Ga naar inhoud

Speer

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of ik hier in het goede forum zit maar kaarten zijn natuurlijk essentieel.

Vooral als zaken zoals GPS niet meer beschikbaar zijn, en dat is natuurlijk helemaal niet ondenkbaar in een oorlogssituatie.

Mijn voorkeur gaat uit naar een 1:50000 kaarten, deze zijn gedetailleerd en er staat een relatief groot gebied op een klein stuk papier.

Waar hebben jullie je kaarten vandaan ?

Heb even snel op het web gekeken maar kon eigenlijk alleen een beetje 1:25000 kaarten vinden. Deze vind ik dan weer te groot en onhandig.

landkaart-nederland-zeeniveau.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dit lijkt me zeker relevant op dit forum, goed dat je dit onder de aandacht brengt, Speer. Ik denk dat het handig is om gedetailleerde kaarten te hebben van het gebied waar je woont, zeker als je onlangs verhuisd bent en het gebied nog niet goed kent.

 

Als je van plan bent grotere afstanden af te leggen dan lijken jouw kaarten mij niet zo geschikt, 1 cm op de kaart is 500 meter, dus de kaart beslaat dan een te klein gebied. Om een groot gebied te doorkruisen zou ik gewoon wegenkaarten kopen van Michelin of een concurrent. Dan zit je al snel op 1:200.000.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben we het in een ander topic ook over gehad, maar dit verdient zeker aparte aandacht. Volgens mij zijn de algemene meningen over kaarten, tussen forumleden die deze regelmatig voor werk of hobby gebruiken, gelijk:

 

1. Stafkaarten of topografische kaarten. Schaal 1:50.000 of 1:25.000 (mijn favoriet, ik wil meer details).

2. Als je van plan bent om buiten je regio te reizen: koop voor je route #1 (en vergeet aanliggende kaarten niet, oa voor wegwerkzaamheden), en koop een 'overzichtskaart' met grotere schaal.

 

De ANWB verkoopt (oa) 1:50.000 topografische kaarten per provincie. Goedkoper dan direct bij het kadaster bestellen, wel kun je bij het kadaster een kaart op groot formaat bestellen (evt geplastificeerd) van je omgeving.

 

Edit: ik begreep van @overleven dat de stafkaarten van het leger een MGRS grid hebben ipv Rijksdriehoeksmeting. Beide zijn prima, zolang je (indien je er 1 gebruikt) je GPS maar op hetzelfde grid instelt. En mocht je coordinaten doorgeven, zorg dat de ander wel weet welk grid je gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stafkaarten zijn wel gedetailleerd ja, en 1 : 50000 is goed genoeg.

ikzelf ken alleen het MGRS systeem ( in de opleiding gehad ) En dit systeem werkt gewoon goed.

Ben de laatste tijd wat meer aan het wandelen en gebruik dan ook een stafkaart.

Deze dateert echter van het jaar 1986 en sommige wegen staan hier dus niet op.

Ik denk dat het beste is om gewoon lekker ouderwets met een kaarthoekmeter en een kaart je route in te plotten in plaats van GPS die je de weg wijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat een Torrent met alle (militaire!) stafkaarten van Nederland.

Die zijn een paar jaar geleden eens 'gelekt'.

( zie : http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2004/11/militaire_stafk.html )

 

Verkrijgbaar in 1:25000 en 1:50000

- 1.87Gb

 

Ga naar je favoriete torrent search engine en zoek "stafkaarten nederland".

Maar er zijn helaas niet veel seeders meer, dus moeilijk binnen te halen.

Ik heb er een week of zo over gedaan onlangs...

 

http://kuiken.co/search/stafkaarten%20nederland/0/99/0

 

Heb hier even een willekeurig detailbeeld ge-upload :

http://s16.postimage.org/sbi5pfhvn/stafk_test.png

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper

Deze kaarten zijn eigenlijk te oud om bruikbaar te zijn.

Liever gewoon een actuele topolaart gebruiken, of offline maps op je tablet meenemen!

 

BP

 

Als iemand toch interesse heeft, stuur maar een PM, dan kan ik je een upload sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de meeste regio,s zijn fietskaarten beschikbaar. De Aldi heeft die begin van het jaar meestal wel in de schappen liggen. Deze zijn up to date en goed gedetailleerd.

 

Daarnaast heeft Michelin 1 op 50.000 en 1 op 100.000 kaarten van heel europa. Ik heb een hele doos vol (detail)kaarten liggen van alle regio's waar ik de afgelopen 25 jaar geweest ben.

