Ga naar inhoud
GENEGEERD

schoorsteen verhogen


Pathfinder

Aanbevolen berichten

Tot een paar jaar terug deed mijn open haard het lekker: vuurtje stoken, biertje erbij en dan lekker in de vlammetjes staren :cool:. Tót ik een verdieping op het huis liet zetten, toen werd de trek wat minder. Laten vegen door een erkende schoorsteenveger hielp niet en eind vorig jaar lieten de buren ook een verdieping op hun huis zetten. Mijn schoorsteen zit nu tussen twee daken in en als ik een vuurtje stook hangt de rook in de kamer. Het plan was om een een houtkachel te plaatsen voor shtf maar dat heeft nu weinig zin ....

 

Ik heb een schoorsteen van gemetselde bakstenen waaruit een aardewerken pijp steekt met een diameter van 18 cm. Tot aan de dakrand is het bijna en meter en de trek is er dus uit. Ik wil de schoorsteen verhogen/verlengen en ben op zoek gegaan op internet maar dat levert veel vage informatie op over al dan niet dubbelwandige pijpen en bedrijven die wel voor veel eurootjes mijn hele schoorsteen willen vernieuwen. Als doe-het-zelvende budgetprepper is dát niet mijn bedoeling, ik wil het simpel houden.

 

Wie heeft ervaring met het verlengen of verhogen van een schoorsteen?Wat voor soort pijp kan ik er op zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Kan je met inox draad de top fixeren?

Ik zou de aardewerken pijp verwijderen en vervangen door een enkelwandige inox pijp van de juiste lengte.

Bovenaan bevestig je 4 inox draden van circa 5mm of meer diameter en die gebruik je om alles stevig en waterpas rechtop te laten staan.

 

Heb je zoiets: renovatie-plaatsen-inox-schouw.jpg.1cddf235a59e6fe7b1f1206239f5175d.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan: de Rotormaster schijnt een soort turbine te zijn die gemaakt is voor open haarden en houtkachels. Mooi stukje techniek en als het werkt geeft het flink wat extra trekkracht.

 

Op zich zou ik het graag simpel houden: een extra stuk pijp met een kap en een rooster tegen de vogels en boomblaadjes, maar als dat niet genoeg is dan wil zo'n kap nog wel eens helpen, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan: ja, dat vroeg ik me al af: hoe hou je dat zaakje open en glimmend? :) Ik lees nu dat die bollen en zo een temperatuur verdragen van ongeveer 200 graden, zeker gedurende langere tijd. Voor een houtkachel is dat veel te weinig. Je kunt beter een rvs 'gek' op je schoorsteen plaatsen; een draaibare kap die er voor zorgt dat de rookgassen niet terug zakken in de schoorsteen. Die zijn ook van rvs en kunnen temperauren van 400 graden en hoger aan. Klinkt een stuk beter dan die dure geavanceerde apparaten die wel eens heel snel vol troep kunnen zitten. Goed commentaar, wodan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...