Ga naar inhoud

schuilkelders

Aanbevolen berichten

Gast Bunkerprepper
@Bunkerprepper als je ademt, komt er CO2 in de lucht. Geen CO. ;-) (let wel op voc/vos) Gebrek aan zuurstof, omdat je dat nou eenmaal verbruikt is ook een belangrijke factor. Daarnaast is de CO waarde iets belangrijker dan CO2 waarde. Je kan beter tegen een verhoogde CO2 waarde dan CO. CO is dan ook vrijwel altijd de doodsoorzaak bij slechte verbranding.

CO2 ademen veel planten weer in. Fotosynthese. Planten kunnen ook de lucht, en grond zuiveren, al is dat een heel langdurig proces. Dat wordt in Tsjernobyl met hennepplanten gedaan.

Ik heb hier door mijn hobby gelukkig wat 500m³/uur koolstof filters en wat ventilators liggen. Handig om de geur ergens binnen te houden, maar ook handig om dingen buiten te houden.

M.b.t. Faraday kooi, als de wapening in het beton van goede grootte, en volledig is, en geaard, kan je een redelijk emp veilige locatie bouwen. Maar dan moet je wel aan wat eisen voldoen. Als je telefoon of radio het binnen nog doet, kan je gelijk zeggen dat het geen goede kooi is. 1 kamer als EMP veilige kamer, vaak direct als panic room ingericht, kan je ook maken als je een kelder hebt o.i.d.

 

CO2 aangepast. Dank voor de attente link.

Over die filters: Wat heb je voor filters liggen? Misschien kan ik er een paar gebruiken.

 

EMP. Inderdaad. Als je telefoon het niet (meer) doet is dat een goede indicatie. Volledig EMP proof zijn moet je uiteraard apart meten. Just your phone not ringing anymore doesn't mean you're safe..

 

 

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 116
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

CO2 aangepast. Dank voor de attente link.

Over die filters: Wat heb je voor filters liggen? Misschien kan ik er een paar gebruiken.

 

EMP. Inderdaad. Als je telefoon het niet (meer) doet is dat een goede indicatie. Volledig EMP proof zijn moet je uiteraard apart meten. Just your phone not ringing anymore doesn't mean you're safe..

 

 

 

Bunkerprepper

 

Kijk bij een growshop... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Kijk bij een growshop... ;)

 

Ah zo... ik zat echt even alleen met een bunker/NBC/Fallout/chemische aanval bril op te lezen.

In dat geval hoef ik natuurlijk NIET naar die dingen te kijken, want van dat soort 'prepsels' houd ik mij verre.

 

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Wij" gebruiken dit soort ventilatietechniek: http://www.eugrowshop.eu/nl/luchttechniek-geurbestrijding/ ;) (wilco filters)

Helaas heb ik er niet zoveel. 1 filter in gebruik, en 1 reserve. (budgetprepper hè) Die in gebruik moet binnenkort vervangen worden. Dan haal ik wel meer filters, en betere afzuiging (softboxen) voor mezelf.

 

Wat EMP betreft, moet je een volledig gesloten kooi hebben, met bepaalde eisen qua gaasgrootte, materiaal, etc. en mogelijkheid tot het opvangen en omleiden van de straling. Echt niet alles is zomaar een goede emp beveiliging.

Ook de geijkte koekjestrommel/gaasbox is niet 100% emp veilig. Er kunnen ook velden door de trommel/gaasbox opgewekt worden, in de trommel/box.

Je kan met een beperkt budget beter goede emp veilige apparatuur aanschaffen, of je eigen spullen beveiligen, door electronica in een goede kooi te bewaren, als je wilt beginnen met preppen tegen EMP.

Een echte veilige bunker maak je niet zomaar zelf.

 

Een panic-room, met essentiële preps, en extra beveiliging tegen indringers, is wel redelijk goed zelf te doen. Versterkte deur, kamer zonder gewoon raam, water en voedselopslag, veiligheidsmiddelen/pbm's, etc. En iedereen kan raden wat etc. is. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah zo... ik zat echt even alleen met een bunker/NBC/Fallout/chemische aanval bril op te lezen.

In dat geval hoef ik natuurlijk NIET naar die dingen te kijken, want van dat soort 'prepsels' houd ik mij verre.