 

Dat bepaalde wegen er niet of wel opstaan is voor mij van minder belang, Maar voor de orientatie is het belangrijk om herkenningspunten vanaf de kaart te kunnen lezen.

En een kaart hebben zonder basis kennis van kompas en driehoeksmeting heeft ook vrij weinig zin.

 

Feit is dat de meest gestelde vraag tegenwoordig aan de ANWB vanuit het buitenland is: Mijn GSM is kapot, kunt u vertellen waar ik ben en hoe ik op mijn cqamping terugkom?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind wel, als hier iets wordt gepubliceerd nu over kaarten,

Waarom stafkaarten? zijn de gewone kaarten niet gedetaileerd genoeg.

 

het verschil met stafkaarten is dat er onder andere de marine scheepswerven erop staan, en munitie dump plaatsen en opslag, die over het algemeen wel bekend zijn bij de plaatselijke bevolking,.

zelfs Google Earth geeft marine werf de schelde in Vlissingen niet prijs, terwijl we weten dat het er zit.

Ik heb zelfs een ANWB fietskaart waarop staat dat er naast de zeeland brug een munitie dumpplaats voor munitie uit de WWII en Munitie wat over de datum is gegaan

 

belangrijk is , dat je straks weet waar je ben, koop een kaart en sterrenkaart, en leer je eigen aan te wennen waar de Poolster staat, zodat je kan navigeren waar het noorden is.

voor overdag zijn er tal van truukjes om te bepalen waar de N, Z, W en O richtingen zijn zodat je daar mee je kaart kan lezen.

 

Zon op in Oost en onder in West

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind wel, als hier iets wordt gepubliceerd nu over kaarten,

Waarom stafkaarten? zijn de gewone kaarten niet gedetaileerd genoeg.

het verschil met stafkaarten is dat er onder andere de marine scheepswerven erop staan, en munitie dump plaatsen en opslag,

 

Stafkaarten zijn wel wat gedetailleerder dan 'gewone' kaarten.

Op stafkaarten staat elk èlk bouwwerk , èlk huis afzonderlijk ingetekend.

Op gewone kaarten hooguit een apart kleurtje voor een verzameling bebouwing.

 

Tevens is alles ook echt op correcte schaal.

Bijvoorbeeld de breedte van wegen e.d. (die op normale kaarten gewoon overal hetzelfde lijntje zijn)

En nog veel meer.

 

Stafkaarten zijn eigenlijk ingekleurde luchtfoto's

 

PS : militaire stafkaarten wil niet zeggen 'dat er ook militaire objecten op staan' .... ,

maar dat ze gedetailleerd genoeg zijn , om bruikbaar te kunnen zijn voor militaire doeleinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stafkaarten zijn wel wat gedetailleerder dan 'gewone' kaarten.

Op stafkaarten staat elk èlk bouwwerk , èlk huis afzonderlijk ingetekend.

Op gewone kaarten hooguit een apart kleurtje voor een verzameling bebouwing

 

Is het dan nodig dat je élk bouwwerk en elk huis op een kaart wil hebben ?

dan kan je net zo goed het stratenboek van Nederland erbij pakken dan heb je alles.

 

Ik zie nu het nut ervan niet in, Maar dan kan bijdraaien met een goede motivatie van jullie kant .

Ik zie alleen het nut ervan in dat je met een goede kaart of kaartenboek je weg kan vinden van A naar B

Met of zonder stafkaart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

ik heb mijn mega noord holland kaarten gewoon bij de ANWB besteld,

 

ik wil van mn eigen omgeving + straat van 20km eigenlijk op de zaak een satelliet map op A0+ afdrukken voor erbij en lamineren. als de boel down is kan dat een uitkomst zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met google-earth een aantal prints gemaakt van de omgeving van ons BOL-letje.. grote overzichts-shoot en kleinere van de bossen en de velden, je kan daar haast alles opzien, de huizen, bossen, zandpaden, open plekken etc.. (kaarten van de omgeving zijn niet te verkrijgen of 100 jaar oud)

 

Google earth is bij ons 6 maanden geleden geupdate, dus lekker recent ;) en ach.. het is ook gratis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met google-earth een aantal prints gemaakt van de omgeving van ons BOL-letje.. grote overzichts-shoot en kleinere van de bossen en de velden, je kan daar haast alles opzien, de huizen, bossen, zandpaden, open plekken etc.. (kaarten van de omgeving zijn niet te verkrijgen of 100 jaar oud)

 

Google earth is bij ons 6 maanden geleden geupdate, dus lekker recent ;) en ach.. het is ook gratis!

 

alleen de lading inkt niet, maar daar is vast wel een dealtje mee te maken op kantoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...