Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Joris Driepinter

Petitie: Openheid over de Nederlandse goudvoorraad

Recommended Posts

Onderteken deze petitie als het u belieft:

http://petities.nl/petitie/openheid-over-de-nederlandse-goudvoorraad

Openheid over de Nederlandse goudvoorraad

Ondanks dat er al jarenlang een grote financiële crisis is, geeft onze centrale bank, De Nederlandsche Bank (DNB), geen openheid van zaken over onze goudvoorraad- en vorderingen. DNB noemt het goud zelfs "ons nationaal appeltje voor de dorst". In het jaarverslag 2011 worden de bewaarplaats(en) en de feitelijke voorraad niet genoemd. De goudprijs is al jaren hard aan het stijgen. Het is niet uit te sluiten dat goud weer direct gekoppeld gaat worden aan geld, zeker nu er wereldwijd sprake is van een valuta-oorlog. Waarom doet DNB hier zo geheimzinnig over? De Nederlandse burger heeft recht op transparantie, nu meer dan ooit.

PETITIE

Wij

Bezorgde Nederlandse burgers

constateren

1) dat De Nederlandsche Bank (DNB) de goudvoorraad het "nationale appeltje voor de dorst" noemt, en ook de "ultieme reserve en vertrouwensanker" (pagina 151, jaarverslag 2009);

2) dat DNB vreemd genoeg geen openheid geeft over onze goudvoorraad. Op pagina 176 van het jaarverslag 2009 staat alleen genoemd 'goud- en goudvorderingen' met een waarde van €15 miljard euro en een gewicht van 612.000 kilo. De plaats waar het goud wordt bewaard, wordt niet genoemd. Alleen in een folder uit januari 2009 wordt hier iets over gezegd, namelijk dat het gros in New York ligt.

Maar belangrijker, op pagina 176 wordt ook niet vermeld hoe hoog de goudvorderingen zijn en op wie we deze vorderingen hebben. Dit verschil is cruciaal. Fysiek goud is iets wat waarde heeft, vorderingen kunnen helemaal niets waard zijn;

3) dat in de VS, politicus Ron Paul ook een onderzoek wil gelasten naar de goudvoorraad;

4) dat wij, het Nederlandse volk, zeker gezien de stijgende goudprijs en de financiële crisis die maar voortduurt, ook recht hebben op inzicht in de waarde van onze goudvoorraad, het nationale appeltje voor de dorst.

en verzoeken

1) volledige openheid op basis van cijfers september 2010 over de hoeveelheid en opslagplaatsen van het Nederlandse fysieke goud en de grootte en aard van de goudvorderingen,

2) onafhankelijke controle door een burgercomité

http://petities.nl/petitie/openheid-over-de-nederlandse-goudvoorraad

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hè Rien, waarom altijd zo somber? :p

Niet somber, realistisch.

Als dat goud ooit "terugkomt" hebben jij en ik er nog steeds niets over te zeggen.

Dan wordt het wel opgemaakt aan datgene waarmee men de meeste stemmen kan kopen.

Als de petitie nu zou vragen dat het goud aan de nederlanders wordt uitgekeerd, dan zou ik onmiddelijk tekenen. Ook al zou ik geen hoop hebben dat het een kans maakt.

Deze post delen

Als dat goud ooit "terugkomt" hebben jij en ik er nog steeds niets over te zeggen.

Dan wordt het wel opgemaakt aan datgene waarmee men de meeste stemmen kan kopen.

Als de petitie nu zou vragen dat het goud aan de nederlanders wordt uitgekeerd, dan zou ik onmiddelijk tekenen. Ook al zou ik geen hoop hebben dat het een kans maakt.

Zelfs al is er maar 1% kans, dan is het superbelangrijk dat je je stem uitspreekt en zegt wat je ervan vindt. Want anders heb je bij voorbaat verloren ... Dit is zo'n situatie waarbij ongetwijfeld 95% van de bevolking achter deze petitie staat (waarom zou je immers tegen zijn?) maar de petitie haalt de mainstream niet, en dan nog is de drempel voor velen te hoog om hem te tekenen.

Het resultaat is dus dat die gladjakkers die moeten waken over onze nationale goudvoorraad, hun taak verzaken en er ook nog veeeeeeel te makkelijk mee wegkomen. Dat verdienen ze niet! Elke stem op deze petitie is een theelepeltje waarmee we krassen in de muren van Ford Knox* om uiteindelijk bij ons goud te komen.

* Daar ligt het natuurlijk niet, maar symbolisch vond ik het mooier :) Het ligt grotendeels bij de NY Fed meen ik.

Deze post delen

om uiteindelijk bij ons goud te komen.

Jij en ik zullen nooit aan dat goud komen.

En ik ga geen bende rovers legitimeren om te doen alsof.

Deze post delen

Sterker nog (voel inmiddels helemaal opgewonden de adrenaline door m'n lijf gaan) ik sla net de Volkskrant open en prominent op pagina 2: "Bundesbank gaat goudstaven maar eens natellen".

