Ga naar inhoud
GENEGEERD

Grond kopen in binnen of buitenland.


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Vervolg op mijn vorige opst:

 

Hoe zit het met de veiligheid?

Rustig: Wanneer ik een auto hoor aankomen moet de berijder òf bij mij zijn, òf bij mijn buurman. De weg gaat op een gegeven moment niet verder bergop en stopt dan ook. Je kunt net zoveel aanloop krijgen als je maar wilt. Vrienden en buren kunnen langskomen als je daar prijs op stelt, maar wanneer je dat niet wilt, kun je jezelf ook afzonderen.

Veilig: toen ik het huis kocht vroeg ik bij de groentenboer hoe het gesteld was met de misdaad daar. Toen kreeg ik te horen dat 3 jaar eerder 'iemand iets uit een auto had gestolen in het dorp, maar dat was een toeerist'. Verder kreeg ik het verhaal te horen van José-Luis (ik ken hem inmiddels). Hij is oud en woont op de begane grond. Op een dag, indertijd acht jaar eerder, had hij eens boodschappen gedaan en deze bij thuiskomst op het aanrecht gezet. Aangezien het warm was zette hij het keukenraam open en ging daarna eerst op het erf naar de kippen kijken. Toen hij na een half uur terugkwam zag hij dat er uit een limonadefles wat was gedronken en dat er twee lolly's wegwaren. Hij had ook inkopen gedaan voor zijn kleinkinderen. Daarna is er verder weinig gebeurd. Ik zie regelmatig wielrenners (echt met vrij dure fietsjes, € 4.000,00 en meer) het dorp binnenrijden, deze zetten fietsen neer tegen hekken en bomen en gaan dan uitgebreid lunchen. Ruim 2 uur later stapt iedereen weer op en gaat weer verder. De fietsen staan nooit op slot, want 'een slot hoort niet op een racefiets'.

 

Het huis hoeft niet 'bewaakt' te worden, maar mijn buren houden wel een oogje in het zeil. Er is maar één weg waarlangs je bij mij kunt komen en wanneer een boer er zijn trekker op neerzet is de hele berg afgesloten. Dieven komen niet bij ons.

De 'doorgaande' weg waar onze toegangsweg uiteindelijk op terechtkomt is een stuk weg van pakweg 25 km. lang waaraan alleen maar doodlopende wegen liggen (die bergop lopen). Wanneer er iemand zo stom zou zijn om wat te stelen en de politie wordt gewaarschuwd dan (en ik citeer) 'drinken ze eerst op hun gemak de koffie leeg, ze rekken zich uit en zetten dan 2 wagens dwars op de weg' (aan elk einde eentje). Dan zit alles wat zich er tussen bevindt opgesloten. Natuurlijk zou je als dief dan ergens de bergen in kunnen rijden en dan kunnen proberen om met de gestolen waren over de top naar de andere kant te klimmen... maar ja, dat is een klein beetje erg ondoenlijk aangezien er geen luxe wandelpaden lopen. Plus dat je dan zo opvalt dat je in no-time een boer op je weg vindt en ze hebben (bijna) allemaal wel een of meer jachtgeweren in huis.

 

 

 

 

Verder is wellicht nog van belang…

Afspraken: Wat ik verder erg prettig vind, is dat men bij ons nog alle afspraken nakomt. Spreek ik met wie dan ook af om 9 uur 's morgens dan staat diegene er ook. Dat verwachten ze daarentegen ook van mij. In Spanje heb je een gezegde dat luidt: Afrika begint ten zuiden van de Ebro en ik begrijp wel waar dat vandaan komt. Bij ons is het mañana-gevoel echter totaal afwezig.

 

Internet: Ik heb nu zelf nog geen Internet, maar in het dorp is overal WiFi net als in de kroeg onderaan de berg. Later kan ik zonder meer Internet en radio/TV krijgen via een schotel (zelfs vaste telefoon via een schotel). dat hebben Nederlandse vrienden van mij, die aan de andere kant van de rivier wonen ook. Ik heb wel mobiel bereik in mijn huis, maar ik ben denk ik te krenterig om via mijn mobiel te Internetten.

