Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf een gasmasker bouwen


schuilkelders

Aanbevolen berichten

Ik zie het nut van een masker zelf maken als je er 1 kan kopen voor een tientje

 

http://www.dicks.nl/diversen/maskers.html

 

uh... nee. Zo werkt het dus niet. Gasmasker van de dump zijn vrijwel altijd over datum. Rubber droogt uit, wordt poreus (de reden waarom je ook de rubberen gasleiding om de 7 jaar met vervangen) en gaat scheuren.

 

Veel mensen denken, dat als je de filtergat dichthoud en de masker dan vacuum kan zuigen, dat het dan goed is. Luchtdicht betekend niet gas en dampdicht. Verschillende gassen en dampen, verschillende dichtheden. Doordat strijdgassen bij een zeer lage PPM gevaarlijk zijn, is dit een probleem met poreuze gasmaskers.

 

Tevens verliezen filterbussen hun effectiviteit en in sommige gevallen kunnen ze zelfs gevaarlijk worden: Asbest of reactieve filters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 2 weken later...

Ik vond dit een interessant idee in de Nat. Geo. aflevering, en deze thread is ook interessant. In ieder geval interessant genoeg om eens goed over na te denken. Los van het de discussie of de voordelen van het zelf bouwen opwegen tegen het kopen van een echt gasmasker, is er een praktisch probleem met dit idee. Er werd genoemd dat Zeoliet weg gehouden moet worden uit vochtige omstandigheden, omdat het anders dicht slaat. Adem is vochtig. Je creëert dus je eigen vochtige omgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond dit een interessant idee in de Nat. Geo. aflevering, en deze thread is ook interessant. In ieder geval interessant genoeg om eens goed over na te denken. Los van het de discussie of de voordelen van het zelf bouwen opwegen tegen het kopen van een echt gasmasker, is er een praktisch probleem met dit idee. Er werd genoemd dat Zeoliet weg gehouden moet worden uit vochtige omstandigheden, omdat het anders dicht slaat. Adem is vochtig. Je creëert dus je eigen vochtige omgeving.

 

Mee eens, maar ik zou dan ook afraden zeoliet poeder te gebruiken (want dat wordt cement door dat adem vocht), maar juist een wat kleinere korrel, waardoor de luchtstroom er tussendoor kan blijven gaan. Maar het is natuurlijk zeker een feit dat een professioneel filter beter is. Maar voor mensen met een laag budget is dit misschien nog het overwegen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je kijkt naar vormen van Adembescherming, (Gasmasker is een oude benaming, voor een volgelaatsmasker), dan moet je eerst kijken naar waar tegen ga je beschermen..

 

Rook, CO, CO2, Inerte gassen,

Stof, en welke

Biologische agentia

Nuclear

 

Daarnaast moet je kijken hoeveel zuurstof is er nog om ons heen.. Dus moet ik kiezen voor een afhankelijk of een onafhankelijke adembescherming (Externe ademlucht)

 

De meeste "gasmaskers" zijn van het type afhankelijke adembescherming.. Dus als er te weinig zuurstof om je heen is, val je alsnog om..

 

Voor dat je kijkt naar filters en type maskers moet je ook iets weten over ademweerstand en dode ruimte.. en dat hangt er van af welke activiteit ga ik doen, ben ik een volwassen of kind, trainingsniveau.

Als je ademweerstand en dode ruimte onderschat liggen jullie kinderen heel snel plat.

 

Heb je voldoende aan een vluchtmasker, (compact, eenvoudig in gebruik, max 15 minuten, vaste soort filters. of moet een langere tjd werken..

Heb je dan genoeg aan een sommige filters, of moet je accu aangedreven varianten hebben, zodat je nog normaal kunt ademen.

 

Waar wil je tegen beschermen ?..

 

Niet elk filter is geschikt voor alles.

Voor dat je gaat knutselen, verdiep je eens in Adembescherming en waar ga je tegen beschermen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon niet knutselen begin er gewoon niet aan:mad:

dit is wel het meest bezopen onderwerp hier besproken:p

ben niet voor slotjes maar als het om zelfmoord gaat dan dicht dit topic

wat als andere mensen deze kwats voor waar aannemen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan toch maar gewoon een paar zuurstofflessen en inhaler om geen schadelijke stoffen binnen te krijgen. Maar straling gaat door vrijwel alles heen, hoe moet je dat gaan oplossen? Een kamer maken volledig bestaande uit lood? Dan word het weer duur. Een bunker dan? Je zit onder de grond, houd het meeste van die rotzooi tegen.

