Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alles over navigeren


dR3

Aanbevolen berichten

Navigeren

Op internet is alles te vinden over navigeren; bijvoorbeeld op wikipedia, youtube, websites of pdf-cursussen. Ook kun je allerlei boeken (ook Nederlands) aanschaffen of een cursus volgen bij bijv. een survival school. Doel van deze post is om ook op dit forum/website een volledig overzicht te krijgen van navigatie tools/technieken, zodat we met elkaar kunnen bespreken wat wel/niet werkt tijdens (of na) SHTF situaties. @Mods: verplaats gerust naar een evt geschikter forumdeel en/of maak hier een sticky van.

 

Een deel van de forumleden heeft zijn kennis opgedaan in het leger, bij scouting, zelfkennis of survival-cursussen. Een ander deel heeft weinig tot geen kennis wbt navigeren. Ik vergeet vast een hoop, weet dingen niet of heb nu geen tijd om het te vermelden. Mijn kennis heb ik opgedaan bij Scouting, en is dus toegespitst op hiken (wandelen met evt bepakking). Voor overige vervoersmiddelen kun je veelal dezelfde tools/technieken gebruiken maar zul je ook kaarten met een grotere schaal gebruiken vanwege het overzicht. De startpost wil ik bijwerken oa naar aanleiding van jullie input.

 

Wat is navigeren?

Volgens wikipedia: "Navigatie is de kunst van het plannen en volgen van een route om zich daarmee van de huidige positie naar de bestemming te verplaatsen". Om dit te kunnen doen moet je twee dingen kunnen:

-Positie bepalen

-Route bepalen

 

Tools

-Kompas: Een kompas is een navigatie-instrument om het noorden en de richting ten opzichte van het noorden te bepalen.

-Kaart: gemodelleerde weergave van het aardoppervlak.

-Kaarthoekmeter: doorzichtig stuk plastic waarmee je (oa) een positie (coördinaat) op een kaart met schaal 1:25.000 of 1:50.000 kunt bepalen.

-GPS: elektronische gadget waarmee je mbv satellieten je positie kunt bepalen. Bevat meestal een kompas, hoogtemeter en een functie om je route op te slaan zodat je deze route ook in omgekeerde volgorde kan volgen (track back). Uitgebreide modellen hebben kaarten, groter scherm, kleuren scherm.

-Curvimeter: apparaat waarmee je een afstand op een kaart kunt bepalen.

-Hoogtemeter: apparaat waarmee je de hoogte van je huidige locatie tov het aardoppervlak kan meten.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Tools – Uitleg

Kompas

Er zijn verschillende type kompassen, de meest voorkomende zijn: knoopkompas (bijv in je rambo mes of survival kit), kaartkompas, peilkompas of elektronisch kompas (bijv op GPS of smartphone). De werking is simpel: de naald geeft het noorden aan.

 

Kaart positie:

Leg je kompas op de kaart met de bovenkant v/h kompas gericht naar de bovenkant van de kaart (beter nog: in de richting v/d lange punt van de kaartroos op de kaart), draai de kaart (niet het kompas) zolang tot het noorden v/h kompas in dezelfde richting wijst als de bovenkant van de kaart (beter nog: de richting v/d lange punt v/d kaartroos op de kaart).

 

Richting bepalen:

-Op de kaart: richt de kaart op het noorden mbv je kompas, trek een lijn van A naar B en bepaal mbv je kompas hoeveel graden (verschil tussen lijn en noorden) deze lijn tov de horizontale lijn is. Dit laatste kan natuurlijk ook met een 360 graden boog, bijvoorbeeld op je kaarthoekmeter.

-In het veld: richt je kompas op het herkenningspunt, het aantal graden tussen het noorden en de lijn tussen jou en het herkenningspunt is de richting.

 

Positie op kaart:

Je kunt je positie op een kaart op een aantal manieren bepalen:

-Door de objecten om je heen of je gevolgde route terug te vinden op de kaart. Hoe gedetailleerder de kaart hoe makkelijker dit wordt. Let op bijzondere gebouwen, wegen, rivieren, kruispunten, type bebouwing maar ook hoe een weg loopt (sommige buigingen komen niet vaak voor).

