Ga naar inhoud
GENEGEERD

Locaties in Nl met div. voedselbronnen


Davena

Aanbevolen berichten

Er zijn in Nederland diverse tamme kastanjebomen (eetbare kastanjes met een puntje bovenaan). Helaas niet veel in het Noorden, maar wanneer het gaat om bomen op openbaar terrein dan is iedereen vrij daar een aantal kastanjes te gaan verzamelen en op te slaan.

 

Zie een overzicht van de locaties van 'monumentale' tamme kastanjes...http://www.monumentaltrees.com/nl/nld-tammekastanje/ Wanneer iemand daar in de buurt woont, wil je ook een tasje voor mij verzamelen:D ? Goed laten drogen voordat je ze opbergt, anders gaan ze schimmelen.

 

Ook in de Amsterdamse leidingwaterduinen zijn veel bramen te vinden, http://awd-bossie.blogspot.nl/2009/08/bramen-plukken-awd.html

 

Vlierbessenstruiken zijn ook goed te vinden en in het begin van de zomer handig voor jam/ranja e.d. http://plazilla.com/wilde-eetbare-planten-vlier

 

Wie kent er fruitbomen op openbaar terrein?

 

Misschien leuk om meer van dit soort locaties te delen? (had even op tamme kastanjes gezocht en geen topic gevonden.. dus hoop dat ik geen dubbele topic maak...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik denk dat het het beste is om gewoon goed om je heen te kijken. Als ik hier in de buurt wandel met de honden vind ik al gauw veel voedselbronnen (per seizoen verschillend natuurlijk).

 

Berkensap (enkel voorjaar voordat de plant bladeren gaat krijgen - rond maart)

Vlierbloesem voor siroop, heerlijk, maar pluk niet alle bloesem want later in het jaar krijg je er vlierbessen van voor jam en siroop.

Tamme kastanjes

Hazelnoten

Japanse Duizendknoop (een "onkruid" dat naar Rabarber smaakt)

Paardenbloem (gooi er wat zand over en ze kleuren wit waarna je de bladeren kunt eten als sla. Op die manier staan ze dan ook bekend als "Molsla" omdat het wel eens voorkomt dat een mol omhoog graaft en zo de paardenbloemen begraaft waarna je enkel het zand maar hoeft weg te halen.

Bramen

Bosbessen

Appels/peren (kijk maar eens goed langs de kant van de weg, uit het fruit die uit de auto of tijdens het fietsen worden weggegooid willen nog wel eens fruitbomen opkomen)

Beukenootjes (in kleine hoeveelheden kun je ze rauw eten maar bij te veel zijn ze giftig. Als je ze roostert/bakt zijn ze niet meer giftig)

Eetbare paddestoelen

Brandnetels (soep, thee)

Lampionplant (iedereen kent dat leuke plantje met die oranje lampionnetjes wel. Wat mensen niet weten is dat hierin een eetbare bes zit die lekker zoet smaakr, let wel op dat je ze voorzichtig opent want anders komt de bes tegen de buitenrand aan en gaan de bessen bitter smaken)

 

Er is vast nog wel meer wat ik nu vergeet op te noemen en er is veel meer waarvan ik gewoon niet weet dat het eetbaar is (eetbare vruchten, stengels, wortels etc,). Ik ben van plan een boekje te kopen met alle eetbare wilde planten erin. Kan je leven redden als je ooit in het wild moet overleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk eens op deze site http://www.plukdestad.nl/kaart.html

er staat zelfs bij wanneer je kunt oogsten en wat er voor handen is

Er zijn in Nederland diverse tamme kastanjebomen (eetbare kastanjes met een puntje bovenaan). Helaas niet veel in het Noorden, maar wanneer het gaat om bomen op openbaar terrein dan is iedereen vrij daar een aantal kastanjes te gaan verzamelen en op te slaan.

 

Zie een overzicht van de locaties van 'monumentale' tamme kastanjes...http://www.monumentaltrees.com/nl/nld-tammekastanje/ Wanneer iemand daar in de buurt woont, wil je ook een tasje voor mij verzamelen:D ? Goed laten drogen voordat je ze opbergt, anders gaan ze schimmelen.

