Ga naar inhoud
GENEGEERD

Slakken


JohnVonSchutz

Aanbevolen berichten

Na aanleiding van een ander draadje,

http://preppers.nl/forum/threads/1992-Eten-uit-de-natuur

 

leek het mij weer eens leuk om wat tuinslakken op het menu te zetten.

De afgelopen maanden zag ik overal slakken in mijn tuin dus leek het me allemaal niet zo moeilijk. Na een uur tussen de planten en struiken zoeken had ik 1 gevonden. Alsof ze het hadden afgesproken waren ze allemaal vertrokken. Helaas voor hun keek ik onder een boom naar boven. Blijkbaar gaan ze met een naderde winter met ze alle naar hogere plekken om te overwinteren.

 

Niet veel later had ik 15 slakken in een potje. Deze heb ik met de deksel op een kier 4 of 5 dagen laten staan zodat ze hun ontlasting kwijt raken.

 

Vandaag was het dus de grote dag. Helaas door tijdnoot werden het geen 3 manieren van bereiden maar 2.

 

1) in alu folie en in de openhaard

2) gewoon koken

 

Na een paar dagen in het potje nog even wassen voordat we er iets mee gaan doen.

slakken1.jpg.0a433927de299227781f0f44ee8d10d7.jpg

 

De slakken die in de open haard moeten heb ik folie gedaan met wat ui, olijfolie en italiaanse kruiden.

slakken2.jpg.e4997666ed0bebe4756a48dad2bf52b0.jpg

 

Het pakje heb ik ongeveer 20 minuten in de openhaard gelegd.

slakken3.jpg.f9a699994001d48acb67dd219b16975b.jpg

 

Jammer genoeg was 20 minuten veel te lang en waren ze allemaal verbrand.

slakken4.jpg.be9b1f94510530b974eb9306ae8619e5.jpg

 

(zou Dr. Pepper de onderstaande thumbnail weg kunnen halen, weet niet hoe het moet, thx)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dan maar naar nr.2, gewoon koken dus.

 

slakken6.jpg.5c471a321d368d5ffb2c54cc4147a001.jpg

 

Na 5 a 6 minuten uit het water gehaald, ik was verbaasd dat er nog zoveel slak in zo'n huisje zit

slakken7.jpg.67d1c73a802cf14489f7ab64f4724069.jpg

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ze gekookt zonder iets erbij ECHT heel lekker waren. Maar om het toch een beetje culinair te maken heb ik

er een geroosterd wit broodje bij gedaan. Overheerlijk en echte aanrader en ga het zeker weer doen.

slakken8.jpg.f9aad305ff04e3162c52a86271f250d8.jpg

 

Mocht ik een lekkerder recept vinden laat ik het weten.

 

Eet smakkelijk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zonde van ze zo in de haard te doen...

Als je dat in alu folie doet, doe er dan wat water bij, dan zie je de stoom er uit komen. Geen stoom meer, ben je ze aan het uit drogen en dus verbranden.

 

Als testcase doe je eerst een, lukt dat, dan meerdere... was het je enige eten, was je wel zuiniger geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze in Spanje gegeten met stukjes spek, samen met slakjes in een pan met knoflook (waarom ruiken die Spanjaarden altijd zo apart?) en the usual kruiden, geweldig!

 

Trouwens erg grappig dit onderwerp, heb gisteren een heuse wijngaardslak uit het parkje gevist, die zit nou met blaadjes sla in een glazen pot ter vermaak van mijn kinders. Morgen zal ik hem weer vrijlaten, ding is zo groot als een pingpong bal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmz ik word spontaan weer vegetarier van dit menu, maar t is wel een aanlokkelijk vooruitzicht om op die manier de populatie van (in mijn beleving minstens) 200.000 slakken in mijn achtertuin flink uit te dunnen. Kan dr ook in de achtertuin nog eens n kropje sla fatsoenlijk groeien. #slakkenhaat

 

Goddank ligt mijn moestuin op zandgrond..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na aanleiding van een ander draadje,

http://preppers.nl/forum/threads/1992-Eten-uit-de-natuur

 

leek het mij weer eens leuk om wat tuinslakken op het menu te zetten.

De afgelopen maanden zag ik overal slakken in mijn tuin dus leek het me allemaal niet zo moeilijk. Na een uur tussen de planten en struiken zoeken had ik 1 gevonden. Alsof ze het hadden afgesproken waren ze allemaal vertrokken. Helaas voor hun keek ik onder een boom naar boven. Blijkbaar gaan ze met een naderde winter met ze alle naar hogere plekken om te overwinteren.

