Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Graag wil ik jullie oproepen om mee te doen aan een boycot van winkels die geen cash meer accepteren.

Het lijkt een trend te worden dat 'hippe' winkelketens geen cash meer accepteren. Tot op heden kende ik er twee; Marqt (met een hippe 'q'; supermarkt met veel biologisch voedsel) en het Vlaamsch Broodhuys (een bakker die nog ouderwets brood bakt). Vandaag wilde ik een broodje halen bij een andere keten; 'Brood'. Ook hier werd mijn geld geweigerd vanwege veiligheidsmaatregelen. Nu lijkt me dat ondernemen niet mogelijk is zonder risico's. Blijkbaar zijn er te weinig consumenten zoals ik, en kunnen deze zaken een wettig betaalmiddel weigeren zonder dat dit ten koste van de omzet gaat. Maar wat als de steeds vaker voorkomende pinstoringen een permanent karakter krijgen, al dan niet door een zogenaamd SHTF-moment? Willen we wel zo afhankelijk blijven van de banken?

Enkele jaren terug pinde ik nog weleens als het zo uitkwam in een winkel, de laatste tijd neem ik maandelijks mijn salaris op van mijn rekening, en doe ik mijn betalingen contant. Ik vind het mijn goed recht als consument om te bepalen hoe ik wil betalen. Iedere winkelier die mijn geld weigert is een klant kwijt.

Omdat we samen sterker staan vraag ik jullie aandacht voor dit onderwerp, en wil ik jullie oproepen mee te doen aan deze boycot. Ook ben ik benieuwd of er nog meer winkels zijn die uitsluitend pin-betalingen accepteren. Ik zou graag in dit topic een lijst van winkels samenstellen, dus ik hoop op jullie bijdrage.

• Leuk 4

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik doe hier ook al aan mee. Net als jou neem ik altijd alles cash op. Is mijn geld niet goed genoeg voor ze dan koop ik wel elders. Het is nog een manier om je in de gaten te houden en een stap verder naar een totale controlestaat. Straks worden je hersenen nog gescand door een chip en als je een regeringsvijandige gedachte hebt dan krijg je een electrische schok. En iedereen gaat dat normaal vinden onder het motto "ik wijk nooit af in mijn gedachten van het standpunt van de regering dus ik zal er geen last van hebben. Ben je er tegen dan ben je vast een terrorist met slechte gedachten."

Deze post delen

Ik betaal eigenlijk altijd contant. Geen cash = geen omzet voor de fysieke winkels.

Op internet gebruik ik wel ideal/creditcard.

Deze post delen

Goed initiatief! Ik kende die winkels niet, maar ook ik loop weer naar buiten als ik niet met cash kan betalen. Nu koop ik vrijwel niets meer in winkels maar meestal online, maar contact geld niet meer accepteren moet geen trend worden. Alleen al omdat cash betalen in de top 5 budgetteren tips staat.

Vroeger moest je betalen om te pinnen of was dat niet mogelijk, straks moet je betalen om met cash te betalen of is dat niet mogelijk. Belachelijk zeg!

Edit: eigenlijk moet je jouw verhaal naar het Nibud sturen en aangeven dat je dit zorgelijk vind omdat budgetteren nu eenmaal het beste werkt door contant te betalen. Wat als het een trend wordt en je straks ook niet meer in de supermarkt kan betalen? Als het Nibud deze mening deelt en een persbericht uitstuurt, de media dit oppakken dan komt er misschien een grotere discussie op gang.

Deze post delen

Gast Dick Berts

Als we wat verder zijn als preppers, dan stellen we een goed onderbouwde brief op naar MKB Nederland. Vervolgens sturen we een persbericht uit: "Preppers Nederland waarschuwt MBK Nederland voor rampzalige consequenties van afschaffen contante betalingen". Zoiets. Op die manier bouw je druk op. Mits je vervolgens ook mensen hebt die de media te woord willen staan. Ik kan dat niet in mijn eentje blijven doen.

Deze post delen

is het voor winkels recht geldig om cash te weigeren, het is een geldig betaal middel.ieder keer dat ik pin,moet ik lachen om de pin niet teveel,bla bla bla.het zo onveilig zijn voor mij , zwakke vrouwtje, om mijn eigen geld op zak te hebben.ik heb meer vertrouw in mijn binnenzak dan in de meste bank.

