Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kettingzaag (tips en advies)


Dr.Prepper

Aanbevolen berichten

Zo'n broek en helm zijn zeker aan te raden;de helm is geen last maar een lust.Zo.n broek is ook zeer aan te bevelen;zeker voor een beginner.Als beginner ben je uiterst voorzichtig,echter na een tijdje treed gewenning op en ga je fouten maken;net even onvoorzichtig een stuk hout verplaatsen met draaiende zaag in de aanslag ed.

Wie wel eens een geraakt been heeft gezien weet dat het geen luxe is,zo,n broek.

Ook scheelt het nogal of je een aangeleverd partijtje hout thuis zaagt of zelf in de bossen aan de gang gaat,nog afgezien van het soort bos waar je bezig bent,zorgt een bos altijd voor verrassingen;zwiependen takken,verkeerd vallende bomen,klemmende zaag en moeilijke positie's zorgen voor extra gevaar.

Ben normaal niet zo,n veiligheids freak maar met een kettingzaag zijn een broek en helm echt geen overbodige luxe.

 

Nog even over die Aspen benzine;ik koop wel eens "conditioner" voor benzine;meen een euro of 5 voor een flesje spul wat je in een jerrycan van 20l gooit en er voor zorgt dat deze goed blijft,kan me niet indenken dat die aspen benzine iets anders doet.

Klinkt een beetje naar afzetterij;extra schone benzine voor een euro of vier;net zoiets als mineraal water van 3 a 4 euro per liter;vooral leuk voor de verkoper.

 

zag laatst nog wat aspen benzine bij de welkoop staan.. kun je even 20 euro neerleggen voor 5 liter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik ben sinds deze week een Stihl MS 211 rijker, wat een mooi apparaat! Meteen ook aan de slag gegaan met m'n boomstammetjes en dat ging super. Heb geen compleet veiligheidstenue, maar ben vrij voorzichtig van aard met scherpe dingen, en aangezien ik niet heel veel hoef te zagen vind ik het ook beetje duur worden om dat allemaal te kopen.

 

O ja, hij is op dit moment in de najaarsactie bij alle dealers, voor EUR 329 voor het 30cm blad.

 

Die heb ik ook in de BOL liggen.

Blijf het toch een eng apparaten vinden, zoveel power en zo dicht bij mijn ledematen...

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, maar een ongeluk hoeft niet altijd aan onvoorzichtigheid te wijten te zijn helaas.

Ik zet altijd wel de oranje helm met mesh bescherming voor het gezicht op.

(Al doe ik dat niet als ik de benzine heggenschaar gebruik en dat moet ik dus wel doen...(reminder Greener, reminder)

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sta op het punt een kettingzaag te kopen (w.s. tweedehands) want heb flink wat boomstammetjes (diameter tot zo'n 30cm) die nog houtkachel-ready gemaakt moeten worden. Electrisch is nu w.s. wat handiger/voordeliger, maar ga toch voor SHTF-proof dus kies toch voor benzine. (al stond al wel een leuke accu-kettingzaag thread hier op het forum)

 

Zie via Marktplaats dat het merk Stihl wel zo'n beetje de bom is, maar het prijskaartje is daar dan ook naar. Maar: goedkoop is (vaak) duurkoop, en met zo'n ding wil ik niet te veel risico lopen, dus ik wil wel voor kwaliteit gaan.

 

Any advise?

 

Koop een Makita op brandstof , goede kwaliteit en zeer goede service voor een redelijke prijs , onderdelen zijn na 30 jaar vaak nog te krijgen. Ik repareer zelf meerdere merken, maar Makita springt er in service en verkrijgbaar heid van onderdelen wel uit.

Stihl is idd zeer goed. maar ook prijzig , en vaak kun je alleen bij de dealer terecht voor onderdelen.

 

 

 

groeten

neoclyps

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

@Dr.Prepper ,

 

Is het niet een keer tijd voor een dieptereview van de Stihl 211:rolleyes:.

