Ga naar inhoud
GENEGEERD

Is de wens de vader van de gedachte?

Gast zitkuil
 Share

Recommended Posts

Een druilerige zondagavond en een paar bladzijden lezen in het boek van Dick Berts, maakt de mens wat filosofisch. Een paar glazen wijn helpen zeker daarbij. Vooruit dan maar. Wat zielenroerselen opgeschreven.

In de National Geographic serie van de Doomsdaypreppers heb ik een paar gezien dat er getoast werd “to the end of the World”. Allemaal lachende mensen met een glas in de hand, die een heilwens uitbrengen op de ondergang van onze huidige wereld.

Ik moet zeggen dat ik dat – ook als prepper – vreemd vind. Wensen dat iets realiteit wordt, en iets dat zo verschrikkelijk is dat het de dood als gevolg heeft van miljoenen of misschien wel miljarden mensen op deze wereld. Ook al heb je alles voorbereid, heb je een goede voorraad voedsel en water in huis, kan je maanden of misschien wel jaren vooruit met je water, houtstapels of zonnecollectoren, je wenst niet dat er een ramp komt van een omvang die we nog niet meegemaakt hebben. De wereld zal niet mooi zijn. Ik zag dat ook in een aantal reacties op het forum. Alsof het goed is dat we een nieuwe start maken en opbouwen op de ruines van ons huidige bestaan. Ik schrok toen ik dat las. In 1914 trokken de Engelsen, met bloemen in de geweren, door de straten van hun steden onder het zingen van “Oh, what a lovely war”. Ze zouden de Hunnen wel een lesje leren en waren dan voor de kerst weer terug. Na vier jaar en twintig miljoen doden (aan alle kanten) later, kwamen de restanten weer thuis. Hele landstreken in Groot-Brittannië hadden een vrouwenoverschot van 80%. Jammer genoeg was dit voor de mensheid geen les, want de volgende oorlog kostte bijna zestig miljoen het leven. Bijna 2.5% van de wereldbevolking op dat moment. Nu zouden dat honderdvijfenzeventig miljoen mensen zijn.

Als generatie hebben we in Nederland (en is het hele westen) tot nu geboft. Geen oorlogen, geen honger, geen overheersing. Laten we er hartstikke blij om zijn.Dat kunnen we van de rest van de wereld niet zeggen.

Ben ik een pacifist? Nee hoor. Wel een prepper realist, die hoopt dat zijn hele voorraad over een aantal jaren snel moet worden opgegeten omdat de uiterste houdbaarheids datum er aan komt. En dat hij alles voor niets gekocht heeft.

Misschien kunnen we – ook hier op het forum – ons meer richten op oorzaak en vooral gevolg en wat er hierna moet gaan gebeuren. Of er een SHTF situatie komt of niet. De wereld heeft behoefte aan verbetering willen we onszelf, maar ook onze kinderen en kleinkinderen nog een plaatsje op deze mooie aarde geven. Want als we wensen dat er een eind aan deze wereld komt zoals we die kennen (TEOTWAWKI) dan hebben zij geen toekomst meer. Natuurlijk hebben wij geen invloed wat er aan (natuur)rampen staat te gebeuren. Daarom steun ik alle acties om groepen te vormen en zo proberen de moeilijkheden (wat die ook zijn mogen) te tekkelen. Alleen met een stapel blikken met bruine bonen gaat het niet. Wie zei om de BB weer op te zetten? Een prima idee! Maakt mensen weerbaar. Zo is er ongetwijfeld nog veel meer positiefs.

Maar toasten op het einde van de wereld? “Be careful what you wish for”

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Amen Broeder! Je hebt mijn gedachten mooi verwoord. Ook ik moet mezelf af en toe knijpen om positief te blijven en zit soms met mixed feelings op het forum de reacties van prepper-genoten te lezen.

Ja: ik bereid me voor.. Nee: ik hoop dat het nooit waarheid wordt.

Dus: ik ben ook voor de insteek dat de hudige wereld ´nog niet verloren is´. Er zijn nog zoveel mooie zaken in het leven. Laten we elkaar op dit vlak ook aanmoedigen om er voor de medemens te zijn (ookal is deze geen prepper). Een betere wereld begint immers bij onszelf en de kans hierop begint niet pas als eerst alles naar de kl#te is. NEE, Het begint nu!

Link naar reactie

Erop proosten is wat 'wrang'.

Maar als je beseft of denkt dat het zo niet verder kan en je ziet dat we alleen maar sneller op de afgrond lijken af te rennen?

Dan lijkt een knal bijna onvermijdelijk?

En daarom preppen we.

ik hoop nog steeds dat we geen gelijk krijgen, als ik ergens geld op moest inzetten...

Grt

Kans

Link naar reactie

Door te visualiseren kun je je eigen toekomst creëren. Ik ben ervan overtuigd dat je god bent van je eigen levensloop. Maar het is naïef om te denken dat 1 enkel individu een totale TEOTWAWKI kan ontketenen (tenzij je de toegang hebt tot de rode knop om een kern oorlog te starten).

Een collectief daar in tegen wel, kijk bijv, naar regiems als de USSR en het Derde Rijk.