 

 

Bunkerprepper

 

Het zijn koolstof/carbon filters. Niet meer dan dat. ;) Maar ook niet minder.

Daarbij heb ik met mijn longaandoening ook wat extra HEPA filters liggen, en een ionizer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wat betreft de luchtvoorziening.

Een van de belangrijkste gevaren van het verblijven in een afgesloten ruimte is CO2. Als je ademt, verbruikt je zuurstof en geef je CO2 terug in de lucht. Als het CO2 gehalte in de lucht te hoog is, dan binden die deeltjes zich in je bloed aan de 'dragers' die zuurstof moeten transporteren (uitleg medisch... vraag @Keyser Suze ) waardoor je onvoldoende zuurstof inneemt. Als het gehalte CO2 te hoog wordt, ga je simpelweg dood.

 

Saferooms of bunkers hebben tenminste 3 'modes', sommigen zelfs meer.

- Luchtventilatie vanuit buiten. Verse buitenlucht wordt vermengd met circulatielucht van binnen. De buitenlucht wordt doorgaans in deze mode alleen basaal gefilterd.

- Luchtventilatie met filterunits. Filters kunnen in eerste instantie absoluutfilters zijn (waar deeltjes groter dan de afmeting van het membaam simpelweg niet doorheen kunnen). Dit houdt fall-out en e.d. al grotendeels tegen.

Filters kunnen daarnaast ook bestaan uit units waarbij strijdgassen en andere chemische stoffen worden gefilterd door deze te binden aan één of andere stof in het filter.

- Luchtcirculatie zonder lucht van buiten. In dat geval kun je slechts een bepaalde tijd 'toe'. Deze mode gebruik je als je op het hoogtepunt van een gasaanval zit, om niet je filters onnodig snel te belasten/gebruiken.

Luxe saferooms of bunkers hebben voorzieningen waarbij bij deze interne circulatiemode zuivere zuurstof in de luchtcirculatie wordt geblazen.

 

Je spreekt op je website ook over duikflessen. Bedenk dat je ongetraind eigenlijk niet met ademlucht/perslucht zou moeten expirementeren. Ademluchtflessen hebben een druk van 200 tot 300 bar. Als je niet weet waar je mee bezig bent, is mijn advies om daar nog even ver weg van te blijven. (Bovendien hebben de flessen maar een beperkte inhoud en daarmee is ook de maximale grens van je verblijf bepaald.)

 

Hallo Bunkerprepper,

 

Dank voor jouw nuttige input. Ik zal het e.e.a. even nader uitzoeken en aanpassen op de site. Ik ben ook aan het kijken om meer info toe te voegen over NCB filter apparatuur. Als je het goed vindt neem ik jouw tekst deels over :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vorig jaar in een verlaten Maginot fort geweest dat in de jaren ' 60 is omgebouwd tot nucleaire commandopost.. prachtig .. vooral de EMP proof ruimte.. een grote ruimte geheel bekleed met dik koper.. geweldig voor koperdieven.. Maar ook ( daar beneden tussen de 30 en 50 meter onder de grond) laag zuurstofgehalte. het laagst gemeten percentage was 19,6 % zuurstof. Dat merk je echt wel na enige tijd. Het was stilstaande lucht, denk bij het complex aan een ondergrondse lengte van meer dan 2 kilometer, voorzien van verschillende verdiepingen.. Perfecte schuilkelder maar je kunt er niet lang verblijven..

 

DSC_5473.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net even naar je website gegaan. Het is een leuke eerste start, maar ik zie dat je allemaal vrij algemeen blijft, waardoor de waarde van de informatie op dit moment nog erg beperkt is.

 

Mijn advies is om je eerst te focussen op panic rooms en alle aspecten die daarmee te maken hebben. Onder een panic room versta ik een ruimte waar je (snel) kunt heenvluchten in geval van een dreiging door personen. Voor die ruimte zijn de constructieve eisen iets minder dan voor een ruimte waar je ook veilig kunt zijn voor rampen en natuurgeweld.

