Ga naar inhoud
GENEGEERD

Horloges


dR3

Aanbevolen berichten

Een Lorus, één of ander B merk maar het doet zijn werk en ziet er ook nog n beetje leuk uit. Iets van 50€ betaald. Daarnaast een klokje op mijn gsm én een klokje op de snelheidsmeter van mijn fiets. Voldoende Backup lijkt me. Bij SHTF wil ik liever niet opvallen door dure gadgets en als ik dat horeloge moet traden voor iets, dan zal het alvast geen héél groot verlies zijn.[ATTACH=CONFIG]4979[/ATTACH]

 

Oja, het geeft ook de tijd aan en 't is waterdicht.Mijn vorige bleek dat ook te zijn al was het niet in de zin dat ik dat wilde. Al het water dat er in kon, kon er niet meer uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Citizen is een prima of eigenlijk uitstekend horloge merk, en de eco drive is zeker erg handig. Het horloge uit je link is echter maar 3 Bar waterbestendig, dus alleen tegen spat water. Niet afwassen, douchen, zwemmen en zelfs zware regen kan een probleem zijn. Mijn horloges zijn altijd minimaal 5 bar maar liever 10 of tja, 20. (5 douchen, 10 zwemmen, 20 duiken) Is het alleen voor op kantoor of zo, doen, is het ook voor zwaardere omstandigheden dan zou ik kiezen voor minimaal 5 of 10 Bar, en dan liefst ook nog een geschroefde kroon en bodemplaat. Daarnaast heeft het een mineraal glaasje dat uiteindelijk zeker zal krassen, saffier glas is veel krasbestendiger (maar ook duurder). Een echt advies valt dus alleen te geven als duidelijk is wat je met het horloge wilt. In het kort: Citizen bewijst zich al jaren met hun eco-drive horloges.

 

Goed om te weten, van de Bar en het glas. Niet dat ik een stoere survivelaar ben, maar ik zit er wel rustig verstrooid mee in het afwaswater. Ik zag er nog eentje van een paar tientjes meer, die wel bestand was tegen 5 Bar, al is die dan wat minder mooi, dat is dan safer. Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Lorus, één of ander B merk maar het doet zijn werk en ziet er ook nog n beetje leuk uit. Iets van 50€ betaald. Daarnaast een klokje op mijn gsm én een klokje op de snelheidsmeter van mijn fiets. Voldoende Backup lijkt me. Bij SHTF wil ik liever niet opvallen door dure gadgets en als ik dat horeloge moet traden voor iets, dan zal het alvast geen héél groot verlies zijn.[ATTACH=CONFIG]4979[/ATTACH]

 

Oja, het geeft ook de tijd aan en 't is waterdicht.Mijn vorige bleek dat ook te zijn al was het niet in de zin dat ik dat wilde. Al het water dat er in kon, kon er niet meer uit.

 

Haha, ja dat is niet leuk. Die Lorus klokjes zijn heel mooi zie ik en ze hebben een Seiko binnenwerk, dus ze zijn ook goed. Maar ik zie er geen eentje bij die automatisch is. Dat is wel jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie hele leuke horloges van het merk Citizen, die op solar werken en een ruime opslag hebben van welke 240 dagen, namelijk de Citizen Eco Drive serie http://www.juwelierswebshop.nl/citizen-horloges/citizen-horloges-dames/citizen-ew1750-01w-horloge?utm_source=beslistslimmershoppen&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist&utm_content=discarded

 

Zou dat wat zijn? Ze zijn er al vanaf zo'n 125 euro.

 

Ik heb zelf deze sinds kort: AW1150-07E.jpg.5700497833ad0a9a35cfcbc3bb03275f.jpg

 

Ik wacht alleen nog ff op m'n Nato-straps om die erop te monteren: one-piece-nato-strap.jpg.5d179c76eb9077184293522bb93afaad.jpg

Is toch iets meer zekerheid omdat je je klokje niet zo snel verliest als 1 kant (springbar) los zou schieten. Tevens zit het originele rubberen bandje mij niet zo fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf deze sinds kort: AW1150-07E.jpg.5700497833ad0a9a35cfcbc3bb03275f.jpg

 

Ik wacht alleen nog ff op m'n Nato-straps om die erop te monteren: one-piece-nato-strap.jpg.5d179c76eb9077184293522bb93afaad.jpg

Is toch iets meer zekerheid omdat je je klokje niet zo snel verliest als 1 kant (springbar) los zou schieten. Tevens zit het originele rubberen bandje mij niet zo fijn.