-Zoek een herkenningspunt op in je omgeving en de kaart, loop daarheen en je weet jouw locatie op de kaart.

-Zoek een herkenningspunt op in je omgeving en de kaart, meet de richting met je kompas en meet de afstand tussen jou en het herkenningspunt. Trek een lijn vanaf het herkenningspunt op de kaart bepaal mbv de afstand en de schaal v/d kaart je positie.

-Zoek 2 of meer herkenningspunten op in je omgeving en de kaart, meet de richting naar elk punt met je kompas. Trek lijnen vanaf de herkenningspunten op de kaart, in de juiste richting. Jouw positie is waar de lijnen kruisen.

-Op hoogte (bijv bergen) kun je mbv een hoogtemeter en 1 herkenningspunt ook je positie bepalen: met het kompas meet je de richting en met de hoogtemeter de hoogte. Trek vervolgens een lijn op de kaart vanaf het herkenningspunt in de juiste richting, en kijk op de kaart waar deze lijn kruist met de hoogtelijn. De kruising is je positie.

 

Obstakel omzeilen:

-Als er tussen je begin en eindpunt een obstakel aanwezig is (bijv een berg) kun je deze omzeilen en weer op je originele richting komen. Trek op je kaart vanaf je originele route een paar rechte lijnen om het obstakel zodat je weer op de originele route komt. Meet elke lijn en bepaal de afstand & het aantal graden. Tijdens de route van elke lijn meet je de afstand (stappen tellen) en houd je constant in de gaten of je op de juiste route (graden) zit (bijv door iemand een aantal meters voor je uit te laten lopen). Zonder GPS of herkenningspunten is deze techniek onmisbaar.

-Zonder kaart kan ook: meet de richting met je kompas waar je wel heen kunt en tel je stappen, zodra je pad vrij is vervolg je de originele richting (je loopt nu parallel aan je route). Zodra je voorbij het obstakel bent kun je weer terug naar je originele route: trek 180 graden van je afgeweken richting en tel te stappen.

 

Belangrijk om te weten:

-Het grootste verschil tussen de verschillende type kompassen: alleen met een peilkompas kun je goed de richting peilen. Mijns inziens is de Recta DP serie daar het beste in, en bij het bepalen van je positie of richting gaat 1 graad verschil nogal wat uitmaken hoe langer je de richting volgt. Je kunt dit model ook prima gebruiken als bijv kaartkompas, met recht een ´all-in-one´ model.

-Grote metalen voorwerpen (boot, auto etc) hebben invloed op de kompaswijzer.

-Inclinatie: de magnetische veldlijnen lopen niet gelijk op het noordelijke en zuidelijke halfrond van de wereld. Een kompas is altijd ingesteld op een geografische locatie, daardoor werkt een kompas wat je in een ander werelddeel aanschaaft niet altijd goed in jouw werelddeel. Goedkope kompassen hebben zelfs op hun ´eigen´ halfrond last van inclinatie. Bijv Recta of Silva hebben de ophanging v/d kompasnaald zo gebouwd dat deze ongevoelig is voor inclinatie op het ingestelde halfrond. Bij slechts enkele kompassen kunnen over de gehele wereld gebruikt worden (bijv Recta DP6g).

-Declinatie: uitleg van wikipedia; De magnetische declinatie of variatie van een kompas is het verschil in richting dat veroorzaakt wordt doordat het ware noorden, dat samenvalt met de draaiingsas van de Aarde, niet samenvalt met de zuidpool van het aardmagnetisch veld. De magnetische declinatie is niet overal ter wereld hetzelfde, maar hangt af van waar ter wereld men zich bevindt. De declinatie veroorzaakt een zijdelingse afwijking van de kompasnaald en moet niet verward worden met de magnetische inclinatie die een verticale afwijking veroorzaakt. Belangrijk: de afwijzing tussen kompas en echte noorden is minder belangrijk dan de afwijking tussen kaartnoorden en kompas noorden. Als op je kaart (vaak bij de legenda) een declinatie vermeld wordt, dan moet je daarmee rekening houden bij het kompas lezen (x graden bijtellen). Ook hiervoor is die Recta DP6g weer handig; bij dit model kun je zelf de declinatie wijzigen zodat je niet hoeft te rekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaart:

