Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kinderen voorbereiden?


Nature

Aanbevolen berichten

Hoe bereiden jullie je kinderen voor? Ik vind hier en daar wel een post tussendoor over kinderen maar vond niet echt een topic hierover. Mijn kinderen worden niet echt voorbereid op shtf maar leren wel veel bij. Ze werken op een boerderij en doen aan diverse sporten zoals lopen, zwemmen en verdediging. Nu niet in overdreven mate. Alles samen is ong. 3.5 uur per week.

 

Nu kunnen ze op de boerderij al zelf groenten en fruit kweken en kennen ze diverse eetbare onkruiden van buiten. (zevenblad ed.)

Ook leren ze al koken met wat de natuur schenkt zoals kastanjesoep.

 

We spelen ook spelletjes zoals kampen bouwen en lange natuurwandelingen.

 

Ik heb gemerkt dat er ook kinderzakmessen bestaan zonder punt, maar wel met schroevendraaier ed. Dit zou ook handig zijn in het veilig leren omgaan met messen en voor het gebruik op de boerderij.

Heeft er iemand ervaring met deze messen en welke is de stevigste? kwestie van na 2x gebruiken of een keer laten vallen dat het niet stuk is.

 

Dus even kort samengevat. Ik leer ze vooral zelfredzaamheid en zorg niet voor paniek. En op een speelse manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hallo @Nature ik heb hier ook wel over geprept... Vraag me hetzelfde af. Ik wil ze idd ook voorbereiden zonder ze bang te maken.

 

Verdediging en zelf groente fruit kweken is al handig! Ervaring met messen heb ik niet, dat vind ik ook redelijk eng moet ik zeggen.

 

Vwb die zelfredzaamheid... op vakantie kunnen ze soms meedoen met instructie boogschieten, dat kan ook handig zijn voor evt. Jagen. Kan ook een idee zijn om ze daarvoor hier in Nederland een cursus te laten volgen. Als je je kinderen leert vissen kan dat ook handig zijn.. Of scouting, leren ze Knopen leggen of misschien zelfs zeilen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf veel in de natuur te vinden met mijn gezin en kleine(5jaar nu) hij is graag in het bos, wandelen spelen etc. zien ook soms wild .

Maar ik denk zelf dat ie nog te klein is om dit al te begrijpen. maar probeer wel om hem bepaalde dingen uit te leggen. zoals hoe je bv vuur maakt, met welke spullen, enzo.

 

Gr Luna1

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Luna1 dit is hoe ik het ook aanpak. Ze weten wel dat er een tas klaar staat met reserve kleding, ed. igv brand. Dus als er s'nachts brand uitbreek dan nemen we snel de tas en gaan we naar buiten. Geen tijd verspillen aan kleding nemen. Er zit ook een dekentje bij voor als het tijdens de winter gebeurt en dat we in de kou op de brandweer staan te wachten.

Voor hun zelf is dit meer een geruststelling want ze praten er ook zelf over. Maar ze zijn wel bezorgt over wat er met de katten zal gebeuren.

 

Deze voorzorgsmaatregel is er omdat er in het appartement van familie al enkele maken brand is gesticht en ze woonden op het 16de verdiep.

Dus dan moet je gewoon snel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Poeh, even bijkomen van de ellende nu weer net gelezen en gezien over de luie inhalige Europarlementariërs en Ierse bankiers, en mezelf gedwongen om aan iets positiefs te denken.

Nou, daar komt t:

 

Gisteren een groepje kinderen over de vloer gehad (10), die bij mij even een spelletje kwamen doen, tijdens een speurtocht die ze moesten lopen.

Bedoeling was een spel met lepel en aardappel, daarmee lopen, als wedstrijdje.

 

Zelf vond ik dat een beetje kaal, en bedacht me opeens, ik doe een rondleiding in onze, toch wel inmiddels boerentuin.

 

Van de fruitbomen, naar het bijenhotel, naar de klavers in de tuin, die plukken voor de kippen, eieren rapen (gelukkig lagen er nog een paar).

