Ga naar inhoud
GENEGEERD

De Prepper Psyche


Kets_One

Aanbevolen berichten

OK, we zijn het er allemaal wel over eens dat het helemaal mis driegt te gaan met onze maatschappij. Hoewel hier allerlei redenen voor te verzinnen zijn, is een van de belangrijkste het 'egoisme' dat de moderne mens heeft bezield. Kijk maar naar:

 

- De kredietcrisis: 'Meer geld, meer geld alleen voor mij!'

- Het aggressieve gedrag op de weg: ik eerst, dan mag jij invoegen...

- Het niet mee rop je beurt wachten bij de bakker.

- etc. er zijn vast nog wel meer voorbeelden te bedenken.

 

Hier op het forum spreken we over ons voorbereiden op de gevolgen hiervan (anarchie?) en het weer opbouwen van onze maatschappij.

Wat me echter opvalt is dat het preppen dat we allemaal voorstaan een toch behoorlijk egoistisch karakter heeft.

'Als IK als prepper het maar voor mekaar heeft; die ander interesseert me niet.' Daarmee maken we dezelfde fout die we nu in onze maatschappij maken.

 

Ik vraag me af hoe we dit anders zouden kunnen doen, een goed voorbeeld stellend voor (wat er nog over is van) de maatschappij. Is er uberhaupt een andere optie dan de filosofie van Jij in jouw klein hokje en ik in 't mijn?

Tsjemig wat ben ik weer in een filosofische bui. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik vraag me af hoe we dit anders zouden kunnen doen, een goed voorbeeld stellend voor (wat er nog over is van) de maatschappij. Is er uberhaupt een andere optie dan de filosofie van Jij in jouw klein hokje en ik in 't mijn?

Tsjemig wat ben ik weer in een filosofische bui. :)

 

Jazeker, er lopen verschillende topics over een vereniging/stichting/acties in de media etc. De meeste preppers zijn er juist van overtuigd dat we moeten samenwerken, ipv ik-ik-ik. Maar daarnaast willen we, voor onze eigen veiligheid, er wel voor zorgen dat we onze eigen zaken op orde hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we wel even voorop stellen dat sociaal zijn een luxe is; als je je eigen veiligheid en eerste levensbehoeften goed en wel op de rit hebt, kun je je pas druk maken over anderen lijkt me.

Elk dier, dus ook de mens, zal in eerste instantie instinctief voor zijn eigen veiligheid willen zorgen.

 

Dat gezegd hebbende heeft een modern mens een betere kans op overleven als hij/zij samenwerkt doordat je dan de vaardigheden en kennis van het collectief kan benutten.

Denk aan medische vaardigheden, mechanische vaardigheden etc.

 

Persoonlijk denk ik niet dat de hebberige maatschappij iets nieuws is. Ik ben zelf wel van mening dat een betuttelende, zwaar nivellerende maatschappij zoals de onze juist bijdraagt aan deze mindset. Je moet zo veel betalen terwijl je er relatief weinig voor terug krijgt, dat ik wel begrijp hoe sommige mensen van alles doen om hun eigen 'geluk' te helpen.

 

Of wat dat in een evt post-shtf scenario anders kunnen gaan doen? Wellicht; alleen ben ik bang dat je vroeg of laat altijd de aard van het beestje tegen gaat komen.

 

Tja; only time will tell. In ieder geval een warme gedachte dat er hier een hele hoop mensen zitten die zich in ieder geval instellen om elkaar te helpen in moeilijke tijden. Daar schaar ik mezelf ook onder by the way ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terug naar de oorsprong. Sociaal gedrag volgt uit sociale controle welke weer volgt uit sociale sancties.

Tegenwoordig hebben we de buren niet meer nodig. Voor elk probleem is wel een instantie of instelling. We voelen ons dus niet meer verantwoordelijk en gedragen ons daar ook na.

 

Ik denk dat Preppers enerzijds een onafhankelijk karakter moeten hebben om zichzelf voor te bereiden op de dingen die komen gaan en niet vragend naar de overheid kijken voor hulp, maar aan de andere kant realiseren wij ons waarschijnlijk dat we, om op individuele basis te (over)leven je juist samen moet werken. Die tegenstrijdigheid zit in onze genen. terwijl sec het de prioriteit lijkt te zijn je eigen bloedlijn te laten voortbestaan is uiteindelijk het voortbestaan van de soort toch belangrijker en daar handelen we naar. Dit komt omdat voortbestaan van je bloedlijn alleen kan met steun van een divers voldoende genenpool.

Heel cru kun je stellen dat dat verdedigingsmechanisme vandaag de dag niet meer functioneerd in de moderne maatschappij omdat eenieder zich realiseerd dat er veel meer soortgenoten zijn dan nodig voor het voortbestaan van de soort. Hierdoor vervalt de drang om de groep te beschermen en zegeviert het eigenbelang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant onderwerp @Kets_One Ik kan heel slecht tegen asociaal gedrag en mensen met een kort lontje. Denk dat het veel te maken heeft met je opvoeding of waar je opgegroeid bent. Uiteraard speelt je karakter ook erg mee. De saamhorigheid die nu al op het forum en meetings plaatsvinden is natuurlijk geweldig en naarmate de tijd verstrijkt zullen er ongetwijfeld meer duidelijk worden hoe we tijdens maar ook na een eventuele SHTF moeten omgaan. Denk wel dat het echt in de mens zit dat die eerst aan zich zelf denkt en dat wat @Harkonen ook zegt dat het een soort van luxe probleem is.

