Ga naar inhoud
GENEGEERD

De meest voorkomende infectie ziekten onder 1 topic


Aanbevolen berichten

Beste medepreppers,

 

Na vele vragen of het mogelijk is om alles in een topic te doen ben ik druk doende geweest om alles te her schrijven-typen.

Dit heeft veel tijd gekost omdat ik het nog uitgebreider en beter wilde beschrijven.

Zo is er bijna een geheel boekwerk ontstaan!

In de stukken die hieronder beschreven staan heb ik geprobeerd om zo goed mogelijk de aandoening te beschrijven met hoe je het kan herkennen, wat je er zelf aan kan doen, waar te koop en ook als het alleen op recept verkrijgbaar is.

Helaas zijn een aantal aandoeningen enkel met antibiotica te bestijden, daar kan ik ook niets aan willen!

 

Daarnaast heb ik nog een aantal wat oudere toppics van mijzelf herschreven met hier en daar wat aanpassingen die ik heb verkregen door jullie!

 

Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen! en dat ik een stukje kennis met jullie heb kunnen delen!

 

Ik wens jullie veel lees en leer plezier!

 

A.U.B geen reacties geven in dit topic

Dit gelieve via PM zodat dit topic schoon en overzichtelijk blijft!

 

Ik heb mijn informatie verkregen via de volgende site's:

http://www.apotheek.nl/

https://www.mediq-apotheek.nl/

http://www.nationaalkompas.nl

http://www.lymenet.nl/info/symptomen-ziekte-van-lyme.htm

 

De volgende boeken heb ik hiervoor gebruikt:

zakboek-verpleegkundige-diagnosen

handboek-verpleegkunde

De verpleegkundige als zorgverlener

Vaardigheden specifieke verpleegkunde / Voorbehouden handelingen

 

Ik ben mij er van bewust dat ik op sommige punten niet alles in volledigheid heb kunnen beschrijven. Ik ben daarin tegen ook geen arts maar verpleegkunde.

De geschreven stukken heb ik naar eer en geweten geschreven. Ik zal de komende tijd proberen daar waar nodig nog aan te vullen!

 

Het geen wat ik geschreven heb is bedoelt als leidraad in een SHTF, in de normale dagelijkse gang adviseer ik ten alle tijden naar een huisarts te gaan!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wat zijn wratten?

 

Wratten zijn goedaardige gezwellen op je huid. Ze komen zeer algemeen voor en zijn volledig goedaardig. Wratten kunnen overal op je lijf voorkomen. Ze komen voor als een enkele wrat of met meerdere in een groepje.Wratten komen vooral vaak voor op je handen of voeten.

Wratten worden veroorzaakt door een virus uit de familie van de humane papilloma (HPV’s) virussen. Een virus is een klein micro-organisme, dat ziekte kan veroorzaken. Wratten zijn dus besmettelijk. De virussen die de verwekkers zijn van de gewone wratten, worden officieel 'humane papillomavirussen' genoemd.De tijd die verloopt tussen een besmetting en het ontstaan van een wrat kan 3-6 maanden of zelfs langer bedragen. Bij 80% van de mensen zijn de wratten binnen 1 jaar geheel verdwenen. Bij 20% van de mensen duurt het echter langer, soms vele jaren, voordat alle wratten verdwenen zijn.

 

Wie krijgt wratten?

 

Vrijwel iedereen maakt in de kindertijd wel een periode door met wratten aan handen of voeten. Het virus verspreidt zich door huid-huid contact, vooral wanneer een wrat opengekrabd is. Het virus kan dan makkelijker naar buiten.Op deze manier worden anderen met het virus besmet, of worden bij de jezelf andere huiddelen geïnfecteerd.

Volwassenen die als kind wratten hebben gehad zullen bij nieuwe infectie met het virus geen wratten meer ontwikkelen omdat ze immuniteit tegen het virus hebben opgebouwd. Mensen die langdurig medicijnen krijgen die de weerstand verlagen (bv. patiënten die een orgaantransplantatie hebben ondergaan) kunnen wel opnieuw wratten ontwikkelen.

 

De meest voorkomende wratten zijn:

 

Gewone wratten

De gewone wrat is een ruwe bolvormige wrat die een bloemkoolachtig uiterlijk heeft. De gewone wrat is grijs of bruin van kleur. Deze wrat komt voornamelijk op je handen, vingers, tenen en knieën voor.

 

3190.jpg.396b5ec0ac7e2d6a91c42acaeeaddf51.jpg

 

Voetwratten

Voetwratten zijn wratten die op de onderkant van je voeten groeien. De voetwrat is vaak wat platter dan de gewone wrat, vanwege de druk van het lichaamsgewicht op je voetzolen. Als een voetwrat wat in de diepte gaat groeien, kan deze pijnlijk worden. Je spreekt dan van een doornwrat. Wanneer de voetwratjes in een groepje bij elkaar groeien en oppervlakkig zijn, spreek je van een mozaïekwrat.

 

41965-voetwratten-wratten-onder-de-voeten-behandelenverwijderen.jpg.3d033859d4e768f27cab4ec891d432ea.jpg

 

Vlakke wratten

De vlakke wrat is een glad en vlak wratje die kleiner is dan andere wratten. Ze zijn vaak met veel tegelijk en komen vooral op je gezicht, onderarmen, de rug van je handen en op je benen voor.