Er zijn tientallen soorten kaarten, de belangrijkste dingen:

-Er wordt constant gebouwd, wegen veranderen en de natuur veranderd ook. Kaarten worden dus regelmatig bijgewerkt, zorg dus ook voor redelijk recente versies van je kaarten. Oude kaarten werken wel, maar kunnen problemen opleveren bij het vinden van herkenningspunten en wegen etc.

-Meestal geld: Hoe kleiner de schaal hoe meer details, maar ook meer papier en minder overzicht. Hoe groter de schaal hoe minder details, minder papier maar meer overzicht.

-Kies de juiste kaart voor de job. Ik heb een gemeenteplattegrond met schaal 1:12500, erg handig. Maar op de topografische (staf) kaart van hetzelfde gebied met schaal 1:25000 zie ik veel meer details (zelfs de vorm van unieke gebouwen). Dat komt omdat op de gemeenteplattegrond allerlei details zijn weggelaten, handig voor het overzicht maar in minder bebouwde omgevingen wordt het lastig om je positie te bepalen.

-Leer de legenda uit je hoofd, dat maakt het kaartlezen stukken makkelijker. De legenda op de meeste kaarten komt vrijwel overeen, maar dubbelcheck dit altijd.

-Zorg voor voldoende kaarten, het is erg vervelend als je ´van de kaart loopt´ bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden.

-Bij de meeste kaarten is de bovenkant het noorden, maar niet altijd. Op de meeste kaarten staat een windstreken-roos, de lange punt wijst naar het noorden.

-Een paar lijnen op kaarten verdienen extra aandacht: Lengte-, breedte- en hoogtelijnen. Lengte & breedte wordt gebruikt om een kaartvak aan te geven met 2 nummers (of letters). Je leest van links naar rechts (eerste nummer, de breedte), en van onder naar boven (tweede nummer, de lengte). Met die twee nummers kom je op de linker onderhoek van het kaartvak. Een hoogtelijn is een aaneengesloten lijn met een cijfer erbij, wat de hoogte aangeeft.

 

Kaarthoekmeter:

Ik gebruik vooral de functie om een coördinaat te bepalen, een coördinaat bestaat uit twee nummers (hoogte & breedte). Een coördinaat op een (staf)kaart bepaal je van links naar rechts, en van onder naar boven. De eerste drie cijfers v/d hoogte & breedte lees je van de horizontale en verticale kaartlijnen, de hoogte is de lijn onder de locatie, de breedte is de lijn links naast de locatie. De overige cijfers meet je mbv de kaarthoekmeter; breedte is de afstand tussen locatie en de eerste lijn links, hoogte is de afstand tussen locatie en de eerste lijn onder.

 

GPS:

Nadelen: afhankelijk van batterijen en satellieten, schijnbaar werd in het verleden de nauwkeurigheid bewust verslechterd. Een handige tool maar vertrouw en niet volledig op. Belangrijkste functies:

-Je huidige locatie bepalen: met deze coördinaten, een kaart en kaarthoekmeter kun je je positie op een kaart bepalen.

-Een coördinaat vinden: met behulp van je huidige en ingevoerde locatie kan de GPS bepalen welke richting je moet gaan om op de ingevoerde locatie uit te komen.

 

Curvimeter:

Zoek de schaal van de kaart op en rol (het wieltje van) de curvimeter over de route op de kaart. Vervolgens kun je op de curvimeter, bij de juiste schaal, de afstand van de route aflezen. Staat de juiste schaal niet op je curvimeter? Geen probleem: kaartschaal delen door de curvimeterschaal en de uitkomst vermenigvuldigen met de gemeten afstand levert de juiste afstand op.

