Ga naar inhoud
GENEGEERD

Crisis verscherpt op twee cruciale fronten.

Gast Dick Berts
 Share

Recommended Posts

Gast Dick Berts

Ik maak me weer eens extreme zorgen. De economische toestand van Spanje en de oplopende spanning tussen Turkije en Syrie (met de NAVO vastgeplakt aan Turkije en Rusland aan Syrie) zijn op dit moment de twee belangrijkste hot spots in de wereld. Spanje is zojuist twee stappen afgewaardeerd door S&P. Ze bevinden zich nog maar net boven junk niveau. Turkije heeft net een Syrisch vliegtuig met Russische wapens gedwongen om te landen in Ankara. Von Clausewitz zei: "Oorlog is het voortzetten van politiek met andere middelen". DB: "Oorlog is het voortzetten van mislukte economische politiek met andere middelen".

http://www.ft.com/cms/s/0/d2749540-12ce-11e2-aa9c-00144feabdc0.html#axzz28wE1mrHD

http://www.bloomberg.com/news/2012-10-10/spain-downgraded-to-one-level-above-junk-by-s-p-on-risks.html

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik maak me weer eens extreme zorgen. De economische toestand van Spanje en de oplopende spanning tussen Turkije en Syrie (met de NAVO vastgeplakt aan Turkije en Rusland aan Syrie) zijn op dit moment de twee belangrijkste hot spots in de wereld. Spanje is zojuist twee stappen afgewaardeerd door S&P. Ze bevinden zich nog maar net boven junk niveau. Turkije heeft net een Syrisch vliegtuig met Russische wapens gedwongen om te landen in Ankara. Von Clausewitz zei: "Oorlog is het voortzetten van politiek met andere middelen". DB: "Oorlog is het voortzetten van mislukte economische politiek met andere middelen".

Herhaling jaren 80

Allen is er iets meer schuld

jolanda

Link naar reactie

http://www.ft.com/cms/s/0/d2749540-12ce-11e2-aa9c-00144feabdc0.html#axzz28wE1mrHD

http://www.bloomberg.com/news/2012-10-10/spain-downgraded-to-one-level-above-junk-by-s-p-on-risks.html

Ik moet je even corrigeren op 1 punt, het vliegtuig dat gedwongen werd om te landen werd verdacht van het transporteren van wapens, het is voorzover ik weet nog niet bekend of er ook daadwerkelijk wapens aan boord waren. Wel hoorde ik eerder vannacht dat Turkije van plan is om alle syrische vliegtuigen die in Turks luchtruim komen te gaan inspecteren op wapentransporten. Eveneens adviseert de Turkse regering hun eigen vliegtuigen om het Syrische luchtruim te vermijden. Ook een kleine extra, info puntje: Turkije is bezig met het verplaatsen van oorlogsschepen in richting van Syrie en is bezig om het aantal troepen bij de grens te verhogen.

Link naar reactie

de oorlogen in arabisch sprekende landen gaan over t algemeen niet over vrijheid van meningsuiting, maar over dictaturen, wie wie steunt is niet belangrijk, wie t goedkoopste olievoorraadje kan aanleggen wel, gaat altijd om geld en vooral macht.

als europa nu 1 zou zijn dan horen we per direct turkije te helpen met aanvallen op syrië, maar ze praten en praten lijkt wel een sorboreclame uit de jaren '80.

wat mij zorgen baat zijn de nazi aanhangers, zoals de dageraad in griekenland, die steken nu steeds vaker de kop op.

china is nu ook beland in zwaar water en de crisis is daar nu ook toegeslagen.

en dan ligt de wereldeconomie echt op zijn gat.

Link naar reactie

de oorlogen in arabisch sprekende landen gaan over t algemeen niet over vrijheid van meningsuiting, maar over dictaturen, wie wie steunt is niet belangrijk, wie t goedkoopste olievoorraadje kan aanleggen wel, gaat altijd om geld en vooral macht.

als europa nu 1 zou zijn dan horen we per direct turkije te helpen met aanvallen op syrië, maar ze praten en praten lijkt wel een sorboreclame uit de jaren '80.

wat mij zorgen baat zijn de nazi aanhangers, zoals de dageraad in griekenland, die steken nu steeds vaker de kop op.

china is nu ook beland in zwaar water en de crisis is daar nu ook toegeslagen.

en dan ligt de wereldeconomie echt op zijn gat.

personelijk denk ik dat het geloof er ook veel mee te maken heeft.

