Ga naar inhoud
GENEGEERD

Low frequency radio's


fluppe

Aanbevolen berichten

gezien mijn werk als brandweerman, is het geen slecht idee om indien je kan lage frequentie radio's aan te schaffen deze hebben het voordeel dat die kanalen niet meer gebruikt worden door officiele instantie's omdat die volledig voorbij gestreefd zijn. in belgië moet je een vergunning hebben om eender welke transmissie toestellen te gebruiken, bezitten mag je indien je ze niet gebruikt, degene die je in legerstocks kunt kopen zijn meestal nog radio's van in de koude oorlog en die werken zekers op lage frequentie dus nog vrij courant te vinden. dan spreek je over batterijen er kunnen systemen uitgedokterd worden om die te laten opladen via zonne-engerie. als je je in groep beweegt is het ook natuurlijk intressant om leren te werken en omgaan met walky talky's deze kunnen een zeer groot nut hebben indien er zaken zijn die kunnen voorvallen zoals eventuele verkenning, communicatie binnenin de preppers is enorm belangrijk een sleutelmoment van overleving

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Discipline is wel belangrijk bij gebruik van radio's, zeker als de groep wat groter wordt; een controller (persoon) die aangeeft wiens beurt het is om te spreken en duidelijke callsigns voor elk station is belangrijk om het werkbaar te houden.

 

Een paar simpele, logische tips:

 

- Geen gevoelige informatie over de radio! Vergeet nooit dat radio niet zoals een mobiel 1 op 1 is maar ga er altijd vanuit dat het 1 naar 1+ is; er kunnen altijd mensen meeluisteren. Informatie die niet voor iedereen bedoelt is, hou je dus ook van de radio af.

 

- Hou je gesprekken kort, zodat je niet al te makkelijk uit te peilen bent. Uitpeilen is echt heel simpel als je regelmatig zendt en er is echt geen dure apparatuur voor nodig. Een richtantenne (makkelijk zelf te maken) en een ontvanger met signaal sterkte meter is al genoeg.

 

- Zendt met zo min mogelijk vermogen, net genoeg dat degene met wie je praat je kan ontvangen; meer is onverstandig en vergroot alleen maar de kans op meeluisteraars. Geen grote versterkers gebruiken als 't niet nodig is om je doel te bereiken! Eerst een tijdje luisteren op de band waar je op wil gaan zenden, om de kans te minimaliseren dat er anderen actief zijn en je dus zullen horen.

 

- Gebruik de juiste antenne en zorg dat je een SWR meter hebt. De juiste lengte voor de antenne is heel belangrijk. Langdurig zenden op een frequentie waar de antenne niet voor gemaakt is, sloopt je zender. In 't ideale geval is je SWR 1:1, maar tot 1:2 is acceptabel.

 

- Na de SHTF, als je de mogelijkheid hebt hou je een (of meer) scanners continue aan, in search mode op de meeste gangbare banden (CB, Taxi, Scheepvaart, Jacht en de HAM banden); grote groepen militanten zullen al snel radio's gaan gebruiken en hoe eerder je ze hoort hoe beter je je kunt verstoppen en/of ze ontwijken. Door de standaard banden in de gaten te houden zal je 't meeste radioverkeer wel opvangen; die zenders zijn namelijk het makkelijkst te vinden.

 

- Doe geen moeite om radio's uit achtergelaten politieauto's, brandweerauto's en ambulances te slopen; die rommel draait op het TETRA (in Belgie ASTRID) systeem en doet geen drol zonder de centrale masten. Ze zijn wel bruikbaar in DMO zonder de centrale, maar door de encryptie zul je alleen maar met radio's kunnen praten die met dezelfde keys geprogrammeerd zijn, kunnen praten. Je kunt die keys zover ik weet niet zelf programmeren of uitzetten dus negeer die rommel. In veel landen werken de hulpdiensten al met zulke digitale systemen met zware encryptie en heb je dus echt helemaal niets aan zulke radio's. De "oude" analoge brandweer porto's zijn WEL weer nuttig, maar zover ik weet zijn die vaak op 1 vaste frequentie ingesteld (en er zijn er meerdere).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het meest bruikbare militaire spul wat legaal, draagbaar en goed verkrijgbaar is?

