Ga naar inhoud

Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Dat had ik eerst ook met mijn vrouw, maar kon haar toch overtuigen om met een deel van onze centen te doen. Je neemt uiteraard een risico maar wat mij betreft is 'een beetje risico nemen' synoniem aan 'leven'

Aan letterlijk alles zit risico. Door van een stoel op te staan neem je het risico dat je je evenwicht verliest en op je neus gaat en iets breekt. Door het nemen van een hap van een boterham je het risico je te verslikken en zelfs dood te blijven. De vraag bij de keuze tussen Euro's en edelmetaal is: Welk alternatief draagt meer risico? Wat dat betreft neem je een veel groter risico door je spaargeld in fiat valuta te houden dan goud, al helemaal als je alles in fiat houdt. Alle fiat valuta in de geschiedenis hebben drastisch waarde verloren, sommige meer dan anderen. Sinds 1913 (oprichting van de Federal Reserve) bijvoorbeeld is de waarde van de Amerikaanse dollar met meer dan 95% gedaald. Of kijk naar de Euro: Een pilsje kostte direct voor de invoering van de euro ongeveer 2 gulden. Nu kost dat zelfde pilsje ongeveer 2 euro, terwijl de euro bij de invoering ongeveer 2,20 keer zoveel waar was als de gulden. Mensen moeten uit de illusie komen dat de overheid en trawanten er is voor hun voordeel, en de verantwoordelijkheid voor hun eigen leven in handen nemen. Onderdeel daarvan is zich los te maken van het centraal gemanipuleerde fiat-geldsysteem, en investeren in een valuta die spontaan ontstaan is in de vrije markt, en al duizenden jaren haar waarde heeft behouden.

 

Het is wel even een gedoe verwacht ik, maar het kan wel.

 

Ik heb het eens gedaan bij inkoopedelmetaal.nl . Kwestie van invullen wat je wilt verkopen, wachten op bevestiging via telefoon en akkoord gaan, pakketje opsturen, en binnen 2 weken is je geld binnen.

 

Tot slot: met een handje goud of zilver boodschappen doen, is ook niet waar ik snel aan denk.

 

Dat is ook niet praktisch. Vooral niet met wisselgeld en zo. Dat kan echter prima elektronisch, zoals het model van e-gold.com. Wellicht niet bruikbaar snel na SHTF, dus zorg eerst dat je andere preps in orde zijn, en dan kan je het resterende spaargeld gebruiken voor goud en zilver. Het voordeel van goud en zilver ligt volgens mij dan ook voornamelijk in je leven weer opbouwen als de storm overgewaaid is, niet perse bij de ruilhandel direct na SHTF.

 

Ik ben zodoende ook met name gecharmeerd in bv de 1/10 oz gouden Maple leafs (uit Canada) omdat ze puur goud zijn (.9999, zuiverder kan niet)

 

.9999 is redelijk standaard bij gouden munten (bij zilver is het uitzonderlijk). Zuiverder kan overigens wel, maar dat kost meer geld. Uit kosten/baten oogpunt wordt het zelden gedaan. Voor een paar gevallen kun je googlen op .99999 gold (zelfde met zilver). Bij Doijer & Kalff en the Silver Mountain hebben ze nu overigens iets geinigs; een zgn. 'combibar'; een baar van 50 gram die op te breken is in baartjes van 1 gram; aanmerkelijk goedkoper dan individuele baartjes van 1 gram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik denk inderdaad dat het beter is om eerst de basic preps in orde te hebben, een bepaalde mate van zelfredzaamheid te hebben bereikt en dan pas het restant te investeren in het nodige edelmetaal. Zeker als er nog een aantal doelen behaald moeten worden.

Maar iedereen bedankt over de goede tips inzake zilver en goud. Die combibar klinkt erg leuk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Sorry hoor, maar die combibar daar kun je eigenlijk niets mee. Bij edelmetalen (en alles van waarde) geldt: hoe kleiner de eenheden, hoe duurder in verhouding. Reken het maar na zou ik zeggen.

Wij hebben gekozen voor de volgende oplossing: Wij hebben eerst geïnvesteerd in voedsel, brandstof, generator en wateropslag en vooral een bron voor onbeperkt water. Hieruit blijkt de keuze om hoe dan ook op onze woonplek te blijven, maar dat is een ander hoofdstuk.

