Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waterdichte 'tonnetjes' vacuum maken


Cfk01

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 112
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Leuke discussie. Maar toch even over dat waxinelichtje, ik denk niet dat het gaat werken. Ik zal uitleggen waarom ik dat denk. Ik werk in een microbiologisch laboratorium. Bij mijn vorige werkgever Gebruikten wij waxinelichtjes in metalen kisten. In die kisten stonden de voedingsbodems waarop wij Neisseria gonorrhoeae kweekten (inderdaad de veroorzaker van druipers) Er werden veel SOA-testen en kweken gedaan daar. Deze bacterie heeft zuurstof nodig om te leven en een CO2 gehalte van ongeveer 5%. Door in de kist een waxinelichtje te branden werd het cO2 gehalte precies goed. Maar er blijft zuurstof in de kist aanwezig. Het waxinelichtje brand niet totdat alle zuurstof op is, het brand totdat het zuurstofgehalte zodanig is dat het niet meer branden kan. Bij mijn huidige werkgever gebruiken we de waxinelichtjes-methode als noodoplossing als de iets geavanceerdere CO2-stoof kuren heeft (gebeurd gelukkig bijna nooit)

 

Voor de mensen die bij het openmaken van de voerton een bijna nieuw waxinelichtje denken te vinden....Dat klopt. Alleen is het lontje zodanig verknalt dat het kaarsje aansteken moeilijk wordt.

 

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Leuke discussie. Maar toch even over dat waxinelichtje, ik denk niet dat het gaat werken. Ik zal uitleggen waarom ik dat denk. Ik werk in een microbiologisch laboratorium. Bij mijn vorige werkgever Gebruikten wij waxinelichtjes in metalen kisten. In die kisten stonden de voedingsbodems waarop wij Neisseria gonorrhoeae kweekten (inderdaad de veroorzaker van druipers) Er werden veel SOA-testen en kweken gedaan daar. Deze bacterie heeft zuurstof nodig om te leven en een CO2 gehalte van ongeveer 5%. Door in de kist een waxinelichtje te branden werd het cO2 gehalte precies goed. Maar er blijft zuurstof in de kist aanwezig. Het waxinelichtje brand niet totdat alle zuurstof op is, het brand totdat het zuurstofgehalte zodanig is dat het niet meer branden kan. Bij mijn huidige werkgever gebruiken we de waxinelichtjes-methode als noodoplossing als de iets geavanceerdere CO2-stoof kuren heeft (gebeurd gelukkig bijna nooit)

 

Voor de mensen die bij het openmaken van de voerton een bijna nieuw waxinelichtje denken te vinden....Dat klopt. Alleen is het lontje zodanig verknalt dat het kaarsje aansteken moeilijk wordt.

 

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

 

Ah, eindelijk een ervaringsdeskundige :)

Dank je wel KaiYa.

 

Enig idee hoeveel procent zuurstof verbruikt wordt/overblijft?

Het scheelt wel zuurstof-absorbers IMO.

En het kaarsje kan je weer omsmelten/recyclen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke discussie. Maar toch even over dat waxinelichtje, ik denk niet dat het gaat werken. Ik zal uitleggen waarom ik dat denk. Ik werk in een microbiologisch laboratorium. Bij mijn vorige werkgever Gebruikten wij waxinelichtjes in metalen kisten. In die kisten stonden de voedingsbodems waarop wij Neisseria gonorrhoeae kweekten (inderdaad de veroorzaker van druipers) Er werden veel SOA-testen en kweken gedaan daar. Deze bacterie heeft zuurstof nodig om te leven en een CO2 gehalte van ongeveer 5%. Door in de kist een waxinelichtje te branden werd het cO2 gehalte precies goed. Maar er blijft zuurstof in de kist aanwezig. Het waxinelichtje brand niet totdat alle zuurstof op is, het brand totdat het zuurstofgehalte zodanig is dat het niet meer branden kan. Bij mijn huidige werkgever gebruiken we de waxinelichtjes-methode als noodoplossing als de iets geavanceerdere CO2-stoof kuren heeft (gebeurd gelukkig bijna nooit)

 

Voor de mensen die bij het openmaken van de voerton een bijna nieuw waxinelichtje denken te vinden....Dat klopt. Alleen is het lontje zodanig verknalt dat het kaarsje aansteken moeilijk wordt.

