Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het bewaren van kennis en literatuur


Enki

Aanbevolen berichten

Vroeg mij af hoe jullie hier over denken, als het wereldwijd echt fout gaat, gaat er waarschijnlijk enorm veel kennis verloren. Ik ben zelf bezig met het verzamelen van zoveel mogelijk e-books over zoveel mogelijk verschillende onderwerpen. Zowel lesboeken als naslagwerken als gewone boeken, romans, fantasy, sci-fi e.d.. Ook kookboeken e.d. zijn interessant.

 

Het plan is om dat spul zoveel mogelijk op watervaste USB sticks te zetten (en alles op minimaal 2 sticks, zodat je niet makkelijk een hoop materiaal verliest als er een stick kapot gaat).

 

Ik realiseer me dat e-books niet ideaal zijn, echte boeken zijn op bepaalde manieren handiger, omdat je geen werkende PC/laptop nodig hebt om ze te lezen; aan de andere kant zijn ze niet makkelijk mee te nemen en nemen een hele hoop ruimte in; ook kopieren is niet goed te doen later. E-books zijn een stuk makkelijker te bewaren en USB sticks zijn met bijna elke PC wel leesbaar.

 

Uiteraard een paar USB sticks erbij met een bootable live-cd linux met alle benodigde reader software!

 

Een offline kopie van wikipedia staat ook op de planning, altijd handig.

 

Doen jullie hier nog wat mee? Wat voor soort boeken zouden er volgens jullie absoluut niet mogen ontbreken in zo'n bibliotheek? Wat zou je er nog meer in zetten? Hebben jullie nog e-books om te delen? Dingen als hoe je metaal maakt en bewerkt, maar ook dingen als hoe je huizen bouwt van hout enzo, zijn erg interessant...

 

Het bewaren van kennis en technologie, lichtelijk geinspireerd door "The brotherhood of steel" uit de Fallout PC spel serie, lijkt me erg belangrijk, terwijl je er eigenlijk bijna nooit iemand over hoort...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

USB sticks zijn makkelijk tegen EMP te bewaren, inpakken in alu folie en dan in een munitie kist, met kopertape om de randen heen. Ik wil wel meer spul zoals wat laptops en een stapel harddisks met TV series op die manier bewaren. Voor later, als het na de SHTF weer beter gaat, dat je die kennis kunt aanbieden aan anderen. Het her-opbouwen van de goede delen van onze beschaving, zogezegd.

 

Het is dus niet iets wat je de eerste tijd zou uitpakken, het is een soort tijdcapsule, met zoveel mogelijk kennis er in verzameld, voor later. Hoeft niet veel te kosten en kan uiteindelijk enorm veel opleveren. Denk aan kennis van geneeskrachtige kruiden, onderhoud van motoren, electriciteitsleer, timmermansleer e.d..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant onderwerp ;)

 

Ik moet zeggen dat ik ook erg veel e-books heb verzameld, met het idee "to start a Civilization from scratch".

Je weet idd nooit hoe lang en erg een situatie na de SHTF voort duurt en in mijn opinie zijn e-books en instructie videos het ultieme middel om onze beschaving weer op te bouwen.

Hier geld het oude spreekwoord: Kennis = Macht

 

Vooral invalide mensen zouden in een SHTF situatie voordeel kunnen hebben van kennis!!

En met die opgedane kennis kunnen zij dmv. onderhandelen hun leven en eerste levensbehoeften veilig stellen, iemand met veel waardevolle kennis kan/is erg waardevol voor een gemeenschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Solar powered e-reader + offline wikipedia.

 

Zonnepaneeltje met USB lader heb ik al. Heb alleen nog geen goede manier kunnen vinden om wikipedia op een e-reader te installeren. Het downloaden en opslaan van de database op een memory kaart is gemakkelijk, maar het toepasbaar maken is lastiger.

 

Een alternatief is wellicht de WikiReader. http://thewikireader.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Solar powered e-reader + offline wikipedia.

 

Zonnepaneeltje met USB lader heb ik al. Heb alleen nog geen goede manier kunnen vinden om wikipedia op een e-reader te installeren. Het downloaden en opslaan van de database op een memory kaart is gemakkelijk, maar het toepasbaar maken is lastiger.

 

Een alternatief is wellicht de WikiReader. http://thewikireader.com/

 

Interessant! Zag er een paar op ebay voor nog geen $25. Note to myself: http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Database_download

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit heel ouderwets wat gegevens en leuke info dingetjes van mijn gezin en mijzelf opgeschreven op een papiertje.

Dat papiertje in zo'n folie insteekhoes gedaan , rondom dichtgeplakt en vervolgens in een lege wijnfles gestopt.

Als er wereldwijd iets zou gebeuren a la ijstijd dan kunnen toekomstige archeologen misschien dat flesje opgraven en komen we in de museum terecht ;)

Flesje ligt overigens gewoon op zolder dus dat is dan weer niet zo slim misschien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben zelf ook een zeer uitgebreide verzameling e-books met name ook over het vervaardigen van spullen, zelfvoorziening en koken. Het vrouwelijke deel van het gezin heeft ook veel oude e-books verzameld over het maken van kleding. Voorbeeld van een boek wat oud is maar nog wel praktisch kan zijn:

http://archive.org/details/designingcutting00hatf

 

En nog een klassieker:

 

http://archive.org/details/thebookofhouseho10136gut

 

Overigens is de laatste link niet de meest leesbare. Er zijn vast betere versies van te vinden, maar i heb er nog niet de tijd voor genomen om die te zoeken:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...