Ga naar inhoud
GENEGEERD

Preppen we om te 'leven' of te 'overleven'?


Kets_One

Aanbevolen berichten

Dit is iets wat ik mezelf afvraag: Ben ik mij aan het voorbereiden op het overleven of ben ik bezig om voorbereidingen te treffen voor een nieuw leven? Wat wordt de realiteit mocht het zover komen dat SHTF?

 

Omdat dit impact heeft op onze voorbereidingen is het goed om hier eerst uit te komen... Verschillende SHTF scenarios zorgen voor een verschillende situatie. Sommigen gaan snel weer voorbij, andere duren langer.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik mij voor aan het bereiden ben voor de korte termijn tot een maand ofzow. Voor de langere termijn heb ik eigenlijk nog vrij weinig voorbereid (wel een BOB, maar geen BOL of escape plan). De spullen die ik aanschaf zijn wel geselecteerd op duurzaamheid en kunnen dus wel langer dan die ene maand gebruikt worden. Ben ik nu wel goed bezig? Hoe vind je de balans tussen leven en overleven in je voorbereiding?

 

Hebben jullie je dit wel eens afgevraagd? Hoe gaan jullie hiermee om? Ik ben geinteresseerd in jullie ervaringen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ga in eerste instantie uit van een tijdelijke situatie, en dat kan dan variëren van een maand, tot een jaar. Dat is waar wij onze voorbereidingen voor treffen.

 

Stel dat de echte poep de ventilator raakt, en het is een blijvende situatie, en we moeten de gemeenschap weer opnieuw opbouwen. dan denk ik dat we dat samen met zijn allen moeten doen. Dus groepsvorming, etc...

Maar mocht het zo ver komen, dan zien we wel waar het schip strand.

 

Sommige dingen kun je je niet op voorbereiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk hier regelmatig over na en balans vinden is het cruciale aspect en dat maakt mij soms ook somber. Ik wil helemaal niet dat SHTF plaats vindt. In het voorbereiden en over dingen na te denken geeft voor ons ook een stuk rust in geval dat het gebeurd we in ieder geval niet achter lopen op de rest en zelfs een voorsprong hebben op de mensen die hier nooit over na denken.

 

Zelf moeten we nog veel dingen regelen maar het is wel duidelijk wat en we doen het stapje voor stapje. We bereiden ons voor om te leven en als we in een situatie terecht komen waarin we moeten overleven zou die "mind switch" echt om moeten gaan. Denk je karakter een hele belangrijke rol hierin speelt en hoe je persoonlijk situatie zou zijn. Ben ook erg benieuwd naar de ervaringen van andere leden over dit onderwerp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier dacht ik ook al over na.

Ik wil niet angstig vanalles regelen voor als "ooit" misschien nodig is. Dat maakt somber inderdaad, en een somber leven vind ik niet leuk.

Er zijn teveel onbekende factoren, hoelang, wat er gebeurd is waardoor je terug moet vallen op je reserves.

Bovendien moet ik soms wel lachen op de doemscenarios, de poolshift hoorde ik laatst, nou sorry hoor...sommige scenario's staan me te ver van de realiteit af.

 

Ik werk aan een leuk leven nu, en daarbij horen voor mij consuminderen, gezond eten, verantwoord met afval omgaan. Op een bewuste manier, niet als een freak in al die dingen.

In mijn leven hoort ook op een relaxe manier bezig zijn met preppen. Ik heb meerdere situaties meegemaakt dat ik terug kon vallen op mijn voorbereidingen.

Ik ben dan blij dat ik wél water in huis heb, voorraad eten, petroleumstelletje, kaarsen...en vooral met de kennis die ik heb.

 

Ik merk dat ik nog genoeg kennis mis, vandaar dat ik op dit forum kom. Fijn dat er een plek is waar ik kennis op kan doen. Maar ik ga niet als een halve zool een enorme lijst maken met dingen die ik zou moeten hebben als "de wereld vergaat". Rustig aan inlezen, bepalen wat ik nodig vind, en wát dingen verbeteren vind ik prima, dat geeft rust, maar mijn leven laten leiden door angst voor "later", vind ik geen rustig leven.