 

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

 

Mijn tonnetje zit al zo vol dat er nooit een kaarsje bij past ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witte voerton met rode deksel vol stoppen met producten, in de ton worden afhankelijk van de inhoud 2 tot 4 zuurstofvangers gedaan, de rode deksel (afdichting) wordt aan de binnen kant licht ingesmeerd met vaseline.(lucht en waterdicht)

De zuurstofvangers kun je overal kopen, maar dan onder een andere naam, het zijn van die hand of voet/bodywarmers de goedkoopste kwam ik tegen bij de Action in een zakje zitten er 4 stuks

voerton op een droge koele en donkere plaats zetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Witte voerton met rode deksel vol stoppen met producten, in de ton worden afhankelijk van de inhoud 2 tot 4 zuurstofvangers gedaan, de rode deksel (afdichting) wordt aan de binnen kant licht ingesmeerd met vaseline.(lucht en waterdicht)

De zuurstofvangers kun je overal kopen, maar dan onder een andere naam, het zijn van die hand of voet/bodywarmers de goedkoopste kwam ik tegen bij de Action in een zakje zitten er 4 stuks

voerton op een droge koele en donkere plaats zetten

Wat vertel je me nou? Zijn die suffe hand warmers te gebruiken als oxygen absorbers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een waxinelichtje laat branden in de ton (niet vlak onder de deksel, natuurlijk), verbrand je alle zuurstof :)

 

Ik weet niet meer wie, maar iemand die in een laboratorium werkte had het over een broedstoof voor bacterie cultuurtjes. Normaal gebruikten ze een apparaat, maar als deze stuk was, een ouderwetse met waxine lichtjes.

Deze persoon legde uit, dat juist om bacterieen te laten groeien, een laag zuurstof gehalte en hoog CO2 gehalte ideaal was!!! Dat is dus precies wat je bereikt met waxine lichtjes in een tonnetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet meer wie, maar iemand die in een laboratorium werkte had het over een broedstoof voor bacterie cultuurtjes. Normaal gebruikten ze een apparaat, maar als deze stuk was, een ouderwetse met waxine lichtjes. Deze persoon legde uit, dat juist om bacterieen te laten groeien, een laag zuurstof gehalte en hoog CO2 gehalte ideaal was!!! Dat is dus precies wat je bereikt met waxine lichtjes in een tonnetje.

 

Mja, gedeeltelijk waar. Er zijn zuurstof liefhebbers bij de bacterie beestjes, en bacteriën die daar niets van moeten hebben, respectievelijk aerobe bacteriën en anaerobe (en tussenvormen uiteraard).

WIKI:Naar hun gevoeligheid voor zuurstofspanning worden bacteriën in vier groepen onderverdeeld:

aeroob- kan gedijen onder aanwezigheid van zuurstof

facultatief anaeroob- kan leven zowel mét als zonder zuurstof

micro-aerofiel- hebben wel zuurstof nodig, maar wel in kleine hoeveelheden

anaeroob- kunnen leven zonder zuurstof

 

Kort door de bocht gesteld: aerobe bacteriën veroorzaken bij mensen vaak de klachten als longontsteking en anaerobe bacteriën veroorzaken lelijke prut in je darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ja grotendeels, maar je krijgt er water/vocht voor terug. Bij de volledige verbranding van waxine/kaarsvet ontstaat water :( en CO2.

@vheeswijk (chemicus)

 

 

CO2 dat is okee.

Water moet geabsorbeerd worden met vochtvreter. Dat is sowieso al handig om bij sommige producten te doen.

@Keyser Suze:

 

http://www.whenshtf.com/threads/25853-Handwarmers-and-oxygen-absorbers

 

Ook een leuke link voor Chemicus Wolf. :)

 

Conclusie: de ijzer in het pakje, absorbeert de zuurstof.

Dus het kan ook met staalwol.

Verzin zelf een methode om alles schoon te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Mja, gedeeltelijk waar. Er zijn zuurstof liefhebbers bij de bacterie beestjes, en bacteriën die daar niets van moeten hebben, respectievelijk aerobe bacteriën en anaerobe (en tussenvormen uiteraard).

WIKI:Naar hun gevoeligheid voor zuurstofspanning worden bacteriën in vier groepen onderverdeeld:

aeroob- kan gedijen onder aanwezigheid van zuurstof

facultatief anaeroob- kan leven zowel mét als zonder zuurstof

micro-aerofiel- hebben wel zuurstof nodig, maar wel in kleine hoeveelheden

anaeroob- kunnen leven zonder zuurstof

 

Kort door de bocht gesteld: aerobe bacteriën veroorzaken bij mensen vaak de klachten als longontsteking en anaerobe bacteriën veroorzaken lelijke prut in je darmen.

 

Dus qua bacteriën doet het er niet toe, of er nou zuurstof of niet in je tonnetje zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze: Zoek voor de grap eens op, wat CO2 gehalte doet met bacterie groei.

 