Link naar reactie

Klinkt wellicht erg dom Dick....maar volgens mij maak jij jezelf kapot door hiermee door te gaan.....ik herken dat overigens.....ik weet dat doom verslavend is, maar volgens mij is het voor sommige mensen dodelijker dan drugs en alcohol bij elkaar.....misschien hebben al die mensen die hun kop in het zand steken het veel slimmer bekeken dan wij....

Link naar reactie

Klinkt wellicht erg dom Dick....maar volgens mij maak jij jezelf kapot door hiermee door te gaan.....ik herken dat overigens.....ik weet dat doom verslavend is, maar volgens mij is het voor sommige mensen dodelijker dan drugs en alcohol bij elkaar.....misschien hebben al die mensen die hun kop in het zand steken het veel slimmer bekeken dan wij....

ik ben het niet met je eens, als prepper zijnde is het gewoon belangrijk geinformeerd te zijn. Het maakt niet uit of het dan gaat om de euro crisis of de situatie in het midden-oosten. De snelheid waarmee je cruciale informatie kan verzamelen is gewoon ongelovelijk belangrijk. Het kan het verschil zijn tussen leven en dood als het erop aankomt.

Een voorbeeld, stel de euro gaat vallen (dat is een erg grote kans) diegene die het eerder door heeft dan de winkeliers en de banken die kan nog snel zijn of haar geld pinnen en dit uitgeven aan eventuele belangrijke dingen. zoals extra water,eten, brandstof, dekens, kleren of zoals in dick's geval naaimachine olie.

Het hebben van een extra deken kan al het verschil zijn tussen leven en dood.

Link naar reactie

Ik moet je even corrigeren op 1 punt, het vliegtuig dat gedwongen werd om te landen werd verdacht van het transporteren van wapens, het is voorzover ik weet nog niet bekend of er ook daadwerkelijk wapens aan boord waren. Wel hoorde ik eerder vannacht dat Turkije van plan is om alle syrische vliegtuigen die in Turks luchtruim komen te gaan inspecteren op wapentransporten. Eveneens adviseert de Turkse regering hun eigen vliegtuigen om het Syrische luchtruim te vermijden. Ook een kleine extra, info puntje: Turkije is bezig met het verplaatsen van oorlogsschepen in richting van Syrie en is bezig om het aantal troepen bij de grens te verhogen.

Kleine aanvulling, op het NOS wisten ze te merken dat er sprake was van raket onderdelen die in beslag genomen zijn.

Hebben heeft het Spaanse Rode kruis een actie opgezet voor...... Spanje!

Ik zei het vanochtend tegen mijn vrouw dat ik me er ook zorgen over maak.

Link naar reactie

Ik snap wat je probeert te zeggen, maar ik denk dat dit in het geval van DB niet helemaal opgaat. Mensen gaan kapot aan negatieve dogma's, wanneer deze het leven zo beheersen dat er weinig ruimte overblijft voor iets anders. Ook al ervaar ik Dick als zeer betrokken en super gemotiveerd om te preppen en de boodschap uit te dragen, heb ik niet het het gevoel dat het zijn hele leven beheerst, maar daar kan Dick misschien beter zelf iets over zeggen. Wanneer ik voor mezelf spreek,ik houd dagelijks het nieuws in de gaten, lees de alternatieve internetsites en kijk hier of er nieuwe ontwikkelingen zijn. Het loopt me echt niet dun door de broek en ik heb echt geen gejaagd gevoel, maar wil wel kunnen anticiperen op wat er speelt. Die mensen die nu hun kop in het zand steken hebben wellicht minder om over na te denken en daardoor misschien minder stress. Aan de andere kant, zal hun stress wanneer de SHTF eenmaal is, niet te vergelijken hoger zijn dan het beetje extra spanning dat sommigen va ons nu ervaren.

Link naar reactie

Iemand die zich "extreme zorgen" maakt over een downgrade van Spanje en een onderschept Russisch vliegtuig is in mijn ogen behoorlijk emotioneel over relatieve futiliteiten...ik lees dagelijks tientallen vergelijkbare berichten.......maar goed, ik zal het dan wel verkeerd zien....dat kan....in dat geval excuses.....ik geloof dat ik de mensen hier niet helemaal begrijp.......ik denk dat ik op een andere golflengte zit.....log uit, voor de laatste keer.....succes iedereen....