Van het probeersel met paprikazaad uit gekochte paprika's en de eerste 2 plantjes opkomend (heb ze een envelop meegegeven met zaad om het ook te proberen, en er een wedstrijdje aan gekoppeld).

Naar de bak met papier week voor de briketten, naar de drogende en droge briketten, met uitleg over de vuurmakers, hoe die gemaakt zijn, en de potten met fruit en jam.

 

Wedstrijdje gedaan, en daarna natuurlijk even fikkie stoken in de buitenkachel, helemaal geweldig vonden ze dat.

 

Blije koppies weer de poort uit, en later gehoord dat ze allemaal wel zo'n tante willen :o

 

Hier werd ik toch wel enorm blij van, wilde het even met jullie delen, die kant zit er gelukkig ook aan, we kunnen veel van onze inmiddels opgedane kennis dus al heel goed overdragen !!!!!!

 

In deze vreselijk verrotte wereld zijn er ook nog wel hele mooie momenten, ik blijf die koesteren, en ik weiger bij de pakken neer te gaan zitten, vanwege de over ons uitgestorte ellende !!!

 

Met deze positieve gedachten ga ik nu maar eens heel positief een hele berg was wegstrijken :rolleyes:, ;)

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Poeh, even bijkomen van de ellende nu weer net gelezen en gezien over de luie inhalige Europarlementariërs en Ierse bankiers, en mezelf gedwongen om aan iets positiefs te denken.

Nou, daar komt t:

 

Gisteren een groepje kinderen over de vloer gehad (10), die bij mij even een spelletje kwamen doen, tijdens een speurtocht die ze moesten lopen.

Bedoeling was een spel met lepel en aardappel, daarmee lopen, als wedstrijdje.

 

Zelf vond ik dat een beetje kaal, en bedacht me opeens, ik doe een rondleiding in onze, toch wel inmiddels boerentuin.

 

Van de fruitbomen, naar het bijenhotel, naar de klavers in de tuin, die plukken voor de kippen, eieren rapen (gelukkig lagen er nog een paar).

Van het probeersel met paprikazaad uit gekochte paprika's en de eerste 2 plantjes opkomend (heb ze een envelop meegegeven met zaad om het ook te proberen, en er een wedstrijdje aan gekoppeld).

Naar de bak met papier week voor de briketten, naar de drogende en droge briketten, met uitleg over de vuurmakers, hoe die gemaakt zijn, en de potten met fruit en jam.

 

Wedstrijdje gedaan, en daarna natuurlijk even fikkie stoken in de buitenkachel, helemaal geweldig vonden ze dat.

 

Blije koppies weer de poort uit, en later gehoord dat ze allemaal wel zo'n tante willen :o

 

Hier werd ik toch wel enorm blij van, wilde het even met jullie delen, die kant zit er gelukkig ook aan, we kunnen veel van onze inmiddels opgedane kennis dus al heel goed overdragen !!!!!!

 

In deze vreselijk verrotte wereld zijn er ook nog wel hele mooie momenten, ik blijf die koesteren, en ik weiger bij de pakken neer te gaan zitten, vanwege de over ons uitgestorte ellende !!!

 

Met deze positieve gedachten ga ik nu maar eens heel positief een hele berg was wegstrijken :rolleyes:, ;)

 

Ik heb ook nog een hele berg met was en strijk. Ik heb ook nog wat kids die blij kunnen zijn met dit soort zaken van de tuin...... Wat denk je? Tijd vandaag om langs te komen? :D:cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed te lezen dat jullie je kinderen veel bijleren over de natuur. Omdat dat zelf (helaas nog) niet mijn expertise is, merk ik dat ik zwaar in gebreke blijf met het overdragen van die kennis. Ik probeer zo vooral mentaal te oefenen: afgelegen gebieden afstruinen, dagenlang hiken met niet meer dan een backpack, eten van hardkeks, noors brood en dried food, overgeleverd zijn aan elementen zonder enige vorm van luxe (douche/computer/smartphone), de stilte en de kou van de nacht en redelijk zware fysieke inspanning overdag.

