Ga naar inhoud
GENEGEERD

Communicatie 101 (27mc / bakkie / antenne etc.)


12gauge

Aanbevolen berichten

Bedankt!

 

En die antenne moet je dus afstellen met een SWR-meter, als ik het goed begrijp? Is deze set verder plug-and-play of moet je nog ergens iets solderen o.i.d? Kun je deze gewoon aansluiten op de netstroom of is hij vooral bedoeld om te gebruiken in een auto/truck via de sigarettenaansteker? Ik heb namelijk geen auto. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 215
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Volgens @Kans is het in jullie omgeving ook druk... maar dan voornamelijk met Russen en Polen :)

 

ik heb hier in mijn omgeving een aantal kanalen die vrijwel altijd bezet zijn... met interessante gesprekken dan he!

 

Vanuit Polen? Dat is een enorme afstand! Of door Polen die in Nederland wonen?

 

Excuses voor deze lading vragen trouwens. Ik ben echt enthousiast, maar ik moet hier nog een keer echt goed voor gaan zitten. Ik weet vrijwel niks over deze vorm van communicatie en al die verschillende frequenties etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een complete nooby op dit gebied, maar wil natuurlijk wel graag in contact blijven in SHTF. Is er behalve zo'n complete CB kit ook een meer idot-proof en portable manier om in contact te komen met de CB mensen? Denk hierbij meer aan een portofoon o.i.d. Hoef geen enorm bereik te hebben, als ik een HAM / CB'er aan de andere kant van het dorp kan bereiken is het al goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt!

 

En die antenne moet je dus afstellen met een SWR-meter, als ik het goed begrijp? Is deze set verder plug-and-play of moet je nog ergens iets solderen o.i.d? Kun je deze gewoon aansluiten op de netstroom of is hij vooral bedoeld om te gebruiken in een auto/truck via de sigarettenaansteker? Ik heb namelijk geen auto. :(

 

Dan praat je in principe over een BASIS set... dat kun je prima doen met een mobiele set, met wat aanpassingen...

 

Zorgen dat je de Mobiele antenne dusdanig aansluit dat hij voldoende massa heeft om zo de antenne goed afgesteld te krijgen met de SWR meter.

en rechtstreeks op netstroom lijkt me meer een optie als je er een rookmachine van wilt maken :)

 

stop er een Voeding tussen van 13,8v 3-5Ampere

Deze info kun je ook bij de voorgestelde bakkies vinden... ook eventueel met basis antenne.

zoals de Budget Basis CB Set

Totaalprijs: 183,15

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tyler Durden

Geen flauw idee.

Als jij een portable kunt vinden die AM/FM/SSB/CW heeft. zit je geramd :)

 

heb me daar nooit in verdiept in die porto's

 

De meest interesante bug out radio die ik tot nu toe ben tegen gekomen is de Yaesu VX-8DR.

 

TX: 50/144/440Mhz op 5W, 222Mhz op 1.5W

RX: 0.5-999Mhz, AM/FM

 

En bovendien waterdicht (submersible).

 

Maar geen TX op citizens band dus. Komt ook door bepaalde wetten in de US geloof ik. Maar wie weet zijn er dus ham handhelds die ook op 27mc kunnen zenden, ben ze alleen nog niet tegen gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Maar geen TX op citizens band dus. Komt ook door bepaalde wetten in de US geloof ik. Maar wie weet zijn er dus ham handhelds die ook op 27mc kunnen zenden, ben ze alleen nog niet tegen gekomen.

 

Ik was ook al aan het zoeken, en kwam dezelfde tegen als jij beschrijft.

Maar een combinatie van deze twee kan ik tot nu toe ook niet vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit idee misschien bruikbaar? Vond het op een Engelse preppersite

http://survivaluk.net/2012/03/15/breaker-breaker-19-any-other-preppers-out-there/

 

Een soort preppers protocol zou erg handig zijn inderdaad.

 

Zijn er al mensen van dit forum die al eens radiocontact met elkaar hebben gehad? Misschien dat zij alvast kunnen experimenteren hiermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een alternatief voor mijn eerder aangedragen midland 42? http://blog.g4ilo.com/2011/02/fmamssb-handheld-for-10-and-12m.html?m=1

 

Inclusief de 10m band en ssb.

 

Nu even kijken wat het kost

Gevonden, rond de 200 euro. 219 bij scanman en 199 euro hier http://www.mega-com.nl/contents/nl/d22.html

 

Hier nog een gebruikers ervaring vergeleken met de midland 42 http://cbforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=6165&hilit=ALBRECHT+AE+2990+AFS

 

Ik ga nog even kijken naar de magnum wat hij naar refereert

 

Gevonden! En lijkt nog beter http://www.cbshop.nl/Magnum_1012

 

Ook weer iets duurder

 

Oké nog een update, de reviews van deze Porto's lopen uiteen van mensen die ze geweldig vinden en met verre landen praten op een paar aa batterijen en de kleine antenne tot mensen die het ronduit rotzooi vinden. Dus lees je goed in.