 

 

Met dank aan alle informatie hier gegeven heb ik na 4 jaar zwoegen en zweten met een boogzaag(en incidenteel een geleende kettingzaag) toch ook maar de knoop doorgehakt en een kettingzaag gekocht.

De keuze was best lastig, zelfs toen ik me besloot te beperken tot de Stihl en Husky.

De afweging was simpel. 90% van de tijd gaat het om kortmaken van stammen die niet dikker zullen zijn dan 30-40cm, en het omzagen van bomen met een diameter van 20cm tot ca 40cm. Per jaar zal er rond de 6kuub hout van boom tot houtblok verwerkt moeten worden.

 

Nadat ik dit draadje had doorgelezen en IRL gesproken had met een aantal mensen die Kettingzagen voor hun beroep kwam ik tot de conclusie dat de zaag toch wel een slagje zwaarder moest zijn dan het gemiddelde bouwmarktburo.

De list was uiteindelijk vrij kort, en mijn definitieve keuze is sterk bepaald door de aanbieding die me gedaan werd.

 

Op de lijst stonden

Stihl MS211(de keuze van Dr.P) Aanbiedingsprijs € 345

Stihl MS 271(aanbiedingsprijs € 555,=

Husky 435 jubileum(aanbiedingsprijs € 325,=

Husky 455 Ranger( aanbiedingsprijs uiteindelijk € 450,=)

 

Na de specs goed te hebben doorgenomen was mijn keus in eerste instantie gevallen op de Husky 435, maar mijn lokale leverancier had uiteindelijk een fantastische aanbieding met de Ranger, en het advies dat een wat zwaardere zaak toch beter geschikt zou zijn voor wat ik ermee wilde doen. (per slot van rekening moet ik er de komende 10-15 jaar mee werken).

 

Kort en goed, de Husqvarna 455 ranger Kon ik 10 dagen geleden ophalen, en onderstaand is het resultaat van 2 uurtjes zagen( dit was met de hand niet te doen omdat de beugelzaag gewoon te klein was, en op deze diktes van 2 kanten zagen met een beugelzaag, nou, veel plezier)

De eerste indruk is dus een zeer goede, het gaat door de stammen als een mes door de boter, Hij ligt lekker in de hand en is zeer stabiel en betrouwbaar in het gebruik.

 

 

attachment.php?attachmentid=13732&stc=1

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@netuyas goede koop die husqvarna, met goed onderhoud eraan ga je hier heel lang heel veel plezier van hebben.

en zoals @prepass al aan geeft, denk aan je veiligheids schoenen, broek, handschoenen en helm /gehoorbescherming.

er gebeuren regelmatig ongelukken mee met ernstige verwondingen, omdat ff snel snel wat gezaagd moet worden en dat kan wel zonder...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een huski///zeer zeer goede zaag....

Draait altijd op Aspen....

 

Een zaagbroek is een must...thuis op een propere plaats is het fijn zagen maar als je ergens in klautert of je staat in positie om een boom te vellen dan kan het zaagblad wel eens dicht komen...EEN ZAAGBROEK IS EEN MUST!!!!

Goede schoenen zeker ook ..wegglijden kan levensgevaarlijk zijn...Bril en helm zijn zeker goede vrienden...dat weet je pas als er eens een tak met een diameter van 10 cm naar beneden tottert op jouw helm....

 

Zagen met kettingzaag is leuk...heel leuk en de bedoeling is dit zo te houden.

 

Voor je een boom velt kijk eens op youtube naar huski filmpjes of zo...wordt piekfijn uitgelegd...

