Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tent of een aardehuis?


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

tja, ik ben dan toch iets praktischer. als een tent gewoon niet meer voldoet.... graaf een huisje uit. koel in de zomer en warm in de winter. je kan eventueel delen van je tent gebruiken als dak om die water dicht te maken of anders een dekzeil. een dekzeil weegt weinig en de enigste echte gereedschappen die je nodig hebt is een inklap schep, een bijl en mischien een mes. dat zijn dingen die volgens mijn in bijna elke BOB zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Sandokan

prep053 - ik ben ook voor een earthlodge, zei ik al, maar zo simpel is het niet!! Je moet wel rekening houden met de druk van de zijkanten van de lodge en die hetzij versterken en stutten, ofwel schuin onder bepaalde hoek laten aflopen naar buiten toe. Anders stort de boel gegarandeerd in. Helaas kun je niet loodrecht gewoon een vierkant vak uitscheppen. Dat gaat gegarandeerd mis.

Staan op youtube tragische filmpjes van voorbeelden van mensen die bv probeerden een zeecontainer in te graven, en vervolgens zagen dat de hele boel in elkaar viel en de container samenpersten. Datzelfde geld voor het plafond - ook dat moet goed verstevigd zijn met een constructie die een heel groot gewicht kan dragen (indien je tenminste een 60 - 100cm aarde er boven op wil hebben...

 

Maar buiten dat blijft de earthlodge echt mijn favoriet, zeker ook vanwege de temnperatuurstabiliteit...

 

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

ik hoop dat ik in de gelegenheid zal zijn om mijn gereedschappen allemaal mee te krijgen

dan spreek ik dus niet meer van een rugzak maar van een stuk meer bagage

met een goede grote schep, bijlen en pikhouweel kom je een heel eind

mits je die dus mee kan krijgen -

ook weer een argument waarom het zinvl en belangrijk is om nu al op je BOL te gaan om alles klaar te maken voor later

want tzt heb je waarschijnlijk die ruimte niet meer om dat te doen

 

 

Sandokan

 

oh en PS die inklapschepjes, dat heb ik in Scandinavie geprobeerd in de ruige bodem daar,

duurde precies 2 minuten voor de schep kapot was

daar heb ik niet veel vertrouwen in...

Link naar reactie
Delen op andere sites

prep053 - ik ben ook voor een earthlodge, zei ik al, maar zo simpel is het niet!! Je moet wel rekening houden met de druk van de zijkanten van de lodge en die hetzij versterken en stutten, ofwel schuin onder bepaalde hoek laten aflopen naar buiten toe. Anders stort de boel gegarandeerd in. Helaas kun je niet loodrecht gewoon een vierkant vak uitscheppen. Dat gaat gegarandeerd mis.

Staan op youtube tragische filmpjes van voorbeelden van mensen die bv probeerden een zeecontainer in te graven, en vervolgens zagen dat de hele boel in elkaar viel en de container samenpersten. Datzelfde geld voor het plafond - ook dat moet goed verstevigd zijn met een constructie die een heel groot gewicht kan dragen (indien je tenminste een 60 - 100cm aarde er boven op wil hebben...

 

Maar buiten dat blijft de earthlodge echt mijn favoriet, zeker ook vanwege de temnperatuurstabiliteit...

 

 

Sandokan

 

Ik heb het dan ook niet over een permanente onderkomen maar voor bijvoorbeeld de winter maanden.het hoeft niet compleet onder de grond te zijn. en ook geen diverse kamers te hebben. het gaat mij dan gewoon puur om survival. je hebt gelijk dat wanden in zouden kunnen storten. maar deze zijn gemakkelijk te versterken door enkele dunne boomstammetjes te plaatsen. en hoe groter de kuil hoe langer het duurt om deze te verwarmen. maar wat je ook doet, de locatie is gewoon het belangrijkste!

 

tevens zorg voor degelijk gereedschap, voor een klapschep zou ik zekers voor een compleet metalen gaan, geen plastic of hout. ook een bijl is voor mij een voorkeur naar compleet metaal. Houten stelen breken te gemakkelijk vind ik en plastic, achja dat weten jullie zelf ook wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh en PS die inklapschepjes, dat heb ik in Scandinavie geprobeerd in de ruige bodem daar,

duurde precies 2 minuten voor de schep kapot was

daar heb ik niet veel vertrouwen in...