 

Welterusten voor nu

Link naar reactie
Delen op andere sites

interessant @Simurgh!

maar voor de lange afstanden gebruik ik toch liever mijn basis setup. en voor shortrange vind ik de Midland die ik nu heb voldoende.

 

Voor deze midland wil ik nog wel zelf een draadantenne ontwikkelen om het bereik te vergroten. Maar daar moet ik me nog meer in verdiepen voordat ik daar aan begin.

Materialen heb ik al wel.

@Mrs.Lotte: ik heb dat hele topic eens zitten lezen. en om te beginnen lijkt het mij ook wel een leuke opzet om via een poll te kijken hoeveel mensen een 'bakkie' of een ham-radio hebben.

Ik ga hier ook direct mee aan de slag.

 

Betreft een callsign lijkt mij een postcode niet opsec genoeg. In Nederland is dit zodanig opgezet dat je gelijk weet welke straat ik woon. en mja... mijn antenne zal de rest uitleggen :D

Dat je een andere callsign gebruikt als hier op de site lijkt me sowieso verstandig. dan kunnen nieuwsgierige luistervinkjes de link niet gaan leggen als ze gaan googlen.

 

Wat mij het makkelijkst lijkt is om de eerste twee letters van je nickname te gebruiken in combinatie met het gesproken alfabet uit het leger:

 

dus;

Mrs.Lotte = Mama Romeo (of Mama Lima)

Simurgh = Sierra India

The_Communicator = Tango Hotel (of Tango Charlie)

Dick Berts = Delta India (of Delta Bravo)

etc ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@The_Communicator, die callsign's kun je dus nu niet meer gebruiken.;) Callsign's kun je dus het beste via PM kenbaar maken, Misschien om QPR als Q code te gebruiken om een oproep te plaatsen voor medepreppers? En een vast uitluistertijdstip op bijvoorbeeld zondagmorgen 10 uur en donderdagavond 10 uur?

Ik kan de poll nog niet invullen omdat ik nog geen 27mc set heb, maar naar verwachting zal die voor het eind van het jaar wel operationeel zijn. Plaats geef ik dan tegen die tijd wel per PM door

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die callsigns zijn zo algemeen dat je die wel kunt gebruiken hoor. ga maar eens via google zoeken op Tango Charlie ...

dan vind je mij niet hoor :)

 

daarom lijkt mij dat ook de beste keus.

 

als oproep QPR lijkt me wel een goede. zodat de preppende luisteraar weet dat het voor hem bedoeld is.

Bij voldoende belangstelling kunnen we inderdaad een terugkerende oproep evenement in werking stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@The_Communicator,

Was ook niet zozeer bedoeld voor de callsign's op het WWW, maar meer omdat nu op de site de link gelegt is met de roepnaam en de forumnaam. Maar zoals inmiddels bekend mag worden verondersteld ben ik zo achterdochtig en paranoia dat ik niet eens mijn eigen spiegelbeeld vertrouw. :p. Dus IRL zal het wel niet zo een vaart lopen.

Voor de rest hoop ik dat er niet een stukje maand overblijft aan het einde van mijn geld maar andersom, want dan kan ik ook snel een gpa op het dak zetten. Ben benieuwd naar de lokale aktiviteit en het bereik straks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

interessant @Simurgh!

maar voor de lange afstanden gebruik ik toch liever mijn basis setup. en voor shortrange vind ik de Midland die ik nu heb voldoende.

 

Voor deze midland wil ik nog wel zelf een draadantenne ontwikkelen om het bereik te vergroten. Maar daar moet ik me nog meer in verdiepen voordat ik daar aan begin.

Materialen heb ik al wel.

@Mrs.Lotte: ik heb dat hele topic eens zitten lezen. en om te beginnen lijkt het mij ook wel een leuke opzet om via een poll te kijken hoeveel mensen een 'bakkie' of een ham-radio hebben.

Ik ga hier ook direct mee aan de slag.

 

Betreft een callsign lijkt mij een postcode niet opsec genoeg. In Nederland is dit zodanig opgezet dat je gelijk weet welke straat ik woon. en mja... mijn antenne zal de rest uitleggen :D

Dat je een andere callsign gebruikt als hier op de site lijkt me sowieso verstandig. dan kunnen nieuwsgierige luistervinkjes de link niet gaan leggen als ze gaan googlen.

 

Wat mij het makkelijkst lijkt is om de eerste twee letters van je nickname te gebruiken in combinatie met het gesproken alfabet uit het leger:

 

dus;

Mrs.Lotte = Mama Romeo (of Mama Lima)

Simurgh = Sierra India

The_Communicator = Tango Hotel (of Tango Charlie)

Dick Berts = Delta India (of Delta Bravo)

etc ...

 

Goed idee.