Als ik een boom vel valt die waar ik wil...het is geen speeluurtje...lijf in 1 stuk ..er zijn al ontelbare ongelukken met gebeurt met zij die denken echte houthakkers te zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net een stihl gekocht, de ms 271, 30 cm blad 3,9 kilo. kost een kleine 450 euro. heb je wel de semipro zeg maar. hij bevalt mij prima, veel power niet echt ergens moeite mee. kortom een aanrader. aspen benzine erbij en je bent helemaal het compleet op de zaagkleding na. koop ook een goede zaagbroek, want zo,n ding stopt niet en richt goed schade aan als hij je raakt! succes met je keuze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop een Makita op brandstof , goede kwaliteit en zeer goede service voor een redelijke prijs , onderdelen zijn na 30 jaar vaak nog te krijgen. Ik repareer zelf meerdere merken, maar Makita springt er in service en verkrijgbaar heid van onderdelen wel uit.

Stihl is idd zeer goed. maar ook prijzig , en vaak kun je alleen bij de dealer terecht voor onderdelen.

 

 

 

groeten

neoclyps

 

Ik heb op aanraden van een vriend een Makita gekocht ongeveer 1,5 jaar geleden. Omdat bepaalde onderdelen van degelijk materiaal zijn gemaakt i.p.v. sommige plastic onderdelen bij Stihl. Helaas is dat klere ding constant kapot en rij ik voortdurend naar een service point om onderdelen te bestellen.

 

Ik had toen beter Stihl of een Husky kunnen kopen.

 

Helaas is mijn Stihl die ik onlangs had aangeschaft gestolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op aanraden van een vriend een Makita gekocht ongeveer 1,5 jaar geleden. Omdat bepaalde onderdelen van degelijk materiaal zijn gemaakt i.p.v. sommige plastic onderdelen bij Stihl. Helaas is dat klere ding constant kapot en rij ik voortdurend naar een service point om onderdelen te bestellen.

 

Ik had toen beter Stihl of een Husky kunnen kopen.

 

Helaas is mijn Stihl die ik onlangs had aangeschaft gestolen.

 

 

En hoe zit het met de garantie 2 jaar?.

Volgens mij (niet 100% zeker) zelfs vanaf jouw koopdatum (1 1/2 jaar geleden) 3 jaar garantie, mits online aangemeld.

 

Will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op aanraden van een vriend een Makita gekocht ongeveer 1,5 jaar geleden. Omdat bepaalde onderdelen van degelijk materiaal zijn gemaakt i.p.v. sommige plastic onderdelen bij Stihl. Helaas is dat klere ding constant kapot en rij ik voortdurend naar een service point om onderdelen te bestellen.

 

Ik had toen beter Stihl of een Husky kunnen kopen.

 

Helaas is mijn Stihl die ik onlangs had aangeschaft gestolen.

 

 

Dat was idd een heel slechte beslissing...

Makita is goed voor een boormachine ed maar niet voor kettingzagen.

Er zijn maar 2 spelers en das stihl en husqvarna....en das een persoonlijke keuze.

 

De ontwerper heeft husqy afgekocht van stihl en daar gaat hij goed zijn gang..

Husqy's zijn tijdmeegaand waar stihl beetje blijft hangen aan het oude concept en beetje oudbollig lijken. Ze klinken ook heel anders.

Nogmaals das een persoonlijke keuze..

 

 

 

@MyronPrps

De zaag moet na 2 trekken starten....moet beetje onderhouden zijn qua looks ook...

Steek op een 2de hands kettingzaag ALTIJD een nieuwe ketting...je wil niet dat dit ding kapot vliegt wanneer je zaagt en kost maar een goeie 20 euro...afhankelijk van de lengte van het zwaard.

Een widia kettin g is goed en niet...hangt ook af wat je wilt gaan doen...

Let op de kleur van de bougie..moet er uit zien als koffie met veel melk...dan staat de motor goed..;

Zit er residu in de tank..

Welke bezine is er gedraaid...zelfgemaakte laat residu in tank en carburateur achter..

Zit er olie in de oliebak om de ketting te smeren..zo niet is er mogelijks zonder olie gezaagd...niet goed voor 1 ketting en 2 machine.

Is de trekkoord nog in degelijke staat....

Werkt de rem nog? Das het vergrendelmechanisme die de ketting vastzet wanneer je doorsteekt met de zaag..(start nooit met kettingrem op!!! geeft veel sleet op de interne werken).