 

Hoogtemeter:

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, wat ik ervan weet: er zijn elektronische (los, in gps of horloge) en mechanische modellen. Feitelijk zijn het barometers met een hoogteschaal. Hoe hoger, hoe ijler de lucht, hoe hoger de meter stijgt. Bij het navigeren wordt deze tool gebruik onder of boven het aardoppervlak, bijvoorbeeld in grotten of bergen. Op een stafkaart staan hoogtelijnen, met behulp van de hoogtemeter kun je globaal de huidige locatie op de kaart bepalen. Als je 1 herkenningspunt kunt zien, kun je vrij nauwkeurig mbv kaart & hoogtemeter & kompas je locatie vinden. Met het kompas bepaal je de richting tov het herkenninspunt op de kaart (trek een lijn), met de hoogtemeter bepaal je de locatie mbv de hoogtelijnen op de kaart. Let op: net als bij barometers moet je hoogtemeters regelmatig ijken, doe dit op punten waarvan je de hoogte weet.

 

Tools - Wat raad ik aan?

Kompas: Recta DP6g. Reden: ongevoelig voor inclinatie wereldwijd, declinatie is zelf te wijzigen. De behuizing beschermt het kompas, en mbv de uitklapbare spiegel kun je zeer nauwkeurig de richting bepalen omdat je op ooghoogte kunt richten en tegelijk kunt aflezen. De richtpunten zijn voorzien van lichtgevend materiaal waardoor dit kompas ook bij weinig licht bruikbaar is.

 

Kaart: alleen stafkaarten met schaal 1:25000 hebben voldoende details, nadeel is wel dat je daardoor meer papier nodig hebt en het overzicht kunt kwijtraken bij het plannen van langere routes. Een overzichtskaart is dan handig. Stafkaarten kun je via het kadaster aanschaffen, soms via outdoor- of dumpzaken. Ook de ANWB heeft goede kaarten.

 

Kaarthoekmeter: elke kaarthoekmeter voldoet.

 

GPS: ik heb zelf een Garmin Foretrex 101, werkt op 2 penlites en gaat lang mee (simpel scherm). Reden om geen model met kaarten te kopen: ik wil een GPS alleen gebruiken om mijn locatie te bepalen of globaal de route naar een coördinaat te kunnen volgen. Kleurenscherm/kaarten kosten meer batterijen, en aan de kaart heb je niets zodra je batterijen leeg zijn.

 

Curvimeter: optioneel, koop een simpel mechanisch model ipv elektronisch. Aflezen is erg simpel en je bent niet afhankelijk van batterijen.

 

Hoogtemeter: optioneel, Nederland is zo vlak dat een hoogtemeter niet zinvol is voor navigatie. In bergen is dit echter een essentiële tool voor plaatsbepaling. Ik heb hier zelf geen ervaring mee dus ik kan geen merk/model/type aanraden.

 

Routes bewaren

Toen ik nog bij Scouting zat en regelmatig aan het ´hiken´ was, werden allerlei technieken gebruikt om een route aan te geven. Veel leuker dan een lijntje over een kaart volgen! Deze technieken kun je prima gebruiken om een route uit te zetten voor je kinderen, maar ook om je eigen BOL te vinden.

 

Ook al kennen de meeste scouts deze technieken, je kunt alleen het eindpunt bereiken als je het startpunt kent. De meeste staan hier beschreven: http://www.scoutnet.nl/~stappershike/technieken.html

Veel van deze technieken kun je prima verstoppen in een tekening of foto, bijvoorbeeld de strippenkaart-, vector-, helikopterroute. Bij coördinaten kun je bijv de eerste cijfers weglaten (indien je het kaartvak kent), en de rest verstoppen in een reeks cijfers.

 

Opmerking: bij sommige technieken kun je een kenmerk terugvinden op een kaart. Bij de kruispuntenroute kun je bijvoorbeeld een 5-sprong terugvinden. Oppassen met herkenningspunten vermelden als je het niet te gemakkelijk wil maken.

 

Zelf tools maken

-Een kaarthoekmeter kun je kopiëren op plastic, of je gebruikt een liniaal of een geodriehoek.

