Ga naar inhoud
GENEGEERD

Moestuinboeken met een prep-inslag


Gast

Aanbevolen berichten

Na het lezen van de nodige tuinboeken vol mooie gestileerde plaatjes en idyllische beschrijvingen ging het bij mij wat jeuken.

 

Mijn idee: nog los van leeggeroofde moestuinen, het klimaat dreigt steeds onstabieler en onvoorspelbaarder te worden. Sommige periodes zijn natter en/of kouder dan we gewend zijn, andere juist weer droger en warmer. En dat betekent dat de oude moestuinroutines (waar het weer altijd al roet in het eten kon gooien) nog minder zeker zijn.

 

Ben daarom de afgelopen jaren op zoek gegaan naar tuinboeken die zich richten op preppen. Kortom, hoe tuinier je in slechte omstandigheden. Als het erom gaat, wat is dan belangrijk?

 

Bij deze wat suggesties:

 

De bijbel met info over tuinieren in onze streken is natuurlijk het Handboek Ecologisch Tuinieren van Velt (goedkoper als je lid wordt van Velt).

 

How to grow more vegetables (than you ever thought possible on less land than you can imagine) - John Jeavons

Met pagina's vol tabellen over de meest efficiente groentes qua voedingswaarde (zowel voor jou als daarna voor de grond), de meest efficiente plantschema's, suggesties voor tuinindeling etc etc. Tamelijk praktisch boek.

 

Gardening when it counts - Steve Solomon

Beetje een betweter en heel veel theorie, vooral over zaad want daar handelde hij in. Maar toch ook veel nuttige info tegengekomen.

 

The resilient gardener (Food production and self reliance in uncertain times) - Carol Deppe

Het eerste algemene gedeelte van het boek vond ik fantastisch: haar beschrijving van de problematiek is super. Maar toen het over concreet tuinieren ging kwam ik niet zoveel nieuws meer tegen, dat was jammer. Ondertitel van het boek: the five crops you need to survive and thrive: potatoes, corn, beans, squash and eggs.

 

Four-season harvest - Eliot Coleman

In vroeger tijden berucht: the hunger gap, niet toevallig samenvallend met de vastentijd. De wintervoorraad is op en de tuin is nog te koud voor de eerste oogst. Dus: seizoen verlengen is van belang. Dus veel over tuinieren in koude kas/tunnel. Nuttig aan dit boek is dat het ook ingaat op tuinieren in ons klimaat.

 

Jammer van deze boeken:

- er is veel dubbeling: ze gaan allemaal uitgebreid in op dezelfde basisdingen: voorbewerken van de grond, bemesten, zaailingen verspenen en ze bespreken allemaal diezelfde lijst met groenten. (en natuurlijk spreken ze elkaar daarbij ook nog regelmatig tegen)

- ze zijn amerikaans, dus het klimaat en de lijst planten past niet altijd bij onze situatie

 

De mooie tips vind je her en der verspreid. In de categorie: hoe tuinierden ze vroeger in tijden van de Amerikaanse pioniers als je telkens op andere grond zit? Je stopt een dooie vis of vogel in de grond (de mest), maakt een heuveltje (verhoogd bed) en zaait daarin.

 

Verder natuurlijk boeken over o.a. hoe bewaar je je oogst en hoe kun je zelf zaad winnen.

 

Wat in elk geval (weer) duidelijk wordt: alles staat of valt met goede grond, zeker als je jaar na jaar een goede oogst wilt. En als SHTF dan wordt dat ook een heel stuk moeilijker. Je koopt niet meer zo eventjes een zakje kunstmest. Dus minstens zo belangrijk als zaadjes kopen: start een COMPOSTHOOP. (Maar dat vraagt een eigen thread)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goeie thread Leidseprepper!

Jij krijgt ook ervaring door het gewoon te doen, en te leren van je fouten, en de grillen van het klimaat. De oude groentes zoals schorseneren, pastinaak etc zijn, allemaal iets minder gevoelig voor veranderende omstandigheden.

Ik zal zsm even de titels posten van de boeken die ik heb, mbt tuinieren/moestuinen

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet zozeer geschreven met een prepper inslag maar wel een prepper vriendelijk boek over het kweken van groente en fruit in je eigen huis:

The Edible Indoor Garden: A Complete Guide to Growing over 60 Vegetables, Fruits, and Herbs Indoors - Peggy Ann Hardigree

http://www.ebook3000.com/others/The-Edible-Indoor-Garden--A-Complete-Guide-to-Growing-over-60-Vegetables--Fruits--and-Herbs-Indoors---Peggy-Ann-Hardigree_133589.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wet geen boek, maar wilde er geen nieuw draadje voor maken; ik zit nu de BBC serie "Mud, sweat & tractors: the story of agriculture" te kijken. Dit geeft een mooi beeld van de veranderingen in voedselproductie over de laatste 100 jaar. Ze volgen het proces van de klassieke landbouw tot de huidige high-tec methodes. Heel boeiend (en ook te vinden via de torrent sites inmiddels).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat dacht je van deze folder. In één A4 blad alles wat je moet weten over wat, je wanneer hoe kan planten en zo het hele jaar kan oogsten.