 

Wauw, die is mooi! Groot gelijk om hem goed tegen verlies te beschermen. Nato-straps, had ik nog nooit van gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht wat tips over horloges, misschien dat ze hier al vermeld zijn maar ben ze zo 1-2-3 niet tegen gekomen. Voor mijn huidige werkzaamheden heb ik ruim 18 jaar als uurwerkmaker (is mijn beroepsopleiding geweest) en verkoper bij een juweliersbedrijf gewerkt.

 

Ik ga nu dan wel nu wel van survival een situatie uit.

Zo is het wel handig dat je een metalen horloge koopt, vele horloges tegenwoordig waaronder, Casio, Lorus, Timex en ga zo maar door zijn van kunststof en hebben metalic/chroomachtige uitstraling en lijken (voelen zelfs aan) als metaal. De ze horloges kunnen weinig hebben en de band aanzet breekt gemakkelijk af of de push-pin gaatjes scheuren uit. Niet handig als je op survival bent. daarbij zijn dit soort horloges slecht tot niet betrouwbaar waterdicht te krijgen (ondanks de aanduiding). Derhalve is de aanschaf van een metalen horloge beter dan eentje van kunststof. Het komt regelmatig voor dat men in de winkel terugkomt (met kunststof horloges) met afgebroken, gesleten, ingescheurde horlogeband beugels. Zonde want in veel gevallen is dan het horloge afgeschreven, weg geld en een hoop frustraties.

 

Zorg voor een horloge waarvan je zelf het bandje van kan vervangen, geen mooie vormgegeven, luxe en geintergrede bandjes. Wanneer deze bandjes defect raken is het moeilijk of zeer kostbaar om het bandje weer te kunnen vervangen en met een beetje pech past een alternatief bandje er niet eens. Het is zelfs zeer aanbevelenswaard om bij de aanschaf meteen een nieuw/extra bandje te bestellen. De collecties wisselen ca. 2 á 3 keer per jaar en de kans is dat je na 1 of 2 jaar bij sommige merken het originele bandje al niet meer na nabestellen. Deze ellende kwam ik wekelijks tegen in de winkels. Nog beter is een special/robuust horlogebandje te plaatsten die juist bedacht zijn voor sportief en ruig gebruik, deze zijn volop te verkrijgen. Het bandje van Kungfufox is een super voorbeeld.

 

Wanneer je van een batterijuurwerk af wil, kies dan voor een opwinduurwerk, zoals een hand opwind, mechanische of een automaat uitvoering. Een hybride uurwerk zoals een Citizen EcoDrive of een Kinetic van Seiko zijn prachtig maar bij een defect bijzonder kostbaar (ten opzichte van de aanschafwaarde) voor herstel. En zijn intern ook redelijk kwetsbaar (niet schokbestendig), zo heb ik zelf een Citizen EcoDrive Chronograaf en recentelijk heb ik (zelf) de condensator (soort batterij/accu) vervangen. Deze had het na 6 jaar begeven, het werkt weer perfect maar de 200Bar waterdichtheid heb ik maar laten varen (een bewuste keuze). Normaal moet je die laten opsturen en kost minimaal zo rond de €100,00 (afhankelijk van het merk, model en de waterdichtheid). De reguliere Seiko Automaat horloges hebben een leuke instap prijs en zijn zeer betrouwbaar, goed herstelbaar in geval van. Deze kregen we van alle merken het allerminste terug voor een servicebeurt of een defect, ze zijn niet sexy maar in het algemeen wel verdomt goed.

