Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voorzichtig en argwanend zijn.


prepperpappa

Aanbevolen berichten

Na een gesprekje met een van de mede preppers twijfel ik of ik nou echt zo naief ben of dat het hopelijk wel meevalt.

Aangezien dit al de 2e keer is dat iemand me verteld op deze forum dat ik voorzichtig moet zijn met wat ik zeg op deze forum is hier mijn vraag aan jullie.

 

Moet je argwanend en voorzichtig zijn tegenover 'de rest' ?

Zo ja, wat zou er dan kunnen gebeuren?

Ik denk namelijk niet dat men bij een SHTF dit forum door gaan pluizen om te kijken waar wat te halen valt.

 

Zie voorbeeld van een van de goedbedoelde opmerkingen die ik kreeg:

 

@ prepperpapa, Mijn motto is: vertrouwen is goed, wantrouwen is beter.

Zolang er geen reden is om informatie te geven kun je die beter voor je houden.

Ik leer dagelijks op dit forum, en ik denk/hoop dat anderen hetzelfde doen.

Ik bewonder je insteek en je wil om te leren en jezelf voor te bereiden. Ik denk alleen dat een gezonde portie argwaan en voorzichtigheid als eerste aangeschaft moeten worden als prepper.

Blijf ons informeren over je denkbeelden, ideeen en suggesties, maar, voor je eigen veiligheid, houd je NAW gegevens geheim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

NAW afschermen lijkt me zinvol. Bij een SHTF zal dit forum ws niet beschikbaar zijn maar een buurtgenoot kan op het forum gelezen hebben wie je bent en waar je woont en dan besluiten om een inval bij je te plegen. En voorts kun je door je omgeving als wereldvreemd worden aangemerkt mocht je identiteit als prepper bekend worden voordat een SHFT plaats vindt (mocht deze uberhaupt tijdens je leven voorkomen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie twee belangrijke aspecten aan dit onderwerp.

 

De eerste is dat misdadigers vaak culturele gewoontes nemen om hun slachtoffer te verrassen. "Pardon, weet U hoe laat het is?" Als het een crimineel is en je stopt om op je horloge te kijken, dan BAM! einde oefening.

Juiste reactie: blijft doorlopen, kijk de persoon aan en verontschuldig je dat je geen horloge hebt.

 

Ding-dong "mevrouw mijn auto is stuk, kan ik even bij U bellen?". Niet opendoen, zeg hem dat je zelf wel even belt naar de wegenwacht of politie.

 

Ding-dong "wij zijn van de nuon en komen U gasmeter vervangen". Niet opendoen. Nuon bellen en vragen of ze iemand gestuurd hebben voor dat werk.

 

Dit soort ongevraagde initiatieven van derden altijd afslaan. Niet op ingaan. Eventueel zelfs direct hard wegrennen. Beter goed weggerend dan slecht overvallen. Culturele gewoontes werken hier tegen je.

 

Een ander aspect is een verwachte interactie: diensten afnemen/geven, producten kopen/verkopen etc. Hier behandel je je tegenover de eerste keer alsof je hem haar kunt vertrouwen. Daarna behandel je je tegenover net zoals hij/zij je de vorige keer behandeld heeft.

 

 

Ik ben het hier echt fundamenteel mee oneens, als iemand de tijd vraagt, dan kun je prima iemand de tijd vertellen, vertrouw je het niet dan neem je wat afstand. Of loop door een vertel het in het lopen.

 

Het argwanende gedrag naar ieder onbekend individu maakt dat je asociaal word. Iemand die de tijd vraagt, hulp vraagt met een telefoontje het zijn dingen die jaren geleden nog normaal waren vandaag de dag ben je gelijk een potentieel crimineel.

 

Misschien te ver, maar deze houding en wantrouwen naar anderen,vooral naar andere culturen, (dit is wat ik hier in mijn woonomgeving bespeur) is een deel van de reden waarom mensen zo individualistisch zijn geworden in de samenleving.

 

Mensen obl, die mij zo behandelen vind ik asociaal. Misschien zijn ze dit niet, maar dit gedrag(vanuit angst?) Is het wel.