 

Dan over de financiële middelen: We houden 20% van onze liquide middelen aan in euro's, de rest in andere zaken. Zo hebben wij goud en zilver gekocht. Goud in baartjes van 100 gram en Maple's, zilver in oude NL zilveren munten. Ook hebben wij vorig jaar noorse kronen gekocht, dat blijkt geen groot succes, deze zijn net iets minder waard dan bij aankoop. Ik beschouw zo'n verlies als een verzekeringspremie, jammer maar helaas dus. En dat is het dan ook.

Verder hebben wij geïnvesteerd in zaken die te ruilen zijn, dus maw extra ingekocht: zout, suiker, koffie, maar ook kleine gereedschappen, naalden, ijzergaren, pure alcohol, vissnoer, etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
owkey, ik dacht misschien heb je deze: http://www.piteba.com/nld

toch vrij prijzig, en hij oogt niet solide. mensen heir met ervaring?

 

Nog een dingetje omtrend het "uitvallen" van de stroom.. en dan met name bij een EMP of een CME.. mocht dat ECHT gaan gebeuren en alle chips zijn naar de kl***... dan kunnen we naar al onze digitale geld/waarde papier fluiten.. pfff. toch beangstigend.

Mijn vrouw laat me mijn gang wel gaan met preppen zoals ik nu doe, maar ik kan het wel shaken om een deel van ons spaargeld om te zetten in zilver/goud.

Denken jullie heir ook wel over na?

 

Ik heb de Piteba een tijdje geleden aangeschaft en op een oude fiets vastgemaakt. Met de hand draaien gaat heel zwaar. Maar op de fiets (die op een vaste standaard staat) is het prima te doen. Het is een solide pers. Wel oppassen dat het glaasje niet breekt, dus die goed vastzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om eens te ervaren hoe het is zonder stroom, heb ik de stroom 1 week uitgezet.

Aangezien water, gas via electrisch aangedreven pompen naar de huizen wordt gebracht, heb ik ook van die fasciliteiten geen gebruik gemaakt.

Ook gedaan alsof de winkels gesloten waren = uit de tuin, natuur en voor dit doel aangelegde voorraad gegeten.

Evenzo de tankstations = gaan fietsen

Geen wasmachine = met de hand wassen met opgevangen regenwater

Geen douche = emmertje water

Geen gas = ZZstove http://zzstove.com/sierra.html brandt op gedroogde koeieflatten, takjes, denneappels etc. De fan niet gebruikt. Is wel aan te raden op grotere hoogte (ijle lucht, minder O2)

Ook geen gebruik gemaakt van batterijen noch generator. Licht met kaarsen en olielamp en zoveel als mogelijk met de kippen op stok

Radio = opwindbare radio

Geen mixer, blender enz = alles met de hand snijden, handmolens

Geen koelkast, vriezer = kort houdbaar eten in potten in emmers met water op meest koele plaats

Geen oven = zonne-oven en af en toe geen brood vanwege te bewolkt weer

Geen stofzuiger = met borstel en gebruikte theeblaadjes de vloerbedekking borstelen en de kleden met de mattenklopper

Geen tv = spelletjes, ten minste, als daar nog energie voor over was. Want zonder stroom leven bleek behoorlijk tijdrovend en af en toe uitputtend te zijn.

 

Al met al een heel leerzame ervaring,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow preppie! Dat is een bijzondere leerschool.

Weet zeker dan je na deze ervaring weer het nodige aan je preps wist toe te voegen.

 

Als expert: wat raad je absoluut aan om in orde te hebben voor een langdurige uitval van stroom? (Maw, wat heb je echt gemist?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees net op de Telegraaf (zaterdag 28 januari) dat in Weesp uren geen stroom is geweest door waarschijnlijk een kapotte kabel. Het komt maar weinig voor dat de stroom uitvalt en kan mij de laatste keer niet eens meer herinneren waar ik woon dat de stroom uitviel. Dat is in o.a. Spanje wel anders waar ik regelmatig kom.

 

Zie dit bericht voor het eerst, Mr. gold, en inderdaad heb ik daar ook veel over gedacht. Ik wil nog steeds een kleine generator aanschaffen, maar ook ik kan m'n geld maar 1 keer uitgeven. Dus het is er nog steeds niet van gekomen.

