Ga naar inhoud
GENEGEERD

Shemagh


Chinaka

Aanbevolen berichten

Misschien is het al is aangehaald op het forum maar ik vond het niet direct terug.

Volgens mijn bescheidde mening zou een Shemagh wel echt tot je basis uitrusting moeten horen.

Het beschermd in de zomer tegen de zon in de winter tegen de kou.

Je kan het als eerste water filtering gebruiken en zelfs als mitella.

Je kan er een doek voor je baby van maken je kan er ... Nou ja van alles mee doen.

Kortom de mogelijkheden zijn heel divers.

Toch bestaan er heel veel misverstanden over wat nu een Shemagh eigenlijk is.

Wel al die zwart/wit, rood/wit enz... kleine sjaals al dan niet van katoen. Zijn geen Shemagh's .

Meestal is die decoratie erop geprint en dus wederom geen Shemagh.

Nu, wat is dan wel een echte Shemagh? Of hoe herken je deze?

Ze zijn 100% katoen hebben een geweven patroon, eenkleurig ( Althans ik ben meerkleurig nog niet tegen gekomen), min 100 cm x 100 cm en wegen om en bij de 200 gram.

200 gr voor een sjaal? Geloof me dat is sterk.

Nu wat kost dit dan wel niet? Oh iets meer dan 10 euro geloof ik op E-bay.

Wat ik wel doe is de kleur ( Mijne is zwart) fixeren met azijn. Gewoon een nachtje in koud water met azijn dus.

Voila dat was het.

 

Groetjes Chinaka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ben ook fan van een Shemagh, goed te gebruiken als je naar buiten gaat voor een heel aantal dingen. Van handdoek tot pre-filter om grote deeltjes uit je water te krijgen, laatst nog gebruikt in de jungle om er onder te liggen in mijn hangmat en later om de stof uit de ogen te houden op een stoffige weg in Nepal.

 

Qua kleur stelling, hier kan je volgens mij alle kanten op. Heb er een paar uit Irak meegenomen destijds en die hadden allemaal een weefpatroon erin, van wit rood tot groen zwart.

 

Ik vind de verschillende manieren om ze om je hoofd te wrappen wel mooi. Zitten ook hele verhalen achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er een, maar ben er niet echt van onder de indruk. Een jack of all trades, but a master of none. Als gezichtsbedekking vindt ik het te flapperig in de wind en niet vast genoeg. Als waterfilter te groot mazig. Als mitella te groot, etc.

 

Je kan het heel multifuctioneel gebruiken (immers gewoon een groot stuk doek), maar sommige dingen wil je tegelijk gebruiken of wil je daarna niet voor een andere doel gebruiken. Als je het al kleding stuk gebruikt, kan je er geen luier, waterfilter, mitella, etc van maken. En eenmaal gebruikt als waterfilter of luier, wil je het weer niet om je hoofd hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook fan van een Shemagh, goed te gebruiken als je naar buiten gaat voor een heel aantal dingen. Van handdoek tot pre-filter om grote deeltjes uit je water te krijgen, laatst nog gebruikt in de jungle om er onder te liggen in mijn hangmat en later om de stof uit de ogen te houden op een stoffige weg in Nepal.

 

Qua kleur stelling, hier kan je volgens mij alle kanten op. Heb er een paar uit Irak meegenomen destijds en die hadden allemaal een weefpatroon erin, van wit rood tot groen zwart.

 

Ik vind de verschillende manieren om ze om je hoofd te wrappen wel mooi. Zitten ook hele verhalen achter.

Ik ben daar echt super fan van ook in de Himalaya kwam dat goed van pas zekers wanneer ik door moslim gebieden moest en mijn blonde haren niet mochten vrij rond wapperen. Vond het eigenlijk nooit erg om een hoofddoek te dragen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er een, maar ben er niet echt van onder de indruk. Een jack of all trades, but a master of none. Als gezichtsbedekking vindt ik het te flapperig in de wind en niet vast genoeg. Als waterfilter te groot mazig. Als mitella te groot, etc.

 

Je kan het heel multifuctioneel gebruiken (immers gewoon een groot stuk doek), maar sommige dingen wil je tegelijk gebruiken of wil je daarna niet voor een andere doel gebruiken. Als je het al kleding stuk gebruikt, kan je er geen luier, waterfilter, mitella, etc van maken. En eenmaal gebruikt als waterfilter of luier, wil je het weer niet om je hoofd hangen.

Met de juiste techniek flappert dat helemaal niet. En voor de rest tja wassen na gebruik he. Ik moet hier even verder op in gaan. Een Shemagh heeft een verleden dat heeeeel ver terug gaat en tot de basis kleding van vele nomaden volkeren behoort. Dat heeft een reden.

Zowel ik als Overleven hebben het reeds aangehaald dat het kan dienst doen als pre filtering niet als effectieve waterfilter. Ach misschien is het niet voor iedereen geschikt, dat kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC2K je gebruikt een doek dan ook niet als water filter maar om grove deeltjes in je water eruit te halen. Echt zuiver krijgen doe je dan vervolgens op andere manieren. Als je het een aantal keer dubbel vouwt dan krijg je het gene wat je wilt hebben om de deeltjes eruit te krijgen.

 

Wat Chinaka zegt, als je hem goed aanlegt dan heb je weinig last van. Hele bevolkingsgroepen die ze juist daarvoor gebruiken.

 

Er zijn zoveel dingen die multifunctioneel inzetbaar zijn en die altijd tekortkomingen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik gewoon zijn, dat ik een shemagh niet fijn vindt zitten als ik hem strak aan mijn hoofd knoop.

 

Zelf vindt ik dat voor een water (voor) filter andere compactere alternatieven zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik gewoon zijn, dat ik een shemagh niet fijn vindt zitten als ik hem strak aan mijn hoofd knoop.

 

Zelf vindt ik dat voor een water (voor) filter andere compactere alternatieven zijn.

Die zijn er zekers Pc2K maar elk idee helpt denk ik dan maar. Ach je bent gewoon geen Shemagh kind of dude. :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Het beschermd in de zomer tegen de zon in de winter tegen de kou.

J

 

Het zijn inderdaad top dingen heb er zelf ook meerdere.Maar in de winter mist natuurlijk de situatie. Loop je gewoon over straat niks aan de hand en lekker.Maar ga je taken doen waarbij je zweet is een shemagh niet zo handig katoen houd vocht vast dus kan je flink afkoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heb ik de shemagh ook ontdekt. Ben wat winkels langs gegaan en ze waren vrij moeilijk te krijgen.

Uiteindelijk bij de dump een olive/black gekocht. Als je hem diagonaal vouwt dan en dan oprolt is er een lekker sjaal van te maken.

Nu heb ik er drie (rood, blauw, groen)

Toepassingen als mitella, filter en dergelijke die eerder al genoemd zijn heb ik (gelukkig) niet nodig gehad.

Maar ook in de 'urban survival' kan een shemagh zijn dienst bewijzen, zo heb ik er op de fiets al twee flessen wijn mee naar huisgenomen.

De Japanners verpakten vroeger (misschien nu nog) veel in doeken in plaats van tassen. Een shemagh is hier bij uitstek geschikt voor.

Grappig om te zien hoe diverse culturen zo samenkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...