DUS JA HET KAN!

De Duitse centrale bank gaat al haar goudstaven zorgvuldig controleren en deels repatriëren. De Duitse Rekenkamer heeft de Bundesbank dat opgedragen omdat de goudreserve nooit nageteld, op echtheid gecontroleerd of gewogen is.

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3337707/2012/10/26/Duitsers-wantrouwig-Bundesbank-gaat-goudstaven-maar-eens-natellen.dhtml

Er staat o.a. dat ze 150 ton goud uit de USA gaan terughalen, bij wijze van steekproef: het wordt geteld, gewogen en op echtheid gecontroleerd.

Dus ... waar wachten we nog op!

Deze post delen

Stel je eens voor dat het goud van de Duitsers niet terug komt (of kan omdat het er niet is) of dat het nep is? Zou zo'n situatie de goudprijs niet heel hard doen stijgen en een financiële shtf kunnen trickeren?

Deze post delen

Jij en ik zullen nooit aan dat goud komen.

Mij gaat het ook absoluut niet om dat de burger het in handen krijgt, als het Nederlands goud maar op Nederlands grondgebied en onder Nederlands beheer ligt opgeslagen.

Deze post delen

@OBL-Rien jemig zuurpruim, het gaat om het idee/principe. Ongeacht of het ooit uitgekeerd wordt dan wel opgemaakt wordt aan stemmenkopen. Het gaat om het idee/principe van openheid/transparantie. Als het weg is of niet terug gaan krijgen weten we dat ook. Zelfs al is de petitie voor dovemansoren dan nog gaat het om het principe.

Of het nou in New York blijft liggen, of het nou al verdampt is, of er nou stemmen mee gekocht worden: het zijn allemaal drogredenen om niet te tekenen, mijns inziens.

Maar hier heb je een Mars

Mars-bar-70s.jpg.283371e06403350d7d3729fcf967350e.jpg

misschien vrolijkt dat je wat op jongen!

Deze post delen

@Dr.Prepper Het hele idee van die petitie komt ook door de Duitse zaak! Willem Middelkoop zat te twitteren over de Duitse rechtszaak en dergelijke en vroeg zich vervolgens openlijk af wie dit in Nederland ging doen. Binnen een uur na die tweet stond de petitie online en retweete Middelkoop 'm de wereld in.

Deze post delen

Daar ben ik het allemaal wel mee eens Rien, maar ik heb liever dat de Nederlandse regering hier zijn goud verkwanseld dan dat die yanken het in hun zak steken. Want daar gaat het op uitdraaien straks.

Misschien besluit men na instorting van het monetaire systeem wel terug te keren naar een munt gekoppeld aan goud. In Amerika (en hier ook, dacht ik) kan de staat beslag leggen op alle in het land aanwezige buitenlandse bezittingen en tegoeden. Je gelooft toch niet dat je na de val van de dollar nog om je goud moet vragen?

Nee, veel zin zal het niet hebben, maar met zo'n petitie schop je wel weer wat mensen wakker. Bovendien Rien, indien er straks nog een petitie komt om het goud alsnog te verdelen, dan moet het goud wel in Nederland aanwezig zijn. Dus: first things first. Eerst terug naar Nederland met dat spul.

Deze post delen

@Dr.Prepper Het hele idee van die petitie komt ook door de Duitse zaak! Willem Middelkoop zat te twitteren over de Duitse rechtszaak en dergelijke en vroeg zich vervolgens openlijk af wie dit in Nederland ging doen. Binnen een uur na die tweet stond de petitie online en retweete Middelkoop 'm de wereld in.

Ik weet van ten minste 1 vroegere petitie over dit onderwerp.

Gek dat Middelkoop daar nog nooit van gehoort had.

Deze post delen

Ben blij dat ik een paar maanden geleden al mijn abo op de Volkskrant had opgezegd, want met een vriend als Ewoud Jansen, schrijver van het opiniestuk Met staven goud op de plank schieten we niets op, heb je geen vijanden meer nodig.

Als ons goud echt weg zou zijn, kan de economie gewoon doordraaien. Gewoon niet vertellen en niemand die het in de gaten heeft. [...] De reden dat we graag op een voorraad goud zitten, is dat we nog steeds menen dat het ruilmiddel dat de centrale bank uitgeeft zelf ook waarde moet hebben en dus door iets concreets moet zijn gedekt. Dat is een achterhaald en primitief idee.

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3365233/2012/12/18/Met-staven-goud-op-de-plank-schieten-we-niets-op.dhtml

Wat een volksverlakkerij! Gelukkig zijn de reacties ónder dit stuk een stuk geruststellender. Het is duidelijk dat men zich wel degelijk iets aantrekt van het risico dat 90% van de 600 ton goud van De Nederlandsche Bank in het buitenland ligt. Of schijnt te liggen. Want niemand die het controleert.

Heeft iedereen de petitie al getekend? http://petities.nl/petitie/openheid-over-de-nederlandse-goudvoorraad

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...