 

Supermarkt: 6 kilometer verderop is een dorp waar je nagenoeg alles kunt kopen wat je nodig hebt, alleen voor heel speciale spullen (een Armani-pak of heel bijzondere import-CD) zul je naar Bilbao moeten gaan of naar Burgos, maar dat is 80 km. weg. Elke dinsdag is er een weekmarkt waar wij onze groenten en fruit kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

http://www.canvas.be/programmas/terzake/c685f8cb-fb61-455b-8dd2-5b686e310a6a#panel-epi

 

Te koop: villa in spookdorpen, Galicië

Spanje staat bekend om haar mooie stranden, prachtige steden en rijke cultuur. Maar er is ook een andere kant aan dit mooie plaatje. Meer dan 3000 dorpen werden achtergelaten en staan te verkommeren. Meer dan de helft van deze spookdorpen liggen in Galicië. Een buitenkansje voor rijke Europeanen die dromen van een buitenverblijf.

 

 

Prachtig verhaal heb je geschreven.

Ook leerzaam:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

@footy

Mei is inderdaad beter..ik zal er dan waarschijnlijk ook weer zijn dus wanneer je geïnteresseerd bent wil ik gerust eens van te voren wat afspreken en als jij daar bent, ben je van harte welkom.

@doom

ik ben in een aantal verlaten dorpen in de buurt geweest. Volgens mij hebben de laatste 2 inwoners van zo'n dorp elkaar ooit aangekeken en hebben ze gezegd: Zullen we er maar eens vandoor gaan?

Ik heb in zulke dorpen huizen gezien waar je zo binnen kunt lopen en waar nog delen van de inventaris aanwezig waren, tegelvloeren nog lagen (heb er ooit 12 meegenomen om een tafeltje van te maken) en waar nog een houtgestookt fornuis stond.

Ik weet zelfs dat er een tijdje geleden in een wijnstreek een klein dorp te koop stond voor € 60.000,00 en een Belg die bij mij in de buurt woont heeft ook zijn dorp / huis te koop staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@footy

Mei is inderdaad beter..ik zal er dan waarschijnlijk ook weer zijn dus wanneer je geïnteresseerd bent wil ik gerust eens van te voren wat afspreken en als jij daar bent, ben je van harte welkom.

@doom

ik ben in een aantal verlaten dorpen in de buurt geweest. Volgens mij hebben de laatste 2 inwoners van zo'n dorp elkaar ooit aangekeken en hebben ze gezegd: Zullen we er maar eens vandoor gaan?

Ik heb in zulke dorpen huizen gezien waar je zo binnen kunt lopen en waar nog delen van de inventaris aanwezig waren, tegelvloeren nog lagen (heb er ooit 12 meegenomen om een tafeltje van te maken) en waar nog een houtgestookt fornuis stond.

Ik weet zelfs dat er een tijdje geleden in een wijnstreek een klein dorp te koop stond voor € 60.000,00 en een Belg die bij mij in de buurt woont heeft ook zijn dorp / huis te koop staan.

@Ron Doe, en wat vraagt je belgische buurtgenoot voor z'n stekkie daar spanje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@footy

Mei is inderdaad beter..ik zal er dan waarschijnlijk ook weer zijn dus wanneer je geïnteresseerd bent wil ik gerust eens van te voren wat afspreken en als jij daar bent, ben je van harte welkom.

@doom

ik ben in een aantal verlaten dorpen in de buurt geweest. Volgens mij hebben de laatste 2 inwoners van zo'n dorp elkaar ooit aangekeken en hebben ze gezegd: Zullen we er maar eens vandoor gaan?

Ik heb in zulke dorpen huizen gezien waar je zo binnen kunt lopen en waar nog delen van de inventaris aanwezig waren, tegelvloeren nog lagen (heb er ooit 12 meegenomen om een tafeltje van te maken) en waar nog een houtgestookt fornuis stond.

Ik weet zelfs dat er een tijdje geleden in een wijnstreek een klein dorp te koop stond voor € 60.000,00 en een Belg die bij mij in de buurt woont heeft ook zijn dorp / huis te koop staan.

 

Zag laatst mooi optrekje, noord spanje, finca 2,3 hect, met amandel, olijf etc en twee grotten met muren er al in gemetseld als voorraad/schuilplaatsen voor 17,500€, das toch op te brengen dacht ik zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zag laatst mooi optrekje, noord west spanje, finca 2,3 hect, met amandel, olijf etc en twee grotten met muren er al in gemetseld als voorraad/schuilplaatsen voor 17,500€, das toch op te brengen dacht ik zo

 

Mijn buurman van 83 verkoopt ongeveer 8 hectare waarvan een groot deel met goed onderhouden olijfbomen volop in productie, wat bomen\bos en 2 ruïnes voor 25000€. Dat is in de provincie Tarragona. De 2 ruïnes zou je mogen herbouwen of je bouwt 1 nieuwe woning met een vloeroppervlak van 100m2. mogelijkheden zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je die info nog voorhanden, @Rataplan.?