ja doe dat lekker zelf hahaha ....maar zonder gekheid, we wijken af van het topic. Poging dan om hier binnen de kaders te antwoorden....voor zover ik weet, was de CO2 concentratie ten tijde van de Dino's ook hoog, wat ook de wildgroei aan bossen verklaart. Recent hebben ze nog een compleet bos gevonden op Antarctica. CO2 is natuurlijk de bouwsteen voor bomen en planten en ook voor kleinere organismen zoals bacteriën. Ik kan me dus wel voorstellen dat een hogere CO2 concentratie consequenties heeft voor beestjes, in positieve zin voor hun en in negatieve zin voor ons....één van de redenen dat de aarde opwarmt is ook de stijgend eCO2 concentratie. Als je dus in je afgesloten ton een bacterie-gunstig klimaat creëert, dan maak je in feite een keurige broedplaats voor nare beestjes....een soort terrarium met miniscule rakkertjes, maar minder leuk om naar te kijken als leguanen en brilhagedissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja doe dat lekker zelf hahaha ....maar zonder gekheid, we wijken af van het topic. Poging dan om hier binnen de kaders te antwoorden....voor zover ik weet, was de CO2 concentratie ten tijde van de Dino's ook hoog, wat ook de wildgroei aan bossen verklaart. Recent hebben ze nog een compleet bos gevonden op Antarctica. CO2 is natuurlijk de bouwsteen voor bomen en planten en ook voor kleinere organismen zoals bacteriën. Ik kan me dus wel voorstellen dat een hogere CO2 concentratie consequenties heeft voor beestjes, in positieve zin voor hun en in negatieve zin voor ons....één van de redenen dat de aarde opwarmt is ook de stijgend eCO2 concentratie. Als je dus in je afgesloten ton een bacterie-gunstig klimaat creëert, dan maak je in feite een keurige broedplaats voor nare beestjes....een soort terrarium met miniscule rakkertjes, maar minder leuk om naar te kijken als leguanen en brilhagedissen.

 

Vocht en CO2 zijn de grootste bedervers, bacterieeen en schimmels. Bij een relatieve luchtvochtigheid van 10 a 15% kunnen bacterieen zich niet meer vermenigvuldigen, of ze nu aeroob, danwel anaeroob zijn.

 

Zuurstof absorbers zijn nog steeds nuttig, maar voornamelijk voor producten die kunnen oxideren, dus van nature veel antioxidanten bevatten die we graag zouden houden, bv gedroogd fruit. Je pasta of rijst zuurstof vrij maken voegt weinig toe.

 

Wil je in 1 keer van alle vocht, CO2 en zuurstof af zijn, gebruik dan een cylinder stikstofgas (N2), dit is zwaarder dan lucht en kun je dus middels een slangetje in je tonnetje laten lopen. Hiermee verdrijf je dus de reguliere atmosfeer.

http://www.ziektefaq.info/N2/5/2012/02/Hoe-verpak-ik-eten-met-stikstofgas.html

 

Deze methode wordt algemeen gebruikt in de industrie. "Verpakt onder beschermde atmosfeer", die kreet ken je wel.

 

Cylinders met stikstof gas zijn vrij verkrijgbaar. Bv. hier: http://www.hinmeijer.nl/product/122135/Stikstof_.aspx

Informeer even wat je voor de fles en de inhoud apart betaald, fles kun je namelijk vaak weer inleveren en dat statiegeld is pittig.

 

1 Liter vloeibare stikstof = 640 liter gasvormige stikstof

 

De kleinste cylinder is 12 liter is dus 7680 liter gas. Dat zijn heel wat tonnetjes! Zeker als de tonnetjes goed gevuld zijn met eten.

 

Mocht je lasser zijn, kun je ook argongas (of ander edelgas) gebruiken, maar normaal gesproken is dat veel duurder.

 

Ik rij later in de middag even langs de gasboer, 'k zal eens informeren hoe 't zit met statiegeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Dus oxygen-absorbers helpen ook niet tegen bacterie-groei.

 

Bacterie en schimmelgroei voorkom je met hygiëne.

 

Stikstof raakt op WTSHTF.

 

Vocht-vreters kan je hergebruiken door de vocht eruit te verhitten.

 

IJzer vindt je altijd wel ergens.

Vuur ook.

 

Actieve kool kan je zelf maken.

 

De doe-het-zelf-methode =

 

Vochtvreter en staalwol en actieve kool.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een waxinelichtje laat branden in de ton (niet vlak onder de deksel, natuurlijk), verbrand je alle zuurstof :)

 

Bij lange na niet alle zuurstof verbrand. Onder een bepaalde grens, dooft je vlammetje al. Moeilijk te vinden welk percentage nodig is voor een parafine vlam, voor hout en mos kon ik het wel vinden.

Waarschijnlijk verbrand er maar 5%, of iets meer van de 20% die in de lucht zit. http://www.kennislink.nl/publicaties/meer-zuurstof-in-vurig-verleden

 

Onder de vijf procent zuurstof, gloeit zelfs een kooltje niet meer. http://nl.wikipedia.org/wiki/Flashover

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Bij lange na niet alle zuurstof verbrand. Onder een bepaalde grens, dooft je vlammetje al. Moeilijk te vinden welk percentage nodig is voor een parafine vlam, voor hout en mos kon ik het wel vinden.

Waarschijnlijk verbrand er maar 5%, of iets meer van de 20% die in de lucht zit. http://www.kennislink.nl/publicaties/meer-zuurstof-in-vurig-verleden

 

Onder de vijf procent zuurstof, gloeit zelfs een kooltje niet meer. http://nl.wikipedia.org/wiki/Flashover

 

Hey Ray, ga je weer terug naar af? :D

 

http://slimme-handen.nl/2012/07/proefje-kaarsje-onder-glas-in-water/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...