 

Om de callsign helemaal uniek te maken kun je eventueel je member ID aan de twee letter toevoegen. Dan krijg je Delta Bravo five-zero-niner bijvoorbeeld. Het maakt dan voor insiders niet eens zoveel meer uit welke letters je dan gebruikt, aangezien het nummer voldoende is. Maar goed, dan is in theorie je sign ook door anderen te traceren aan je forumnaam en je posts hier op preppers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tyler Durden en @The_Communicator ik heb hier dus zelf nog helemaal geen ervaring in, maar probeer me er een beetje in te verdiepen. Alleen is het voor een leek totaal niet te begrijpen hoe dit allemaal werkt.! Eigenlijk nog niet na het lezen van de sites.. @Holbewoner idem dus! Begreep alleen dat het een soort afgesproken code taal was tussen preppers.

 

Eigenlijk hoop ik dat de deskundigen onder ons samen tot een goed plan komen en dan de leken onder ons straks een verkorte handleiding toesturen via de PM..

 

Ik wil hierbij dus alvast aangeven dat ik daarin dus wel interesse heb.

 

Ga nog op zoek naar een 'bakkie' oid', maar heb vooralsnog alleen nog maar een Speelgoed portofoon max 3000m en 8 freq. Heb je die extra frequenties dan echt nodig? Als je in codetaal met elkaar communiceert, dan is dat toch minder belangrijk? Of zie ik dat verkeerd?

http://www.spencer.nl/diensten/artikel-13-portofoons_met_of_zonder_macht.html

 

Of misschien een professionele portofoon naar BHVers eisen... Die hebben al een groter bereik.

http://www.portofoonwinkel.nl/klantenservice/zakelijk/portofoons-voor-bhv/

Zie ook dat er speciale wintersport portofoons bestaan, die je handsfree (oortje) kunt bedienen, is ook handig bij een bug out!

http://www.portofoonwinkel.nl/klantenservice/zakelijk/portofoons-voor-bhv/

 

Vroeger bij de buren wel eens gezien dat zij de babyfoon lieten werken via de radio, dus weet dat dit werkt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mrs.Lotte

Die afgesproken taal is niet zo moeilijk hoor.

Je gebruikt zelf iets soortgelijks wekelijks of dagelijks...

 

Als iemand je niet verstaat via de telefoon (bijvoorbeeld de laatste letters van je postcode)

Zeg je bijvoorbeeld: 1234 FR ... (Freek Richard)

 

Omdat de kwaliteit van een bakkie gelijk is aan die van een telefoon, zijn veel uitspraken verkeerd te interpreteren.

Om deze reden wordt wereldwijd hetzelfde fonetische alfabet gebruikt om zo duidelijkheid te krijgen tijdens deze gesprekken.

Dit alfabet is in ruime mate te vinden op internet (google: militair alfabet)

 

Om in geheim code met elkaar te praten dient er een compleet woordenboek geschreven te worden die beide partijen bezit. Niet echt handig, en als dat boek dan eenmaal in verkeerde handen valt, ben je die code kwijt. Voor locaties kun je wel synoniemen gebruiken zonder de werkelijke plaats te verraden.

 

Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'extra frequenties' ...

Als je bedoelt de extra frequenties boven de standaard 40 beschikbare. dan kan ik wel zeggen dat je die niet echt nodig hebt nee. Als het voor huis/tuin/keuken gebruik is.

 

Maar om wereldwijd te kunnen communiceren via bijvoorbeeld de SSB, moet je afstemmen op 27.555Mhz als oproepkanaal, en die valt buiten deze standaard 40 kanalen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mrs.Lotte, wat T_C zegt, maar dat niet alleen. Als SHTF zullen meer mensen hun oude aparatuur uit de kast halen en wanneer je meer kanalen hebt is de kans groter dat je een "vrij"kanaal kunt vinden waar je kunt praten. bij 27mc ( @The_Communicator, correct me if I am wrong, it's a bit rusty). roep je op via kanaal 14.

 

Omdat iedereen dat kanaal wil gebruiken voor oproepen, probeer je zo snel mogelijk naar een leeg kanaal te gaan. Als je maar 8 kanalen hebt, is de kans groot dat er geen leeg kanaal is. Met 40 kanalen is het wat makkelijker om een leeg kanaal te vinden. De wat duurdere bakkies hebben meestal de mogelijkheid om nog veel meer kanalen in te stellen, maar dat is nu dus niet legaal.

 

T_C heeft een mooi overzicht gemaakt van een budget-basis en topmodel, waarbij het topmodel eenvoudig is in te stellen op meer kanalen en meer vermogen. Let wel, meer vermogen is niet altijd beter. Hert is net als net een bril. Grotere glazen geven niet automatisch beter zicht. Via tweedehands sites is voor een relatief gering bedrag een 27mc set te vinden. Het allerbelangrijkste is de antenne! Dat goed afregelen is echter ook best te doen met wat goede tips.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...