Als je goed in beeld hebt wat je allemaal nodig hebt voor een panic room, dan kun je met die kennis verder uitbouwen richting iets dat wat meer gaat lijken op een bunker. :-)

 

Wat je schrijft over betonbewaping in combinatie met faraday en emp is niet correct. Standaard betonbewapening leidt niet tot emp beveiliging, daar is heel wat meer voor nodig. Het is natuurlijk ook de vraag of je wel een complete kelder emp proof wilt / hoeft uit te voeren. Als je zorgt dat je apparatuur emp proof is gemonteerd, kun je op emp kosten een hoop besparen. Emp proof buitenzijde én apparatuur emp proof monteren is natuurlijk helemaal prachtig.

 

Mocht je een keer inspiratie willen opdoen, dan PM je me maar en zal ik een demobezoek aan een bunker voor je organiseren.

 

Bunkerprepper

 

Hallo Bunkerprepper,

 

Wederom dank voor jouw input. Je hebt gelijk dat mijn site nog wat generiek is. Ik heb nog wel veel in m'n hoofd zitten om het e.e.a. wat meer uit te diepen. Ik ben vooral met de technische kant van m'n allereerste website bezig geweest, de inhoud stond nog even op een lager pitje. Het aanbod van je om demobezoek aan een bunker te brengen spreekt me wel aan :-) Daar moeten we het nog maar eens een keer over hebben. P.s. Ik ben niet heel erg thuis op een forum: hoe PM ??? ik je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Hallo Bunkerprepper,

 

Wederom dank voor jouw input. Je hebt gelijk dat mijn site nog wat generiek is. Ik heb nog wel veel in m'n hoofd zitten om het e.e.a. wat meer uit te diepen. Ik ben vooral met de technische kant van m'n allereerste website bezig geweest, de inhoud stond nog even op een lager pitje. Het aanbod van je om demobezoek aan een bunker te brengen spreekt me wel aan :-) Daar moeten we het nog maar eens een keer over hebben. P.s. Ik ben niet heel erg thuis op een forum: hoe PM ??? ik je?

 

PM kun je doen door naar de profielpagina van een user te gaan en daar een privebericht te sturen.

 

Over je site: wat is het einddoel dat je voor ogen hebt?

 

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

PM kun je doen door naar de profielpagina van een user te gaan en daar een privebericht te sturen.

 

Over je site: wat is het einddoel dat je voor ogen hebt?

 

 

Bunkerprepper

 

Een informatieve site met technische tips en wetenswaardigheden. Met ook links naar leveranciers met info en prijzen.

Maar vooral hoe je relatief eenvoudig en voor een relatief lage prijs, een kwalitatief hoogwaarde veiligheidsruimte kunt creëren.

Daarbij geloof ik heilig in de een prefab betonnen kelder als hoogwaardige basis.

 

Saferoom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Een informatieve site met technische tips en wetenswaardigheden. Met ook links naar leveranciers met info en prijzen.

Maar vooral hoe je relatief eenvoudig en voor een relatief lage prijs, een kwalitatief hoogwaarde veiligheidsruimte kunt creëren.

Daarbij geloof ik heilig in de een prefab betonnen kelder als hoogwaardige basis.

 

Saferoom

 

Daar zou je dus ook dit forum (en met name de wiki) voor kunnen gebruiken. Waarom zou je een aparte site beginnen als je hier alles in samenhang kunt plaatsen?

 

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zou je dus ook dit forum (en met name de wiki) voor kunnen gebruiken. Waarom zou je een aparte site beginnen als je hier alles in samenhang kunt plaatsen?

 

 

Bunkerprepper

 

Omdat ik de materie leuk vind, ik ervaring wil opdoen met het zelf bouwen van een site, maar vooral omdat ik het leuk vind om mijn kennis en ideëen te delen :-)

Je mag natuurlijk altijd op deze site een link plaatsen naar mijn site :-)

Ik heb in elk geval op mijn site al wel een link geplaatst naar deze top site !

 

Saferoom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Omdat ik de materie leuk vind, ik ervaring wil opdoen met het zelf bouwen van een site, maar vooral omdat ik het leuk vind om mijn kennis en ideëen te delen :-)

Je mag natuurlijk altijd op deze site een link plaatsen naar mijn site :-)

Ik heb in elk geval op mijn site al wel een link geplaatst naar deze top site !

 

Saferoom

 

Wat ik bedoelde is dit: als je het leuk vind om je kennis te delen, en je wilt een zo breed mogelijk publiek bereiken, dan is het verstandig om je info juist op dit forum te delen. Dit forum wordt massaal bezocht door mensen die op zoek zijn naar info én op dit forum zitten mensen die je met allerlei thema's zeker op weg kunnen helpen.