Ik vind overigens dat we steeds vaker stroomstoring hebben in Nederland. Twee maanden terug was het een paar keer raak in Rotterdam voor een paar uur of zelfs een paar dagen. Een jaar of 4 geleden hadden we dat akkefietje met die Apache heli van defensie die een kabel stuktrok in Brabant. Daar zaten ze een midweek zonder stroom.

 

Onze maatschappij wordt door toenemende mate kwetsbaar door verdere automatisering en de steeds grotere invloed van ITC technologie. Dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling en ik begrijp niet goed dat een maatschappij dat wil. Als we in de winter wat overdadige sneeuwval hebben, ligt het hele circus op z'n gat. Een stroomstoring van een dag of 2 en er is voor miljoenen schade. Stel dat we echt eens een Electromagnetische Puls van de zon over ons heen krijgen. Dat kan volledige centrales stilleggen, voor maanden.

 

Dan is een kleine generator ook geen oplossing meer (indien die het nog zou doen). Maar voor een stroom uitval van een dag of 2 dagen, lijkt het me een perfecte oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow preppie! Dat is een bijzondere leerschool.

Weet zeker dan je na deze ervaring weer het nodige aan je preps wist toe te voegen.

 

Als expert: wat raad je absoluut aan om in orde te hebben voor een langdurige uitval van stroom? (Maw, wat heb je echt gemist?)

 

Wat ik nog niet aan de lijst had toegevoegd:

toilet = simpel composttoilet (oude nachtspiegel en zaagsel (over van hout zagen) en as van de kachel op voorhand bewaard. Bij dit eenvoudige type composttoilet, is het wel aan te raden op een aparte emmer te urineren. Dan kan de rest makkelijk na 2 jaar composteren in de tuin gebruikt worden.)

 

Voordat ik eraan begon, heb ik bij elk electrisch apparaat dat ik gebruik me de vraag gesteld: wat is een goede handgedreven vervanger? Voor alles had ik handgereedschap. Dus die voorbereiding was in orde. In dat opzicht miste ik niks.

 

Cardhu, waar ik niet genoeg rekening mee had gehouden was het feit dat brood bakken niet altijd mogelijk was. Daarom heb ik laatst het Probepaket van ingeblikt brood bij http://shop.conserva.de/epages/es116266.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/es116266_conserva/Categories/Langzeit-Nahrung/canned_bread/sample_packages aangeschaft: puur voor noodgeval. Ze zijn smakelijk en vooral die met Rogge erin zijn lang houdbaar.

Verder nog wat spelletjes op een rommelmarkt aangeschaft en diverse soorten puzzelboekjes.

Ook heb ik een zaklamp met sterke straal op oplaadbare batterijen aan de spullen toegevoegd, met een klein batterijen oplader zonnepaneel. Alleen over de laatste genoemde ben ik nog niet zo te spreken.

 

De kleine reiswekker (zo'n oud opwindgeval) moest om de paar dagen weer gelijk gezet worden. Daarvoor was het nieuws volgen op de opwindradio weer een uitkomst voor.

 

Met name de mangel/wringer maakte het wassen een aangenamere bezigheid. Dat scheelde een hele hoop tijd en energie. Er ging wel veel water doorheen, vooral met het spoelen van de was. Gelukkig viel er een fikse bui tijdens die week, dus watergebrek was daardoor niet aan de orde.

 

Wat ik miste was een helofyten filter of iets dergelijks, om afvalwater te verwerken. Dus het afvalwater maar in een verloren hoekje in de tuin gedumpt.

Ook miste ik een goede manier om huishoudelijk afval zelf te verwerken. Hoe te voorkomen om in het eigen afval om te komen?

 

Wat me tegenviel was de hoeveelheid tijd die het vergt om alles met de hand te doen. Bv. bij klusactiviteiten i.p.v. even de decoupeerzaag te gebruiken, moest nu de handzaag gebruikt worden. Of i.p.v. de elctrische boor en schroevendraaier; nu moest de handboor z'n dienst bewijzen evenals de handschroevendraaier.

En bv. in de keuken: i.p.v de elec. citruspers, nu de handpers. En ipv de mixer, de passe-vite (roerzeef) Enzovoorts. Al met al vergde het meer tijd en energie dan ik van tevoren had ingeschat.

Mijn respect voor al die mensen die dagelijks alles met de hand moeten doen, groeide nog meer.

