Ga naar inhoud
GENEGEERD

Huis, tuin & keuken MacGyver tips


Dr.Prepper

Aanbevolen berichten

Toen alles op aard nog pais en vree was, de politici nog het beste met de wereld voor hadden (en mochten roken in de tweede kamer ;)), privacy nog vanzelfsprekend was en bankiers het beste voorhadden met hun klanten - geintje - toen hadden we geen Bear Grylls en Doomsday Preppers, maar hadden we: MacGyver! En MacGyver zag eruit als een brave huisman, maar hij had meer skills en swag dan Ray Mears, Lara Croft en Phineas & Ferb én Perry the Platypus samen.

 

MacGyver kon van een een paperclip een stoomlocomotief maken en vice versa.

 

macgyver-multitool.jpg

 

Maar nu. Laten we met elkaar delen welke kleine of grote MacGyver-style tips we voor elkaar hebben.

 

Ik trap af met een eentje die ik vroeger, toen ik nog fulltime rookte, veelvuldig gebruikte ...

 

Wat moet je doen als je door de vuursteentjes voor je Zippo heen bent?

En je natuurlijk ook niet naar de winkel kan om een nieuw doosje met flints te kopen.

 

Wat je moet doen is op zoek gaan naar een oude, lege gasaansteker (heb je vast nog wel ergens liggen) en buig het metalen kapje wat open zodat je die eraf kan halen. Nu kan je vrij makkelijk het draaiwieltje eruit wippen, en daaronder zit namelijk het vuursteentje! Let op: Er zit ook een veertje onder het vuursteentje, dus als je dit iets te lomp doet, dan vliegt het vuursteentje 3 meter weg en die vind je echt niet terug. Dus buig je hand een beetje om de bovenkant van de aansteker heen als je het wieltje eruit wipt. Het vuursteentje en het veertje springen dan tegen de binnenkant van je hand.

 

Soms is het vuursteentje wat aan de kleine kant, maar 9 van de 10 keer was ie nog meer dan lang genoeg om nog geruime tijd in je Zippo te kunnen gebruiken!

 

Zo, dat is mijn MacGyver momentje ... who's next :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Macgyver is goed. Hij overleeft elke SHTF situatie met een rol duct tape.

Dus dat is ook een voorwerp dat iedere prepper op voorraad zou moeten hebben. (Wibra 1 euro de rol)

 

Maar ik ben sinds kort begonnen met lockpicking , ja mensen puur voor de lol om de soms saaie nachtdiensten door te komen en niet om inbrekertje te spelen.

 

Misschien niet echt prepper-achtig maar altijd handig om een lockpick setje te hebben en de skills te oefenen.

Tip: Als je dan toch een setje wilt kopen dan een setje dat wat steviger materiaal is dan de goedkoopste beginnerssetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit topic hoeft natuurijk niet alleen over zippo's en vuursteentjes te gaan, ben vooral benieuwd naar andere MacGyver-achtige oplossingen.

 

O ja, heb ik er nog eentje: Een bus met scheergel is op een bepaald moment natuurlijk leeg. Heel irritant. Ja, je kan je ook prima met conditioner scheren, maar wat ik altijd doe is de bus met scheergel (of schuim, als je dat hebt) even tijdens het douchen onder de warme straal houden. Of de douche voor de gelegenheid even nog heter zetten (remember: je zit in een medium SHTF want je scheergel is op, dus het milieu komt op dat moment op de tweede plaats ;)) en de bus er een half minuutje onder houden. Moet je zien hoe de gel/schuim er daarna - als gevolg van de druktoename door de hogere temperatuur - weer uit spuit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een gasaansteker hebt waarvan het gas op is en niet hervulbaar is heb je een probleem.

Niet bij een aansteker waarbij je de vlam kan regelen met zo'n schuitfje.

 

Metalen bovenkapje eraf pielen door buiging en je hebt een kale aansteker.