Ik heb al eens gekeken naar:

AEG Teleport VI (gelanceerd 1963, zwaar en groot, 20 euro)

FRT U700 (gelanceerd 1975, 40 euro)

 

Allebei lijken met het robuuste, maar zware en onhandige apparaten die het max. 1 dag op een (niet oplaadbare?) batterij uithouden. Ook het zendvermogen (beiden 0,5 W) is nogal laag. Bereik max. 5 km. Ik schat in de stad (waar ik woon) dat het bereik max. 1 a 2 km is.

Suggesties voor alternatieven zijn welkom.

Criteria:

- betaalbaarheid

- gewicht

- batterijverbruik

- zendvermogen (doel is call-to-home met een bereik van 10 km)

 

En zoals al is genoemd is het gebruik van een PMR band bijv. niet handig, omdat hier veel mensen gebruik van zullen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Militair spul is natuurlijk behoorlijk achterhaald, zeker als het om spullen uit WWII gaat of de koude oorlog.

 

De ham-radio's die je tegenwoordig kunt kopen lijken mij afdoende.

 

27Mc met een redelijke magneetspriet voor op je auto heeft al gauw een bereik van 10+Km.

 

Mijn Wilson 1000 die ik momenteel op zolder heb staan (op de zonnebank voor de massa) bestrijkt heel mijn regio in een straal van ongeveer 20 kilometer.

Communicatie over elke band is niet handig als je prive gegevens bespreekt. Het lijkt mij daarom ook veel handiger om codenamen te gebruiken voor bijvoorbeeld objecten, plaatsen en personen.

 

kaart.jpg.58d95f8c12e47eef868bfb4f8999428b.jpg

snel een klein voorbeeldje gemaakt

 

*Attentie Tango Zoeloe, hier de Whiskey Hotel, Wij gaan nu richting de Alpha sector 4-06. Rendez-vous bij de bolle boom. over*

...

 

*Whiskey Hotel, hier de Tango Zoeloe, 10-4 (ten-four)

 

Als je een map hebt van jouw regio, kan je deze makkelijk zelf in gedeeltes indelen. Meestal in 4-ren: ALFA,BRAVO,CHARLIE,DELTA. en elk van deze vierkanten teken je een raster. waarbij je horizontaal en vertikaal nummers geeft aan deze vakjes. zo kom je tot een lokatie.

Gesneden koek voor velen van ons, maar sommige weten dit niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 MC heb ik ook al aan gedacht, maar twijfel daar een beetje over omdat deze nogal groot en zwaar zijn. Ik ben eigenlijk op zoek naar iets dat degelijk is en goed mee te nemen. Ik kwam laatst ook de SEM-52S of SEM-52SL tegen. Volgens mij zijn deze vrij recent, maar weer slecht verkrijgbaar en niet zomaar in te zetten omdat standaard frequenties worden gebruikt die niet toegelaten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 MC heb ik ook al aan gedacht, maar twijfel daar een beetje over omdat deze nogal groot en zwaar zijn. Ik ben eigenlijk op zoek naar iets dat degelijk is en goed mee te nemen. Ik kwam laatst ook de SEM-52S of SEM-52SL tegen. Volgens mij zijn deze vrij recent, maar weer slecht verkrijgbaar en niet zomaar in te zetten omdat standaard frequenties worden gebruikt die niet toegelaten zijn.

 

Wat dacht je van een midland 42 bijvoorbeeld. Draagbaar, op aa batterijen, aan te sluiten op een echte antenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn al wat topics over zenden en zenders.

Eigenlijk zouden we wat op het forum moeten bundelen en 'meuk', berichten die wel leuk zijn/waren maar niks toevoegen inhoudelijk opruimen?

 

Ik zou of voor 27 mc of voor de ham frequenties gaan, en alle anderen exoten links laten liggen.

De ideale set bestaat niet omdat we het volgende willen:

Draagbaar

Wereld bereik

Iedereen heeft hetzelde

Niet afluisterbaar

Enz.

 

Dat kan gwoon niet, en het lijkt me ook helemaal niet nodig?

Bv na shtf is 100km gewoon een paar dagen lopen, waarom zou je veel verder willen communiceren, ja nu wel maar het zal gewoon heel anders worden.