 

Dus wat naasst de uitrusting en voorraad zeker in orde moet zijn: goede lichamelijke en mentale conditie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met voldoende auto's in de buurt kun je een redelijk goed 220 volt systeem bouwen, als het lichtnet totaal wegvalt.

En als er ergens een Prius staat weg te rotten is het je lucky day, de accuset die daar in zit levert ruim 200 volt. Daar gaat je apparatuur wel mee werken thuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
...ook artikelen over biogas zijn ook interesant om te lezen. hier ben ik ook nog naar goede handleidingen voor op zoek.

op youtube zijn ook veel buitenlandse filmpjes te zien waar mensen zelf hun biogas maken en hierop op koken, erg interessant.

dit staat ook op mijn lijstjes van todo. vooral kennis vergaren.

 

In het zelf maken van biogas ben ik erg geinteresseerd. Er zijn veel filmpjes, maar weinig goede ontwerpen of kant-en-klare systemen op internet te vinden.

De volgende website van Biorealis Systems (Alaska) geeft wel een ontwerp dat er bruikbaar uitziet. Ik denk dat het nog wel wat vereenvoudigd kan worden, maar het is een goed begin. Ken je verder de site van de Universiteit van Adelaide? Deze heeft ook voor de beginnende biogasmaker wel interessante informatie. De video´s van TheUrbanFarmingGuys op Youtube zijn ook interssant.

 

BATCH ontwerpen:

- Ontwerp van de FAO ( Food and Agriculture Organization van de VN)

 

Continuous Feed ontwerpen:

- Onderzoek voor de Vermont Dpt of Public Service link

- ECHO ontwerp

 

Voor de verschillen omtrent deze twee types: zie The Complete Biogas Handbook

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Iemand deze al gezien? Lijkt mij een hele goede oplossing!

 

Nieuw een compleet koffer (autonoom systeem) daar waar géén stroom voorhanden

is biedt dit koffer de oplossing. Voor bv de laptop , videospellen , GSM en GPS

systemen , verlichting , tv , radio , etc. Te voorzien van 12V of 220V stroom. Het

koffermodel heeft een: AC (220V) uitgang en een DC (12V) uitgang.

 

WEBSITE

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iemand er wel rekening mee gehouden dat bij langdurige stroomuitval wellicht het rioleringsstelsel niet meer goed kan werken? Het is maar de vraag of er in jouw regio noodaggregaten zijn of dat er handbediening mogelijk is. Het rioolstelsel valt nl. Niet onder de vitale infrastructuur, bij langdurige stroomuitval kan dit een probleem worden. Zorg dus dat je een eindstop in huis haalt waarmee je je toiletafvoer tijdelijk kunt afdichten.

 

http://www.klusidee.nl/Forum/about54946.html

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@Mrs.Lotte snijdt hier een extreem belangrijk onderwerp aan, waar ik helaas te weinig vanaf weet. Is er een loodgieter in de zaal?? Ik woon in een flatgebouw buiten de stad. Onze shit wordt met een rioolpersleiding afgevoerd. Blokkeert die zaak, dan kan ik op de begane grond mijn lol op. Alles dat mijn bovenburen dan doortrekken of doorspoelen, loopt dan via het bad en de toiletpot mijn huis in !! Nou heb ik het geluk, dat de hoofdkranen voor het water zich in mijn appartement bevinden. Ik kan er dus voor zorgen, dat mijn bovenburen niks meer kunnen doorspoelen. Maar een en ander geeft wel aan, dat we hier een behoorlijk probleemgebied te pakken hebben bij een shtf (!). Vooral voor flatbewoners op de begane grond.

 

Ervaren loodgieters en rioleurs worden van harte uitgenodigd om hun visie en adviezen te geven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iemand er wel rekening mee gehouden dat bij langdurige stroomuitval wellicht het rioleringsstelsel niet meer goed kan werken?

En dan heb ik er nog een voor zowel @Mrs.Lotte en @Dick Berts wat dacht je van beneden de zeespiegel zonder stroom.

 

Geen goed scenario. Denk ook gelijk aan de gemalen? Door stijgen grondwater (wordt niet weggepompt) zullen kwelders (deel achter de dijk) snel water door laten en vollopen, hierop stijgt de grondwaterspiegel, hierop gaat het rioleringssysteem overlopen en of vollopen.

Nu een gemiddeld rioleringssysteem werkt op afschot (in Brabant) de leiding loopt af naar de put, de putten lopen naar een verzamelput.

