Ga naar inhoud
GENEGEERD

Beleggers verwachten uiteenvallen eurozone

Dr.Prepper
 Share

Verwacht jij het uiteenvallen van de eurozone?  

40 leden hebben gestemd

1. 1. Verwacht jij het uiteenvallen van de eurozone?

• Ja, mogelijk al binnen enkele jaren
      35
    • Nee, de euro wordt minstens 100
      2
    • Geen van beide
      3

Recommended Posts

Aldus een onderzoek van de vermogensbeheerder en -adviseur Schroders Benelux onder Nederlandse particuliere beleggers.

Het geloof in de euro neemt snel af bij beleggers. Ruim 40 procent verwacht zelfs dat over een jaar de euro niet meer in zijn huidige samenstelling zal bestaan, vorig jaar was dat 7 procent.

- Bron: Nederlands Dagblad http://www.nd.nl/artikelen/2012/oktober/25/meer-beleggers-verwachten-uiteenvallen-eurozone

Aangezien deze site achter een paywall zit, een bericht met n.a.v. zelfde bron ook op Telegraaf.nl:

Opmerkelijk in het onderzoek is verder dat hoewel veel beleggers de bui in de eurozone zien hangen, een grote groep hun beleggingen niet of nauwelijks aanpast om de storm uit te kunnen zitten. ,,Hoewel de meerderheid verwacht dat een eurodrama hun beleggingsportefeuille zal schaden, doet 40% helemaal niets", stelt Vermeulen.

- Bron: http://www.telegraaf.nl/dft/13115611/__Nederlandse_belegger_naar_dollar__.html

Nu heb ik weinig verstand van beleggen, maar vraag me wel af in hoeverre beleggers in staat zijn een self fulfilling prophecy te veroorzaken.

Ik sluit mezelf overigens aan bij de groep van euro-sceptici en verwacht ook dat het geen blijvertje zal zijn ...

Wat denken jullie?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik zie het zeer zeker als een van de mogelijkheden die binnen nu en zeer binnenkort kunnen gaan gebeuren. Met het uiteen vallen van de Europese unie zal ook het Amerikaanse systeem uiteindelijk door de mand vallen. China als grootste schuldeiser van Amerika en gericht op export zal hier ook niet goed op kunnen reageren en voor je weet SHTF!

Ik houdt me bezig met meerdre theorieeen voor een shtf (maar ja ik prep voor alles, zolang ik maar voorbereid ben) maar dit is er zeker 1 van...

Link naar reactie

Ik denk dat de huidige verbanden zullen veranderen, Griekenland kan uit de euro stappen bv.

Dan komt er een ketting reactie, Frankrijk gaat dan ook om enz enz.

Ik weet niet precies wat je dus bedoeld met "het vallen van de euro" of Europa ?

het maakt mij ook niet zoveel uit of het euro blijft heten of dat we in stappen andere munten of verbanden krijgen van de zg. Kern landen enz.

Feit zal blijven dat we een enorme deflatie moeten doorgaan om de huidige schulden weg te werken en het is dan een kwestie van veel kleine stapjes of een paar grote.

Ik ben bang dat we geen leiders hebben die echt durven ingrijpen, anders zaten we niet waar we nu zitten?

Dus ze zullen achter de feiten blijven aanlopen en dus komt er een grote burndown, ze blijven proberen het systeem te redden totdat het klapt.

Dat kan volgens mij nog steeds in twee scenarios gebeuren, het langzame , dat is wat er nu gebeurt in Griekenland bv.

Of het snelle scenario waarbij een echte bankenrun en paniek ontstaat en binnen twee weken het vervoer en dus alles stilstaat.

En dan is er natuurlijk de vraag gaat dit vreedzaam of krijgen we een oorlog in europa, of gebruiken ze syrie of iran als excuus om een oorlog te beginnen en de problemen van de economie te verdrukken?

Hoe dan ook het zal van op zijn minst onvoorstelbaar niet leuk, tot domweg een onvoorstelbare ramp uit een lopen.

Grt

Kans

Link naar reactie

Hoe dan ook het zal van op zijn minst onvoorstelbaar niet leuk, tot domweg een onvoorstelbare ramp uit een lopen.

Daar ben ik ook erg benieuwd naar: Bestaat er een mogelijkheid om de euro op ordelijke wijze weer te vervangen, of dat nou terug is naar nationale valuta of een wereldmunt of iets er tussenin? Of zal het niet te voorkomen zijn dat bij een eerste bevestiging van de ECB dat de Euro stopt zeg maar, het effect zo groot is dat wereldwijd de economie schudt op haar grondvesten ...

Zeg maar zoals in dit filmpje (al meerdere keren op het forum gepost, maar hij blijft interessant)

Link naar reactie

Ik heb 'Ja, mogelijk al binnen enkele jaren' gestemd. Echter met het idee in het achterhoofd dat als één land de EUR verlaat, dit ook al onder 'uiteenvallen' valt. Ik verwacht niet dat de EUR binnen twee jaar ophoudt te bestaan. Al is het alleen al omdat Markets can remain irrational longer than you can remain solvent. Daarnaast moet ik nog meemaken dat een meerderheid van een internet-forum de toekomst correct voorspelt, als dat al gebeurd is het meestal door een enkeling.

Link naar reactie

De euro is in het huidige economische klimaat onhoudbaar. De groei van de hele wereldeconomie neemt af en dat gaat, zoals het er nu naar uit ziet, de komende tijd niet veranderen. Zodra dit ook op de beurzen gaat doordringen zullen de koersen opnieuw een vrije val maken en rentes gaan stijgen. Op dat moment is er geen houden aan, aangezien alle zuid europese landen waarschijnlijk binnen afzienbare tijd failliet zijn. Het water staat Duitsland inmiddels ook al aan de lippen. Het is gewoon op en de politiek blijkt geen pasklaar antwoord te hebben.

We staan er volgens mij veel slechter voor dan men tot nu toe laat blijken. De enige redding zou een economisch wonder in de US zijn. Plotselinge groei oid. Hier in Europa gaat het de komende decennia gewoon niet meer gebeuren. Het geld is op, klaar.

Link naar reactie

precies: schuld van de eurozone heeft 90% GDP bereikt; het historische percentage waarbij zo'n beetje elk land iig uiteindelijk belly up gegaan is.

Ik denk dat Duitsland eerder de handdoek in de ring gooit; ook weer het terughalen van dat goud, de poppenkast van Merkel welke maar halve maatregelen neemt. Ik vertrouw het niet.

Moet je eens voorstellen als Duitsland nu met een nieuwe DM komt terwijl ze 50% van haar goud op eigen grondgebied heeft, hoe sterke valuta dát wordt. Dat is misschien zelfs nog wel het enige dat ze tegen houdt; een TE sterke valuta waardoor de export te duur wordt voor andere landen.

Ik geloof er iig niets van dat dit sprookje nog lang stand houdt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...