Voor het eten van paardenbloemen of insecten krijg ik ze ook niet zo enthousiast. Voor fikkie steken gelukkig wel;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik zelf ook nog zo'n beetje alles moet leren, leer/probeer ik al die dingen samen met mijn kids (Lisa 10j. en Alex 12j.) te doen. Dus alles wat ik leer leren we alledrie, we helpen elkaar daarmee. Zolang één van ons iets nog niet goed genoeg kan blijven we er samen mee bezig voordat we doorgaan naar iets anders.

Daarom koop ik (bijna) alles in drievoud... dus ja, ze hebben een zakmes, een dolk(je), een draadzaag en een multitool. T.z.t. kopen we ook een bijltje en opvouw-zaag. Tevens hebben we alledrie een kruisboog (80 lbs). Ik zie daarin geen probleem, mits ze die spullen ALLEEN ONDER MIJN BEGELEIDING gebruiken. In het dagelijkse leven spelen die spullen dus ook geen enkele rol... het is geen speelgoed.

Mijn kinderen zijn op geen enkele wijze bezorgd over de toekomst... ze weten dat er ook geen SHTF plaats kan vinden, hun hele leven niet, maar ze begrijpen best dat wanneer het wel gebeurt je maar beter voorbereid kunt zijn. En alles wat je leert tijdens het preppen heb je altijd profijt van... ook zonder TEOTWAWKI.

 

Kom naar SC Flevo en leer ons kennen. :D

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een rare vraag maar waarom zoveel verschillende uitrustingsmiddelen aan je kinder geven? Geef ze 1 fatsoenlijk (Victorinox) zakmes en laat ze ermee spelen.

 

Het ergste wat er kan gebeuren is dat ze zich een keertje snijden. Pleisters schijnen wonderen te verrichten hiervoor.

 

Wees niet bang en vertrouw erop dat je kinderen spelenderwijs leren omgaan met een zakmes.

 

Ter illustratie:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@To Extreme, ik wil dat we alledrie een complete uitrusting (psu) hebben daarom geef ik mijn kids ook alles waarvan we denken dat dat nodig/handig is.

Als ik de enige ben met een complete uitrusting dan hebben zij een probleem wanneer we door omstandigheden gescheiden worden.

 

Ik doelde meer op dat alles uitsluitend onder begeleiding gebeurd. Laat ze ook zaken zelf uitvogelen. Niet te bang zijn. Kinderen hebben zaken sneller door dan je verwacht. Mijn dochtertje van zes heeft standaard een zakmes op zak en gebruikt hem momenteel overal voor. Van prutsen tot een appeltje eten. Tevens leren ze door weinig hulpmiddelen efficienter gebruik te maken van datgene wat ze wel hebben.

 

Een zakmes, multitool, dolk en een zaagje is 4 voudig dubbelop. 1 fatsoenlijk zakmes kan al deze zaken in 1 zijn en stimuleert de creativiteit en vindingrijkheid van de kinder.

 

Dus juist het zakmes meegeven in het dagelijks leven is mijn advies (niet naar school uiteraard ivm veiligheidswetgeving).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overnachten op 2900 meter in de franse alpen, forelletjes vangen met een losse draad, dobbertje en haak, 1000 meter klimmen met flinke backpacks en onderweg al je zakken volproppen met droog gras, takjes en de laatste 300 meter zeulen met hout voor een vuurtje. Geen bereik. Geen mobiel. Geen mensen. Spelletje kaarten in de tent. Een ochtendduik in het gletsjer water. Thee zetten in het met ijs berijpte gras. Opbreken en door naar de volgende wildkampeerplek. Ik voel me dan net zelf een kind;)

[ATTACH=CONFIG]4240[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]4241[/ATTACH]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...