Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf een zonnepaneel bouwen


prepperpappa

Aanbevolen berichten

Ik wil een eigen zonnepaneel bouwen maar weet eigenlijk niet hoe.

Dus ben me aan het inlezen op het internet ,ga wat zonnecellen bestellen en maar gewoon beginnen denk ik.

Als iemand ervaring en dus tips heef wil ik ze graag horen.

Ik hoef er niet heel mijn huis mee te voorzien en zo goedkoop mogelijk uiteraard. ;)

Een aantal vragen die ik nog heb zijn onder ander:

Als ik kan kiezen uit cellen van 0,5V en 0,085mA of cellen van 0,5V en 100mA, welke moet ik dan nemen?

En zo'n omvormer die je in je auto kan gebruiken, kan je die ook gebruiken als omvormer voor je panelen?

zoals zo een nadat ik de stekker voor sigarettenaansteker eraf geknipt.

 

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/514913/e-ast-CL300-12-spanningsomvormer-300-W-12-VDC-11-15-V-230-VAC/SHOP_AREA_17449&promotionareaSearchDetail=005

 

Alvast beankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb ooit eens een duidelijk stappen plan gezien hiervan maar ben het spijt genoeg kwijt. Maar hier is wat info van de uitvinder van de recyclage zelfbouw zonne boiler.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ehDgXrpRlTU&feature=related

info materiaal: http://translate.google.be/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://www.theecologist.org/how_to_make_a_difference/climate_change_and_energy/477574/how_to_make_a_solar_water_heater_from_plastic_bottles.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

op zich is het allemaal niet moeilijk hoor om een simpel basis systeem op te zetten die je kan voorzien van licht en primaire zaken.

 

Het enige nadeel vind ik, is de prijs van al dat materiaal!

Zonnepanelen vallen qua prijs wel mee... daar heb je voor 150 euro wel een leuk paneeltje voor.

Maar dan heb je ook nog een laadregelaar nodig en een stel goeie accu's.

en dat laatste gaat in de papieren lopen!

 

Daarnaast, als je dan toch spullen op 220V wilt laten draaien, heb je ook een goede omvormer nodig van minimaal 300W ... nagelang je nodig hebt, en wat voor accu's je hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil een eigen zonnepaneel bouwen maar weet eigenlijk niet hoe.

Dus ben me aan het inlezen op het internet ,ga wat zonnecellen bestellen en maar gewoon beginnen denk ik.

Als iemand ervaring en dus tips heef wil ik ze graag horen.

Ik hoef er niet heel mijn huis mee te voorzien en zo goedkoop mogelijk uiteraard. ;)

Een aantal vragen die ik nog heb zijn onder ander:

Als ik kan kiezen uit cellen van 0,5V en 0,085mA of cellen van 0,5V en 100mA, welke moet ik dan nemen?

En zo'n omvormer die je in je auto kan gebruiken, kan je die ook gebruiken als omvormer voor je panelen?

zoals zo een nadat ik de stekker voor sigarettenaansteker eraf geknipt.

 

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/514913/e-ast-CL300-12-spanningsomvormer-300-W-12-VDC-11-15-V-230-VAC/SHOP_AREA_17449&promotionareaSearchDetail=005

 

Alvast beankt.

 

Nee, die is voor de auto.

 

Wat je nodig hebt, is afhankelijk van wat je precies wilt. Wat wil je precies?

 

De meeste zonnepaneel winkels verkopen wat je nodig hebt voor een onafhankelijk opstelling: Zonnepanelen, laadregelaars, speciale accu's en omvormer (om de stroom van je accu's weer goed te kunnen gebruiken.).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die is voor de auto.

 

Wat je nodig hebt, is afhankelijk van wat je precies wilt. Wat wil je precies?

 

De meeste zonnepaneel winkels verkopen wat je nodig hebt voor een onafhankelijk opstelling: Zonnepanelen, laadregelaars, speciale accu's en omvormer (om de stroom van je accu's weer goed te kunnen gebruiken.).

 

Ik wil de panelen via de omvormer op het huis net aansluiten, gewoon met stekker in wcd en zo een gedeelte van stroom voorzien.

Zonder accu's.

Weet je ook waarom die voor je auto niet zou werken?

Ik kan toch met de zonnecellen de omvormer voeden en die er dan 230 van maakt wat ik dan weer rechtstreeks op het net kan zetten?

Of is dat iets te simpel gedacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op zich is het allemaal niet moeilijk hoor om een simpel basis systeem op te zetten die je kan voorzien van licht en primaire zaken.

 

Het enige nadeel vind ik, is de prijs van al dat materiaal!

Zonnepanelen vallen qua prijs wel mee... daar heb je voor 150 euro wel een leuk paneeltje voor.

Maar dan heb je ook nog een laadregelaar nodig en een stel goeie accu's.

en dat laatste gaat in de papieren lopen!