 

Ik zou het ook zo graag anders willen zien en kwam er pas redelijk laat in mijn leven achter dat niet iedereen denkt zoals ik dat zelf doe :) Wat is ook niet snap is dat agressieve mensen of mensen die bijvoorbeeld voordringen misschien op dat moment het voor elkaar krijgen maar in "the long run" altijd met de klepel op hun neus krijgen. Als je mensen normaal behandeld krijg je veel meer voor elkaar dan iemand die meteen loopt te schreeuwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of wat dat in een evt post-shtf scenario anders kunnen gaan doen? Wellicht; alleen ben ik bang dat je vroeg of laat altijd de aard van het beestje tegen gaat komen.

 

Mooie stelling, mocht er een SHTF komen dan zal het daarna inderdaad lastig zijn om niet weer dezelfde fouten te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we wel even voorop stellen dat sociaal zijn een luxe is; als je je eigen veiligheid en eerste levensbehoeften goed en wel op de rit hebt, kun je je pas druk maken over anderen lijkt me.

Elk dier, dus ook de mens, zal in eerste instantie instinctief voor zijn eigen veiligheid willen zorgen.

 

Dat gezegd hebbende heeft een modern mens een betere kans op overleven als hij/zij samenwerkt doordat je dan de vaardigheden en kennis van het collectief kan benutten.

Denk aan medische vaardigheden, mechanische vaardigheden etc.

 

Tja; only time will tell. In ieder geval een warme gedachte dat er hier een hele hoop mensen zitten die zich in ieder geval instellen om elkaar te helpen in moeilijke tijden. Daar schaar ik mezelf ook onder by the way ;)

 

@Harkonen Sociaal zijn een luxe? Ja en nee. Ja, zeker als je het vanuit het individu bekijkt. We hebben die ander niet (altijd) nodig. Als we goed voorbereid zijn op een SHTF al helemaal niet. Dan kan die ander een stuk ballast zijn of zelfs een bedreiging voor je eigen voortbestaan.

Zeker niet als je het vanuit een macro perspectief bekijkt. Als ik denk aan de volgende voorbeelden uit het verleden dan is mij direct de noodzaak om samen te werken naar één doel duidelijk:

- Mens naar de maan

- Bescherming tegen overstromingen (aanleg dijken, gemalen)

- Bestrijding van infectieziekten zoals pest etc.

 

Wat ik probeer te zeggen is dat het samenwerken niet alleen puur vanuit het indivdueel of collectief belang en niet alleen in een overlevingssituatie zin heeft. Zoals gebruikelijk ligt de waarheid genuanceerder :o

 

@Harkonen

Mee eens dat de egoistische maatschappij niets nieuws is. Naar mijn idee bereikt het wel de grenzen momenteel.

 

Als ik er verder over nadenk komt het (zoals ook door @netuyas omdat we die ander niet nodig hebben. Er is inderdaad geen noodzaak om samen te werken. We hebben immers elk ongeveer ´slaven´ continu voor ons werken in de vorm van ons gebruik van fossiele brandstoffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga eens lekker tegenhangen in deze discussie. Om te beginnen, wanneer je de wereld op deze wijze beziet, kun je jezelf serieus vragen gaan stellen over de omgeving waarin je leeft en de mensen waarmee je leeft, of over de wijze waarop je alles om je heen waarneemt. Natuurlijk weet ik ook wel dat in geval van nood ik eerst voor mezelf en mijn dierbaren zou zorgen en daarna pas ruimte zou zien voor anderen. Dit is natuurlijk gedrag, dat je bij alle in groepen levende dieren tegenkomt.

Ik herken zeker niet dat gevoel van als ik het als prepper maar voor elkaar heb. Wanneer ik iemand kan helpen, ook nu, zal ik dat niet laten. Ik leef vanuit het principe dat iets geven soms meer vreugde en voldoening schenkt dan altijd maar krijgen en ontvangen. Ik blijf het altijd plezierig vinden om mensen om me heen te hebben, alleen geen grote groepen, maar ik waardeer gezelschap en heb juist niet het gevoel overal alleen voor te staan en het alleen aan te ( moeten) ( willen) kunnen.

Zo, nu heb ik het heel zwart wit neergezet, net als jij dat bewust gedaan hebt, om natuurlijk e.e.a aan denken en reacties op gang te krijgen.

Ik stel daar dus tegenover dat ik denk dat er nog heel veel mensen zijn die denken zoals ik dat doe en op deze wijze leven en ik weet ook wel zeker dat deze mensen zich ook onder dit selecte gezelschap van preppers bevinden.

Ik denk dus dat je teveel generaliseert wanneer je zegt: '' Als IK als prepper het maar voor mekaar heeft; die ander interesseert me niet" Dat is niet de mentaliteit van het grootste deel van de aanwezige hier. Zij zijn juist op zoek naar samenwerkingsverbanden en dan niet alleen op egoistische gronden. De zogenaamde loners en solisten zullen wellicht wel zo kunnen denken en dat respecteer ik, echter zo denk ik dus niet.

Dr3 stelt het mooi, er lopen hier allerlei initiatieven tot samenwerken, maar iedereen wil het voor zichzelf ook goed voor elkaar hebben. Ik zou dat zelfs al voorwaarde willen stellen, je kunt pas voor anderen zorgen als je je eigen zaken goed voor elkaar hebt en daar is weinig egoistisch aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn opa heeft in WOII veel mensen geholpen, die hem erna keihard lieten vallen. De mens is niet van nature dankbaar of wil er iets voor terug doen. Het overgrote deel is inhalig en is "je vriend" als er iets te halen is. Beetje als het liedje van Herman Brood en Henny Vrienten.:)

 

Laat eerst iemand mij helpen en dan doe ik alles(bijna alles) voor diegene. Directe familie en vrienden help ik, de rest helpt mij dus eerst maar!!!

 

MAAR IK DRING NIET VOOR BIJ DE BAKKER!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...