 

Waterdichtheid is ook een verhaal apart. Voor die het nog niet wisten zo is bijvoorbeeld de aanduiding 3atm/30meter/3bar enz. niet daadwerkelijk waterdicht maar slechts spatwater bestendig. Voor een survival situatie is “minimaal” 50meter nog beter 100meter waterdichtheid een pré. Daarbij gaat als met elke pakking (dus ook bij een horloge) de kwaliteit van de pakking achteruit met de tijd. Wanneer hier op “moet” kunnen vertrouwen is een jaarlijkse waterdichtheidscontrole essentieel, ik heb het dan niet over de echte duikhorloges want dat is een verhaal apart. Ook bij een batterij horloge is dit van belang, bij de batterij wissel moet het horloge weer waterdicht gemaakt worden. De meeste juweliers kunnen de batterij wel vervangen maar na afloop kunnen ze de waterdichtheid “nimmer” garanderen en zeker niet als je er in de winkel op gewacht hebt (trek dit onmiddellijk in twijfel). In zo'n geval zal het horloge moeten worden opgestuurd naar de importeur (of uurwerkatelier) die daarvoor wel de materialen heeft. Maar dan kost de batterij wissel, pakking, condensvrij maken en de controle al snel € 50,00 of meer (sommige merken zelfs in de honderden Euro's en zijn vaak vele weken onderweg)! Op een paar juweliersbedrijven annex horlogemakers na kan dit een regulier bedrijf om de hoek dit helaas niet realiseren. Let hier dus wel op. Wanneer je er niets aan doet, kijk dan niet raar op dat na een batterij wissel of na een paar jaar plotseling het horloge vocht/condens problemen vertoond. Je kan je aansluiten bij enkele vele duizenden klanten op jaar basis met deze zelfde klachten. O ja ook in de kroon en andere bedieningsknoppen zitten pakkingen, deze worden 99 van 100 vergeten en daar is de kans op vocht indringen het grootste.

 

Zonder kennis en materialen zelf thuis aan je horloge prutsen om een pakking en batterij te vervangen is niet aan te bevelen. Als eerste heb je kans op beschadiging van de deksel, kast en pakkingen. Dan kan je bij onkunde ook nog het uurwerk beschadigen en bij het sluiten krijg je bij een écht waterdicht horloge de boel helaas zelf absoluut niet waterdicht. Mits je hiervoor kennis en de juiste materialen en gereedschap in huis heb (dit is wellicht natuurlijk mogelijk voor enkele onder ons). Bij een niet waterdicht horloge is dit uiteraard minder relevant.

 

Wanneer SHTF losbreekt dan is de situatie uiteraard anders, maar tot die tijd is het handig om er nu al wel bewust mee om te gaan. Zeker als je waarde hecht aan je horloge of dat je er 100% op moet kunnen vertrouwen.

 

Dus zomaar een paar praktische (meest basis) tips.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht wat tips over horlogesDe reguliere Seiko Automaat horloges hebben een leuke instap prijs en zijn zeer betrouwbaar, goed herstelbaar in geval van. Deze kregen we van alle merken het allerminste terug voor een servicebeurt of een defect, ze zijn niet sexy maar in het algemeen wel verdomt goed.

 

 

Geweldige info. Ik kwam nog geen uur geleden zo'n Seiko tegen voor een voor mij betaalbare prijs, 50Bar (voor mij dan wel genoeg, ik zit er hooguit mee in de afwasteil dus) en bovendien ging er ook nog wat extra korting af.

 

Dank je wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg voor een horloge waarvan je zelf het bandje van kan vervangen, geen mooie vormgegeven, luxe en geintergrede bandjes. Wanneer deze bandjes defect raken is het moeilijk of zeer kostbaar om het bandje weer te kunnen vervangen en met een beetje pech past een alternatief bandje er niet eens. Het is zelfs zeer aanbevelenswaard om bij de aanschaf meteen een nieuw/extra bandje te bestellen. De collecties wisselen ca. 2 á 3 keer per jaar en de kans is dat je na 1 of 2 jaar bij sommige merken het originele bandje al niet meer na nabestellen. Deze ellende kwam ik wekelijks tegen in de winkels. Nog beter is een special/robuust horlogebandje te plaatsten die juist bedacht zijn voor sportief en ruig gebruik, deze zijn volop te verkrijgen. Het bandje van Kungfufox is een super voorbeeld.