 

Heb dan wel een gasmasker, just to be sure maar sommige dingen zijn voor mij niet haalbaar. Ik wens je toch veel succes, als het je lukt, heb je in ieder geval meer kans dan ik in zo'n situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de website waar de topic starter naar verwijst even bekeken.. en blijkbaar moet Zeoliet goed verkocht worden.

En blijkbaar heeft de aanbieder van de website nog nauwelijks kennis van adembescherming.

Laat ik duidelijk zijn, knutselen zonder fundamentele kennis en gebruiken zonder adequate training en kennis, betekent er meer slachtoffers bij en schijnveiligheid.

 

Neem dan simpele vluchtmaskers.. kan je niet veel fout mee doen, dan te lang op houden..

vluchtmasker_msa_s_cap_2.jpg.5792133e651c569d1a5b117985e4cee1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon niet knutselen begin er gewoon niet aan:mad:

dit is wel het meest bezopen onderwerp hier besproken:p

ben niet voor slotjes maar als het om zelfmoord gaat dan dicht dit topic

wat als andere mensen deze kwats voor waar aannemen??

Zonder ga je ook dood. Je moet toch wat. Zeker als je geen geld hebt. Iets is betrr dan niets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder ga je ook dood. Je moet toch wat. Zeker als je geen geld hebt. Iets is betrr dan niets

 

Dan is een simpel P3 Filtermaskertje misschien wel effectiever.. kosten max 5 euro. per stuk.

Wat is er mis om even goed na de denken, en met iets slimmers te komen.. dan een geknutselde oplossing.. plus je moet het dan niet alleen kijken naar gebruik van gelaatsmaskers, maar ook andere type kleding en decontaminatie procedures.

 

Als je dan denkt over adembescherming, dan moet het zeker ook voldoen in die situaties met een hogere risicoprofiel, zoals een simpel brandje in je huis.. en dat doet dat geknutselde maskertje of dat 5e handse finse gasmasker, defensie helemaal niets mee..

 

Als je al je prepperskunsten, hebt uitgevoerd, voor alle risico's die je loopt, en je bent bij je prioriteitenlijstje eindelijk bij adembescherming gekomen en gasmasker knutselen, dan mag ik hopen dat je kennis inmiddels zo gegroeid is, dat je effectievere oplossingen kan verzinnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie kunnen wel zo te keer gaan, maar het idee was gebaseerd op een uitzending van National Geographic. Natuurlijk ben ik het er mee eens dat een professioneel masker kopen beter is. En natuurlijk moet iedereen zichzelf afvragen tegen welke situaties je beschermd wilt zijn. Maar ik denk even aan bijstandsmoeders die nauwelijks ruimte hebben om hun maandelijkse lasten te betalen of gewoon heel veel gezinnen in dit land die niet een paar honderd euro extra op de plank hebben liggen om iets te doen. Wat hebben jullie daar voor alternatieven voor? Of zeg je dan: "Je hebt gewoon pech. Had je maar meer geld moeten hebben"...of zo iets? In dat kader zie ik de opmerking van @Jager ook een beetje. En in dat kader wilde ik dit idee opperen. Niet als keiharde aanrader, maar als idee. Dus brandt het maar af. Be my guest. Zoals al eerder gezegd heeft de verkoop van zeoliet bepaald niet commerciële waarde. Je kunt beter warme broodjes gaan verkopen. Als jullie conclusie is "Niet doen". Dan blijft de vraag open staan: Wat adviseren jullie mensen met een budget van enkele tientjes die toch een soort van bescherming willen bieden aan hun gezin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is gewoon gelul

 

Nee jij lult lekker. Kom liever met oplossingen ipv zo te zeiken. En als anderen dan desondanks toch wat alternatiefs willen proberen laat ze. Weet jij het in ieder geval beter, en heb je het toch gebrobeerd... Anyway ik prep helemaal niet voor nucliere sh*t, maar vrorge toch af of het niet verstandig wad gasmaskertjes aan te schaffen. Vandaar dat ik ook hier ff langskwam. Wil je dus nu toch nog steeds even behulpzaam zijn, leg me jouw visie dan nogmaals een keertje uit ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simpel P3 Masker mond-neus, doet wonderen in heel veel gevallen en bij heel veel thuis risico's..