Een van de grootste problemen is het uitpeilen, dus ik heb bv. als alternatief een mobiele set op 12 volt die ik met die mooie Wilson antenne op elk autodak kan plempen en dan kan zenden, beperkt bereik max 50 km fm, maar veel moeilijker om direct even uit te peilen.

Moet je natuurlijk niet in een cirkel om je bol gaan doen maar dan heb je als nog wat meer tijd...

 

Reken snel op enkele honderden euros nieuw vanaf 100 euro tweede hands.

 

Leuk/goed alternatief zijn de ham portofoons, maar om die te gebruiken heb je een vergunning nodig, maar ja als je af en toe ergens vanaf een open plek een verbinding, korte duur, maakt wie gaat je vinden/oppakken ?

 

En zo kunnen we nog wel wat draadjes vullen, wat ik graag wil doen hoor...

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk/goed alternatief zijn de ham portofoons, maar om die te gebruiken heb je een vergunning nodig, maar ja als je af en toe ergens vanaf een open plek een verbinding, korte duur, maakt wie gaat je vinden/oppakken ?

 

Dus je kunt ze wel gewoon kopen zonder vergunning dan ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 mc

portofoons

walkie talkies

 

kijk eens op marktplaats................

je kan ze voor een prikkie kopen, voor thuis, in de auto.

 

misschien een idee maar als een ieder een bakkie heeft kunnen we ook zo met elkaar communiceren.......................in tijd van nood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik weet is het genoeg om te zorgen dat er geen microfoon is aangesloten om als "niet gebruiksklaar" te gelden. Je mag gewoon een HAM radio hebben om te luisteren, ook wel "luisteramateur" genoemt; geen licentie nodig. Maar hang er een microfoon aan en het is illegaal zonder vergunning.

Je mag de microfoon echter wel gewoon hebben, als 'ie maar niet aangesloten is. Niet zenden zonder vergunning en officiele callsign, want er zijn genoeg HAM's die je aangeven, zeker als je de boel irriteert of stoort op de apparatuur van derden (wat sneller gebeurt dan je denkt).

 

Nadat de SHTF boeit het niet meer en sluit je 'm gewoon aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een marifoonvergunning en daar mag ik niks mee, een vergunning om te mogen zenden en wat kun je er mee weinig breakie break............, ik luister als er storm is er is altijd wel en sukkel die geen weerberichten leest of aanhoort en er midden in belandt, maar naar mijn weten zodra er ellende komt dan is alles geoorloofd, dan gaat het om het willen weten hoe het andere vergaat, schaf meteen een noodradio aan die wordt net zo belangrijk.

kijk eens in amerika wat er gebeurde toen de bevolking los ging, hele wijken werden geplunderd, zaken leeg gehaald, onlangs in engeland dan idem dito en de illegale zenders waren voor de bobby's een aangenaam iets want zo werden ze op de hoogte gehouden van de misstanden.

de preppers in de usa houden dit goed voor ogen, want als een bevolking los gaat dan houden ze geen rekening met iemand, als ze ruiken dat je wat hebt ze halen echt je huis leeg en jij hangt aan je lamp te bengelen.

alles wat je hier in nederland doet is al bijna foutief of strafbaar.

ik heb een kenwood marifoon was met versterker 37,50 de jvc 27 mc met versterker was 40,00.

gewoon op marktplaats tik maar eens in 27 mc en er komt scala aan nieuwe en gebruikte voorbij.

kijk eens ook naar een generator, want zonder stroom kom je nergens, ik heb er 1 voor 75,00 op diesel een kleintje maar 500 watt en 5 jerrycans voor enkele maanden stroomplezier, hoe het daarna moet????????? weet ik nog niet, uiteindelijk zal ik met de tamtam verder moeten...........

Link naar reactie
Delen op andere sites

pas je op "kans" ook hier zitten politiefunctionarissen........de wet weet je nog!!, je hebt nog geen naam gemaakt als zware crimineel.

je mag uit luisteren maar niet bedienen.

maar eenmaal begint de rotzooi en dan op pad is een bakkie geen overbodige luxe als je nog kan rijden met de auto, marifoon bij t varen en als je in de buurt gaat stropen is een portofoon toch een handig instrument voor diegene die t paleis verdedigen en zo nu en dan willen weten of je nog rondrent in je berenvel, koppel en speer op jacht naar het beetje voedsel dat er nog is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...