Link naar reactie

moody's is ook een bedrijf ( let op ik zeg gewoon bedrijf dat ook winst moet maken) dat gaat over de waarderingen van landen. zij maken gewoon de economie verder kapot door dit soort afwaarderingen te doen. en dat doen ze vanuit mijn oog uit alleen maar om meer winst te maken. en wie controleert dit bedrijf. niemand. dus ze gaan gewoon lekker door met geld bij elkaar schrapen.

let wel op dit is mijn mening. ik kan het best fout hebben.

Link naar reactie

Idd, wat die Amerikaanse ratingbureau's doen trekt er geheel niet op, ze zijn ook niet zo consequent naar de VS toe zelf heb ik de indruk.

En je mag er idd zeker van zijn dat er een bepaalde belangengroep belang bij heeft dat Moody's en consoorten Europa proberen te kraken.

Dat komt me ook allemaal zo virtueel over, een ratingbureau verlaagt een standaard (op welke objectieve gegevens baseren die gasten zich eigenlijk) en dat op zich kan een gehele economie doen instorten, waar zijn we dan in godsnaam mee bezig...

Link naar reactie

Iemand die zich "extreme zorgen" maakt over een downgrade van Spanje en een onderschept Russisch vliegtuig is in mijn ogen behoorlijk emotioneel over relatieve futiliteiten...ik lees dagelijks tientallen vergelijkbare berichten.......maar goed, ik zal het dan wel verkeerd zien....dat kan....in dat geval excuses.....ik geloof dat ik de mensen hier niet helemaal begrijp.......ik denk dat ik op een andere golflengte zit.....log uit, voor de laatste keer.....succes iedereen....

En zo blijkt maar weer dat iedereen op verschillende dingen emotioneel reageert. Belangrijk blijft daar respect voor te hebben.

Op zich hoef je geen excuus te maken wanneer je ergens een andere visie over hebt dan een ander, dat kan en dat mag, het is tenslotte een forum.

Direct weggaan waneer je het gevoel hebt iets niet te begrijpen, kan natuurlijk, maar daarmee ontneem je jezelf de kans om het wel te leren begrijpen en misschien zijn er ook wel mensen die het je uit willen leggen.

Maar wat ik je tot slot toch mee wil geven is het volgende; al die berichtjes die jij nu benoemd als relatieve futiliteiten, zijn onderdeel van een groter plaatje. Dit plaatje begint steeds meer vorm te krijgen en hoe het er in zijn totaal uit gaat zien is op zich iets dat absoluut zorgwekkend genoemd kan worden. Wanneer je in een zogenaamde helicopterview alles overziet, en dat is iets wat een hoop mensen hier doen, besef je dat een hoop kleine gebeurtenissen, kunnen gaan leiden tot 1 of meerdere grote. Dit wetende krijgen die futiliteiten opeens mogelijk een heel andere lading.

Jij ook succes.

Link naar reactie

en dat doen ze vanuit mijn oog uit alleen maar om meer winst te maken.

Ja natuurlijk, als zij geen waarheidsgetrouwe waarderingen doen, vallen ze uiteindelijk door de mand, neemt men hun waarderingen niet meer serieus, en gaan ze failliet. Met kunstmatig hoge waarderingen zouden ze er ook nog eens voor zorgen dat Spanje meer schulden aan kan gaan, en de economische shock als het allemaal instort alleen maar groter wordt.

en wie controleert dit bedrijf. niemand.

Fout, het publiek, de klandizie controleert het bedrijf.

(op welke objectieve gegevens baseren die gasten zich eigenlijk)

De schuldenberg, het werkloosheidscijfer, dat soort zaken.

en dat op zich kan een gehele economie doen instorten, waar zijn we dan in godsnaam mee bezig...

Dat is onzin, een rating kan een economie niet in laten storten, daar zorgt de opbouw van die gigantische schuldenberg en het inflatoir beleid door de overheid voor.

Ik snap dit niet: De economie in de hele westerse wereld staat op instorten, en jij geeft af op rating bureau's die de ratings ook een beetje naar die werkelijkheid afstellen? Krijg de oorzakelijkheid eens op een rijtje.

Link naar reactie

Bon, het is niet mijn dada, maar ik kan je volgen. (hoewel, is het niet zo dat de rente op leningen afhangt van de rating van de ratingbureau's, meer rente betalen gaat een land toch niet helpen om er bovenop te geraken of zie ik dit verkeerd?) Wat ik er niet aan snap en wat mijn houding ten overstaande van die rating bureau's verklaart, is dat de VS er qua schuld en werkloosheid nu ook niet echt meer bijster goed voor staat, maar dat zie je dan wel niet aan de rating?

