Ga naar inhoud
GENEGEERD

Esbit - ja of nee?


Zanshin

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ze zeggen dat de gassen van Esbitblokjes erg slecht voor je zijn. Persoonlijk heb ik nergens last van gehad en vind ik het, zeker met zo'n brandertje erbij een ideaal systeempje.

Klein weg te bergen, snel aan te steken en voldoende warmte om iets mee op te warmen. Echt uitgebreid koken kun je vergeten, daarvoor branden ze niet lang genoeg. Wel kun je ze geweldig gebruiken als aanmaak blokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een kleine benzine brander uit de ddr .het is format grote blik dooperwten, je kun prima je espresso machine op zetten , een pan water voor rijst, pasta of een eitje baken. genoeg voor korte tijd dus, plus je kan gewoon benzine in doen, en dat heb ik altijd bij mij. gekocht in berlin voor 5 DM toe heb ik een stuk of 10 gekocht ,mest weg gegeven in afrika. heb nu nog maar 2. kijk in de dump.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mrs jones, wat voor benzine brander is dit? en werkt deze onder druk?

 

Een esbit brander is mij ook niks, er op koken gaat heel moeizaam of wel onmogelijk., dan kun je denk ik beter zo'n turbo stove maken van blikken en wat hout er in mee nemen. of natuurlijk een benzine brander!

de goedkope van de coleman brander, op dx:

http://dx.com/p/brs-12-field-gasoline-stove-90762?item=14

 

 

 

 

ik heb een kleine benzine brander uit de ddr .het is format grote blik dooperwten, je kun prima je espresso machine op zetten , een pan water voor rijst, pasta of een eitje baken. genoeg voor korte tijd dus, plus je kan gewoon benzine in doen, en dat heb ik altijd bij mij. gekocht in berlin voor 5 DM toe heb ik een stuk of 10 gekocht ,mest weg gegeven in afrika. heb nu nog maar 2. kijk in de dump.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Esbit heeft een zeer penetrante "rotte vis-lucht" die overal doorheen gaat, hoe luchtdicht je het ook verpakt ...

Weet niet of je dat wel in je auto wilt hebben ...

 

Maar erop koken/opwarmen gaat echt prima ,

dat zal iedereen die militair is (geweest) kunnen beamen !

Is namelijk het standaard veld-kookgerei van het NL leger.

 

Alleen wel een beetje afdekken, zodat de Esbit-geur niet in je eten trekt.

 

De brander heb je trouwens eigenlijk niet eens nodig (onhandig ding).

Gewoon een sleuf/kuiltje maken in de grond en daar je Esbit in leggen.

 

Zorg trouwens ook dat je het juiste formaat blokje gebruikt, die branden lang genoeg

om te koken. Er bestaat namelijk ook een kleinere variant, die bedoeld is voor die

stoommachines (als kinder-speelgoed). Daar heb je er dus een paar van nodig.

 

ps : en dat het kankerverwekkend zou zijn is een broodje aap verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mrs jones, wat voor benzine brander is dit? en werkt deze onder druk?

 

Een esbit brander is mij ook niks, er op koken gaat heel moeizaam of wel onmogelijk., dan kun je denk ik beter zo'n turbo stove maken van blikken en wat hout er in mee nemen. of natuurlijk een benzine brander!

de goedkope van de coleman brander, op dx:

http://dx.com/p/brs-12-field-gasoline-stove-90762?item=14

 

Deze (en de meeste goedkope benzine branders uit China) gebruiken wit asbest als hun voorverwarmings lont. Je krijg er zelfs een extra bij omdat ze vaak stuk gaan. Of je dat wilt, moet je zelf weten.

 

Je kan het verschik goed zien tussen de twee gebruikte mogelijkheden: Een dikke glasvezel vilt of een dunne gewoven katoen achtige asbest doekje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je dat in de aanvoerpijp een "doekje" zit? er zit geen extra doekje bij of iets dergelijks.

Je moet met een pompje het onderste "vat" op druk brengen, spiritus in het kommetje doen om voor te verwarmen en dan aansteken en de benzine word door een verstuiver verstuift.

is dit dan ook hetzelfde wat jij bedoeld?

 

dit is um:

http://club.dx.com/reviews/videos/90762/23764

 

Deze (en de meeste goedkope benzine branders uit China) gebruiken wit asbest als hun voorverwarmings lont. Je krijg er zelfs een extra bij omdat ze vaak stuk gaan. Of je dat wilt, moet je zelf weten.

 

Je kan het verschik goed zien tussen de twee gebruikte mogelijkheden: Een dikke glasvezel vilt of een dunne gewoven katoen achtige asbest doekje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je dat in de aanvoerpijp een "doekje" zit? er zit geen extra doekje bij of iets dergelijks.

Je moet met een pompje het onderste "vat" op druk brengen, spiritus in het kommetje doen om voor te verwarmen en dan aansteken en de benzine word door een verstuiver verstuift.

is dit dan ook hetzelfde wat jij bedoeld?

 

dit is um:

http://club.dx.com/reviews/videos/90762/23764

 

Ik bedoel het doek-achtige ding (priming pad) in het kommetje. Heeft een soort donut vorm en zit onder de branderkop. Je kan hem hier zien: http://www.spiritburner.com/fusion/gallery/3230/1286268358-IMG_0834.JPG (even gegoogled)

 

Een primingpad heeft meerdere functies:

- Als het te koud is voor de brandstof om te dampen, krijg je het niet aangestoken en heb je iets wat als lont functioneert.

- Houdt het brandstof vast, voor het geval je de boel beweegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze (en de meeste goedkope benzine branders uit China) gebruiken wit asbest als hun voorverwarmings lont. Je krijg er zelfs een extra bij omdat ze vaak stuk gaan. Of je dat wilt, moet je zelf weten.

 

Je kan het verschik goed zien tussen de twee gebruikte mogelijkheden: Een dikke glasvezel vilt of een dunne gewoven katoen achtige asbest doekje.

nou gezien de politik verhouden acht ik de kans erg klein dat de DDR in china iets liet maken. asbest dat kan best ,mar de lonten zijn te vervisellen.ik weet niet waar het nu nog te vinden zou zijn. ik heb het 20+ jaren geleden gekocht. het lijk op een kleine coleman , werk op benzine maar ook op olie en sterke alcool.

Link naar reactie
Delen op andere sites

esbit, ik heb wel zo een brandertje. maar ik zou hem alleen gebruiken in geval van nood als ik geen andere opties zou hebben. zelf heb ik het setje in een vest zitten, de vest hangt in mijn klerenkast en je ruikt echt niets van de esbit zolang het in de verpakking zit.

 

misschien ook als anti mot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Vandaag weer een rugzak gevuld met water soep en noodles en een esbitbrandertje ik vroeg mij af of je ook ander brandstof in het brandertje kon doen.

hout bv of aanmaakblokjes.

Ik het de pocketformaat maar ik zag bij de dump ook groter formaat ga ik ook nog halen denk ik voor een kleine braadpan op te zetten, de hamburgers zitten ook al in de tas.;). houdbaar tot eind 2014.

Ik vind de esbitblokjes vrij duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Europa niet zo bekend, maar in de VS veel gezien : Sterno

http://en.wikipedia.org/wiki/Sterno

 

Gebruikte de lont variant als pizza bezorger in de box achterop de brommer. Daardoor bleven de pizza's lekker warm, werkte prima die dingen!! Trok altijd het lontje er iets verder uit. Daardoor verbrande de klanten bijna hun handen aan de pizza doos. En dat was weer extra goed voor mijn fooi :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...