 

Vertrouwen kan er alleen bestaan als iemand als eerste een stap neemt. Tot die tijd ben je een individu. Pas dan kun je echt samen zijn.

 

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de NAW gegevens. In het dagelijks leven geef je ook niet iedereen je gegevens. Of eerst alleen je mail of mobiel. Voel wat goed voelt en vertrouw daar op.

 

Ik vind de contradictie bijzonder in te zien er zijn preppers die alles zelf willen en gaan doen als shtf er is en er zijn er die willen samenwerken. Samenwerken kan alleen als er een vorm van vertrouwen is, en een manier is zeker in dit kader noodzakelijk, NAW gegevens delen met elkaar.

 

Succes met het voelen wat voor jou goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk moet je altijd goed opletten met wie je te maken hebt. Maar te argwanend maakt je echt paranoide mijns ziens.

Natuurlijk zijn er slechte mensen maar ga er maar vanuit dan minstens 98% van de mensen geen verkeerde bedoelingen heeft.

 

Van die 2% is slechts maar een klein percentage echt in staat tot het begaan van zinloos geweld, juist 'zware criminelen' zijn meestal zo succesvol omdat ze slechts geweld toepassing indien dit noodzakelijk is voor groot gewin.

 

Je kan veel beter werken aan je uitstraling, de kans dat je het slachtoffer word is namelijk aanzienlijk kleiner indien je een solide uitstraling hebt. Juist de kleingeestige straatrover is op zoek naar de zwaksten in de samenleving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben liever asociaal en veilig dan sociaal en de l*l.

 

Ga wel altijd op je gevoel af, dat heb je niet voor niets meegekregen.

Tijdje geleden wat gouden muntjes op Marktplaats gezet en kreeg een bod.

Bleek een man te zijn met een Arabische naam.

Dit vond ik niet voldoende om het af te ketsen.

Wel toen hij met de bus wilde komen omdat hij geen auto of rijbewijs had.

Als je daar geen centen voor hebt waarom dan wel in vredesnaam voor honderden euro's aan goud?

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weiger te leven in argwaan en wantrouwen.

Ik wil leven in een samenleving van vertrouwen en openheid, daar draag ik dus mijn deel aan bij. Zoals Simurgh terecht opmerkt; 'Vertrouwen kan er alleen bestaan als iemand als eerste een stap neemt. Tot die tijd ben je een individu. Pas dan kun je echt samen zijn.'

En nee, ook ik geef niet zomaar mijn prive gegevens aan eenieder. En nee, niet iedereen kan zomaar bij ons komen eten of slapen, maar de deur staat in principe wel open voor anderen. Een leven zoals jij beschrijft OBL Rien is een leven waar ik niet voor kies, wat ik niet wil leven. Het is een eenzaam leven. Het leven nu, maar ook in een SHTF-situatie doe ik liever samen dan alleen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Greener, misschien is die man geboren met een afwijking waardoor hij geen auto kan rijden? Misschien heeft hij angst voor de snelweg omdat hij eens een ongeluk gehad heeft? Misschien woont hij in het centrum van Amsterdam waar het zinloos is om een auto te hebben, het behalen van een rijbewijs is dan ook niet zo nuttig. Misschien heeft hij zijn prioriteiten anders gesteld...

En wat als deze man Jansen had geheten? Dan heeft hij net zoveel kans om psychopaat te zijn als een man met een arabische naam...

Ach, oordelen en aannames. Niets menselijks is mij vreemd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu gaf ik onlangs aan een van onze medepreppers het advies om voorzichtig om te gaan met lokatie- en situatiegevoelige informatie omdat je niet weet in welke handen die informatie terchtkomt.