Deze post delen

@Mrsjones, waarschijnlijk mag je niet het betaalmiddel weigeren maar wel de klant (mits geen onderscheid op ras, geloof, sexuele voorkeur).

Deze post delen

Gast Richard Friesland

Wij doen dit ook al meer als een jaar, ben nog geen winkel tegengekomen die geen contant wilde accepteren.

Ik vind het belangrijk dat banken en winkels niet weten wat ik koop, hoeveel ik koop, op welke tijd ik koop en of het een aanbieding is of niet

Deze post delen

@dR3: Volgens mij werd ik als klant niet geweigerd, ik kreeg spontaan een pinmachine onder de neus gedrukt, terwijl ik nietsvermoedend een tientje tevoorschijn haalde. Toen ik verbaasd en licht geërgerd vernam dat ik alleen mocht pinnen, liet ik de winkelbediende verbouwereerd achter, ze zal wel gedacht hebben dat ik geen geld op mijn rekening had. Ik mompelde nog dat ik dan maar op zoek ging naar een normale winkel. Het gaat dus echt om het betaalmiddel, niet de klant. Dat arme meisje had dat broodje graag verkocht, maar ze mag van haar baas geen fysieke euro's aannemen. Ik denk dat hier een trend aan het ontstaan is, het begint binnen de grachtengordel bij de trendy ketens, snel zal de provincie volgen. Overigens zie ik het ook al bij steeds meer supermarkten, vaak zijn enkele kassa's uitsluitend voor pin. Sommige supermarkten hebben de cassiere wegbezuinigd, bij dergelijke kassa-systemen betaal je ook digitaal.

@Mrsjones; Ik kijk ook altijd meewarig naar die waarschuwingen om niet teveel te pinnen. Ik ben nog nooit beroofd, misschien heb ik geluk gehad maar het kan ook dat de meeste kruimeldieven allang op het elektronisch betalen geanticipeerd hebben. Criminelen handelen vaak rationeel, de meeste mensen hebben weinig geld op zak, dus wil je het risico lopen voor zo weinig geld? Hierdoor ontstaat de paradox dat zolang de fiatbubble niet knapt en het geld uit de muur blijft komen, je min of meer overal veilig met veel geld op zak over straat kunt.

@Dick Berts; Zo'n actie lijkt me zeker een goed idee. We zouden ook met zijn allen een keer tegelijkertijd naar alle cashloze winkels kunnen gaan, onze boodschappenkarren vullen, om deze vervolgens massaal bij de kassa te laten staan als blijkt dat er gepind moet worden.

Deze post delen

@Dick Berts; Zo'n actie lijkt me zeker een goed idee. We zouden ook met zijn allen een keer tegelijkertijd naar alle cashloze winkels kunnen gaan, onze boodschappenkarren vullen, om deze vervolgens massaal bij de kassa te laten staan als blijkt dat er gepind moet worden.

Geweldig ik doe mee, heb al wat ervaring met dergelijke acties en kan heel onnozel kijken :p

Deze post delen

en toen viel de electricitijd uit... dan kan je ook geen kant op hier word ook altijd cash betaalt maar ook omdat ik vind dat je dan veel meer overzicht hebt... onzichtbaar geld vind ik echt een onwijs slecht iets het is ecvht veel te makkelijk om 1 zo in de schulden te komen 2 om dingen te kopen waar je eigelijk het geld niet voor hebt 3 als de electisitijd uit valt kan je niet betalen 4 als de bank faliet draait heb je een probleem 5 magneten en electriese velden 6 ( waar verhaal) bankpas in broekzak gaan zitten op bankje net verkeert en krak je zit een week zonder geld omdat de bank 3 dorpen verderop zit ben zo blij dat ik nu in de stad woon in dat opzichte

Deze post delen

Ik snap best dat bedrijven zo min mogelijk contact geld in huis willen hebben (met name sommige branches en sommige regio's). Dit is niet altijd de winkels aan te rekenen maar vooral de "klanten" die gratis willen komen winkelen.... Wel vind ik het verbieden van contante betalingen een overdreven maatregel, en ik vraag mezelf ook serieus af of dit mag.

Deze post delen

Persoonlijk zit ik er precies tussen in, ik heb een winkel en ben blij dat niet iedereen contact betaald. Persoonlijk heb ik denk ik al een jaar lang niet meer gepind. scheelt ook weer heel veel geld om te storten en en op te nemen.

