Ga naar inhoud
GENEGEERD

Solarbag waterfilter


overleven

Aanbevolen berichten

Een tijd geleden zag ik op Youtube een filmpje over de Solarbag. Weer een manier om water drinkbaar te krijgen.

Daar ik voor mijn school meerdere manieren van waterzuiveren wil behandelen had ik deze besteld in Amerika.

Zonder al teveel problemen netjes geleverd. en zag vandaag dat ie nu ook in NL te krijgen is bij http://www.alternatieve-energiewinkel.nl/recreanten-14/waterfilters-en-pompen/solarbag-waterfilter.html

 

Het mooie aan deze zak is dat je er alleen maar zonlicht voor nodig hebt (indien beschikbaar).

Tevens filter hij er ook zware metalen eruit.

solarBagChart.jpg

 

Plus een filmpje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb ze ook al gezien. UV stralen wordt vaker gebruikt om water veilig te maken (PET flessen op daken in Afrika, die door pasteurisatie en uv stralen veilig water creeren) en in UV filters (grote pomp modellen of de bekende steripen).

 

Maar 'Wacht 2 – 3 uur als het zonnig is, of 4 – 6 uur op een bewolkte dag.' is een probleem. UV sterkte verschillen afhankelijk van het weer, seizoen, locatie, etc. Wanneer weet je echt dat je genoeg zon hebt gehad? en wat moet je als het bewolkt is? Wat moet je doen als het vriest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon een doorzichtige fles een paar uur in de zon leggen maakt water ook drinkbaar. Eerst door een doek zeven, dan in je doorzichtige petfles en na een paar uur zon is het drinkbaar. Door de uv straling van de zon.

 

Dit werkt goed in de buurt van de evenaar. Daar is de zon vrij consistent en de temperaturen zorgen ook voor pasteurisatie. In Nederland heb je te veel variabelen en lagere temperaturen dat dat zeker niet betrouwbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC2K als het vriest werkt een katadyn ook niet goed meer of andere filter waar je water door een membraam moet pompen.

 

Het blijft natuurlijk altijd een raar iets, water drinkbaar maken door UV. Iets wat ik in het begin ook erg raar vond met de Steripen.

 

Maar true, landen waar er meer zon beschikbaar is, daar is dit product wel handig. Ik zou deze bijvoorbeeld meenemen als ik een Overland tocht met mijn 4x4 zou doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC2K als het vriest werkt een katadyn ook niet goed meer of andere filter waar je water door een membraam moet pompen.

 

Het blijft natuurlijk altijd een raar iets, water drinkbaar maken door UV. Iets wat ik in het begin ook erg raar vond met de Steripen.

 

Een filter kan je in je huis gebruiken. Een solarbag aan de binnenzijde van een raam hangen werkt niet, aangezien glas UV tegenhoudt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij vaak zo stoort, dat is dat bij veel ontwerpen vies water zo akelig dicht in de buurt van schoon water komt. Ook bij een fles in de zon leggen om door UV virussen en bacteriën te doden, denk ik gelijk aan: wat gebeurt er met het vieze water in de dop? En dat zet je dan aan je mond of je schenkt eruit.

Bij bv Steripen denk ik dat ook: met een lichtje in het water roeren, maar je hele beker is eigenlijk vies. En die zet je dus aan je mond.

En bij dripfilters denk ik dan weer: stel dat het slangetje lekt of niet goed aansluit, dan druppelt er vies water in het schone.

etc.

 

Eigenlijk zou vies water totaal gescheiden moeten zijn van schoon water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een solarbag is volgens mij niet onbeperkt houdbaar vandaar dat ik het ook vroeg.

UV dood niet alles, dit weet ik omdat in het VU te adam ze een installatie hebben op basis van UV en ook de dialyseafdeling heeft er 1 maar sommige bacterieën zitten in een gastheer die doodleuk niet gedood wordt door UV en iemand die dialyseert heeft echt puur schoon drinkwater nodig daarom werkt men ook met zout en soms met anolyte (sterk chloor) of koper/zilversulfaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik op jaar basis heel wat nachten in buiten slaap (cursus, expeditie, eigen ontwikkeling) drink ik zo een 180 dagen per jaar water wat ik op een van de vele manieren heb gezuiverd.

Het meeste wat ik gebruik is koken, daarna kwam Hadex voor als ik onderweg koud water wilde drinken en dat is nu dan een Steripen geworden omdat je hier geen smaakje aan hebt.

Een Katadyn neem ik eigenlijk alleen mee als groepsuitrusting of bij een kano trip, omdat ie voor mij onderweg simpel weg te zwaar is. En UV kan je ook weer niet alles mee dood of kapot krijgen en het water is minder lang houdbaar maar aan alles zitten wel weer voor en nadelen. Snelheid, versus Lichtgewicht versus praktisch etc.

 

En ja als je met Hadex goed wilt werken dan doe je een druppel in de dop waar wat water inzit, en dan het restant van de druppels in het water wat in je fles zit. Dicht doen, laten staan voor de tijd dat het nodig is en dan drinken. Maar wat ik al zei ik drink erg veel gezuiverd water op jaar basis en tot nu toe heeft het altijd prima gewerkt. Zolang je maar kan combineren dan zit je goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoeveel uv licht zou je nodig moeten hebben om water te steriliseren?

 

Ik denk dan aan het zelf vervaardigen van een pvc buis met een aantal UV ledjes er in, met het licht naar binnen, en dat in de pvc buis weer zo'n klein pet flesje past, dus dan zou het gaan om 0,7 liter per keer. En natuurlijk die ledjes weer aansturen doormiddel van een dynamo :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als gewicht een issue is, is dit misschien wat voor je?

 

 

Een Katadyn Pocket die hier hier zo populair is, is gewoon een groot blok alluminium, keramiek en plastic. Kwalitatief zeer goed, maar lood zwaar. Er zijn genoeg lichtere modellen van verschillende merken beschikbaar. Een 'knijp' variant is erg irritant, want die daarmee kan je niet fatsoenlijk waterfilteren voor een andere doeleinde, dan direct te drinken. Je kan daardoor ook niet een voorraad schoonwater in je andere flessen pompen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zo onaardig Johnny Bravo? Het werkt echt hoor.

 

 

Dan zouden we op aarde toch ook geen bacterieën hebben he ?!?

Worden onze rivieren en meren al automatisch gepasteuriseerd.

 

Zonlicht bevat inderdaad ook het UV spectrum ,

maar om dat te benutten zul je het flesje water helemaal naar de zon moeten gaan brengen ...

 

Voor pasteurisatie heb je toch ècht een sterke UV lamp nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze heb ik zelf in mijn BOB zitten.

 

Oe..een kleine review misschien? Ik heb @Dr.Prepper overigens net gemailt waarin ik ook het idee voorlegde om een aparte (sticky) topic te maken onder gear. Een soort schema waarin we alle soorten waterzuivering kwijt kunnen met de pro's en con's. Water is immers het belangrijkste als je wilt overleven dus ik denk dat het niet alleen fijn is een compleet overzicht te hebben maar ook voor ons als preppers om hier voor onszelf duidelijk te kunnen kiezen tussen de vele keuzes en producten op het gebied van filters/zuivering? :)

 

In het schema zouden we dan link kunnen posten na reviews van onder andere @johnnyBravo (katadyn), @overleven (solarbag) en jouw? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...