 

dan heb je geen goede gehad, want ze werden al in de WO2 gebruikt en ook in Vietnam. je kan tegenwoordig nog steeds scheppen vinden die nog steeds goed zijn en die in een oorlog zijn gebruikt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
  • 1 maand later...
Gast Heksenboot
Voor het bouwen van een earth bag huis ben ik op zoek naar een firma waar men de lange zakken op rol verkoopthiperadobe35.jpg.6c5f79f85da0d2fa4b78d54b7cc32c21.jpg

zie photo , het mogen ook andere weefselsoorten zijn maar deze is wel een goede alle adressen zijn welkom ook buiten europa

Hugohiperadobe30.JPG.5a8997956603048843f0e277c67a69db.jpg

 

Hoi, Hugo, leuk dat je daarmee bezig bent.

Ik vind het ook erg interessant.

Tot nu toe, heb ik dit gevonden, de zandslurf:

 

http://www.oliehandelkreuze.nl/producten/landbouwfolie.html

 

En verder wat bedrijven, die zandzakken verkopen. Zij hadden nog nooit gehoord van zandslurven, of zandzakken op rol, maar met zandzakken zelf, kan je ook gewoon bouwen.

 

Doe even een voorstel-rondje en vertel je plannen. Zandzak-architectuur, daar wil ik alles over weten. :)

 

http://preppers.nl/forum/forums/7-Voorstelronde

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel je wilt een tijdelijk onderkomen creeeren op een stuk land, zou je dan gaan voor een tent (yurts), een aardehuis (earthbag house) of misschien iets anders zoals een caravan?

 

Er zijn zoveel mogelijkheden en alles heeft natuurlijk ook weer te maken waar je zoiets doet, kosten en hoe lang je er blijft zitten.

 

Zelf ben ik wel erg weg van yurths en daar zijn ook zoveel mogelijkheden van. Iemand een idee hierover?

 

images?q=tbn:ANd9GcTu9CbxMxWi31-0Jgd8qmHiBnc8DjwGjxqz9E8oivZgFD5HUJlH

 

Zou erg van de situatie afhangen.

Als je nu al een BOL aan het voorbereiden bent, zou ik gaan voor een earthbag dome of iets dergelijks, voordelen daarvan zijn (MI) dat ze stevig zijn en, met begroeing erop, niet opvallen in het landschap. Als "tijdelijk" wil zeggen enkele maanden tot jaren, dan zou ik voor zoiets gaan.

Een Yurt is in mijn ogen een prachtige alternatieve woning, maar heeft mbt tot veiligheid wel haken en ogen: Hij zal opvallen en kwaadwillenden zouden met een mes zo je wanden open kunnen rijten om binnen te komen. Als je een goede omheining hebt, valt dit natuurlijk wel op te lossen. Een Yurt zou een keus zijn als "tijdelijk" weer wil zeggen: enkele maanden tot jaren (als je voor een goede omheining zorgt).

Een caravan/camper heeft natuurlijk als voordeel dat het opzetten waarschijnlijk net zo veel tijd kost als een kleine tent. En dat, wanneer je snel weg moet, dit ook kan. Nadeel lijkt me dat je wel afhankelijk bent van brandstof, je hebt ook caravans voor achter een fiets (eens gezien bij "het beste idee van NL") Met een caravan zullen er gebieden zijn waar je niet bij kan (dichtbegroeid bos of zo). MBT veiligheid kan een caravan wel opvallen, maar je kunt 'm camoufleren. Een caravan dring je niet zo makkelijk binnen als een tent, maar onmogelijk is het zeker niet. Een caravan zou een goede keus zijn als je kiest voor mobiliteit. "tijdelijk" zou hier betekenen: een paar dagen tot een week (op dezelfde plek) Langer kan ook, maar dan heb je weer een omheining nodig.

Een kleine tent is snel op te zetten en af te breken en goed te camoufleren, maar áls je gevonden wordt, ben je wel kwetsbaar. Goed voor een dag tot dagen op dezelfde plek te blijven.

 

Dit zijn enkele afwegingen vanuit mijn eigen logica. Het belangrijkste is denk ik dat je je afvraagd wat je precies wil en kan met je BOL, en welke oplossing daar het beste op aansluit.

ps: ergens hier op de site stond een linkje naar de youtube film "garbage warrior" Voor ieder die zich interesseert in alternatief wonen leuk om te zien. Een leuk idee wat ook daarin voorkwam: oude autobanden opvullen met grond en dat als bouwmateriaal gebruiken (daarnaast nog vele andere ideën zoals plastic flesjes, blikjes enz enz).

@mr gold: tevens veel succes met je cursus, ook ik ben heel beniewd naar wat je ervaringen gaan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...