Ga naar inhoud
GENEGEERD

Noord, Oost of Zuid


zippo

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik zou richting oosten trekken tijdens BIG SHTF, heb nog familie in Polen.

 

Als ik onderweg nouw eens, laten we zegen halverwege Duitsland, door een of andere reden door mijn voedsel vooraad heen ben. Kan zijn door overval of veloren in storm. Ik kom langs een huis ik bel aan klop op de deur roep nog, maar niemand thuis en zie door het raam nog blikken eten op het aanrecht kastje staan, en besluit deze te nemen.

Valt dat dan ook nog onder diefstal?? het huis is immers niet van mij! Of is het toch op dat moment ieder voor zich.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

diefstal blijft diefstal en zeker in een shtf tijdperk zouden de straffen wel eens zwaarder kunnen worden. of word je, wanneer je word betrapt, standrechtelijk afgeschoten. terecht btw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alhoewel ik het met Prepperpappa eens ben dat je alles zult doen om je gezin te beschermen is er toch een verschil tussen een diefstal plannen op voorhand en een nood breekt wet situatie waar je handelt om je gezin te beschermen.

 

Nu al plannen om bij een SHTF een boot te stelen vind ik verwerpelijk. Als een boot de beste optie is dan doe je er nu alles aan om een boot te kopen. er staan oude binnenvaartschepen te koop vanaf ca € 40K, en een kleine kruiser koop je al voor minder dan € 10K

 

wil jij me even 40K voorschieten, krijg je het na de SHTF wel weer terug. Ok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@zippo Waarom blijf je niet bij de zee hangen? De duinen zijn een prima plek bij een overstroming en er loopt daar genoeg wild rond.

 

De kust/duingebied is aantrekkelijk maar ik heb het gevoel dat ik daar niet de dagelijkse 2500/3000 calorieen voor langere tijd zou kunnen vinden..het wild wat daar rond loopt is niet zwaarder dan een paar kilo en de grond te zuur om daar voor een seizoen of 2 bepaalde groenten te kweken..en er lopen dan vast ook potlood-venters..dar hou ik niet zo van haahaha..maar mijn doggies wel..

 

greetz van hier

Link naar reactie
Delen op andere sites

probleem van nederland is dat het onder de zeespiegel ligt en bij een stijging van t zeewater de duinen oplossen want die worden open getrokken.

bij de tsunami heeft men geleerd dat dieren direct t binnenland en de bergen introkken alwaar de mens bleef staan en vele te laat waren.

overleven daar hoort ook stelen bij, dus je zoekt gewoon een boot uit mocht het water snel komen, liefst wel een goed geloten boot.

waar ik nu woon heeft een persoon drie reddingsboten neem van mij aan dat die persoon van goedde huize moet komen om mij dan tegen te houden en dat weet hij ook want we praten veel met elkaar.

daarnaast geloof ik niet in t noorden gezien daar een te lange winter is en je een stevige voorraad nodig hebt voor 5 maanden, het zuiden zijn maar enkele gebieden vruchtbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve mede preppers,

Diefstal wordt geheel terecht niet getolereerd door iedereen hier op dit forum. Wel zijn sommigen wederom weer eens Roomser dan de Paus. Als je kinderen en jijzelf bijna sterven van de honger en je loopt tegen een veld vol wortelen en aardappelen, dan pak je die kans. Als je huis afgebrand is en je staat op straat met je BOB en er verschijnt een joelende menigte om de hoek, dan is die fiets die verderop tegen een boom staat, echt wel een optie. Als mijn halve vaderland in brand staat, tanks rijden door de straten, er is geen enkele vorm meer van samenleving te bespeuren, je bent je leven niet zeker, dan gaat niemand hier zitten mieren over een laatste optie; ontsnappen met een boot of auto, o

Ook al betekent dat dat je die zult moeten stelen. Iemand die anders beweert heeft weinig realiteitszin.