 

Goede tip! Bij twee horloges wilde ik enkele jaren geleden de metalen sluiting v/d metalen bandjes laten vervangen, was blijkbaar niet mogelijk want dat model bandjes was er al jaren niet meer. De sluitingen waren zo lam (jarenlang horloge om/af doen) dat dus het hele bandje vervangen moest worden. De nieuwe bandjes passen net niet helemaal mooi bij de uurwerken, en zijn ook wat minder mooi dan de originele bandjes. Goede tip om bij aanschaf horloge direct een extra bandje aan te schaffen. Die nato-straps zijn niet zo mooi, maar werken wel uitstekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het viel me gisterochtend op dat de secondewijzer om de vier seconden 4 seconden verspringt, in plaats van elke seconde 1 seconde verspringen. Horloge loopt nog op tijd maar dat is vreemd, dus een mail gestuurd naar de fabrikant. Wat bleek: dit mechanisme wordt gebruikt om aan te geven dat je batterij bijna leeg is. Had ik ook in de handleiding kunnen lezen maar ja, wie leest dat nou? ;-)

 

Blijkbaar gaat de batterij niet 5 jaar mee, maar een jaar of drie. Natuurlijk ga ik op zoek naar een stapel reserve batterijen want die heb ik nog niet...

 

Uiteindelijk hield ie het nog een maand of 2 a 3 vol, nog niet toegekomen aan het vervangen van de batterijen en na het lezen van bovenstaande post is het misschien maar goed ook dat ik het niet zelf gedaan heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dR3 , net als bij radio's, zaklantaarns kunnen de batterijen gaan lekken/oxideren wanneer ze leeg zijn. Dus wel tijdig vervangen of de batterij er er al vast uithalen. Deze niet weg gooien zonder het type nummer te noteren. Want er zijn ruim 30 gangbare batterijen types en ca.180 types in het totaal, de meesten allemaal net even anders (qua maat en voltage) dan de ander. Bij een geoxideerde batterij kan je meestal het uurwerk afschrijven, zonde.

 

Het verspringen van het de secondewijzer is inderdaad een handige indicatie, maar ja dat moet je dan ook maar net ook weer weten (slechts een handje vol merken/types hebben dit)...:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldige info. Ik kwam nog geen uur geleden zo'n Seiko tegen voor een voor mij betaalbare prijs, 50Bar (voor mij dan wel genoeg, ik zit er hooguit mee in de afwasteil dus) en bovendien ging er ook nog wat extra korting af.

 

Dank je wel!

50 bar = 500 meter :) je zult wel 5 bedoelen.

Qua afwassen, een horloge gaat vaak ook lekken (ook bij hogere waterdichtheid) door plotselinge temperatuurwijzigingen, dus heet water + koud horloge is ook mogelijke lekkage. Daarnaast kan zeep (reinigingsmiddelen) ook de pakkingen aantasten. Advies is dus om toch altijd horloge af te doen. Seiko is ook geweldig, ik heb al jaren een SKX023, mechanisch maar houdt zeer goed tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 bar = 500 meter :) je zult wel 5 bedoelen.

Qua afwassen, een horloge gaat vaak ook lekken (ook bij hogere waterdichtheid) door plotselinge temperatuurwijzigingen, dus heet water + koud horloge is ook mogelijke lekkage. Daarnaast kan zeep (reinigingsmiddelen) ook de pakkingen aantasten. Advies is dus om toch altijd horloge af te doen. Seiko is ook geweldig, ik heb al jaren een SKX023, mechanisch maar houdt zeer goed tijd.

 

 

Goed om te weten, van die temperatuurverschillen, klinkt logisch eigenlijk: dat helpt wel om niet meer te vergeten om hem af te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Grappig. Ik zweer al sinds jaar en dag bij een automatisch uurwerk. In 2002 een Citizen gehad, maar die vertoonde na 1,5 jaar kuren. Al jaren naar tevredenheid een Invicta gehad die het nog steeds goed doet. Pasgeleden een nieuwe Invicta gekocht, maar die is defect geraakt. Oorzaak niet bekend.

 

Vandaag komt mijn nieuwe Seiko automaat binnen. Ik wacht met spanning af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Gast lonely wolf

Ik heb een normaal horloge met wijzers, maar kan wel gebruikt worden als Kompas

 