Mensen die zelf de moeite nemen om serieus in de materie te duiken, krijgen op dit forum bovendien serieuze feedback van andere forumleden.

Dat geldt niet alleen voor thema's als saferooms, bunkers of andere BOL vormen, maar ook voor alle andere aspecten rondom zelfredzaamheid.

Als je een losse site wilt bouwen en daar je info wilt plaatsen, dan is dat natuurlijk je goed recht. Ik hoop wel dat je begrijpt dat het niet de primaire insteek van dit forum is om anderen te helpen om HUN site te vullen; gedachte is dat we door het delen van kennis juist op het forum alhier een zo breed mogelijk 'baken' aan informatie over zelfredzaamheid willen vormen.

 

Of preppers.nl ook linkt naar andere sites, daar gaan de mods en admins over. Op dit moment lijkt me je site nog erg in de kinderschoenen staan, en ik daag je daarom graag uit om je kennis en passie juist hier te delen en samen mee te groeien in kennis.

 

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Ik ben net even naar je website gegaan. Het is een leuke eerste start, maar ik zie dat je allemaal vrij algemeen blijft, waardoor de waarde van de informatie op dit moment nog erg beperkt is.

 

Mocht je een keer inspiratie willen opdoen, dan PM je me maar en zal ik een demobezoek aan een bunker voor je organiseren.

 

Bunkerprepper

 

Hallo Bunkerprepper,

 

Ik begrijp dat je zelf een mooie schuilkelder/bunker hebt. Hoever ben je daar al mee gevorderd? Kun je een tipje van de sluier oplichten tegen welke dreigingen deze schuilkelder bestand is?

Het demo bezoek waar je het over hebt, is dat jouw eigen schuilkelder of van iemand anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Hallo Bunkerprepper,

 

Ik begrijp dat je zelf een mooie schuilkelder/bunker hebt. Hoever ben je daar al mee gevorderd? Kun je een tipje van de sluier oplichten tegen welke dreigingen deze schuilkelder bestand is?

Het demo bezoek waar je het over hebt, is dat jouw eigen schuilkelder of van iemand anders?

 

Pm me maar even.

 

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Idd bizar!! wat die jongens over hebben voor een paar van die vissen! Mijn buurman is ook een volwaardig zwembad aan het graven voor die beesten. Bizar, maar wel leuk mensen die een hobby hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
  • 3 maanden later...
ik kwam dit filmpje tegen 12,500 $ en je hebt een shelter/bunker :)

 

Praktisch onmogelijk te doen in vlaanderen en Nederland wegens grondwater volgens mij . Je moet de zee container terug aan vullen met aarde anders gaat het instorten . Het nadeel is dan dat hij gaat roesten waar je bijstaat .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeecontainers lijken leuk maar zijn niet bestand tegen de gronddruk als je ze diep ingraafd.

Maar tegen een tornado kan het goed werken.

 

Ligt er ook aan hoe lang je in zo'n ding wilt "wonen". Totdat de storm over is of 5 maanden.

In het laatste geval zou ik zo wie zo een iets grotere kelder willen hebben ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze (schuil)kelder. Het raam kan binnenkort volledig worden afgesloten, de trap naar boven is onzichtbaar, komt uit in een kelderkast waar een luik in zit dat op een gewone vloer lijkt.

Vier bij vijf meter, muurtjes en dak 20 cm dik. Het kan volledig van de buitenwereld worden afgesloten, we moeten echter nog uitvogelen hoe we het met ademlucht gaan doen.

Inmiddels gevuld met aardappelen, uien, wortelen en ander bewaarspul, alsmede een voorraad water in flessen en jerrycans.

Stoeltjes er in, tafeltje, boekje erbij....

 

DSCF3533.jpg.b29a759fe1f24a78f2aa80393e47cb92.jpg

 

DSCF3538.jpg.bfb686465668f1f6063049853f1c77f3.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze (schuil)kelder.

 

Mooi. Kan je er wel is staan ?

Ik zou het glas in het raam vervangen door een metalen plaat waarin de in- en uitvoer van je ventilatie systeem doorzit.

 

Als je er serieus in zou willen schuilen zou ik aanraden om ook na te denken over een nooduitgang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...