Link naar reactie

Rothbard, herinner je die collateral debt obligations van rommelhypotheken nog? Allemaal triple A gewaardeerd door deze "betrouwbare" rating agencies.

Die trouwens betaald worden door de instellingen die financiele producten verkopen. ze hebben er dus belang bij om feiten te verdoezelen.

Er is een rating agency die waardeert in opdracht van de afnemers van die producten: Egan Jones. Die zijn een stuk kritischer dan de anderen. Het is dan ook niet toevalling dat Egan Jones nu vervolgd wordt door de SEC.

Link naar reactie

(hoewel, is het niet zo dat de rente op leningen afhangt van de rating van de ratingbureau's, meer rente betalen gaat een land toch niet helpen om er bovenop te geraken of zie ik dit verkeerd?)

Het land gaat er sowieso niet bovenop geraken; de politieke wil om te bezuinigen is er niet. Logisch ook, want de machthebbers kunnen hun herverkiezing dan gedag zeggen.

Door die hogere rente komt er een lagere natuurlijke grens op het aangaan van schulden. Politieke wil of niet, ze hebben met hogere rentes uiteindelijk geen keus; dan is het bezuinigen of failliet. En dan pas is er plaats voor nieuwe, houdbare economische groei.

Wat ik er niet aan snap en wat mijn houding ten overstaande van die rating bureau's verklaart, is dat de VS er qua schuld en werkloosheid nu ook niet echt meer bijster goed voor staat, maar dat zie je dan wel niet aan de rating?

Wat er allemaal achter de gordijnen gebeurt weet ik ook niet. Wel is volgens mij de lage rating van Spanje alleen maar terecht. Het bezwaar leek te zijn op een te lage rating voor Spanje, niet een te hoge voor de VS. Overigens moet je er rekening mee houden dat er een bepaalde tijdslimiet op die rating zit, en de overheid van de VS de macht over een geweldig machtig middel heeft dat de overheid van Spanje niet heeft; de centrale bank. Ik ken er het fijne niet van, maar met centrale bankbeleid kan de VS haar levensduur best nog wel eens heel ver rekken.

Link naar reactie

Gast Dick Berts

Duidelijk een fors communicatieprobleem. Ook al is het fijn dat er ook wat mensen zijn op dit forum die me wel heel goed begrijpen. Waarom schrijf ik dat ik me dodelijk ongerust maak? Omdat een aantal zaken tot een climax lijken te komen. Uiteraard blijft dat heel moeilijk in te schatten. Tijd om hier met een super onderbouwde analyse van de economische toestand in Spanje en het conflict tussen Turkije en Syrie te komen, heb ik niet. Maar dat betekent niet dat ik er niks van begrijp. Maar nogmaals, zelfs als je het redelijk goed begrijpt en het volgen van het nieuws je halve leven je vak is geweest, dan nog blijft het moment van de crash heel moeilijk te voorspellen. Maar dat ontslaat mij niet van de plicht om dat -met vallen en opstaan- toch te proberen. Ik doe dat niet om gelijk te krijgen of om andere bull shit redenen, maar omdat enkele preppers er misschien iets aan hebben. Mijn dodelijke ongerustheid heeft niet tot gevolg dat ik bibberend en nagel bijtend achter mijn bureau zit. Integendeel ik geniet iedere dag van het leven! Voor mijzelf hoef ik me ook nergens ongerust over te maken, ik heb gedaan wat ik kon en dat geeft veel rust. Maar ik maak me wel zorgen over de verhalen die ik af en toe op dit forum lees van mensen die 3 blikken erwtensoep en een fles bronwater geprept hebben. Die probeer ik met dit soort berichten nog een beetje wakker te schudden. Thats all.

Link naar reactie

Ok, maar de gewone bevolking ziet, als er zo eens een zaak uit komt, dit opeens allemaal als een complot en duistere onderstromingen en organisaties met elk hun eigen belangen (en geen enkel van die belangen is in het voordeel van het gewone volk) die via geheime diensten en lobbyorganen het echte beleid van de wereld voeren.

En ze hebben gelijk! Alleen moet je beseffen dat deze geheime (achterbakse) regelingetjes al zo oud zijn als er regeringen/machtsgroeperingen zijn en je hier zelfs nog niet het topje van de ijsberg ziet.

Het is dus altijd zo al geweest en zal altijd zo zijn, niets nieuws onder de zon hoor, ook de VS heeft er een handje van weg om ondergrondse stromingen te financieren.

Maar ik moet toegeven dat het de laatste tijd lijkt alsof het allemaal wat naar een climax toe groeit...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...