Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf geklaarde boter/Ghee en Kokosolie


Davena

Aanbevolen berichten

Ik ben zelf op zoek geweest naar blikjes campingboter... die kon ik dus (in deze tijd zeker niet) nu nergens vinden. Alleen nog bij die survivalwinkels waar je er enorm veel voor moet betalen.

 

Natuurlijk heb ik een paar flessen olie op voorraad, maar voor een aantal recepten heb je toch echt boter nodig. Bovendien is olie op je brood minder lekker (tenzij het een italiaanse bruchetta is).

 

Daar heb ik nu het volgende op gevonden: maak geklaarde boter, bij kamertemperatuur praktisch onbeperkt houdbaar volgens de kenners.

 

Je kunt het zelf maken:

 

ongezouten (biologische of gras) boter op het vuur zetten en zachtjes te laten smelten.

Dan schep je steeds (dus een aantal keren) het schuim eraf.

Ong. 30-40 min. zachtjes laten opstaan om het water te laten verdampenVoor de veganisten schijnt dit ook te werken met margarine.

Ook erg geschikt voor mensen met een lactose intolerantie omdat het de eiwitten eruit haalt.

Daarna laat je de boter afkoelen en giet je het via een gestreken theedoek of koffiefilter in glazen (weck)potjes.

Dop erop en op kamertemperatuur bewaren (dus NIET in de koelkast)>

 

Of koop het via internet of de toko/reformwinkel een paar potjes Ghee (of Ghi), dit is wel duurder.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik ben zelf op zoek geweest naar blikjes campingboter... die kon ik dus (in deze tijd zeker niet) nu nergens vinden. Alleen nog bij die survivalwinkels waar je er enorm veel voor moet betalen.

 

Natuurlijk heb ik een paar flessen olie op voorraad, maar voor een aantal recepten heb je toch echt boter nodig. Bovendien is olie op je brood minder lekker (tenzij het een italiaanse bruchetta is).

 

Daar heb ik nu het volgende op gevonden: maak geklaarde boter, bij kamertemperatuur praktisch onbeperkt houdbaar volgens de kenners.

 

Je kunt het zelf maken:

 

ongezouten (biologische of gras) boter op het vuur zetten en zachtjes te laten smelten.

Dan schep je steeds (dus een aantal keren) het schuim eraf.

Ong. 30-40 min. zachtjes laten opstaan om het water te laten verdampenVoor de veganisten schijnt dit ook te werken met margarine.

Ook erg geschikt voor mensen met een lactose intolerantie omdat het de eiwitten eruit haalt.

Daarna laat je de boter afkoelen en giet je het via een gestreken theedoek of koffiefilter in glazen (weck)potjes.

Dop erop en op kamertemperatuur bewaren (dus NIET in de koelkast)>

 

Of koop het via internet of de toko/reformwinkel een paar potjes Ghee (of Ghi), dit is wel duurder.

Wat doe met wat overblijft? Want dat is botervet toch?
Link naar reactie
Delen op andere sites

erg intresand ik heb wel een paar potten boter gewoon in de kast staan maar die heb ik geweckt maar volgens een heel ander prinsiepe. eerst weck potten verwarmt tot 250 graden boter smelten potten vullen deksels er op schudden wachten tot de poing ( ik gebruik potten met een 2 delig deksel ) af en toe schudden als hij afkoelt even in de koelkast ,het schudden is zodat je niet een water afschijding hebt .maar dan is het op een donkere plaats 3 jaar houdbaar en hoeft het ook niet meer terug de koelkast in omdat het dan niet meer smelt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf op zoek geweest naar blikjes campingboter... die kon ik dus (in deze tijd zeker niet) nu nergens vinden. Alleen nog bij die survivalwinkels waar je er enorm veel voor moet betalen.

 

Natuurlijk heb ik een paar flessen olie op voorraad, maar voor een aantal recepten heb je toch echt boter nodig. Bovendien is olie op je brood minder lekker (tenzij het een italiaanse bruchetta is).