 

Ook in de Amsterdamse leidingwaterduinen zijn veel bramen te vinden, http://awd-bossie.blogspot.nl/2009/08/bramen-plukken-awd.html

 

Vlierbessenstruiken zijn ook goed te vinden en in het begin van de zomer handig voor jam/ranja e.d. http://plazilla.com/wilde-eetbare-planten-vlier

 

Wie kent er fruitbomen op openbaar terrein?

 

Misschien leuk om meer van dit soort locaties te delen? (had even op tamme kastanjes gezocht en geen topic gevonden.. dus hoop dat ik geen dubbele topic maak...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Richard Friesland

Laat alsjeblieft ten alle tijden paddestoelen staan zelfs een expert heeft moeite of giftig van niet giftig te onderscheiden en de voedingswaarde is dermate laag dat er geen reden is om het risico te lopen!!!!!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duindoornbessen zijn op veel plaatsen hier te vinden. Voordelen; veel mensen weten niet dat de bessen eetbaar zijn en ze zijn rijp vanaf september/oktober.

 

Nadeel: Zijn niet echt lekker, je moet ze eigenlijk verwerken in bijvoorbeelde een limonade of jam. Ook kan je het beste handschoenen aan doen; een grote emmer vullen en thuis de troep eruit filteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlier (bessen zijn licht giftig als je ze rauw eet, maar bloesem kun je eten. de bessen kun je eten maar niet in grote hoeveelheden.

 

Ruwe berk = de bladeren in het voorjaar zijn eetbaar, als vervanger voor sla en als je een gaatje boort van 2 tot 3 centimeter in de stam, het sap komt eruit gesijpeld, dat kun je drinken, maar maak het gat wel weer dicht na extrahering van het sap zodat de boom niet doodgaat. Een volwassen boom kan anderhalve liter sap produceren per dag. Je herkent de ruwe berk aan de witte schors.

 

Dus als je in een bos zit vol berkenbomen zit je goed qua drinken. Het sap bevat suikers, vitamine C en etherische olien.

 

Eikels = Eikels zijn elk jaar in grote hoeveelheden te vinden. (in de overheid ook overigens) Tal van dieren eten deze vruchten, maar ook mensen kunnen ze eten. Eikels smaken uit zichzelf bitter en hebben best veel bewerking nodig voordat ze lekker zijn. In grote hoeveelheden is de bittere stof uit eikels giftig, dus het is belangrijk ze goed te wassen.

Tip: Als je eikels gaat verzamelen, verzamel dan alleen eikels die er gaaf uitzien, er mogen geen gaatjes inzitten. Wanneer er gaatjes in zitten, kan dit wijzen op de eikelboorder.

Eikelpap = Verzamel eerst zoveel mogelijk eikels en laat ze drogen. Pel ze, zowel de harde schil als het dunne bruine velletjes. Maal de eikels fijn en was het in een zeef. Was het lang, om de bittere stoffen eruit te halen. Stopt de fijne eikels in een pan en voeg hier water aan toe. Als richtlijn geldt dat je evenveel water als eikelmeel toevoegt. Meng het geheel tot een papje en kook het een half uur. Voeg eventueel bessen en honing toe vlak voor het eten.

Eikelbrood = Kook de eikels en pel ze. Stamp ze weer fijn tot bloem en was het geheel. Laat de bloem drogen alvorens het te mengen met gewone bloem, ongeveer een 1 op 1 verhouding . Maak er schijfjes van. Voeg een snufje zout en wat water toe en bak ze in een pan met een klontje boter.

 

Paardenbloem (die tip van Aeron kende ik nog niet van dat zand erop gooien, zal ik volgende keer es doen, ik at ze gewoon rauw of gooide ze heel snel in kokend water en snel weer eruit) Bloem kun je ook eten, maar omdat dit snel groeiend onkruid is, kun je beter de bloem zichzelf laten uitzaaien, dus meer bladeren. De stengel zou ik niet eten, zowiezo onkruid waar melkachtig vocht uitkomt niet voor consumering, maar werkt ideaal tegen irritatie van de huid (rode plekjes enzo)

 

Madeliefjes: bloem, bladeren en steel

Brandnetels: Bovenste delen van de brandnetel, eerst even koken

Zevenblad: bladeren en steel eetbaar

Vogelmuur: ik weet dat je ze kunt eten, maar welke delen weet ik niet

Weegbree: zelfde verhaal als bij de vogelmuur

 

En de jonge knopjes van de spar zijn eetbaar, eerst de naalden verwijderen en dat stukje is best lekker eigenlijk, kun je gebruiken als kruid...

