Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eten uit de natuur


prepperpappa

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Er zijn ongelofelijk veel paddenstoelen op een rode lijst gezet. Rode lijst betekend: beschermd dus afblijven. Het boekje wat ik nu heb verteld bij iedere paddestoel wat je er mee kan en laat ook foto's zien van paddestoelen die lijken op eetbere maar hartstikke giftig zijn.

 

Ik meende ooit te hebben gehoord dat de cantharel op de rode lijst stond in NL, maar hier vind ik hem niet terug:

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Rode_lijst_(paddenstoelen_A_t/m_E)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de streek in Frankrijk waar mijn Bolletje staat is het nu het seizoen van de schimmels.

Toen ik er pas was plukte de postbode nog even een eekhoorntjesbrood naast de Bol en glimlachte hartelijk.

Moet er maar weer gauw heen gaan en plukken. (Wel met de locals, ik hou ze niet uit elkaar...)

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meende ooit te hebben gehoord dat de cantharel op de rode lijst stond in NL, maar hier vind ik hem niet terug:

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Rode_lijst_(paddenstoelen_A_t/m_E)

 

Over de cantharel staat dat hij niet op de rode lijst staat.

Dat is ook de enigste Cantharel die niet op de rode lijst staat. Alle andere cantharel soorten staan op de rode lijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ze hebben zich niet bedacht ;). Je mag zelfs geen veer uit het bos mee nemen.

 

Er waren ooit plannen voor een 'smulbos', zonder paden, vol bomen waar allerlei lekkers in groeit, waar je vrij zou mogen plukken. Maar dat is het ronde archief in gegaan nadat iedereen bekomen was van het lachen om het "allochtonenbos", zoals het in de media is gaan heten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie niet echt de meerwaarde van eten uit de natuur in Nederland tijdens een hongersnood.

Mensen googelen gewoon eventjes en daarna is binnen de kortste keren de hele natuur in Nederland leeggeroofd.

Ikzelf investeer liever in een tuintje met eetbare planten.

Desalniettemin is het wel leuk en handig om te weten van eetbare planten, maar ze zoeken loont niet echt in mijn ogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

@prepperpappa - jep heb ik gedaan... en ben 1 keer er zeer ziek van geworden... dus als je het wil doen moet je echt een boekje halen met eetbareplanten.. help echt veel en kan je leven redden... ook kun je recepten opzoeken om te kijken hoe je bepaalde dingen schoom moet maken en op welke menier ze het lekkerst zijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van wie of wat mag dat niet meer Mandy? Toch niet ook al van vadertje staat?

 

Het is in Nederland helaas al jaren verboden iets mee te nemen. Denk dan niet alleen aan paddenstoelen/cantharellen. Maar in theorie ook kastanjes, beukennootjes en ga zo maar door.

Helaas is staatsbosbeheer en de Nederlandse staat er niet mee ingestemd dat je iets voor eigen gebruik mee neemt.

Kijken mag, als je op de paden blijft. Aanraken of meenemen is verboden.

 

Tja, Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is in Nederland helaas al jaren verboden iets mee te nemen. Denk dan niet alleen aan paddenstoelen/cantharellen. Maar in theorie ook kastanjes, beukennootjes en ga zo maar door.

Helaas is staatsbosbeheer en de Nederlandse staat er niet mee ingestemd dat je iets voor eigen gebruik mee neemt.

Kijken mag, als je op de paden blijft. Aanraken of meenemen is verboden.

 

Tja, Nederland.

 

Dat is niet om de mensen te pesten hoor. meer om de natuur die er nog is te beschermen. je wil niet weten hoeveel polen het hele bos leeg struinen in de paddestoelen tijd, ik was er druk mee hen te verhinderen toen ik nog boswachter was

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet om de mensen te pesten hoor. meer om de natuur die er nog is te beschermen. je wil niet weten hoeveel polen het hele bos leeg struinen in de paddestoelen tijd, ik was er druk mee hen te verhinderen toen ik nog boswachter was

 

Kan ik me heel goed voorstellen. Ooit eens met smaakt twee families bezig gezien toen ze met 9 man in de buurt van mijn shelter kastanjes en eikels aan het rapen waren.

 

2 uur waren ze bezig, compleet leeg, geen bolster was er onaangeraakt. Geen eikel hadden ze laten liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Hey,

 

Ik heb het dan toch maar eens uitgeprobeerd en slakken gegeten uit de tuin...