Ook als je geen kompas en GPS hebt kun je toch precies het zuiden en dus ook het noorden, westen en oosten bepalen met behulp van je horloge. Daarbij wordt uitgegaan van het gegeven dat de zon in Nederland om 12.40 resp 13.40 (winter- resp zomertijd) in het zuiden staat. Richt de kleine wijzer op de zon. Het zuiden ligt dan precies op het midden tussen 12u40 (wintertijd) of 13u40 (zomertijd) en de punt van de kleine wijzer. Het noorden precies op het midden daar tegenover (30 minuten eerder of later). Het oosten ligt 15 minuten vroeger dan het zuiden (links van het zuiden), het westen ligt 15 minuten later (rechts van het zuiden). Bij bewolkt weer kun je soms toch wel ongeveer bepalen waar de zon zich bevindt aan de hand van de zonnestralen als je die door een gat in het wolkendek ziet komen, of als het wolkendek voor de zon dun genoeg is om daar een helderdere plek te geven. De bepaling van het zuiden zal dan wel onnauwkeuriger zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een normaal horloge met wijzers, maar kan wel gebruikt worden als Kompas

 

Ook als je geen kompas en GPS hebt kun je toch precies het zuiden en dus ook het noorden, westen en oosten bepalen met behulp van je horloge. Daarbij wordt uitgegaan van het gegeven dat de zon in Nederland om 12.40 resp 13.40 (winter- resp zomertijd) in het zuiden staat. Richt de kleine wijzer op de zon. Het zuiden ligt dan precies op het midden tussen 12u40 (wintertijd) of 13u40 (zomertijd) en de punt van de kleine wijzer. Het noorden precies op het midden daar tegenover (30 minuten eerder of later). Het oosten ligt 15 minuten vroeger dan het zuiden (links van het zuiden), het westen ligt 15 minuten later (rechts van het zuiden). Bij bewolkt weer kun je soms toch wel ongeveer bepalen waar de zon zich bevindt aan de hand van de zonnestralen als je die door een gat in het wolkendek ziet komen, of als het wolkendek voor de zon dun genoeg is om daar een helderdere plek te geven. De bepaling van het zuiden zal dan wel onnauwkeuriger zijn.

 

Leuk weetje! Sla ik op :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel bezit ik een 6-tal horloges, voornamelijk Citizen en Seiko (waarvan 1 Pulsar). Laatste jaren overgestapt op de zelfopladers (EcoDrive/Kinetic), je wilt toch niet meer afhankelijk zijn van een batterij...

Vroegâh nog een Casio G-shock gehad; al die functies zijn leuk, maar echt bruikbaar waren ze zelden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze heb ik nu ander half jaar in gebruik en bevalt me zeer goed.

Zeer robuust , erg licht, en zelfs na 1 1/2 jaar misbruik in het donker goed leesbaar.

heb er rond de 50 euro voor betaalt, voor budget preppers zoals mij een topper.

Niet vergeten, hij ziet er in real life vrij bruut uit.

 

http://www.casio-europe.com/nl/watch/collection/aq-s810w-1avef/

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Seiko-automatic.jpg.b78da0873a59956fb83ba5e6da35faa1.jpg

 

Ik heb hem nu een maand en ben er zeer tevreden over. Een halve minuut afwijking. Voor een automaat ZEER acceptabel.

 

Dat vind ik ook een aardig model, ik heb er een variant op maar die is maar 5 bar (50 meter) waterdicht.

Halve minuut per wat wijkt die van jou af? Per dag, per week, maand?

Die van mij een halve minuut per dag wat ik teveel vind. Ik weet uit ervaring dat de 7s26 en 7s36 uurwerken van Seiko binnen de 5 seconden per dag kunnen komen (om en nabij) dus ik ga de mijne nog eens laten afregelen door goede horloge reparateurs ( Wesselink en Vreeker in Alkmaar in mijn geval)

 

De mijne SNX809 (uurwerk 7s26):

 

14281309146_3106ce3cae_b.jpg.f311daed01df2cb7a04bad026804b229.jpg

 

En een andere van mij (SKX023) met 7s36 uurwerk, loopt binnen de 5 seconden per dag):

 

20090530_002.jpg.1f957eb7af4d4e7ea27bc557668ede41.jpg

 

Verder heb ik nog wat simpele digitale casio's die, als ik eerlijk ben, toch prefereer om te dragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al eerder schreef, de mijne heeft een speling van 30 seconden per maand.

 

Aan gezien een sterredag 23'56" duurt, zit die speling mij wel goed. :D

 

Nou ja, dat schreef je niet maar maakt niet uit ;)

Een halve minuut per maand voor dat uurwerk is zeker zeer bijzonder, ik denk dat de gemiddelde Rolex, Omega en andere high end merken het niet halen eerlijk gezegd, je zit dan op gecertificeerde chronometer waardes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...