 

Niet veel later had ik 15 slakken in een potje. Deze heb ik met de deksel op een kier 4 of 5 dagen laten staan zodat ze hun ontlasting kwijt raken.

 

Vandaag was het dus de grote dag. Helaas door tijdnoot werden het geen 3 manieren van bereiden maar 2.

 

1) in alu folie en in de openhaard

2) gewoon koken

 

Ja, dat draadje was van mij dus fantastisch dat je dit gedaan hebt.

Vond het wel zielig tijdens het lezen maar weet nu wel dat het te doen is (in geval van nood dan he )

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JohnVonSchutz @prepperpappa Heb heteerste draadje ook gevolgd en wat meegelezen in de links. Vroeg me af, gaat het nou alleen om de huisjesslakken of ook om de slugs, mijn dikke oranje en bruine huisloze vijanden? Meen me te herinneren wel eens gelezen te hebben dat naaktslakken niet eetbaar zijn of in elk geval heel goor. Toch handig om te weten, just in case er geen linzen en bonen meer te vinden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in Spanje regelmatig slakken gegeten,maar ik wist niet dat die huisjesslak hier ook eetbaar waren.In de tuin van t huis van mn vriendin in Lelystad zitten er wel s wat in de tuin .Ik ga t zeker eens probeeren @leidseprepper;Volgens mij zijn die naaktslakken niet eetbaar(mocht dit wel zo zijn hoor ik t graag)want dat zijn echte vijanden voor de moestuin daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@offgrid

 

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/15455

De eetbare slakken beschermen zich tegen hun vijanden door middel van hun huisje. Naaktslakken daarentegen beschermen zich door een zeer taaie, dikke huid. Die is beslist oneetbaar - dat is de bedoeling. Of de massa ingewanden daarbinnen eetbaar is, zal je moeten proeven om te weten...

Deze vraag werd beantwoord door: Prof. Dr. Luc Bouwens

 

Of ze giftig zijn, daar rept de professor niet over. Maar aanlokkelijk klinkt het niet. Dus toch maar weer verzuipen en doorknippen die krengen, in een poging mn eetbare plantjes te beschermen.

 

En dan dus goed handen wassen, adviseren de experts.. http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/52690/In_levensgevaar_na_eten_rauwe_slak.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

dit gaan mijn vrouw en kinderen echt niet waarderen als ik dit op het menu zet... het stikt hier echt van de slakken... misschien maar een keer als mama is werken en de kinderen op school zitten. hahaha nog nooit slak gegeten, waar smaakt zoiets naar eigenlijk???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk te vergelijken met iets wat je kent. Ik zou zeggen probeer er eerst een paar gekookt dan heb je de echte slakken smaak.

 

Ik denk dat de volgende keer dat ik ze maak het op de spaanse wijze maak en daar vrouw en kinderen van laat eten.

 

ach, over kikkerbillen heb ik me ook heen gezet (die zijn trouwens lekker!!!) dus slakken moet me ook wel lukken... mijn zoontje die eet echt alles wat ik m voorzet. proeven doet ie het zowiezo hahaha, mijn dochter gaat waarschijnlijk zitten kijken alsof ik zojuist mijn gehele verstand over de schutting heb gegooid en mijn vrouw kennende zit die hoofdschuddend op de bank hahaha. maar we gaan het proberen! zitten er echt veel hier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach, over kikkerbillen heb ik me ook heen gezet (die zijn trouwens lekker!!!) dus slakken moet me ook wel lukken... mijn zoontje die eet echt alles wat ik m voorzet. proeven doet ie het zowiezo hahaha, mijn dochter gaat waarschijnlijk zitten kijken alsof ik zojuist mijn gehele verstand over de schutting heb gegooid en mijn vrouw kennende zit die hoofdschuddend op de bank hahaha. maar we gaan het proberen! zitten er echt veel hier!

 

LOL

 

Ja kikkerbillen zijn inderdaad best lekker alleen een beetje weinig.

 

Mijn jongste eet en proeft ook alles. Zeker als hij met mij mee is dan probeer ik juist dingen zoals planten enzo. Hij heeft alleen een rare tik en dat is dat hij altijd en eigenlijk alleen vissenogen eet. Het liefst hele grote. Als we bij een vis winkel zijn dan kiest hij altijd de vissen met de grootste ogen uit.

Je begrijpt wel dat mijn vrouw en ik de eerste keer ook zo iets hadden van; moet dat nou....

Maarja toen ook maar eens de ogen van een forel geprobeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...