Mocht ooit de wereld vergaan, door welke ramp dan ook, dan hoop ik het even aan te kunnen zien, dankzij mijn voorraad enzo, maar als die wereld me dan niet zo aanstaat, of als ik in die wereld toch niet goed genoeg pas, is het voor mij ook een optie om te kiezen voor een prettig einde van mijzelf (ook een vorm van voorbereiden vind ik). Zoals ik er nu tegenaan kijk is dat ook een mogelijkheid.

Wel maak ik dan eerst een fles champagne op...als ik ga, dan wél met een knalfuif.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet meer of de link naar dat Spaanse dorp wat op bijna communistische wijze gerund werd en zelf voorzienend is, van deze site komt of dat ik daar ergens naar toe ben gesurfd, maar ik denk wel dat dat voor veel dingen een oplossing is.

 

Gewoon weer allemaal beetje boer spelen, beetje timmeren, vissen, dingen ruilen dus geen of veel minder geld, niet allemaal in de file naar je werk als lemmingen....maar in je eigen dorp je ding doen. Bij de vpro ook zo'n leuke uitzending een half jaar geleden (vpro dacht ik tenminste), over al die initiatieven wereldwijd met eigen geld. Geen rente, geen banken, geen verliezers. Dat lijkt mij nou een beter leven. Als je niet een hele dag per week kwijt bent aan reizen naar je werk, minder tijd nodig voor je administratie, minder tijd nodig hebt voor boodschappen OMDAT JE AL DIE TIJD KUNT STEKEN IN TOMATEN KWEKEN EN GAAN VISSEN MET JE KINDEREN EN TAMME KASTANJES IN HET BOS GAAN ZOEKEN, dat zou al heel wat schelen.

 

Ik heb al eerder gezegd ergens hier, dat onderzoek aannemelijk heeft gemaakt dat we in de oertijd slechts vier uur per dag nodig hadden om voedsel te vergaren. De rest van de dag konden we lummelen. Oké, dan kun je niet twee keer per jaar met het vliegtuig naar de zon en nog lang weekend naar Rome en weekje skiën, nou ja, jammer dan.

 

Ik ga ook voor een beter leven, zodra als dat ik mijn hypotheek heb afbetaald....wat een gevangenis eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua zelfvoorzienigheid kan je ook veel leren van Cuba.

Doordat ze niet in mogen voeren, mogen handelen (tenminste niet met hen die aan BigBrother-Amerika vastzit), zijn ze op vele vlakken zelfvoorzienend.

Met bijzondere ontwikkelingen. Zo wordt daar veel gebruik gemaakt van groene energie, zonne-energie, er is weer een groot windenergieprogramma op stapel.

Vervoer is totaal anders geregeld, meststoffen hebben ze niet dus verbouwen gaat biologisch en vlak bij én in de steden(scheelt vervoer)

Ik vind het erg leuk om me in hun aanpassingen en ontwikkelingen te verdiepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet meer of de link naar dat Spaanse dorp wat op bijna communistische wijze gerund werd en zelf voorzienend is, van deze site komt of dat ik daar ergens naar toe ben gesurfd, maar ik denk wel dat dat voor veel dingen een oplossing is.

 

Gewoon weer allemaal beetje boer spelen, beetje timmeren, vissen, dingen ruilen dus geen of veel minder geld, niet allemaal in de file naar je werk als lemmingen....maar in je eigen dorp je ding doen. Bij de vpro ook zo'n leuke uitzending een half jaar geleden (vpro dacht ik tenminste), over al die initiatieven wereldwijd met eigen geld. Geen rente, geen banken, geen verliezers. Dat lijkt mij nou een beter leven. Als je niet een hele dag per week kwijt bent aan reizen naar je werk, minder tijd nodig voor je administratie, minder tijd nodig hebt voor boodschappen OMDAT JE AL DIE TIJD KUNT STEKEN IN TOMATEN KWEKEN EN GAAN VISSEN MET JE KINDEREN EN TAMME KASTANJES IN HET BOS GAAN ZOEKEN, dat zou al heel wat schelen.