-Ipv een curvimeter kun je ook een liniaal oid gebruiken, of een stukje touw wat je opmeet.

-Een goed kompas zelf maken is onmogelijk, het noorden vinden is echter prima mogelijk zonder kostbaar gereedschap:

*Mos op bomen/stenen groeit meestal op het noorden.

*Naaldbomen groeien meestal richting de zon, in NL dus het zuiden.

*Wind: in NL meestal het zuidwesten.

*Vogelnesten: meestal uit de wind, in NL zuidwesten.

*Jaarringen bomen: meestal het dikst uit de wind, in NL zuidwesten.

*Zon: Leg je horloge plat en richt de kleine wijzer op de zon, het middelste punt tussen de kleine wijzer en de 12 geeft het zuiden aan. Wel op wintertijd zetten. Als je een digitaal horloge hebt: teken een horloge op de grond met de juiste tijd, waarbij de kleine wijzer op de zon gericht is.

*Maan: maak een maankompas van papier: http://www.woodcraftsurvival.nl/survivaltechnieken/navigeren/navigeren%20op%20de%20maan.htm

*Sterren: de poolster schijnt in het noorden.

*Zelf een kompas maken? Stukje metaal (naald, spelt, spijker oid) magnetisch maken (magneet telkens 1 richting over het metaal halen) en laten drijven op water. Bijvoorbeeld op een stukje kurk, papier, blad. Magneten zitten in vrijwel elke speaker, ook die oordopjes. Het stuk metaal geeft uiteindelijk de noord-zuid lijn aan. Het westen-oosten weet je door te kijken waar de zon staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk topic, goed beschreven!

 

Na de theorie gewoon doe, lees oefenen :rolleyes:

Koop eens een stafkaart van je omgeving, leer die met je compas of bekende punten goed te leggen, bovenkant kaart naar het noorden. Leer dan de kaart te lezen, wat staat er op de kaart en wat zie je daarvan in het echtjes of andersom.

Probeer dan een via de kaart een route uit te zetten van een punt a naar een punt b en loop die aan de hand van de kaart.

Leuk leerzaam en kost geen drol!

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een geodriehoek gekocht die zou kunnen helpen bij het navigeren dmv kaart en kompas...Dit kan dan toch ook ipv de kaarthoekmeter? Hier staan toch ook graden op?

 

Goed punt, ik heb m'n oude geodriehoek er nog eens bij gezocht en dat is een prima alternatief voor een kaarthoekmeter. Een coördinaat meten gaat net iets makkelijker met een kaarthoekmeter maar die kaarthoekmeter is een euro duurder (of goedkoper als je het kopieert). Ik voeg het toe aan de lijst! Thanks @lotte20

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed punt, ik heb m'n oude geodriehoek er nog eens bij gezocht en dat is een prima alternatief voor een kaarthoekmeter. Een coördinaat meten gaat net iets makkelijker met een kaarthoekmeter maar die kaarthoekmeter is een euro duurder (of goedkoper als je het kopieert). Ik voeg het toe aan de lijst! Thanks @lotte20

 

Bij de Action verkopen ze een buigzame, die gaat dus langer mee, ook handig in je BOB tas...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Action verkopen ze een buigzame, die gaat dus langer mee, ook handig in je BOB tas...

 

Nog een goede tip! Bear Grylls was hier vast niet op gekomen. En die buigzame zijn ook handig voor pubers, de mijne heeft m'n middelbare school overleeft nadat vele 'onbuigbare' gesneuveld waren in de dagelijkse strijd (=tas).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf fan van de Recta DS series kompassen. Met een DP kan je heel goed pijlen, maar wanneer je op de kaart tekent, meet en de koerst bepaald vind ik de DS veel beter. De DS heeft bijna een volledige kaarthoekmeter ingebouwd.

 

Bij hoogtemeters, bijvoorkeur elke dag calibreren! Zo niet, heb krijg je afwijkingen.