Ik ken denk ik wel een aantal mensen die daar belangstelling voor zouden kunnen hebben, indien de rest (water, stroom) ook aanwezig is.

@Ron Doe, http://www.simplelifemagalia.com, maar het is inmiddels gereserveerd zie ik en begrijpelijk, maar staan ook andere leuke optrekjes, maar grotten is toch wel speciaal vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn buurman van 83 verkoopt ongeveer 8 hectare waarvan een groot deel met goed onderhouden olijfbomen volop in productie, wat bomen\bos en 2 ruïnes voor 25000€. Dat is in de provincie Tarragona. De 2 ruïnes zou je mogen herbouwen of je bouwt 1 nieuwe woning met een vloeroppervlak van 100m2. mogelijkheden zat.

 

@FincalnSpanje beetje klussen vind ik oke, maar verbouw herbouw gaat hm niet meer worden , dat heb ik met mn huidige huis ook gedaan en dat staat niet direct op mn verlanglijstje. Als je mijn toekomstige topic hierover ziet wordt het wel duidelijk. Kost echt veel energie, daarbij is het ook niet om de hoek. En mijn budget zit in mn huis, dus mocht ik zelfstandig zoiets doen , dan houd dat ook in dat in nl flink wat verandert. Maar toch bedankt voor de info en 4 oktober gaan we eens kijken hoe, wat, waar en wie toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Rond de 800-1000 m2

Met op eerste terassen 1-2 bruikbare plekken

Eigen abri schuilhut gemaakt

Staat er al 10 jaar nu pas officieel aangekocht al die andere tijd hadden we het gratis beheert

In de natuur mooi afgelegen in een kastanje bos

 

Waterbron op naast het terrein en waterval len

Tweede plot terrein is alleen nog rotsen veel om te creeeren nieuwe abri teras

Link naar reactie
Delen op andere sites

De site is lastig te begrijpen.

 

Deze site werkt ook goed.

 

http://www.huisenaanbod.nl/index.php?p=search&sLand=Spanje&sProv=Arag%F3n&Min=10000.00&Max=50000.00&order=sortRand&orderstyle=ASC&Koophuur=K

 

We willen binnen 2jaar een huisje in Spanje kopen, en er over circa 8jaar voor vast gaan wonen.

Vrijstaand.

Net buiten een dorp.

Minimaal 1000m grond.

 

We gaan eerst maar is een paar vakanties doorbrengen in de regio.

We denken aan de regio boven de steden Burgos, Logrono en Pamplona.

 

Dus een deel van de regio Castilla y Leon, La Rioja, Navarra en Aragon.

Daar zit je zuidelijk van de bergen , en in een drogere en goedkopere regio.

En het is met de auto niet diep Spanje in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het flink aan het kriebelen.

Ik ben al op zoek geweest naar fincas met cabanos op de sites die hier genoemd zijn. Een strikt pakket van eisen moet ik nog opstellen, maar wil dat samen met 'de baas thuis' doen :)

 

Het probleem is dat ik haar nog niet echt warm heb kunnen maken voor het idee om een BOL in Spanje te hebben.

Ik zie het meer als een investering voor mijn pensioen (nog ruim dertig jaar te gaan, dus het moet wel lukken).

 

@Fincaln, Rob:

Hoe zijn jullie met de WAF (Wife Acceptance Factor) om gegaan?

Een bouwval op een leeg stuk land heeft niet bepaald een hoge WAF, lol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het flink aan het kriebelen.

Ik ben al op zoek geweest naar fincas met cabanos op de sites die hier genoemd zijn. Een strikt pakket van eisen moet ik nog opstellen, maar wil dat samen met 'de baas thuis' doen :)

 

Het probleem is dat ik haar nog niet echt warm heb kunnen maken voor het idee om een BOL in Spanje te hebben.

Ik zie het meer als een investering voor mijn pensioen (nog ruim dertig jaar te gaan, dus het moet wel lukken).

 

@Fincaln, Rob:

Hoe zijn jullie met de WAF (Wife Acceptance Factor) om gegaan?

