet de zorg krijgen die ze verdienen, openbare ruimten die niet worden onderhouden e.d. Zodra echter het balletje wordt opgeworpen om de bijstandspool eens aan te spreken voor dergelijke werkzaamheden staat iedereen op z'n achterste poten. Verhuizen naar de andere kant van het land voor een baan? Geen denken aan zegt 80 procent van de werklozen. Iedereen die hier iets over zegt wordt direct uitgemaakt voor rechtse lul of erger.

Zeker een prepper zou moeten weten dat uiteindelijk alleen jijzelf de verantwoordelijkheid hebt over het welzijn van je gezin. Met of zonder SHTF. Niemand HOEFT in armoede te leven in NL, maar ja tophypotheek, nieuwe auto, flatscreen want ja de buren he.

• Admin

Ik moest gisteren ook aan deze mensen denken en hun gezinnen en wat voor persoonlijk drama deze mensen soms te wachten staat. Zelf lees ik "Het Dagblad van het Noorden" en daar staan ook bijna elke dag de verhalen in van failliete ondernemingen in mijn regio. Ik durf wel te stellen dat dit het begin is en heel veel ondernemers in mijn omgeving zijn aan het "down sizen" en stellen investeringen uit. Deze visuele cirkel zal voorlopig nog veel meer pijn gaan veroorzaken.

Echter ben ik ook van mening dat als je wilt en uiteraard ook kunt er overal mogelijkheden zijn om aan de slag te gaan, zelf te beginnen of jezelf verder te ontplooien. Dat veel mensen hier geen zin in hebben omdat het eng is, anders of er veel meer moeite voor moeten doen zegt ook wel wat over onze welvaart staat. Ik heb hier zelf ook makkelijk gebruik van kunnen maken in mijn verleden toen ik het nodig had. Mensen kunnen veranderen en als je stapje voor stapje aan de slag gaat met dingen plannen kan je dromen realiseren. Wees realistisch en zorg dat je een netwerk om je heen bouwt. Ik ben het ook erg eens met de laatste alinea van BoeKou. (vooral de laatste zin zegt zoveel) Dat is ook een van de redenen waarom ik 12 jaar geleden weg ben gegaan uit het Westen om naar het saaie Noorden te komen.

@TyrionLannister ik ken je verhaal natuurlijk niet maar heb je ontmoet op de "workshop" dag en zie en lees wat voor kennis je allemaal in huis hebt. Er zijn zoveel kansen en mogelijkheden en als tip kan ik je misschien meegeven dat "out of the box" denken je misschien op andere ideeën of mogelijkheden laten zien. Begin eens bij je passies en kijk wat voor mogelijkheden er zijn, laat je informeren en probeer te visualiseren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...