Ik gaf aan dat wat dat betreft mijn motto is "Vertrouwen is goed, wantrouwen is beter"

 

Ook een voorzichtig en argwanend type kan iemand vertrouwen, alleen niet op het eerste gezicht en niet zonder wat controles uitgevoerd te hebben. Het is altijd een kwestie van een balans vinden tussen xenofobie en xenofilie.Jaha ik ben eindelijk bij de X in het woordenboek:)

Uitgaande van een SHTF zal ik zeer voorzichtig zijn in wie ik wel, en wie ik niet vertrouw. Je krijgt waarschijnlijk geen tweede kans.

sommige informatie zal ik heel eenvoudig aan iedereen willen geven(weet u hoe laat het is?), andere informatie alleen aan een paar echte vertrouwelingen(waar ligt de reservevoorraad begraven)

 

Ik denk dat Prepperpappa helemaal niet zo naief is in het dagelijkse leven, maar hij past Real life ervaring toe op een digitale omgeving, en het grote verschil is dat je IRL niet 24/24 gevolgd, afgeluisterd en gefilmt wordt en iemand IRL alleen tegen zeer hoge kosten en mankracht achteraf kan uitzoeken waar je geweest bent, met wie je gesproken hebt en wat je gedaan hebt.

Je moet digitaal dus veel voorzichtiger zijn dan analoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede prepper staat midden in de samenleving, waarvan niemand het verwacht dat hij een prepper is. Argwanend zijn komt onzeker over, mensen hebben het door dat je iets te verbergen hebt ;)..

 

Zelfverzekerd, kalm, op het juiste moment lachen, kalme ogen geen strakke pupillen, bescheiden zijn met meningen, met alle culturen over weg kunnen (diplomatische attitude).

 

praat niet over geld, hoe zielig je ben, wees een kameleon en bekijk het geheel met arendsogen toe ;)..

 

En normaal verzorgde uiterlijk en kleding.

 

Maar met alles wat je met preppen doet, keep low profile, regel nummer 1.

 

imho :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Greener, misschien is die man geboren met een afwijking waardoor hij geen auto kan rijden? Misschien heeft hij angst voor de snelweg omdat hij eens een ongeluk gehad heeft? Misschien woont hij in het centrum van Amsterdam waar het zinloos is om een auto te hebben, het behalen van een rijbewijs is dan ook niet zo nuttig. Misschien heeft hij zijn prioriteiten anders gesteld...

En wat als deze man Jansen had geheten? Dan heeft hij net zoveel kans om psychopaat te zijn als een man met een arabische naam...

Ach, oordelen en aannames. Niets menselijks is mij vreemd!

 

Erg jammer Vlinder dat je mij een stempel geeft.

"Wat als hij Jansen had geheten"

Mijn vrouw is donkerder dan de gemiddelde Arabier en is ook niet in Nederland geboren.

Mijn twee kinderen zijn halfbloed.

Vooroordelen heb ik met mijn gezin dagelijks te maken en nu doe ik hetzelfde???

 

Wie is er nu kortzichtig.

 

Greener

Die een bakje koffie gaat pakken om af te koelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg jammer Vlinder dat je mij een stempel geeft.

"Wat als hij Jansen had geheten"

Mijn vrouw is donkerder dan de gemiddelde Arabier en is ook niet in Nederland geboren.

Mijn twee kinderen zijn halfbloed.

Vooroordelen heb ik met mijn gezin dagelijks te maken en nu doe ik hetzelfde???

 

Wie is er nu kortzichtig.

 

Greener

Die een bakje koffie gaat pakken om af te koelen

 

Die opmerking over de bus/auto vond ik ook wel erg kortzichtig. Ik heb ook geen auto of rijbewijs, kan het wel betalen maar heb het nooit nodig gevonden omdat school/werk/winkels altijd prima met de fiets/openbaar vervoer te bereiken waren. Daarnaast spaar ik geld uit, heb meer beweging en spaar het milieu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie op zich geen probleem in tussen een gezonde argwaan en een open leven. Het is niet het een of het ander.

Het grote verschil is tussen plotselinge, bijna geforceerde interacties, en normale interacties.

Voor normale interacties kun je zoals ik beschreef voor een eerste kennismaking uitgaan van vertrouwen. Geen probleem.

Het zijn de plotselinge interacties waar je voorzichtiger moet zijn. Zeker als je zelf alleen bent, in een onbekende omgeving.

 

Het is een spel van gradaties: overdag in een groep kennisen waar een onbekende om de tijd vraagt is geen probleem.

Een donkere nacht waarin je (als vrouw) alleen in je landelijke huis bent en een man aanbelt voor een glas water? ....

 

De vraag is waar je de grens legt.