Een bouwval op een leeg stuk land heeft niet bepaald een hoge WAF, lol

 

Dat is een meer stappen plan:

 

1. Prijs (de prijzen zijn bizar laag of realistischer dan hier dus je krijgt veel grond voor weinig geld).

2. Ik ben naar een NL vriend geweest die zijn Finca nagenoeg af heeft. Die man heeft in de bouw gewerkt en van een varkensstal een klein paleisje gemaakt. Vrouwen zien graag het eind resultaat.

3. Ik heb 3 kids en bouw alles "zelf" met hulp van vrienden en buren. Uiteindelijk is de BOL voor de kids in de toekomst en wat je grotendeels zelf bouwt, daar kun je best trots op zijn.

4. Vertel je plannen en probeer die te visualiseren. Zoals al gezegd zien vrouwen graag het eindresultaat dus probeer dat op tekening en met je verhaal goed te verkopen.

5. Laat je vrouw het "echte" leven van Spanje zien. Dus niet de Costa's maar lokaal genieten van eten en drinken, natuur en rust en drukte als e dat opzoekt. Wij zitten niet aan de Costa, al is het voor mij maar een half uurtje rijden naar zee.

6. Het leven is veel rijker in Spanje (buiten) en een stuk goedkoper dan in NL met een beter klimaat. etc etc.

 

En ik heb het vast al een paar keer gezegd. Belasting voor mijn 13 hectare was 21,64€ per jaar en 17€ gemeentelijke heffing voor afval, wegen, onderhoud en faciliteiten. Dus waar praat je over.

 

Verder gaat mijn vrouw niet zo vaak mee. Pas als er iets "af" is neem ik ze mee naar de finca. En de kids die gaan het liefst dag en nacht met me mee naar "hun" finca.

Link naar reactie
Delen op andere sites

..

@Fincaln, Rob:

Hoe zijn jullie met de WAF (Wife Acceptance Factor) om gegaan?

Een bouwval op een leeg stuk land heeft niet bepaald een hoge WAF, lol

 

 

Ik denk dat je deze vraag zelf het beste kan beantwoorden.

Ik zelf ben sinds kort (enkele maanden) in het trotse bezit van een finca op 8 Ha grond. (De ebro regio)

Hoewel mijn vrouw compleet andere prioriteiten en wensen heeft als ik, is het voor beiden een prima stap geweest.

 

We zijn wel ruim 3 jaar bezig geweest met het zoeken naar een "geschikte kandidaat" en als ik terugkijk naar onze eerste criteria, en wat het is geworden is dit totaal niet meer te vergelijken

Je moet echt een schakelaar omzetten, omdat de eisen in Spanje compleet anders zijn dan in Nederland

 

In Spanje leef je voor 80% buiten, en 20% binnen.

Het nadeel van geen elektriciteit / gas /water in het buitengebied vertaal je snel als een voordeel ipv een nadeel als je de beschikking heb over irrigatiewater

Een gasfles is stukken voordeliger dan een vaste aansluiting.

Zonnepanelen zijn "gratis" energie.

 

Je komt er achter dat je met 1000 Watt eigenlijk meer van voldoende heb als je een beetje nadenk over bepaalde apparaten.

(geen elektrische frietpan, geen 2000 Watt stofzuiger, geen vaatwasser)

 

Je zal moeten achterhalen wat voor je vrouw het minimale pakket van eisen is.

 

Voor mijn vrouw was dat:

- warm water (irrigatiewater + geiser, dus geen probleem)

- een bad

- niet verder dan 5 KM van een dorp/stad

 

Op dit moment zijn er redelijk veel Engelsen die terugtrekken van Spanje naar Engeland

De oorzaak is vaak gezondheid of financiële redenen (geen werk meer kunnen vinden in Spanje)

 

Het voordeel van deze fincas is dat ze gebaseerd zijn op permanente bewoning en je er niet 5 jaar aan moet vertimmeren

Voor een bedrag tussen de 50.000 en 75.000 euro kan je een prima finca kopen.

Persoonlijk vind ik dat een stuk verstandiger dan voor 30.000 euro een bouwval kopen en daar 10 jaar aan verbouwen.

 

Maar goed, het zijn dus persoonlijke afwegingen

Voor ons was het nog een stuk eenvoudiger.

Door een erfenis was er geld beschikbaar wat zowel mijn vrouw als ik liever besteden aan een finca in Spanje, dan op de bank te zetten

 

De WAF is het belangrijkste aspect van een stap als deze, maar die zal voor ieder persoon anders moeten worden ingevuld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...