 

Een machine die er stinkend vuil bij staat laat je beter staan...een machine die verzorgd is werd gebruikt door een persoon die zn gerief graag heeft en dan heb je mogelijks een goede 2de hands.

 

Een kettingzaag is geen ander apparaat ...dont mess with it!! Dus ik bedoel let op met wat je 2dehands koopt...Wonden die voortkomen van een kettingzaag zijn ALTIJD erg en diep.

 

 

Wat is jouw budget?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was idd een heel slechte beslissing...

Makita is goed voor een boormachine ed maar niet voor kettingzagen.

Er zijn maar 2 spelers en das stihl en husqvarna....en das een persoonlijke keuze.

 

De ontwerper heeft husqy afgekocht van stihl en daar gaat hij goed zijn gang..

Husqy's zijn tijdmeegaand waar stihl beetje blijft hangen aan het oude concept en beetje oudbollig lijken. Ze klinken ook heel anders.

Nogmaals das een persoonlijke keuze..

 

 

 

@MyronPrps

De zaag moet na 2 trekken starten....moet beetje onderhouden zijn qua looks ook...

Steek op een 2de hands kettingzaag ALTIJD een nieuwe ketting...je wil niet dat dit ding kapot vliegt wanneer je zaagt en kost maar een goeie 20 euro...afhankelijk van de lengte van het zwaard.

Een widia kettin g is goed en niet...hangt ook af wat je wilt gaan doen...

Let op de kleur van de bougie..moet er uit zien als koffie met veel melk...dan staat de motor goed..;

Zit er residu in de tank..

Welke bezine is er gedraaid...zelfgemaakte laat residu in tank en carburateur achter..

Zit er olie in de oliebak om de ketting te smeren..zo niet is er mogelijks zonder olie gezaagd...niet goed voor 1 ketting en 2 machine.

Is de trekkoord nog in degelijke staat....

Werkt de rem nog? Das het vergrendelmechanisme die de ketting vastzet wanneer je doorsteekt met de zaag..(start nooit met kettingrem op!!! geeft veel sleet op de interne werken).

 

Een machine die er stinkend vuil bij staat laat je beter staan...een machine die verzorgd is werd gebruikt door een persoon die zn gerief graag heeft en dan heb je mogelijks een goede 2de hands.

 

Een kettingzaag is geen ander apparaat ...dont mess with it!! Dus ik bedoel let op met wat je 2dehands koopt...Wonden die voortkomen van een kettingzaag zijn ALTIJD erg en diep.

 

 

Wat is jouw budget?

 

budget zo rond de 150, maar zit eraan te denken misschien dan een goedkopere nieuwe te kopen want je legt het perfect uit maar zou bijv. niet weten hoe ik de bougie(s) zou moeten controleren

 

zou een nieuwe dan een betere optie zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

budget zo rond de 150, maar zit eraan te denken misschien dan een goedkopere nieuwe te kopen want je legt het perfect uit maar zou bijv. niet weten hoe ik de bougie(s) zou moeten controleren

 

zou een nieuwe dan een betere optie zijn?

 

Kijk voor 150 euro kan je geen nieuwe goede kwaliteit kopen.

Dan zit je zeker met een B merk dat even gevaarlijk is.

Een optie is om de 2de hands markt af te zoeken rond jouw prijsklasse.

Een bougie is heel erg simpel..de zaken die ik opnoemde ook;

 

Ik wil gerust een verslag met fotos maken en hier posten over hoe er alles uitziet en waar het zich bevind op een kettingzaag zodat je weet waar op te letten.

Ik kan dit denk ik morgen wel doen (normaal tegen de avond wat tijd).

 

Ik raad je ECHT TEN STELLIGSTE aan om een goed merk te kopen. Zeker geen ALDI of eender. Ik ken die machines allemaal heel erg goed en weet heel goed wat er kan fout lopen bij de goedkopere zaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ik heb een oude husqvarna 2 takt dat ding zaagt super.

Goed onderhouden is de truuk.