Nu kan je het plastic gasregelaartje even omhoog wippen en de vlam twee keer zo hoog zetten.

Op deze manier kun je hem nog een kleine 5 à 10 keer aankrijgen.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee, ik las vandaag op nu.nl een onderzoek onder 1000 britse mannen. Hoe jonger hoe onhandiger, onder de 25 jr kan beter een cake bakken dan een band verwisselen.

 

Over wegwerp aanstekers: ik merk vaak dat je na een tijdje geen vlam meer krijg, terwijl er nog voldoende gas + vonken geproduceerd worden. Vaak helpt het om de gaskraan open te houden en met een andere (evt lege) aansteker vonken te produceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gentleman dont forget, die beste man was niet getrouw,niemand die een wasjes voor hem draide; meen een emmer met deksel die goed dicht kan.was erin,beetje warm water,beetje wasmidel of rest zeep.bind een touw stevig vast om de emmer andere eind vd touw hang je in een boom.meen een stoel en een sixpack,zit met je stoel onder de bom,schoop tegen de hanged emmer,doe dat steeds als die in je buurt kom,als je bier op is is je was ook schoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien niet echt a la MacGyver maar wel handig: Wanneer je kleding kapot gaat en je niet met een naaimachine aan de gang kunt moet je dus met de hand gaan naaien. Daarvoor kun je dan het beste het zgn. 'ijzergaren' gebruiken. 12 stuks a 20 m. voor € 5,95 bij (Hier verkopen ze ook een multipomp voor 14,95 om bijv. je benzine uit je auto te pompen zoals Dick voorstelde.)

 

Of je kunt bij de Hema textiellijm kopen, kun je in nood een naadje of gaatje gaan lijmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf gemaakte vliegenvanger: snij ongeveer 1/4 van de bovenkant van een plastic fles, dop eraf en giet de onderkant v/d fles ongeveer half vol en gooi er iets zoets in (ranja, suiker, cola etc). Vervolgens de bovenkant omgedraaid in de fles zetten en vliegen/bijen/wespen etc kunnen er wel in maar niet gemakkelijk uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

MacGuyver was altijd tegen vuurwapens, dat kwam ook omdat Richard Dean Anderson persoonlijk zeer anti-vuurwapens was. Hij was ook bestuurslid van een antivuurwapen lobby. Verbaasde later vriend en vijand door Col. Jack O'Neill in Stargate SG-1 te spelen die heel vertrouwd was met guns.:rolleyes:

 

Een elektrische vliegenklap is nou niet echt een vuurwapen. Mijn kat vind het een ideale vliegen bbq. Eet alleen vliegen als we ze voor haar eerst bbqen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een regenjas/poncho maken met elastiekjes of stukjes binnenband.

 

Klink raar maar zo maakten ze vroeger in England Macintosh regen jassen.

Hoe dan ? nu dat is eigenlijk een heel simpel proces.

Wat je nodig hebt is.

Een fles amoniak.

Een leeg potje b.v waar de appelmoes in zat die is groot genoeg.

Twee lappen katoen,Oude lakens bijvoorbeeld.

1 stuk binnenband of rubberen elastiekjes.

1 kwast of een bosje takken of iets waar je wat mee kan smeren zonder je handen vast te plakken.

Los wat rubber op in het potje met de amoniak,Smeer de drab uit op het katoenen lappen.

Leg dan de twee plakkerige delen op elkaar en druk dat aan,De amoniak verdampt en je hebt een waterdichte lap

voor bijvoorbeeld een poncho of wat je maar bedenken kunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pakkingen van een lege oude pak melk.

Mocht je een lekke pakking hebben onder bijvoorbeeld de carburateur,oliekoeler of iets met een lage belasting zonder hoge druk dus.

Kan je die van een melkpak maken.

Let op dat er onder het pak Tetra brik staat.Bij de supermarkt zijn dit de melkpakken buiten de koeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...