 

Eigenlijk best goed te doen alleen kost het heel veel werk en tijd als je het goed wilt doen dus in survival situaties zal het iets minder lekker zijn om te eten omdat je de tijd waarschijnlijk niet hebt om ze goed te reinigen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie de laatste tijd veel naaktslakken in de tuin, best wel grote. Zijn deze ook op dezelfde manier te bereiden?

 

In principe zijn ook naaktslakken eetbaar (zelf nooit geprobeerd), maar door de dikke huid zijn die erg taai.

Een bushcraft expert zei ooit dat slakken zijn meest favoriete maaltje was en naaktslakken z'n minst favoriete eten.

 

De slak die je in het filmpje zo mooi over zijn hand ziet kruipen (en er twee van in de pan gaan), dat zijn segrijnslakken, ook wel kleine wijngaardslakken genoemd. Dat zijn de lekkerste.

 

Ik stopte ze weleens in de oven, met knoflook/kruidenboter.

Dat dubbele koken heb ik nooit gedaan, want dan worden ze toch wat taaier, maar is wel erg veilig want slakken kunnen vervelende parasieten huisvesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe zijn ook naaktslakken eetbaar (zelf nooit geprobeerd), maar door de dikke huid zijn die erg taai.

Een bushcraft expert zei ooit dat slakken zijn meest favoriete maaltje was en naaktslakken z'n minst favoriete eten.

 

De slak die je in het filmpje zo mooi over zijn hand ziet kruipen (en er twee van in de pan gaan), dat zijn segrijnslakken, ook wel kleine wijngaardslakken genoemd. Dat zijn de lekkerste.

 

Ik stopte ze weleens in de oven, met knoflook/kruidenboter.

Dat dubbele koken heb ik nooit gedaan, want dan worden ze toch wat taaier, maar is wel erg veilig want slakken kunnen vervelende parasieten huisvesten.

 

Ok, dus dan ga ik de komende weken wat slakken verzamelen als ik ze zie op de volkstuin (m.u.v. naaktslakken dan). Ik heb ze inderdaad wel eens gegeten en ik ben er niet echt wild op, maar lekker klaargemaakt is het ook weer geen straf.

 

Weet je toevallig hoelang ik ze in een emmertje met deksel\gaatje kan bewaren en of ik ze eten moet geven, als je ze bijvoorbeeld twee weken wil verzamelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie de laatste tijd veel naaktslakken in de tuin, best wel grote. Zijn deze ook op dezelfde manier te bereiden?

 

Het schijnt van wel ,sommige mensen eten ze maar je leest ook veel dat je dat echt niet moet doen , sommige zeggen zelfs dat ze giftig zijn. ik vind ze zo onsmakelijk eruit zien dat ik het niet ga proberen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dus dan ga ik de komende weken wat slakken verzamelen als ik ze zie op de volkstuin (m.u.v. naaktslakken dan). Ik heb ze inderdaad wel eens gegeten en ik ben er niet echt wild op, maar lekker klaargemaakt is het ook weer geen straf.

 

Weet je toevallig hoelang ik ze in een emmertje met deksel\gaatje kan bewaren en of ik ze eten moet geven, als je ze bijvoorbeeld twee weken wil verzamelen?

 

Hoe lang is moeilijk te zeggen, hangt ervan af hoe zielig je het begint te vinden. Ik heb er een aantal weer vrij gelaten.

In het buitenland, zoals Portugal, koop je ze levend per 50 in een netje en die liggen gewoon opgestapeld in een kratje in de supermarkt of op de markt.

En wie weet hoe lang die al zo opgesloten zitten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang is moeilijk te zeggen, hangt ervan af hoe zielig je het begint te vinden. Ik heb er een aantal weer vrij gelaten.

In het buitenland, zoals Portugal, koop je ze levend per 50 in een netje en die liggen gewoon opgestapeld in een kratje in de supermarkt of op de markt.

En wie weet hoe lang die al zo opgesloten zitten...

 

Ik vind het niet zo zeer zielig ze op te eten, maar ze moeten wel blijven leven onder redelijke omstandigheden.

 

Offtopic:

Een slak is natuurlijk de ultieme prepper. Hij heeft altijd zijn huisje bij zich. Behalve dan een naaktslak, die kun je vergelijken met een dakloze (flauw).:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...