Even voor de niet-winkeliers

Storten van eurobankbiljetten: € 3,25 per storting + € 0,04 per bankbiljet.

Storten van bankbiljetten in andere valuta: € 3,40 per valuta + wisselkoers

stel dat je iedere dag moet storten kost je dat minimaal 812 euro.

Ik blijf het heel dubbel vinden,

Deze post delen

Gast Dick Berts

@betersavethansorrow. Ik begrijp je heel goed. Interessant verhaal. Weer zo'n schandalig spel van die kut banken. Reken maar dat ze die tarieven nog flink gaan verhogen ook, om ons massaal in het plastic te krijgen. Doodeng. Dank je wel, heel leerzaam.

Deze post delen

@betersavethansorrow. Ik begrijp je heel goed. Interessant verhaal. Weer zo'n schandalig spel van die kut banken. Reken maar dat ze die tarieven nog flink gaan verhogen ook, om ons massaal in het plastic te krijgen. Doodeng. Dank je wel, heel leerzaam.

Ik wilde je nog even bedanken Dick, je hebt met twee tv optreden in ieder geval 1 extra schaap los geweekt aan de kudde. Namelijk een vriend van mij en dat maakt het preppen voor mij ook wat leuker ;)

Bedankt ;)

Deze post delen

Gast Dick Berts

@betersavethansorrow. Dat is alle moeite en het half voor lul staan al dubbel en dwars waard. Alleen over die radio Holland Doc uitzending (zie home page) was ik echt tevreden. Mijn boek "Hoe overleef ik een crisis" is ook redelijk geschikt om mensen over de streep te trekken. Nee, dit is echt geen reclame, ik doe het niet voor het geld en dat is maar goed ook, want het kost alleen maar geld...Echt waar.

Deze post delen

Bij de AH waar ik altijd kom hebben ze nu ook ineens ' alleen pinnen ' kassa's.

Ik heb tegen het piepmeisje achter die kassa gezegd dat ze beter 'mandjes kassa's' hadden gemaakt...hoef ik niet meer met mijn mandje met twee boodschappen achter vijf mensen met volle karren een uur te wachten ( en die vijf hebben dan, om een of andere reden, ook altijd hun on-opgevoedde krijsende kinderen bij zich .... )

Deze post delen

@Dick Berts dat geloof ik graag, twee huizen er op na houden, opslag, ect.... Ik was teleurgesteld over de hoeveelheid wc papier had meer verwacht ;) grapje. Vermoed dat de pr voorraad is en de rest elders ligt.

Deze post delen

Nu zal je maar geen bankrekening hebben,Die mensen zijn er ook.

Dan zou je die helemaal isoleren en de afgrond in drukken.

Deze post delen

Ik heb bijvoorbeeld geen Bonuskaart omdat het AH geen ruk aangaat wat ik daar koop. Ook betaal ik cash in de supermarkt. Airmiles doe ik ook niet aan, Esso punten spaar ik niet en Beezzz wil ik ook niet... Mmmm... Ben ik nou gek?

Deze post delen

Ik heb bijvoorbeeld geen Bonuskaart omdat het AH geen ruk aangaat wat ik daar koop. Ook betaal ik cash in de supermarkt. Airmiles doe ik ook niet aan, Esso punten spaar ik niet en Beezzz wil ik ook niet... Mmmm... Ben ik nou gek?

ik reis niet met het openbaar vervoer ,ik wil niet mee doen met de verplichte ov kaart.ik wil onzichbaar zijn. mijn telephone is uit als ik het niet gebruik.. een franse quote, pour vivre heureux, vivont cacher. om gelukkig te leven, leef verstopt.

Deze post delen

Ik heb een bonuskaart met een nepnaam en nepadres. Hoefde me niet te legitimeren om die aan te vragen. :p

Deze post delen

Gast jolanda

Ik betaal nu alweer een jaar en drie maand contant

Winkels met ook nog 1,2 centen terug betalen zijn ALDI/lidil en trekpleister

Ik laar karen vol voedsel gewoon staan ,ik pinnen namelijk niet meer :rolleyes:

dus een mooi prepper aktie idee Dick uit werken

In duitseland betaald 95 % contant in nederland is dat anders om

Groet Jolanda

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...