 

Nb: men heeft hier wel de mond vol van verdediging van je bezit, desnoods met geweld, om het vege lijf te redden. Jammer dan als de boef een kapmes in zijn schedel aantreft als hij door je zolderraam klimt. Maar een auto, boot, voedsel of een fiets stelen, dat is dan verwerpelijk. Dat noemt men hypocriet. Want NIEMAND HIER gaat op de kade staan verzuipen, als er een bootje voor zijn neus ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve mede preppers,

Diefstal wordt geheel terecht niet getolereerd Maar een auto, boot, voedsel of een fiets stelen, dat is dan verwerpelijk. Dat noemt men hypocriet. Want NIEMAND HIER gaat op de kade staan verzuipen, als er een bootje voor zijn neus ligt.

 

Volgens mij moeten we onderscheid maken tussen voorbedachte rade en "thë spirit of the moment". Ik zal niemand veroordelen die in een echte chaos en paniek op dat moment vecht voor zijn leven en dat van zijn gezinsleden, ik denk op zo'n moment waarschijnlijk ook alleen maar aan mijn gezin.

Ik heb wel een groot probleem met de mentaliteit dat voor sommigen "preppen" inhoud "nu alvast kijken wie iets heeft wat ik straks nodig heb". Het zal mijn boot of auto maar zijn die deze "preppers" pakken waardoor ik niet met mijn gezin kan vluchten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moeten we onderscheid maken tussen voorbedachte rade en "thë spirit of the moment". Ik zal niemand veroordelen die in een echte chaos en paniek op dat moment vecht voor zijn leven en dat van zijn gezinsleden, ik denk op zo'n moment waarschijnlijk ook alleen maar aan mijn gezin.

Ik heb wel een groot probleem met de mentaliteit dat voor sommigen "preppen" inhoud "nu alvast kijken wie iets heeft wat ik straks nodig heb". Het zal mijn boot of auto maar zijn die deze "preppers" pakken waardoor ik niet met mijn gezin kan vluchten?

Precies....eindelijk iemand die het begrijpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga naar de jachthaven , zoek daar de grootste boot uit en ga dan een tijdje op het water leven totdat rust is weder gekeerd.

Daarna koop ik een bosje bloemen en een bedankt kaartje voor de eigenaar van die 'geleende' boot :p

Hoe ver trek je dat door? Alle wetten?

Mag je bv ook geen boompje kappen voor je rocketstove?

 

Mensen in nood doen rare dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alhoewel ik het met Prepperpappa eens ben dat je alles zult doen om je gezin te beschermen is er toch een verschil tussen een diefstal plannen op voorhand en een nood breekt wet situatie waar je handelt om je gezin te beschermen.

 

Nu al plannen om bij een SHTF een boot te stelen vind ik verwerpelijk. Als een boot de beste optie is dan doe je er nu alles aan om een boot te kopen. er staan oude binnenvaartschepen te koop vanaf ca € 40K, en een kleine kruiser koop je al voor minder dan € 10K

Plus liggeld en een ligplaats.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Ik krijg lichte vermoeidheidsverschijnselen, omdat je sommige zaken maar moet blijven herhalen op dit forum. Ons strafrecht kent strafuitsluitingsgronden. Een daarvan is overmacht. Overmacht is iedere kracht, drang of dwang, waaraan je redelijkerwijs geen weerstand kunt bieden. Dit ter beoordeling van de rechter. Als Nederland onder water loopt en er is geen andere manier om je kinderen van de hongerdood te redden, dan het 'plunderen' van een supermarkt, dan zal geen rechter je daarvoor straffen. Natuurlijk kun je weer allerlei grensgevallen gaan bedenken. De discussie daarover laat ik graag aan anderen over. Op zinvolle wijze met elkaar van gedachten wisselen over dit onderwerp kan echter niet zonder voldoende kennis van het juridische begrip overmacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@12gauge. Nu klets je maar wat. Met voorbedachte rade is het juridische begrip dat het verschil maakt tussen moord en doodslag. Het feit dat je ergens van te voren over nagedacht hebt, sluit een beroep op de strafuitsluitingsgrond overmacht niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