 

Iedereen is natuurlijk vrij om zijn grenzen te kiezen.

Het belangrijkste is denk ik deze grens bewust te kiezen en je niet te laten verrassen door je eigen automatische (kultureel ingebakken) reactie.

 

Bijvoorbeeld: een groot percentage verkrachting slachtoffers zegt achteraf al een slecht gevoel te hebben gehad bij de eerste momenten van de ontmoeting. Maar het kulturele verwachtingspatroon zorgde er voor dat ze toch niet afblokten.

 

 

Ik zie dat de soep toch weer minder het wordt gegeten als die werd opgediend. Gelukkig maar.

 

Digitaal/in het echt blijf je gevoel volgen. En wees verstandig. In shtf, ach jee dat is toch wel even iets anders. Dan is vertrouwen misschien nog wel schaarser dan eten.

 

Ik ging uit van de huidige situatie, als in een shtf iemand om de tijd vraagt? Heeft hij/zij niets beters te doen...

 

Vertrouwen is persoonlijk, dat zal het in de brede zin ook altijd blijven.

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die opmerking over de bus/auto vond ik ook wel erg kortzichtig. Ik heb ook geen auto of rijbewijs, kan het wel betalen maar heb het nooit nodig gevonden omdat school/werk/winkels altijd prima met de fiets/openbaar vervoer te bereiken waren. Daarnaast spaar ik geld uit, heb meer beweging en spaar het milieu.

 

Er speelde wel meer mee, dus dat gaf voeding aan het onderbuikgevoel.

Dus kortzichtig, nee niet in mijn optiek.

 

Misschien dat Vlinder nog even kan verduidelijken wat zij precies bedoelde dan hou ik daar misschien nog een ander gevoel aan over.

 

Greener Jansen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er speelde wel meer mee, dus dat gaf voeding aan het onderbuikgevoel.

Dus kortzichtig, nee niet in mijn optiek.

 

Greener Jansen

 

Het ging erom dat wel/geen auto en/of rijbewijs hebben een erg vreemd criteria was. Maar dit begint een beetje persoonlijk te woorden, jij gaf aan dat je op je gevoel afgaat als je bepaalt of iemand wel of niet te vertrouwen is. Dat lijkt me heel verstandig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben liever asociaal en veilig dan sociaal en de l*l.

 

Ga wel altijd op je gevoel af, dat heb je niet voor niets meegekregen.

Tijdje geleden wat gouden muntjes op Marktplaats gezet en kreeg een bod.

Bleek een man te zijn met een Arabische naam.

Dit vond ik niet voldoende om het af te ketsen.

Wel toen hij met de bus wilde komen omdat hij geen auto of rijbewijs had.

Als je daar geen centen voor hebt waarom dan wel in vredesnaam voor honderden euro's aan goud?

 

Greener

misschien kon die man just voor honderden euro aan goud uitgeven, geen auto is een flinke besparing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een drama, kan het niet via pb?

 

We moeten wel zorgen dat we onze emotie,s de baas blijven.

 

Discussies moeten kunnen, mits er geen krachttermen gebruikt worden en niet al te veel op de persoon gespeeld wordt. Juist door een discussie leer je vaak wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Greener, misschien is die man geboren met een afwijking waardoor hij geen auto kan rijden? Misschien heeft hij angst voor de snelweg omdat hij eens een ongeluk gehad heeft? Misschien woont hij in het centrum van Amsterdam waar het zinloos is om een auto te hebben, het behalen van een rijbewijs is dan ook niet zo nuttig. Misschien heeft hij zijn prioriteiten anders gesteld...

En wat als deze man Jansen had geheten? Dan heeft hij net zoveel kans om psychopaat te zijn als een man met een arabische naam...

Ach, oordelen en aannames. Niets menselijks is mij vreemd!

 

Greener, zoals ik al schreef: niets menselijks is mij vreemd. Daarmee bedoel ik dat oordelen en aannames doen mij ook overkomt. We zijn allemaal maar mensen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er juist weer een hele andere visie op :

 

Ben namelijk niet voorzichtig/argwanend jegens mijn mede-preppers , of toevallige forumbezoekers.