 

Daarnaast, als je dan toch spullen op 220V wilt laten draaien, heb je ook een goede omvormer nodig van minimaal 300W ... nagelang je nodig hebt, en wat voor accu's je hebt.

 

Ja klopt maar losse zonnecellen kopen en zelf een paneel maken is zeker de helft goedkoper (en ook gewoon leuk om te doen en leren)

Die omvormer of inverter is inderdaad het duurste gedeelte , daarom hoop ik op iets goedkoops zoals een omvormer voor je auto te gebruiken.

Ik wil er geen accu's bij gebruiken maar rechtstreeks vanaf de omvormer op het net aansluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit eens een duidelijk stappen plan gezien hiervan maar ben het spijt genoeg kwijt. Maar hier is wat info van de uitvinder van de recyclage zelfbouw zonne boiler.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ehDgXrpRlTU&feature=related

info materiaal: http://translate.google.be/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://www.theecologist.org/how_to_make_a_difference/climate_change_and_energy/477574/how_to_make_a_solar_water_heater_from_plastic_bottles.html

 

Met die pet-flessen is zeker een goed systeem en goedkoop maar voor NL niet haalbaar met ons weerklimaat denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt maar losse zonnecellen kopen en zelf een paneel maken is zeker de helft goedkoper (en ook gewoon leuk om te doen en leren)

Die omvormer of inverter is inderdaad het duurste gedeelte , daarom hoop ik op iets goedkoops zoals een omvormer voor je auto te gebruiken.

Ik wil er geen accu's bij gebruiken maar rechtstreeks vanaf de omvormer op het net aansluiten.

 

Laadregelaars zijn er om, om te zorgen dat je de accu's niet sloopt. Een zonnecel geeft niet consistent stroom, die is namelijk afhankelijk van hoeveel zonlicht de cel bereikt. Zelfde reden waarom je niet een auto omvormer kan gebruiken, direct op zonnecellen.

 

Een auto omvormer is bedoeld om (ongeveer) 12 volt van een accu met die meer stroom kan leveren dan de omvormer kan omzetten, om te zetten naar 220.

 

Wat bedoeld je met aansluiten op het net? Op je stroomgroepen thuis of op het net van Tennet. In beide gevallen zou ik toch een prof inhuren. Je wordt niet echt gewaardeerd als men een defecte lijn aan het repareren is die zij spanningloos maken en geelectricuteerd wordt doordat jouw instalatie de boel onderstroom zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@The_Communicator Hoezo? Ik dacht namelijk dat het of het een of het ander was en dat je niet zonnepanelen op accu's kan zetten en tegelijk ook op het net.

Dus dan moet ik een keuze maken en is voor nu om te beginnen op het net een goede keuze.

Als blijkt dat het werkt kan ik verder gaan om ook een paneel te maken voor op accu's. De omvormer heb ik dan al en in geval van nood kan ik de panelen dan zo op de accu's zetten.

Tenminste...dat is het plan, weet alleen nog niet of dat gaat werken haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC2K

 

Wat bedoeld je met aansluiten op het net? Op je stroomgroepen thuis of op het net van Tennet. In beide gevallen zou ik toch een prof inhuren. Je wordt niet echt gewaardeerd als men een defecte lijn aan het repareren is die zij spanningloos maken en geelectricuteerd wordt doordat jouw instalatie de boel onderstroom zet.

 

Ik bedoel dat de stroom die je opwekt na de omvormer gewoon met een stekker in de stopcontact gaat en zo het net op gaat.

Dus je levert als het ware stroom aan het net wat jezelf gebruikt.

Mocht je zoveel panelen hebben dat je meer opwekt dan verbruikt dan ga je terug leveren aan de energiemaatschappij en zal bij oudere energiemeters de meter achteruit lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel dat de stroom die je opwekt na de omvormer gewoon met een stekker in de stopcontact gaat en zo het net op gaat.

Dus je levert als het ware stroom aan het net wat jezelf gebruikt.

 

Een zonnepaneel, aan een auto omvormer in de stopcontact steken gaat het gewoon niet worden. Sterker nog ik denk dat er iets gaat begeven in de keten. En klus aub geen kabel met aan beide kanten een stekker, Levensgevaarlijk.

 

Over zonnepanelen is echt heel veel geschreven. Google zou ik zeggen. Met zonnepanelen, er zijn geen shortcuts. WIl je iets dat goed werkt, moet je gewoon wat investeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh.. bij mij gaat de hele boel vanuit de omvormer rechtstreeks de groepenkast in. Dus niks stekker in t stopcontact. To be honest, je klinkt alsof je echt niet op de hoogte bent van moderne pv-installaties (of n elektra-expert bent) dus ik zou niet zelf gaan lopen hobbyen.