Is tijdens WO II in Engeland gebruikt. Ik hou hier wel van: K.I.S.S. (Keep It Simple Stupid).

digforvictoryBIG.jpg.1ff6b1553d05e09a4ea94ad69f48ad54.jpg

 

Die is goed zeg! Mooi dat ie uit crisistijd komt. Ook allerlei dingen over combinaties en teeltopvolging zitten er nog slim in verstopt, zie ik. Ik ga dr s lekker op puzzelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 3 weken later...

Je zou ook eens kunnen kijken naar de boeken van Pieter Boxman. Deze heeft het biologisch organisch tuinieren ontwikkeld. Daarbij worden geen kunstmest en pesticiden gebruikt en laat, net als vroeger toen we al die modere middeltjes niet hadden, de natuur het werk doen. Een permacultuur is het resultaat, waarbij je dus onafhankelijk bent van tuincentra's.

 

Zijn boeken zijn wat lastig te vinden, sommige kun je nog bestellen bij De Twaalf Ambachten. Ik heb er een aantal op marktplaats gevonden. Aanraders zijn; "De tuinen van Twekkelo" en "Biologisch tuinieren in foto's.

 

Ik ben net bezig met het opzetten van een moestuin volgens deze methode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook eens kunnen kijken naar de boeken van Pieter Boxman. Deze heeft het biologisch organisch tuinieren ontwikkeld. Daarbij worden geen kunstmest en pesticiden gebruikt en laat, net als vroeger toen we al die modere middeltjes niet hadden, de natuur het werk doen. Een permacultuur is het resultaat, waarbij je dus onafhankelijk bent van tuincentra's.

 

Zijn boeken zijn wat lastig te vinden, sommige kun je nog bestellen bij De Twaalf Ambachten. Ik heb er een aantal op marktplaats gevonden. Aanraders zijn; "De tuinen van Twekkelo" en "Biologisch tuinieren in foto's.

 

Ik ben net bezig met het opzetten van een moestuin volgens deze methode.

 

Klinkt interessant. Tweedehands zijn deze boeken voor weinig geld te koop via http://boekwinkeltjes.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe: O, maar dat maakt het voor jou misschien nog wel interessanter. Als je vragen hebt over biologisch tuinieren kun je ze dan nog aan Pieter Boxman voorleggen? Is hij nog wel geïnteresserd?

 

Ik heb de twee boeken die jij noemde zojuist besteld, goede boeken over biologisch tuinieren met een beetje planmatige aanpak en dan ook nog in het Nederlands laat ik niet aan me voorbij gaan. Bovendien vind ik de 'alternatieve ' boeken uit die periode leuk om te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pathfinder: Ja, dat klopt, hij geeft nog steeds advies, 'k ga weleens langs.

 

Wow, meteen besteld. Gelukkig besef je al dat het boeken uit die periode zijn, het zijn geen kant en klare manuals. Maar als je een paar uurtje wilt lezen, 't zijn nog kleine lettertje ook, dan kun je veel mooie dingen ontdekken. Pieter Boxman was bijvoorbeeld ook adviseur en "inspiratie" voor http://www.de12ambachten.nl/ en het welbekende project de Kleine Aarde.

 

Zelf woon ik in het oosten van het land en ken mensen die nog als kind turf hebben gestoken voor de winter, aardappels uit de aardappelkelder moesten gaan halen, etc. 50 jaar gelden hadden die mensen het niet zo erg gevonden als de stroom was uitgevallen of je om andere reden een tijdje voor jezelf moest zorgen. Was heel normaal, zelfs toen nog in de armere streken van Nederland. Heel veel technieken, niet alleen theoretisch, maar in de praktijk uitgevoerd en goed werkbaar gebleken, zitten nu nog in het geheugen van wat oudere mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe: De Kleine Aarde ken ik nog wel, daar ben ik in de jaren 70 wel eens geweest met mijn ouders. Wij woonden toen in Brabant. Het maakte veel indruk op me en samen met mijn vader heb ik een aantal jaren biologisch getuinierd. Door studie en werk ben ik later in steden gaan wonen maar nu ben ik me weer aan het bezinnen over een moestuin (volkstuin) en dan lijkt me een beetje inlezen via de boeken van Pieter Boxman een leuke start.

 

Het klopt dat de moderne verworvenheden waar wij aan gewend en zelfs afhankelijk van zijn nog maar heel kort 'gewoon' zijn. Jammer dat er veel kennis verloren gaat als die oude generatie verdwijnt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pathfinder: Wow, je bent er nog geweest, is van voor mijn tijd, het bestaat niet meer. Zelfs de twaalf ambachten heeft onlangs hun terrein moeten verkopen. Ikzelf heb sinds een jaar weer beschikking over 150m2 en ben bezig daar een moestuin van te maken. Zelfs mijn ouders hadden nog een moestuin, kippen, halve varkens in de diepvries, houtvoorraad voor de kachel, etc. Laatse reacttie voor vanaaf, morgen weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...