 

Daar heb ik nu het volgende op gevonden: maak geklaarde boter, bij kamertemperatuur praktisch onbeperkt houdbaar volgens de kenners.

 

Je kunt het zelf maken:

 

ongezouten (biologische of gras) boter op het vuur zetten en zachtjes te laten smelten.

Dan schep je steeds (dus een aantal keren) het schuim eraf.

Ong. 30-40 min. zachtjes laten opstaan om het water te laten verdampenVoor de veganisten schijnt dit ook te werken met margarine.

Ook erg geschikt voor mensen met een lactose intolerantie omdat het de eiwitten eruit haalt.

Daarna laat je de boter afkoelen en giet je het via een gestreken theedoek of koffiefilter in glazen (weck)potjes.

Dop erop en op kamertemperatuur bewaren (dus NIET in de koelkast)>

 

Of koop het via internet of de toko/reformwinkel een paar potjes Ghee (of Ghi), dit is wel duurder.

 

wij gebruiken ook deze wijze maar ik doe het in de slow oven met de deur op een kier.als je het gebruik kun je het voor vis bvb kun je voor wat orange juice dooreen roeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet zo'n grote vriezer en het lijkt me wel handig voor als er geen stroom mocht zijn of om mee te nemen. Is dus zo minder bederfelijk.

 

mijn diepvriezer vriest gewoon door naar stroom uitval

 

jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ranzig geworden olie is heel erg ongezond (kankerverwekkend). En de meeste olie wordt toch tamelijk snel oud, in elk geval in termen van een preppershorizon.

 

Mijn olie/boter bevoorrading vind ik daarom heel lastig, want hier in deze contreien kom ik na de pleuris niet makkelijk aan plantaardige olie of aan het verse ganzenvet van @backschless . Boter invriezen klinkt als goede oplossing, maar er is grote concurrentie om ruimte in mijn vriezer.

 

Ghee is volgens mij de andere ideale oplossing. En zeker in blik (bij de toko) - ook nog s de ultieme preppersverpakking. ;-)

 

Hoor graag andere tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@leidseprepper. Een vriend van mij die ook prepper is, heeft een natuurvoedingswinkel in hartje Schagen. Hij gaf me Royal Green Cooking Cream, kokosnoot olie in vaste vorm. Zeer lang houdbaar. Tot 30-04-2015 volgens de verpakking, maar vermoedelijk veel en veel langer. Schijnt uitstekend te zijn om in te bakken. Ik heb het nog niet geprobeerd.

 

http://www.royal-green.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

@leidseprepper. Een vriend van mij die ook prepper is, heeft een natuurvoedingswinkel in hartje Schagen. Hij gaf me Royal Green Cooking Cream, kokosnoot olie in vaste vorm. Zeer lang houdbaar. Tot 30-04-2015 volgens de verpakking, maar vermoedelijk veel en veel langer. Schijnt uitstekend te zijn om in te bakken. Ik heb het nog niet geprobeerd.

 

http://www.royal-green.eu

 

Duh, ik ben niet fris. Niet aan gedacht. Heb hier ook een grote emmer kokosolie staan. Is idd prima spul. Ook geweldig als broodbeleg, met wat honing erbij is t net een bounty.

 

Ik heb de oranje emmers van Witsenburg (2220 ml). In de biowinkel of bv via https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/product/9799/Kokosolie-Virgin-Witsenburg-2220-ml. De grote emmers zijn heel veel voordeliger.

 

Je hebt het in 2 soorten: geurloos en gewoon. Bij de ene hebben ze langs sjemische weg de kokosgeur/smaak er uit gehaald, bij de ander krijgt alles wat je bakt, kookt, fruit etc een vleug kokos mee. Wel lekker, maar niet als je het elke keer proeft. Dus zijn allebei de moeite waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die olie van Witsenburg is heel goed, ik gebruik ook beide soorten. Ik heb even op jouw link gekeken, daar kost de Extra Virgin 31,46. Ik bestel het altijd bij "vitamientjenodig.nl", waar het 'maar' 27,96 kost. De geurloze kost daar 15,96.