 

Als je zelf wat wilt klussen doe dan iets met zo'n standalone paneeltje voor op de camping of je moestuin ofzo..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh.. bij mij gaat de hele boel vanuit de omvormer rechtstreeks de groepenkast in. Dus niks stekker in t stopcontact. To be honest, je klinkt alsof je echt niet op de hoogte bent van moderne pv-installaties (of n elektra-expert bent) dus ik zou niet zelf gaan lopen hobbyen.

 

Als je zelf wat wilt klussen doe dan iets met zo'n standalone paneeltje voor op de camping of je moestuin ofzo..

 

Klopt , ben geen electra expert maar weet er wel iets van.

Gewoon op het net via de wcd kan gewoon hoor.

http://www.newnrg.nl/index.php?menu=20

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk om mee te experimenteren = ja

 

Maar doe er dan gelijk iets nuttigs mee. Zonder accu's zie ik geen meerwaarde aan zonneenergie?

 

terug voeden op het net , +/- 24 panelen mag je mee terugleveren, dat is ongeveer 1 230V groep

 

hier zou je dan inderdaad een schakelaar op kunnne bouwen zodat het ook los op batterij kan werken (serie auto accus oid)

 

je hebt met huidige kosten voor 7 a 8000 euro een grote set (incl 10% tot 650 euro subsdidie)

dit verdien je dan in 8 jaar terug op je stroomrekening.

 

levensduur cellen is iets van 20 jaar, levensduur omvormer 10 jaar (dus daar moet je 1 vervanging van tellen)

 

http://www.shop-zonnepanelen.nl/product/6/20+panelen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt , ben geen electra expert maar weet er wel iets van.

Gewoon op het net via de wcd kan gewoon hoor.

http://www.newnrg.nl/index.php?menu=20

 

Sounds legit ... ;) In theory ...

 

Maar wel even de hoofdschakelaar uitschakelen dan.

Voor het geval er wèl nog stroom geleverd wordt.

 

Je wilt niet weten wat er anders gebeuren kan, als je je stopcontacten gaat 'bijvoeden' ;)

( uit fase bovendien , waarschijnlijk een andere frequentie , en geen mooie sinus )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sounds legit ... ;) In theory ...

 

Maar wel even de hoofdschakelaar uitschakelen dan.

Voor het geval er wèl nog stroom geleverd wordt.

 

Je wilt niet weten wat er anders gebeuren kan, als je je stopcontacten gaat 'bijvoeden' ;)

( uit fase bovendien , waarschijnlijk een andere frequentie , en geen mooie sinus )

 

Zag trouwens dat de omvormer waar in het begin naar wordt verwezen een bloksinus leverd en geen zuivere sinus. Je kan dus sowiezo een deel van je apparatuur er niet op draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komen me elektro opleidingen toch nog van pas:

 

Als we alleen al kijken wat er nodig is om een 100W ouderwetse gloeilamp te laten branden gaan we achterwaards terug. 100W lamp op 230V heb je een amperage nodig van 0,43A. (mensen ik rond graag af voor de duidelijkheid). Als we dat naar een lager voltage brengen, voor de omvormer geeft dat (trafo formule P1=P2) 24V met 4.17A (o ja, ik ga ook uit van de theoretische, idiaale waarde dus de echte waardes zijn slechter!!! Voor de elektro mensen onder ons, ik ga uit van een Phi van 1,00)

 

Dit is allemaal AC of wisselspanning/-stroom.

 

Laten we, voor de lol, zeggen dat AC=DC. In het echt kan dit dus niet. Er moet met zeer veel ingewikkelde elektronica van DC AC gemaakt worden wat veel verliezen en vermogen kost. Plus dat het nooit een schone sinus spanning geeft.

 

Om 24V/4.17A te krijgen door middel van de eerder genoemde 0,5V/100mA panelen let op. Er zijn 48 panelen in serie nodig om 24V/100mA te krijgen. Daarna zijn er dus 42 paralel nodig om 24V/4.2A te krijgen wat samen voor 2016 panelen betekend. En dat om 1 gloeilamp direct aan te sturen bij een volledige zon-belasting...

 

Conclusie van een uitgerangeerde elektrotechnicus: Betere zonnepanelen met meer vermogen, Toch maar wel accu's om voor de benodigde vermogenspieken te zorgen of een Zonneboiler. Geloof me, vrouwen vinden een warme douche veelal veeeeeeeeeel beter dan een lamp.

 

Moch ik een fout gemaakt hebben, mijn excuus. Mail het me of laat hieronder een bericht achter.

Voor meer info, zie het bovenstaande.

 

CFK

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dat doet ben je zelf schuld :)

Zonnepanelen moet je niet gebruiken voor verwarming. Dus ook niet voor gloeilampen.

Licht uit panelen? dan LED lampen. Is veel goedkoper.

 

True, blijkbaar zit ik nog vast in het oude stelsel ;).

 

Maar als je zonnepanelen direct op een WCD aan wilt sluiten kan je de gloeilamp meer als voorbeeld gebruiken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...