 

Ik heb al eerder gezegd ergens hier, dat onderzoek aannemelijk heeft gemaakt dat we in de oertijd slechts vier uur per dag nodig hadden om voedsel te vergaren. De rest van de dag konden we lummelen. Oké, dan kun je niet twee keer per jaar met het vliegtuig naar de zon en nog lang weekend naar Rome en weekje skiën, nou ja, jammer dan.

 

Ik ga ook voor een beter leven, zodra als dat ik mijn hypotheek heb afbetaald....wat een gevangenis eigenlijk.

 

Beter had ik het niet kunnen zeggen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het 40+ uren arbeid systeem is heel simpel.

 

Als je een bevolking bezig EN moe houdt.... heb je geen problemen met ze.

Zoals al gezegd... lemmingen.

 

Is het menselijk lichaam ingericht voor het systeem?

 

Nee.

 

Stressgerelateerde aandoeningen? Burnout? Depressie?

Allemaal toedoen door het systeem.

 

Stress is niets anders dan een normale lichamelijke reactie op een abnormale situatie waardoor je (primair) kan vechten of vluchten. (of bevriezen, maar dat is een ander verhaal)

De stress ebt weg als de "abnormaliteit" vertrokken is.

 

In ons geval ebt de abnormaliteit nooit weg! Sterker nog... wij zijn het NORMAAL gaan vinden! Maar ons lichaam blijft dat tegenspreken! Wij blijven tegen onze natuur in gaan!

Waar het systeem ons biologisch vernielt verbiedt het ons ook eens om toe te geven aan onze natuurlijke instincten onder het mom van beschaving...

 

Eenieder hier zal een moeder gelijk geven als die een directe bedreiging voor haar kinderen uitschakelt. Is de natuur toch?

De rechtbank denkt daar toch anders over...

 

Eigenlijk best raar toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Stress is niets anders dan een normale lichamelijke reactie op een abnormale situatie waardoor je (primair) kan vechten of vluchten. (of bevriezen, maar dat is een ander verhaal)

De stress ebt weg als de "abnormaliteit" vertrokken is.

 

 

Wat ik - wat stress betreft - helemaal bizar vind, dat is hoe het idee over Post Traumatisch Stress Stoornis tot stand is gekomen. Men noemt het een stoornis, dat is nogal wat. Niet het slachtoffer is mijns inziens gestoord, maar wat hem of haar overkomen is.

 

George Carlin had hier eens een schitterend stuk over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het erg belangrijk, om ook over de stressfactor na te denken.

Weet je van jezelf hoe je "tot rust komt" en hoe je "weer oplaadt" (zijn in mijn visie twee verschillende dingen)

De een zal meer hebben met yoga, meditatie, een ander meer met tai chi of wandelen om tot rust te komen.

En welke bezigheid of hobby laadt je op?

Met toepassen van de voor jezelf werkende methodes hoef je niet te wachten tot de wereld vergaat, kan je beter meteen mee beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zo eentje met een interesse voor van alles en nog wat. Van geschiedenis naar archeologie tot astronomie en vooral maak het zelf. En enkele jaren terug las ik een stukje over Doggerland. En hoe het leven in die tijd kon geweest zijn. De conclusie was heerlijk gezegd verbijsterend. Onze voorouders spendeerde minder tijd om in hun dagelijkse behoefte te voorzien dan wij vandaag. Het zet een mens aan tot nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We preppen voor iets wat kan gebeuren waardoor ons huidig leven verstoord kan geraken. Zoals Kans eens zei "het is in eerste instantie een kick is als je leert 'overleven', maar na een half jaar kom je er achter dat het niks met overleven of zelfvoorzienend zijn te maken heeft maar meer met een kleine periode weten te overbruggen..." (wijs man die Kans)

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke back on topic.

haha

preppen voor over leven of om te leven.