Ik prep, maar ik hou mij niet bezig met doom scenario,s of met de politiek. Het maakt mij depressief, maar ik vind het een geruststelling om een verzekering in natura te hebben. En streven naar zo,n vrij mogelijk leven zonder overheid en energie maatschappijen.

Wat je denkt ga je ervaren. Mijn ervaring is dit, vroeger geloofde ik in geesten. En had het idee dat ik altijd omringt was met geesten. Nu ik nuchterder in leven sta en overtuigd atheïst bent. Heb ik geen last meer van "geesten. Omdat ik er niet meer in geloof.

En die mensen van NatGeo DP. Zijn gewoon notoire nihilisten (De Nietzsche variant). brrrrr:mad:

Waar ik voor prep, Nihilisten zullen uiteindelijk deze aardbol tot as brengen...

Link naar reactie

Hallo Zitkuil,

Het proosten zoals je zegt, is werkelijk van de ratten besnuffeld en volgens mij alleen uitgevoerd door een stel ego-zwakke types die preppers een slechte naam bezorgen.

Echter, dat er mensen zijn die schrijven dat het nodig zou zijn dat er een SHTF komt en dat daarna alles beter opgebouwd kan worden, daar zit een idee achter, hoe krom dan mogelijk ook.

Zoals het op de wereld nu gaat, is een garantie voor problemen. De financiele machten, vaak in handen van een kleine groep mensen ( is over gepost op het forum), zijn voornamelijk verantwoordelijk voor alle oorlogen die er geweest zijn vanaf de 19e eeuw. 90% van de wereld is in hoge mate afhankelijk van olie, zie het verhaal peakoil en vervolgens is het wereldwijde klimaat er momenteel oorzaak van dat oogsten mislukken en dat voedsel binnen afzienbare tijd voor velen een luxe, dan wel een gebrek zal worden, er zullen miljoenen mensen door kunnen sterven.

Het is tijd om te gaan beseffen dat de mensheid zo groot heeft kunnen worden doordat de aarde dit kon faciliteren, maar dat de bronnen op beginnen te drogen en dat we inmiddels de kritieke massa, waarbij er evenwicht is tussen produktie en consumptie, zijn overstegen. Ook hebben we gespeeld met natuurwetten en bronnen en er vies misbruik van gemaakt.

Daarnaast is de verdeling totaal mank, hier gooien we bijna dagelijks eten weg, elders is het er niet en verhongeren mensen. Ik kan me de sentimenten, waarbij mensen denken dat er na een SHTF een betere maatschappij kan of moet komen goed voorstellen. Het zou in veel opzichten eerlijker zijn.

De kans dat dit echter gebeurd is tot nu toe klein. Dit heeft m.i te maken met het feit dat de mensen onvoldoende bewust zijn van de krachten die spelen en de mensen die het wereld toneel beheersen en besturen. Zolang deze mensen niet aangepakt worden en iedereen het spelletje mee blijft spelen, zal er nooit iets veranderen.

Ik kan nog een A4 vol typen met het waarom ik denk dat het heel lastig word om de mensen bewust te krijgen en dat ik zelfs denk dat dit niet gaat lukken, maar dat overstijgt dit thema denk ik.

Dat het zo niet verder kan weet ik zeker, dat het uiteindelijk leid tot een SHTF is de reden dat ik prep. Dat het daarna beter zal zijn durf ik ernstig te betwijfelen, maar dat er iets moet gebeuren, onderstreep ik wel.

Link naar reactie

Dat het zo niet verder kan weet ik zeker, dat het uiteindelijk leid tot een SHTF is de reden dat ik prep. Dat het daarna beter zal zijn durf ik ernstig te betwijfelen, maar dat er iets moet gebeuren, onderstreep ik wel.

ik hoop nog steeds dat we geen gelijk krijgen, als ik ergens geld op moest inzetten...@Kans

Tsja, wat valt hier nog aan toe te voegen....ben helemaal met je eens @zitkuil, dat het proosten op einde van de wereld idioot is. Persoonlijk denk ik ook dat juist in USA waar zoveel kogels en vuurwapens zijn, dat juist daar de grootste hoeveelheid doden zal vallen....dus daar zal pas echt de hel losbreken. Ook in andere landen, waar relatief armoede is én veel wapens, bijvoorbeeld in Afrika, zal het een drama worden. Vele doden, zeker als SHTF wereldwijd een feit wordt. Afhankelijk van hoeveel mensen overblijven én hoeveel structuur er nog overblijft, zal er, IMHO, òf een NWO ontstaan, òf worden we teruggeworpen op de 16e of 18e eeuw en zijn we hiervan [macht banken, teveel overheid, red.] bevrijd, wèl met uitdunning van de bevolking van meer dan 80%. De vraag is, vanuit evolutionair standpunt, of dat slecht is. Natuurlijk wens ik dat iedereen blij oud wordt, maar als er ZOVEEL te winnen is met SHTF en we als SOORT er beter van worden, tsja, dan komt de gedachte dat er nooit zoogdieren waren geweest als de dino's niet een meteoriet voor hun kiezen hadden gekregen wel erg sterk opzetten.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...