 

Wat kaarthoek meters betreft, de Oosterijkse kaarthoek voor hun alpine kaarten is super. Enorm ding en een super handige tool om de graden goed te bepalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dR3 echt een hele goede post met nuttige informatie. Ik heb geen ervaring met stafkaarten maar heb begrepen dat je gps coordinaten kan omrekenen en dan op de kaart vinden. Weet jij of er een goede howto voor bestaat die dit aan een leek duidelijk kan maken?

 

In ieder geval bedankt

 

Rover

 

Het is eigelijk best makkelijk. Op je kaarten staan op op de zijkanten de lijnen en de corresponderende graden. Neem je GPS coordinaat, zoek de juiste graden op beneden en aan de zijkant. Waarschijnlijk staat de punt van jouw niet precies op de snijpunt van de coordinaten. Je meet dan de tussen afstand tussen de kaartlijnen en reken de afstand met de schaal en je weet hoeveel mm je meer naar rechts en/of na boven moet voor je punt.

 

Ohja, stel je GPS hetzelfde in als de gebruikte raster op je kaart. Anders heb je er niets aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik de silva Expeditie 54, dit is een prisma& plaatkompas en werkt vele malen handiger (wat PC2K ook schrijft). Je kan met die Recta DP6g niet goed door je kompas heen kijken om goede kaartkoersen te schieten, hierdoor werk je minder nauwkeurig en heb je weer meer afwijking.

 

Voor gebruik GPS en kaart en welk coordinaat stelsel. Stel je GPS in naar het juiste coordinaat stelsel UTM is veel gebruikt, een afgeleide hier van is het MGRS wat wordt gebruikt op stafkaarten.

Per land zie je wel vaak weer dat hier verschil in zit, Brits grid, fins grid, rijksdriekhoekmeeting etc.

Lengte en breedte graad werkt minder in het veld (nautisch is het prima).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC2K Bedankt ik ga dit eens testen met een kaart uit de buurt. Navigeren lijkt zo simpel in de auto in Nederland. Maar als je 2km van de weg door bossen of velden loopt zijn deze skills al een must. In grote landen neemt dit helemaal toe. Misschien ook goed om herkeningspunten op je kaart te markeren als het nu makkelijk kan tijdens vakantie ofzo. Als je dat elke 20 a 30 km doet kom je met een kompas op zak al heel ver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC2K, @overleven, dank voor jullie feedback! Jullie hebben gelijk dat je gemakkelijker door een kaartkompas (bijv Recta DS of Silva Expedition) heen kunt kijken. Dat is echter niet noodzakelijk om nauwkeurig de richting op een kaart te kunnen aflezen: als je de linker (of rechter) zijkant van de Recta DP op de lijn tussen punt A en B legt, kun je zeer nauwkeurig de richting aflezen. Dat werkt natuurlijk ook met kaartkompassen: het middelpunt v/h kompas hoeft niet op je vertrekpunt te liggen om de richting te bepalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor gebruik GPS en kaart en welk coordinaat stelsel. Stel je GPS in naar het juiste coordinaat stelsel UTM is veel gebruikt, een afgeleide hier van is het MGRS wat wordt gebruikt op stafkaarten.

Per land zie je wel vaak weer dat hier verschil in zit, Brits grid, fins grid, rijksdriekhoekmeeting etc.

Lengte en breedte graad werkt minder in het veld (nautisch is het prima).

 

Klopt, was ik vergeten dus zal het toevoegen aan m'n startpost. Thanks! Stel je GPS altijd in op het grid wat je kaarten gebruiken! In NL is dat meestal de rijksdriehoeksmeting, ook voor stafkaarten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dR3 echt een hele goede post met nuttige informatie. Ik heb geen ervaring met stafkaarten maar heb begrepen dat je gps coordinaten kan omrekenen en dan op de kaart vinden. Weet jij of er een goede howto voor bestaat die dit aan een leek duidelijk kan maken?