 

Denne-appels, ook goed te doen (wel pakken als de klepjes nog dicht zijn, dan zitten de zaden er nog in) ja duhh... :)

 

En viooltjes kon je ook eten, maar ik las ergens dat je wilde en tamme viooltjes hebt en dat daar weer een verschil in eetbaarheid in zat maar ja...

 

En bepaalde paddestoelen he... Eekhoorntjesbrood kun je eten, dat leerden we al op de basisschool. En nog een aantal zwammen maar ben niet zo'n schimmelliefhebber, hoewel champignons en die bruine variant wel erg lekker zijn daar niet om, prima vleesvervanger (voor de smaak)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op een rommelmarkt een boekje gevonden over 'wilde ' bloemen en struiken, bij sommige staat er idd bij dat ze eetbaar zijn, wel handig met een tekening erbij... misschien een tip voor de anderen zonder groene vingers?zijn vast ook wel te vinden bij de kringloop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op een rommelmarkt een boekje gevonden over 'wilde ' bloemen en struiken, bij sommige staat er idd bij dat ze eetbaar zijn, wel handig met een tekening erbij... misschien een tip voor de anderen zonder groene vingers?zijn vast ook wel te vinden bij de kringloop.
Ze doet het weer he ! Een veldgids echt een prima aankoop. Laat me je daar een kleine aanwijzing geven als je opzoek gaat en je vind iets dat eetbaar is noteer dat, dag, datum, weersomstandigheden, plaats en ook de omgeving etc. Misschien ook snel een foto met je gsm.

Heel veel planten hebben, nou niet direct een symbiose maar wel een voorkeur om in elkaars nabijheid te groeien, leven . Bv: Bij brandnetels staat altijd wel hondsdraf of dovenetel. Helpt je van die vervelende prikkels af.

 

Veel succes met je boekje.

 

Groetjes Chinaka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze doet het weer he ! Een veldgids echt een prima aankoop. Laat me je daar een kleine aanwijzing geven als je opzoek gaat en je vind iets dat eetbaar is noteer dat, dag, datum, weersomstandigheden, plaats en ook de omgeving etc. Misschien ook snel een foto met je gsm.

Groetjes Chinaka

Dank voor de goede tip, dat zal ik doen! Had idd al een tamme kastanje gevonden op fietsafstand, daar ga ik vanmiddag nog even een tasje van ophalen. Probeer ze te wassen en te drogen.. eens kijken hoe lang dat dan houdbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de goede tip, dat zal ik doen! Had idd al een tamme kastanje gevonden op fietsafstand, daar ga ik vanmiddag nog even een tasje van ophalen. Probeer ze te wassen en te drogen.. eens kijken hoe lang dat dan houdbaar is.
Je kan daar ook een pasta van maken zoals pindakaas ( Vies he!) Ik lust wel kastanje pasta maar pindakaas NO WAY haha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een goed idee! heb je een recept? Anders google ik even, ik ben nl. allergisch voor pinda's...
Oeps ik heb gisteren net alles op mijn e-reader gezet en die in haar eigen "I don't like CME's" baggie gestopt. En dus toegeplakt. Als het echt nodig is haal ik ze er wel terug uit hoor.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps ik heb gisteren net alles op mijn e-reader gezet en die in haar eigen "I don't like CME's" baggie gestopt. En dus toegeplakt. Als het echt nodig is haal ik ze er wel terug uit hoor.

Ik google dan zelf wel even, maar misschien had je een eigen twist aan het recept gegeven die erg lekker was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Chinaka, even een vraagje ter verduidelijking. De spar en de grove den zijn twee verschillende bomen. Bedoel je dat van beiden gegeten kan worden?
Volgens wat ik weet wel http://www.woodcraftsurvival.nl/survivaltechnieken/voedsel/Eetbare_planten_vruchten_van_West_Europa/eetbare_bomen.htm, http://oogstenzonderzaaien.nl/wiki/Den#Grove_den En zou het alleen die Corsicaanse soort zijn die niet eetbaar is. Ik ben geen botanicus hoor maar als er twijfel bestaat , dan liever niet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...