 

En hier ontstaat meestal het probleem dat er een perspomp staat die het doordrukt naar de verwerking (waterzuivering bijvoorbeeld) indien de pompen dus geen stroom hebben, is het een kwestie van geduld eerdat je in de (pardon me) stront staat.

UIteraard duurt dit alles best lang, maar ga uit van een tijd hevige regenval, en voor je het weet staat de straat blank met alle gevolgen van dien.

 

Een eindstop zou ik persoonlijk niet gebruiken, oude rubber voetbal met pompje via de spoelput (meestal bij je voordeur) inbrengen en onder druk zetten.

Wel erop bedacht zijn dat je voor je toiletgebruik andere "mogelijkheden" in huis hebt.

http://www.liff.nl/eens-zonder-toilet-gezeten-noodtoilet-toiletbril-deksel-p-585.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mrs.Lotte snijdt hier een extreem belangrijk onderwerp aan, waar ik helaas te weinig vanaf weet. Is er een loodgieter in de zaal?? Ik woon in een flatgebouw buiten de stad. Onze shit wordt met een rioolpersleiding afgevoerd. Blokkeert die zaak, dan kan ik op de begane grond mijn lol op. Alles dat mijn bovenburen dan doortrekken of doorspoelen, loopt dan via het bad en de toiletpot mijn huis in !! Nou heb ik het geluk, dat de hoofdkranen voor het water zich in mijn appartement bevinden. Ik kan er dus voor zorgen, dat mijn bovenburen niks meer kunnen doorspoelen. Maar een en ander geeft wel aan, dat we hier een behoorlijk probleemgebied te pakken hebben bij een shtf (!). Vooral voor flatbewoners op de begane grond.

 

Ervaren loodgieters en rioleurs worden van harte uitgenodigd om hun visie en adviezen te geven!

 

Flats zijn idd erg kwetsbaar, zie bijv. dit document over stroomuitval van regio Rotterdam Rijnmond, http://www.brandweerkennisnet.nl/bovenbalk/zoeken/@5688/operationeel_plan

Toename in gevolgen van stroomuitval

De maatschappelijke gevolgen van een verstoring van de elektriciteitsvoorziening zijn sterk

afhankelijk van de duur van de verstoring....Naarmate de verstoring langer duurt, zullen de gevolgen steeds omvangrijker

worden en ongeveer lineair toenemen. ..Er zal maatschappelijke onrust ontstaan, onder meer als gevolg van verkeerschaos op de weg, uitval van openbaar vervoer en uitval van voorzieningen.

Na ongeveer 8 uur zullen de gevolgen exponentieel toenemen ... De communicatie wordt bemoeilijkt mede door overbelasting en uitval van het (mobiele) telefoonnet, het langdurige gebrek aan watervoorziening, met name in hoogbouw, zal problemen geven voor met name sanitaire voorzieningen,.. Door uitval van gemalen in combinatie met hevige regenval kan wateroverlast en kunnen rioolwateroverstorten op oppervlaktewater ontstaan, indien gemalen en rioolgemalen niet, of niet tijdig kunnen worden voorzien van noodstroomvoorziening (noodaggregaten).

... Daarnaast zal een ieder persoonlijk het ongemak van stroomuitval anders ervaren. Een bijzonder aspect in de voorlichting bij een stroomstoring is dat veel burgers geen radio-ontvangst (ondanks het advies van de overheid om ook een radio op batterijen te hebben), televisieontvangst of internetverbinding hebben. [/QUOTE]

 

Deze laatste drie zinnen zijn voor ons preppers ook erg interessant. Dat zal dus voor ons idd minder impact hebben dan voor iemand die geen kaars/zaklamp of een radio in huis heeft....

Tussen 8. > 24 uur na stroomuitval

Problemen met sanitair water in flatgebouwen

 

> 8 uur

Uitval gemeentelijke rioolsystemen: huishoudelijk afvalwater wordt niet meer met rioolgemalen naar rioolwaterzuivering gepompt. Negatieve rioolwateroverstorten in woningen en rioolwateroverstorten op oppervlaktewater mogelijk.

 

In een rapport las ik ook nog over uitval van stroom mbt spoorwegovergangen (gaan dus dicht), hou dus rekening met een vluchtroute via een spoorwegtunnel/brug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...