@Dick. leuk hoor dat de wed strafuitsluitingsgronden kent. ik hoop voor de plunderaars onder ons dat de personen die hun spullen proberen te beschermen ook zo mild zullen zijn als zij de plunderaars betrappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg lichte vermoeidheidsverschijnselen, omdat je sommige zaken maar moet blijven herhalen op dit forum. Ons strafrecht kent strafuitsluitingsgronden. Een daarvan is overmacht. Overmacht is iedere kracht, drang of dwang, waaraan je redelijkerwijs geen weerstand kunt bieden. Dit ter beoordeling van de rechter. Als Nederland onder water loopt en er is geen andere manier om je kinderen van de hongerdood te redden, dan het 'plunderen' van een supermarkt, dan zal geen rechter je daarvoor straffen. Natuurlijk kun je weer allerlei grensgevallen gaan bedenken. De discussie daarover laat ik graag aan anderen over. Op zinvolle wijze met elkaar van gedachten wisselen over dit onderwerp kan echter niet zonder voldoende kennis van het juridische begrip overmacht.

 

Met 1 kanttekening: als mens zijnde moet je alles proberen om te voorkomen dat je in een situatie beland waarbij je jezelf op overmacht moet beroepen. Als je bijv bij die overstroming geen gehoor geeft aan een evacuatie verzoek, en daardoor vind dat je de supermarkt mag plunderen kun je dus geen beroep doen op overmacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

probleem van nederland is dat het onder de zeespiegel ligt en bij een stijging van t zeewater de duinen oplossen want die worden open getrokken.

bij de tsunami heeft men geleerd dat dieren direct t binnenland en de bergen introkken alwaar de mens bleef staan en vele te laat waren.

 

Heb je het nu over een eenmalige storm of over een zeespiegelstijging?

Bij een storm zijn de duinen volgens mij de meest veilige plek; oko wanneer daar een of meer 'gaten' in komen. Je zit immers wel tientallen meters boven NAP. Dat kan je van veel gebieden ZH, Zeeland en NH achter de duinen niet zeggen.

Ik ben met je eens dat bij een zeespiegelstijging vanaf enkele meters boven huidig peil de duinen steedsonveiliger zullen worden. Maar ik schat in dat dit niet overnight zal gebeuren en we dus voldoende tijd hebben om te kunnen verkassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@urbanprepper. Als ik mijn eigen commentaren zo terug lees, dan komen die wat arrogant over. Maar ja, ik heb jaren les gegeven in deze materie toen ik nog een eigen bedrijfje had om beveiligingspersoneel op te leiden. Zit redelijk goed in deze materie en dan word je wel eens moe van alles dat er geroepen wordt. Als ik nog eens tijd en energie heb, dan wil ik het hele strafrechtelijke gebeuren dat raakvlakken heeft met het preppen nog een keer op een rijtje zetten. Even geduld aub. Iemand die zijn -of zelfs andermans- eigendommen beschermt tegen plunderaars kan zich op de strafuitsluitingsgrond 'noodweer' beroepen. Op grond van noodweer mag er meer dan je denkt. De berichtgeving daarover in de media is maar al te vaak misleidend en onjuist. Ik kom daar nog een keer op terug. Theoretisch kan zich zelfs de krankzinnige situatie voordoen, waarin zowel de plunderaar als degene die deze plundering probeert te voorkomen, zich allebei op een strafuitsluitingsgrond kunnen beroepen (resp. overmacht en noodweer). hg Dick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

Net als jij zit ik als politieambtenaar goed in mijn wetskennis. maar dat terzijde.

 

Waar het mij om ging: De plunderaar kent strafuitsluitingsgronden indien hij plunderd om zijn verhongerende kinderen te kunnen voeden oid.

De gedupeerde partij (de geplunderde) kent deze ook.

Resultaat : er vallen doden.

Diefstal/plunderen is mijns inziens dus geen goed idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...