 

goede vraag opzich, hoe veel vooraad je ook in huis haald of op een BOL ook hebt als de SHTF komt er een keer dat alles op is of je moet er onvrijwillig afstand van doen. dan moet je je overlevings methodes aanpassen. waarom dan niet van af het begin al voorbereid zijn en dus niet 5 jaar vooraad aanlegen die je met alle middelen moet verdedigen. maar gewoon een kleine hoeveel heid voor de eerste weken en dan beginnen met jagen en verbouwen van gewassen.

dat dit niet overal kan weet ik ook maar zijn dat dan ook niet de dingen die je mee moet nemen in je prepping. bv waar kan ik een nieuw bestaan op bouwen. en hoe kan ik daar onder welke omstandig heden komen.

of is het beter zo lang mogelijk uit te zingen op je vooraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel preppen we om een tijdje te kunnen leven.

In het ideale scenario kunnen we preppen om (lekker) te overleven.

Het liefste zoveel mogelijk zelfvoorzienende mogelijkheden (kachel, zonnepanelen, waterput, moestuin, kippen, varken(s), koe(ien), etc.)

Dat is momenteel helaas financieel niet haalbaar. Maar mochten we ooit een leuke erfenis krijgen van een onbekende maar stinkendrijke tante, dan wordt dat geld wel erg goed besteed.

En tot die tijd gaan een stapje voor stapje die kant op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

helaas heb ik geen rijke tante, maar wel een kachel, kippen, ganzen en woon buiten af tussen de koeien. als de SHTF en de wereld die wij nu kennen ophoud te bestaan. moet ik eerst maar eens zien of ik dit ook allemaal nog kan behouden of dat ik hier om een of andere reden afstand van moet doen.

en dan???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals niets doet het meer, iedereen voor zichzelf en hun familie, plunderingen enz...een beetje zoals Book of Eli (mijn lievelings 'prep' film)

 

ja doe mij die maar klinkt goed.

 

sorry als het een beetje raar klinkt maar volgens mij is het eens goed de tijd dat er eens wat gebeurdt. Doorgaan met deze wereld zoals nu lijkt me kompleet zinloos. langzaam naar de afgrond, mag wel in een keer wat sneller gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Richard Friesland
Ik weet niet meer of de link naar dat Spaanse dorp wat op bijna communistische wijze gerund werd en zelf voorzienend is, van deze site komt of dat ik daar ergens naar toe ben gesurfd, maar ik denk wel dat dat voor veel dingen een oplossing is.

 

Gewoon weer allemaal beetje boer spelen, beetje timmeren, vissen, dingen ruilen dus geen of veel minder geld, niet allemaal in de file naar je werk als lemmingen....maar in je eigen dorp je ding doen. Bij de vpro ook zo'n leuke uitzending een half jaar geleden (vpro dacht ik tenminste), over al die initiatieven wereldwijd met eigen geld. Geen rente, geen banken, geen verliezers. Dat lijkt mij nou een beter leven. Als je niet een hele dag per week kwijt bent aan reizen naar je werk, minder tijd nodig voor je administratie, minder tijd nodig hebt voor boodschappen OMDAT JE AL DIE TIJD KUNT STEKEN IN TOMATEN KWEKEN EN GAAN VISSEN MET JE KINDEREN EN TAMME KASTANJES IN HET BOS GAAN ZOEKEN, dat zou al heel wat schelen.

 

Ik heb al eerder gezegd ergens hier, dat onderzoek aannemelijk heeft gemaakt dat we in de oertijd slechts vier uur per dag nodig hadden om voedsel te vergaren. De rest van de dag konden we lummelen. Oké, dan kun je niet twee keer per jaar met het vliegtuig naar de zon en nog lang weekend naar Rome en weekje skiën, nou ja, jammer dan.

 

Ik ga ook voor een beter leven, zodra als dat ik mijn hypotheek heb afbetaald....wat een gevangenis eigenlijk.

 

Het leuke is dat ik in juni in het dorpje ben geweest, een oase van rust daar iedereen heeft werk iedereen heeft een huis moet je een in de rest van Spanje kijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...