Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe overleef je een atoomaanval?


Gast Dick Berts

Aanbevolen berichten

Gast Dick Berts

http://www.bol.com/nl/p/survive-the-bomb/1001004011079700/

 

Mijn vader (85) is een dagje naar Amsterdam geweest. Tot mijn grote blijdschap bracht hij het bovenstaande boekje voor me mee: "Survive the Bomb, The radioactive citizen's guide to nuclear survival". Edited by Eric. G. Swedin. Ik heb voorlopig geen tijd om het boekje te lezen. Heb het wel vluchtig doorgenomen. De auteur stelt dat er aanvankelijk een paniekreactie was op het ontstaan van de atoombom, met als hoogtepunt de beruchte Cuba Crisis uit 1962. In die periode ontstonden allerlei brochures over hoe burgers zich konden beschermen tegen een nucleaire aanval. Een aantal van die brochures is afgedrukt in het boek. Onder invloed van de opkomst van de Vredesbeweging in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw, werd er in toenemende mate lacherig gedaan over deze brochures. Vandaag de dag is niemand meer bezig met civiele verdediging tegen atoomwapens. Ik vang wel hier en daar op dat de Russen daar wel enorm mee bezig zouden zijn, maar ik heb me er nog niet verder in verdiept. De auteur vraagt zich af, of het toch niet verstandig is, om die oude brochures nog eens te bekijken, gezien de mogelijke opkomst van nucleair terrorisme. Bovendien beschikken steeds meer (schurken) staten over kernwapens. Dat brengt grote risico's met zich mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nou Dick ben ook niet zo meer bezig, maar wie schetst mijn verbazing dat jij (en ik ) niet de enigen zijn die er tegen aan lopen, ben ook niet zo in vorm om er veel over te schrijven maar ben nogal wat links tegengekomen juist nu we aan het ontwapenen zijn

Erg leuk dat je vader meedenkt en dan een zo aktueel onderwerp met zo'n mooi boekje:)

 

Maar zal mijn bevindingen op het www hier vermelden.

 

Allereerst dit bericht;

Putin bouwt komende jaren aan militaire 'ijzeren vuist' tegen het Westen

'Russen plannen alsnog een kernoorlog'

LEES ARTIKEL OP XANDERNIEUWS

 

Ook deze week via Steve Quayle

 

Surviving A Nuclear Strike

 

En dan de link via bovenvermelde site;

This is probably the best website on surviving a nuclear war

http://oism.org/nwss/s73p912.htm

 

Met het gratis online boek

http://www.oism.org/nwss/

 

En dan heb je nog de centrale's

http://www.newsmax.com/Newsfront/GE-reactors-Japan-UnitedStates/2011/03/14/id/389407

 

Men zou er een study op zich van kunnen maken, maar daar ben ik een beetje te druk voor:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Hoi Tom. Bedankt voor je uitstekende aanvullingen. Een maatschappij atoombom proof maken is gekkenwerk. Bovendien hebben we gezien de economische crisis wel andere prioriteiten. Toch hoop ik dat er wat 'freaks' zullen zijn, die zich hier wel mee bezig houden. Dat vergroot de overlevingskans van de mensheid. Zoiets kan immers best via een beperkt aantal individuen. Hard, maar het is niet anders. Budget preppers moeten dit boekje absoluut niet gaan kopen. Maar voor preppers met iets meer financiele mogelijkheden vind ik het toch een aanrader voor in de boekenkast. Niet dat je dan ook meteen een atoomschuikelder moet gaan aanleggen, maar alleen om er voor te zorgen, dat de kennis daarover toch hier en daar voor handen is. Voor het geval de toestand in de wereld op dit gebied nog eens extreem verslechtert. Mogelijk is het dan te laat, om nog wat te doen, maar dat zal niet voor alle gebieden in de wereld tegelijk het geval zijn. hg Dick. Leuk om zo met je samen te werken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die brochures waren nogal naief. Ik heb er een hier thuis "Wenken voor u en uw gezin". Alsof je een kernaanval kon overleven door je te verschuilen onder een tafel. Ze waren meer bedoeld om mensen gerust te stellen dan als praktische tips. Maar dan op een nogal knullige manier.

 

De vraag is: wil je een kernaanval wel overleven. Er werd tijdens de koude oorlog wel eens gezegd dat de overlevenden de doden zouden benijden.

 

Voor een beeld hoe het leven na een kernaanval eruit zou kunnen zie bekijk eens de BBC film Threads uit 1984.

 

http://www.youtube.com/watch?v=_MCbTvoNrAg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

De brochures die in bovenstaand boek zijn afgedrukt, zitten wat beter in elkaar dan dat oude BB ding waar jij het over hebt. Hier zitten zoveel kanten aan. Roepen dat een kernaanval proberen te overleven appeltje eitje is, is net zo belachelijk als roepen dat het volkomen zinloos is. Ik heb diverse mensen gekend, die de atoombom op Nagasaki van heel dichtbij hebben overleefd. Ze waren erg gelukkig dat ze nog in leven waren.... Dit onderwerp vraagt echt om een genuanceerde benadering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op persoonlijke titel zou ik een atoomoorlog het liefste met mijn gezin in het hiernamaals 'overleven'.

 

Australie zou een alternatief kunnen zijn, als het een echte 'schiet alles af wat we hebben' wordt, heeft ook dat niet veel zin cq tijd.

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...