 

In ieder geval bedankt

 

Rover

 

Stond al in m'n post, maar misschien is het een goed idee om er een aparte kop voor te maken. En ik moet nog toevoegen dat je de GPS moet instellen op hetzelfde grid als je kaart, anders beland je zo in een ander werelddeel :p

 

Kaarthoekmeter:

Ik gebruik vooral de functie om een coördinaat te bepalen, een coördinaat bestaat uit twee nummers (hoogte & breedte). Een coördinaat op een (staf)kaart bepaal je van links naar rechts, en van onder naar boven. De eerste drie cijfers v/d hoogte & breedte lees je van de horizontale en verticale kaartlijnen, de hoogte is de lijn onder de locatie, de breedte is de lijn links naast de locatie. De overige cijfers meet je mbv de kaarthoekmeter; breedte is de afstand tussen locatie en de eerste lijn links, hoogte is de afstand tussen locatie en de eerste lijn onder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nederlandse Stafkaarten werken juist met UTM en MGRS (Military grid reference system) en Lat & Long. Militairen werken nu juist met MGRS omdat het een NAVO standaard is zodat iedereen over het juiste praat.

 

De kabouter kaarten die ooit online stonden waren geen stafkaarten mocht je deze bedoelen.

Die heb ik trouwens nog wel ergens digitaal staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts
Ik gebruik de silva Expeditie 54, dit is een prisma& plaatkompas en werkt vele malen handiger (wat PC2K ook schrijft). Je kan met die Recta DP6g niet goed door je kompas heen kijken om goede kaartkoersen te schieten, hierdoor werk je minder nauwkeurig en heb je weer meer afwijking.

 

Voor gebruik GPS en kaart en welk coordinaat stelsel. Stel je GPS in naar het juiste coordinaat stelsel UTM is veel gebruikt, een afgeleide hier van is het MGRS wat wordt gebruikt op stafkaarten.

Per land zie je wel vaak weer dat hier verschil in zit, Brits grid, fins grid, rijksdriekhoekmeeting etc.

Lengte en breedte graad werkt minder in het veld (nautisch is het prima).

 

@overleven @Chinook Ik kom hier op een onderwerp dat me zeer na aan het hart ligt. Hoe als prepper om te gaan met een ex sergeant van het Korps Mariniers, survivalexpert met een eigen survivalschool?

 

Ook al is het lang geleden, ik heb natuurlijk heel veel te maken gehad met onderofficieren mariniers. Een doodenkele keer heb ik een collega mariniers officier zien afbranden, omdat hij zo stom was om kritiekloos achter zijn onderofficieren aan te lopen. En soms moet je een domme onderofficier wel eens bij zijn nekvel grijpen en hem een andere kant uitsturen. Maar wat ik oneindig veel vaker heb meegemaakt, is dat officieren tot ver beneden hun enkels afbrandden, omdat ze uit pure arrogantie niet door hadden, dat het echte vakmanschap en de echte ervaring niet bij de officieren (die overigens beslist ook wel eens waardevol zijn) maar bij de onderofficieren zit. Je bent dus meestal een lul met vingers, als je niet naar een sergeant der mariniers luistert. Ik raad mijn mede prepper dan ook aan, om alle berichten van Dennis als een cadeautje te zien en ze uit te spellen (doe ik zelf zeker!). Uiteraard gaan we niet kritiekloos achter Dennis aanlopen, maar dat doet geen enkele prepper.

 

Op de Buksendag liet Chinook me haar Recta DP 6 kompas zien. Op zich een goed kompas. Ik probeerde een peiling te nemen, keek op zes manieren door dat ding heen, maar ik kon mijn draai niet vinden. Dennis heeft helemaal gelijk, het Silva kompas is vele malen beter. Was ik glad vergeten. Dank je wel Dennis. Ik heb gelukkig ook nog een Silva. Chinook, niet meteen een nieuwe kopen hoor, deze is ook wel bruikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nederlandse Stafkaarten werken juist met UTM en MGRS (Military grid reference system) en Lat & Long. Militairen werken nu juist met MGRS omdat het een NAVO standaard is zodat iedereen over het juiste praat.

 

De kabouter kaarten die ooit online stonden waren geen stafkaarten mocht je deze bedoelen.

Die heb ik trouwens nog wel ergens digitaal staan.

Ik denk dat we het begrip 'stafkaart' moeten definiëren, ik kan het fout hebben dus corrigeer me gerust!