 

Maar één van mijn SHTF scenario's en toekomstvisies betreft onze overheid en de ontwikkelingen die

ik de laatste jaren aanschouw waarin wij steeds meer richting een 'controle-staat' gaan.

 

Need I say more ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien kon die man just voor honderden euro aan goud uitgeven, geen auto is een flinke besparing.

 

Misschien ook niet.

Ik luisterde naar mijn onderbuik gevoel.

Mogelijkerwijs had ik maanden geleden een topic kunnen openen met als titel:

"Ik gaf geen gehoor aan mijn gevoel en nu ben ik honderden euro's lichter"

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf online erg alert en merk in mijn omgeving dat er nog steeds mensen die die gewoon op allerlei linkjes klikken of mensen toevoegen op FB die ze niet kennen of het voor iedereen toegankelijk hebben e.d. (IRL) In Real Life ben ik ook erg alert maar laat soms toch een steekje vallen en moet dan soms ook wel zeggen dat ze het goed gedaan hebben en leer hier ook van. Mensen die proberen te anderen op te lichten op wat voor manier ook worden steeds slimmer en gaan steeds verder. Ik wil zelf absoluut niet in een wereld leven waar je iedereen moet wantrouwen en ga natuurlijk ook vaak op mijn gevoel af. Vorig jaar was ik in Malaga met mijn gezin en toen gaven 2 op het oog lieve dames mijn dochter en vrouw een roos. Ik wilde de dames een euro geven maar ze wilden niks maar toen lieten ze in hun hand 2 muntjes van 5 euro cent zien en wilde die hebben voor de rozen en gaven de euro ook terug. Toen ik in mijn portemonnee zocht kwamen ze wel heel dichtbij en wilde er zich met het zoeken bemoeien en toen viel het kwartje, snel weg doen en ben zijn toen snel van de situatie weggelopen. Een iets ander voorval deed zich ook voor dit jaar in Italië en neem ook nooit meer wat aan en leer dat ook mijn gezin. Er zit altijd wat achter (voor in toeristen gebieden) Toen ik thuis kwam meteen op het internet gezocht en daar stond deze scam ook in. Zelf zorg ik wel altijd voor een back-up of denk eerst na voordat ik iets doe maar soms wordt je toch overvallen. Mensen die van nature naïef zijn (misschien) een gemakkelijke prooi naarmate de maatschappij steeds harder wordt zullen dit soort zaken blijven bestaan en zich uitbreiden.

 

Programma's zoals opgelicht geven ook veel aandacht aan oplichting en moet zeggen dat ik deze programma's ook meestal wel kijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ook niet.

Ik luisterde naar mijn onderbuik gevoel.

Mogelijkerwijs had ik maanden geleden een topic kunnen openen met als titel:

"Ik gaf geen gehoor aan mijn gevoel en nu ben ik honderden euro's lichter"

 

Greener

 

zo hebben wij eens op een rommelmarkt gestaan en hadden een kistje met oude gouden ringen, komt iemand van buitenlandse komaf en vraagt of hij een keer bij ons thuis kan komen kijken want hij had toen de dag niet genoeg geld bijzich. eigenlijk al genoeg reden om je aan je voorhoofd te krabben. maar goed de beste man toch laten komen. wel gezorgd dat we met meerdere personen thuis waren en die beste man kocht toen voor enkele honderden euri ringen en kwam het jaar er op weer.

 

voorzichtigheid is altijd goed, maar laat je leven niet leiden door angst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo hebben wij eens op een rommelmarkt gestaan en hadden een kistje met oude gouden ringen, komt iemand van buitenlandse komaf en vraagt of hij een keer bij ons thuis kan komen kijken want hij had toen de dag niet genoeg geld bijzich. eigenlijk al genoeg reden om je aan je voorhoofd te krabben. maar goed de beste man toch laten komen. wel gezorgd dat we met meerdere personen thuis waren en die beste man kocht toen voor enkele honderden euri ringen en kwam het jaar er op weer.

 

voorzichtigheid is altijd goed, maar laat je leven niet leiden door angst.

 

En jij je nu voor je hoofd slaan omdat je er nu 5x zoveel voor had kunnen krijgen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...