Ik doe altijd een beetje olie in de cilinder en laat de carburateur leeg lopen tegen het aankoeken.

Bielzen inkorten, bomen vellen, omgevallen bomen wegzagen gaat allemaal prima en hij start altijd.

 

En nee zit geen enkele beveiliging op maar gezond verstand gebruiken is het belangrijkste.

Wel gebruik ik een zaag broek voor het geval dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe zit het met de garantie 2 jaar?.

Volgens mij (niet 100% zeker) zelfs vanaf jouw koopdatum (1 1/2 jaar geleden) 3 jaar garantie, mits online aangemeld.

 

Will

 

Geen idee, ik heb het niet aangemeld. Na nog geen 8 hectare fruitboompjes te hebben gekapt ging eerst de knop om gas te geven kapot. Toen was er iets met de luchtinlaat en nu met het zaagblad. Het is een model met een klein zaagblad, maar ik raad iedereen aan om een 50cm zaagblad of groter te kopen, ook al zag je relatief wat kleinere boompjes. Daarnaast loopt de motor niet zo mooi als een Husky (heeft mijn Spaanse buurman) of een Stihl (1x trekken en gaan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

neem aan wat tom66 zegt! koop geen goedkope rotzooi! een kettingzaag is een levensgevaarlijkding! spaar wat door en koop een goed merk! stihl of husvarna. voor een honderd of drie heb je al echt wel een nieuwe voor het huis tuin en keuken gebruik ( niet professioneel dus) koop ook goedezaagkleding! je bent echt niet de eerste dode die er mee valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
ik ben opzoek naar een goede kettingzaag voor een budget prijsje (mag ook tweedehands zijn) maar ik heb geen idee waar ik op moet letten of wat vereisten zijn voor normaal gebruik.

Zou iemand hierin zijn wijsheid willen delen?:)

 

Heb je al een kettingzaag kunnen bemachtigen? Als je nog niets hebt, de Stihl MS 170 (het instapmodel) is nu voor € 199,- te koop (30 cm blad). Voor € 204,- krijg je de MS 170 met een 35cm blad. Lijkt mij voor jouw wensen voldoende.

http://www.stihl.nl/acties-en-promoties-benzinemotorzagen.aspx

 

Groenoord in Groningen heeft een mooie collectie Stihl machines staan. Hier kun je op je gemak even rondkijken. Zeg wat je ermee wilt doen en laat je flink informeren door de verkoper. Bij de balie natuurlijk niet vergeten wat Stih/John Deere snoepjes en pennen te scoren :)

http://groenoordbv.nl/Over-ons/Contact-opnemen/Vestiging-Groningen

 

Ikzelf heb de MS 250 (bouwjaar 2002) met een 30 cm blad. Prima zaag met ruim voldoende power voor wat ik ermee doe. Verwacht niet dat je met deze lichte kettingzagen van stihl joekels van bomen kunt neerhalen. Ze zijn voor het lichtere werk!

Slijtage onderdelen voor de MS 250 zijn:

Ketting (€ 18,80)

Blad (€44,70)

aandrijfwiel + naaldlager (€22,00 & € 6,00)

Bougie (€ 5,00)

luchtfilter (€4,50)

 

Litertje zaagolie kost € 4,50

 

Slijtage van de onderdelen valt reuze mee hoor. De zaag netjes behandelen en de ketting scherp houden!

 

Het is al eerder gemeld, het is absoluut geen speelgoed! Draag de juiste kleding en zorg dat er iemand bij je is als je gaat zagen. Lees de handleiding uitvoerig door, lees ervaringen en tips van anderen op het net, en gebruik je gezonde verstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Hier een leerzaam filmpje over het gebruik over de kettingzaag.

Wij hebben bij ons thuis een Husqvarna 41 air injection ,een beest van een kettingzaag.

Hopelijk kan ik over een paar jaar met deze dingen aan de slag zodat hout verzamelen veel makkelijker wordt.

 

Als ik het niet mis heb ben je het filmpje vergeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...