 

Stafkaarten in NL werden vroeger door het leger gemaakt, die dienst is uiteindelijk overgeheveld naar het kadaster. Tegenwoordig worden die stafkaarten van het kadaster topografische kaarten genoemd, maar in de volksmond wordt nog vaak de term stafkaart gebruikt. Op deze kaarten wordt het RD grid gebruikt.

 

De kaarten die het leger tegenwoordig gebruikt (en ik niet ken) worden ook stafkaarten genoemd, maar hebben een ander grid (MGRS) begrijp ik van jou.

 

Voor de prepper/burger maakt het in principe niet uit welk grid je gebruikt, zolang op kaart & gps maar hetzelfde grid gebruikt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is een Stafkaart ook een militaire kaart dus dat klopt voor wat betreft je begrip ga ik met je mee ;)

 

En wat je zegt zolang je maar afstemt wel stelsel je gebruik maakt en dat ook wel verteld. Als de ene denkt dat je RD werkt en de andere MGRS dan kom je verkeerd uit.

 

Denk meer wie er gebruikt maakt van de kaarten en dat de kaartdienst daar een coordinaatstelsel aanhangt. Militair gebruik UTM en wandel en ciciel gebruik RD.

 

Dus als je bij defensie zit en je gebruikt daar militaire "stafkaarten" dan vind je daar niet het RD systeem op maar UTM, MGRS en Lat Long.

Een nieuwere Stafkaart kan je herkennen aan de snelwegen deze staan erop in het paars.

 

Twee voorbeelden van een militaire stafkaart 39oost Tiel, deze voorbeeld kaart komt uit 2000

DVD_4751_zpsc889ba49.jpg

De aanvulling op de tweede foto, hier zie je aan de zijkant van de kaart de verschillende coördinaat stelsels staan, UTM 5755, bij MGRS laat je de kleine letters weg en gebruik je alleen 55 plus de zone aanduiding, en 51 graden en 55 minuten voor de lat long.

DVD_4752_zps93c30097.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de Buksendag liet Chinook me haar Recta DP 6 kompas zien. Op zich een goed kompas. Ik probeerde een peiling te nemen, keek op zes manieren door dat ding heen, maar ik kon mijn draai niet vinden. Dennis heeft helemaal gelijk, het Silva kompas is vele malen beter. Was ik glad vergeten. Dank je wel Dennis. Ik heb gelukkig ook nog een Silva. Chinook, niet meteen een nieuwe kopen hoor, deze is ook wel bruikbaar.

 

Hier trek je een onterechte conclusie, ik maak uit je post op dat je geen ervaring hebt met de Recta DP serie en neem aan dat je daardoor niet gemakkelijk kon peilen. Daardoor trek je de conclusie dat de Silva vele malen beter is. Ik kom dan niet uit het leger, maar heb wel bijna 20jr ervaring met de Recta DP serie en allerlei andere kompassen.

 

Om snel en nauwkeurig te kunnen peilen moet je het kompas op ooghoogte richten, en tegelijkertijd (!!!!!) het kompas kunnen aflezen. Dit kan alleen met een peilkompas, dat lukt je niet met een kaartkompas. Er zijn maar een stuk of 3 type peilkompassen, maar alleen de Recta DP serie heeft een spiegel aan de onderkant v/h kompas. Daarmee kun je op ooghoogte peilen terwijl je kompas horizontaal is en tegelijk je kompas aflezen. Een graad verschil gaat nogal wat uitmaken na een paar kilometer.

 

Silva is een topmerk, maar verslaat qua peilen de Recta DP serie nooit. Een Recta DP2 koop je voor 30/40 euro (kan goedkoper als je goed zoekt), voor 60/70 euro heb je een DP6 die wereldwijd te gebruiken is (bijna elk kompas is slechts op een deel v/d wereld te gebruiken). Een goed Silva kompas is al snel >25 euro. Andere spelers zijn er eigenlijk niet.

 

Edit: Recta DP6 voor 49,95 http://www.militarygadgets.eu/NL/electra-navigatie/recta-dp6.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...