 

De geurloze is overigens NIET chemisch bewerkt, hier een citaat van de website van Vitamientjenodig:

 

"Deze geurloze biologische kokosolie wordt gemaakt van gedroogd kokos vruchtvlees, ook wel kopra genoemd. Omdat het neutraal van smaak is kan het gebruikt worden voor de bereiding van allerlei gerechten zonder dat de geur en smaak zullen gaan overheersen. De sterke kokosgeur wordt weggenomen door het te behandelen met stoom, bij een temperatuur van minimaal 100°C. Dit procédé is officieel toegelaten bij de productie van biologische voedingsmiddelen. Er worden dus absoluut geen chemicaliën gebruikt. De kleur van de olie kan verschillen als gevolg van natuurlijke eigenschappen."

 

Nu ik het hier zo lees, lijkt het me niet gek om een ton van 10 ltr. te bestellen en die dan te wecken. Dan moet het volgens mij véél langer houdbaar zijn dan die 2 á 3 jaar. En ook dát is natuurlijk te 'circuleren'. Alle weckpotten in de kelder, 4 (2 ltr) naar boven halen om te gebruiken en gelijk een 2 ltr emmer bestellen om weer te wecken. Het is dan wel geen roomboter, maar wél hardstikke goed om in te braden. Gelijk een goed excuus om een weckpan te kopen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het vandaag ook bij de Aldi in Duitsland onder de naam Butterschmalz (550g) voor 2,99. Niet goedkoop, maar wel goedkoper t.o.v. de toko.

 

Zou je misschien een foto kunnen plaatsen?

Ik kom regelmatig bij de Aldi in Duitsland maar heb dit nooit gezien.

Ik ben nogal visueel ingsteld: een foto zou me super helpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het vandaag ook bij de Aldi in Duitsland onder de naam Butterschmalz (550g) voor 2,99. Niet goedkoop, maar wel goedkoper t.o.v. de toko.

 

Dat is zeker goedkoper dan de toko! Alleen de vego palmolie-variant is ook ongeveer die prijs.

 

Bij de toko trouwens ook hele grote blikken melkpoeder van Nestle. Gebruiken ze blijkbaar in dagelijks gebruik. Wel wat duurder dan de gele Enki-pakjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker goedkoper dan de toko! Alleen de vego palmolie-variant is ook ongeveer die prijs.

 

Bij de toko trouwens ook hele grote blikken melkpoeder van Nestle. Gebruiken ze blijkbaar in dagelijks gebruik. Wel wat duurder dan de gele Enki-pakjes.

@Cardhu Ik zal het vanm even op de foto zetten, zit nl al op zolder id doos. Maar het zijn gele plastic boterkuipjes, die buiten de koeling staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je misschien een foto kunnen plaatsen?

Ik kom regelmatig bij de Aldi in Duitsland maar heb dit nooit gezien.

Ik ben nogal visueel ingsteld: een foto zou me super helpen!

 

Bijgaand de foto, de Butterschmalz is dus van het merk Buterina.

IMG_5070.jpg.0bc9d0a7e6d5de3e0e5535e169848165.jpg

 

Die van mij zijn houdbaar tot juni 2013, dus niet zo lang als die van de toko, maar daar kom ik de winter wel mee door... Verpakking is erg kwetsbaar (zoals gewoon boterkuipje) dus goed opbergen is wel belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Vandaag met behulp van de beschrijving voor het eerst Ghee gemaakt. 10 pakjes boter leveren 2,5 liter op! Het was eigenlijk best eenvoudig, niet te hoog vuur, veel afscheppen en verder geduld hebben. T zit hier in Weckpotten, die op 150 grd in de oven gestaan hebben. Nu is alles afgekoeld en zitten de potten........ jawel, potdicht ;)

Bedacht me dat ik weinig vet in de prep had en dat is toch wel een zeer waardevol voedingsmiddel. Gezien hoe eenvoudig dit was, zou ik het iedereen aanraden!

Bedankt voor de heldere beschrijving!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...