 

Narwahl Fire Escape Mask .

 

[video=youtube;-1N2uIyNqTQ]http://www.youtube.com/watch?v=-1N2uIyNqTQ&t=4s

 

Liggen in de schappen tussen de 25 en 45 euro.. Dus aanmerkelijk goedkoper dan een drager of msa vluchtmasker..

 

Ze liggen nu bij de gamma, weet alleen hun prijs even niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rescue Kijk dat waardeer ik als een constructief antwoord. Niet dat het om mijn waardering te doen is, dat begrijp ik ook wel. Heb je ook ideeën voor (primitieve en goedkope) oplossingen tegen biochemische of nucleaire problemen? Ik hoor namelijk zat mensen roepen: "allemaal leuk dat preppen, maar wij zijn allang blij als we alle rekeningen betaald hebben". Het creëren van overdruk in een ruimte is natuurlijk een zinvolle oplossing, maar ook dat is voor velen niet te betalen. Ik weet zeker dat er ook mensen zijn die op dit forum kijken, die weinig budget hebben en toch willen nadenken over oplossingen. En natuurlijk vind ik ook dat het vaak ook een kwestie van prioriteiten stellen is. Maar als je écht weinig hebt en je wilt toch preppen, moet je toch ook iets kunnen doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder de 100 euro, voor nuclear bestaat niet.. Meld je dan maar bijvoorbeeld bij een vuile bom, voor decontaminatie bij de HAZMAT\NBC Teams..

 

Biologisch escapemasker voor 30/40 euro, plus verder weg, een gewoon P3 masker, laarsen, disposable overall, of regenkleding..

 

Maar als je wilt preppen voor bijna niets, zijn prioriteiten stellen het belangrijkst.. dus begin eerst maar met rookmelders op te hangen, en een plan te maken, en kijken wat je al in huis hebt,, voor dat je voor dit soort risico's gaat nadenken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf wel professionele maskers in huis en beschermende kleding en al het ander noem ik hier even niet om een waslijst te voorkomen. Mijn vriendin zegt echter dat ze het vertikt (alhoewel ik het nog moet bezien als het zo ver is) om het masker op te zetten als we niet een masker voor de hond regelen. Ik heb me suf gezocht maar kan het nergens ter wereld vinden. In Israël schijnen ze die dingen wel te verkopen, maar ik zie nergens een shop of iets dergelijks. Nu bedacht ik mij dat het hebben van een goede hond in survival situaties niet zo slecht is. Een beter alarm bestaat niet en tegelijk zijn het perfecte speurders. Dus eigenlijk vind ik het niet zo'n gek idee om een masker voor de hond te regelen. Wie heeft een tip? Ik begon al aan zelf knutselen te denken of zou die kap van @rescue het ook doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik heb een S10 Avlon , heb hem wel getest in om hem snel maar veders in de praktijk nee . Hoop ook niet dat het nodig is

bij defensie hadden ze een spul ASL als ik het goed het is een soort gel achtig iets wat je in je gezicht moest smeren.

 

heb het spul niet maar het is een vrij goed en modern masker

 

tumblr_m48upfnqwv1ruxi8no1_500.jpg.c37e354225ad1e90c35b63a3f22c9e91.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Simpel P3 Masker mond-neus, doet wonderen in heel veel gevallen en bij heel veel thuis risico's..

 

Narwahl Fire Escape Mask .

 

[video=youtube;-1N2uIyNqTQ]http://www.youtube.com/watch?v=-1N2uIyNqTQ&t=4s

 

Liggen in de schappen tussen de 25 en 45 euro.. Dus aanmerkelijk goedkoper dan een drager of msa vluchtmasker..

 

Ze liggen nu bij de gamma, weet alleen hun prijs even niet..

 

Kijk op Ebay.

Tik in: Fire Escape Mask.

 

Als voorbeeld:

Verkoper Zap0w9

Op dit moment 18,27 Euro + 8 Euro verzendkosten vanuit UK.

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...