 

Draadvormige wratten

De draadvormige wrat is de gesteelde variant van de gewone wrat. Deze wrat is een uitstulping van de huid op een steeltje en bevindt zich meestal in je gezicht. Bij kinderen zitten ze vooral op de lippen, oogleden of neus.

 

wrat.jpg.f9082e85b88b06b76df441d413ee9296.jpg

 

Ouderdomswratten

Ouderdomswratten zijn wratten die, in tegenstelling tot andere wratten, niet door een virus worden veroorzaakt. Met name bij mensen boven de vijftig jaar komen ouderdomswratten voor. Hoe ouder je wordt, hoe meer er verschijnen. Ouderdomswratten komen voornamelijk voor op je borst, rug of in je gezicht.

 

Waterwratten

Waterwratten zijn erg klein, ze hebben vaak de grootte van een typisch puistje of speldenknop (3-10 mm). Het zijn gladde vleeskleurige of witte bolvormige pukkeltjes of bultjes. Soms zijn ze glanzend en het oppervlak is afgeplat met in het midden vaak een inzinking, een putje.

 

Genitale wratten

Genitale wratten zijn zachte, wratachtige gezwellen die worden veroorzaakt door een virus. De wratjes nemen de kleur van de huid aan, waardoor ze in eerste instantie niet opgemerkt kunnen worden. Genitale wratjes zijn meestal pijnloos. Genitale wratten is een seksueel overdraagbare aandoening (soa). Ze zijn net als alle andere wratten onschuldig, maar ze kunnen wel zeer hinderlijk zijn. Ze groeien in de schaamstreek, op de geslachtsdelen en rond de anus en nergens anders op het lichaam. De verspreiding ervan vindt plaats via seksueel contact. Genitale wratten zijn erg besmettelijk.

 

57268-genitale-wratten-jeuk-penis-vagina-anus-bilspleet-hpv.jpg.ee813dc8e70a4ddc7be855b96ec2484a.jpg

 

Het virus dat verantwoordelijk is voor genitale wratten heet Humaan Papilloma Virus (HPV). HPV is een groep van meer dan 100 aan elkaar verwante virussen. Verschillende typen veroorzaken genitale wratten. Ze worden papillomavirussen genoemd, omdat het virus bepaalde soorten (goedaardige) wratten, of papillomen, kan veroorzaken. Er zijn ook varianten die kanker kunnen veroorzaken , zoals baarmoederhalskanker. Tevens blijkt dat ten minste 90% van de gevallen van anale kanker door HPV wordt veroorzaakt .Deze typen worden hoog risico HPV genoemd.

 

Dit type HPV komt dus enkel voor bij genitale wratten en dus niet bij de ander genoemde wratten!

 

Bron:

Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie

http://www.huidarts.nl

http://www.huidziekten.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervolg op wratten:

 

Preventie van wratten

 

Het is erg lastig om te voorkomen dat je wratten krijgt. De meeste mensen komen in hun leven wel eens met het Humaan Papilloma Virus in aanraking. Omdat je niet direct wratten krijgt, weet je vaak niet dat je met het virus besmet bent. Preventieve maatregelen hebben alleen bij voetwratten enig nut. In alle andere gevallen zijn deze veel moeilijker of minder praktisch.

 

Hierbij enkel tips ter voorkoming van wratten:

 

•Voorkom het gebruik van handdoeken, schoenen of andere persoonlijke spullen van mensen die last hebben van wratten.

•Als je naar het zwembad, een gymzaal of andere publieke ruimte gaat, draag dan altijd slippers of iets anders aan je voeten.

•Droog je voeten en handen altijd goed af, ook tussen de vingers en tenen.

•Behandel je handen en voeten eventueel met desinfecterende voetspray of desinfecterende hand gel

•Controleer regelmatig je voeten, want een beginnende wrat is nog goed te behandelen.

•Controleer de voeten van je kinderen regelmatig. Let op een beschadigde huid door wondjes of kloven. Zo'n huid is vatbaarder voor het binnendringen van het HPV-virus.

•Verschoon verder dagelijks je sokken en wissel iedere dag je schoenen om.

•Vrij veilig, gebruik condooms. Genitale wratten worden overgedragen van de ene naar de andere persoon via seksueel contact (vaginale, orale of anale seks).

•besmetting kan ook plaatsvinden via de vingers en zelfs door handdoeken van personen met genitale wratten.

 

Als je al wratten hebt, is het verstandig om je aan de volgende regels te houden om verdere infectie bij jezelf of bij anderen te voorkomen:

 

•Krab niet aan wratten.

•Was je handen nadat je je wratten hebt aangeraakt.

•Was je handdoeken op hoge temperaturen.

•Borstel en scheer jezelf niet op plekken waar wratten zitten.

 

Natuurlijke geneeswijzen:

 

Urine

 

Vang wat ochtend urine op in een bakje en stip met een wattenstaafje die in de urine is gedrenkt de wratten aan.

 

Knoflook en citroen

 

Neem twee teentjes knoflook en pers deze uit. Vermeng dit met citroensap tot een papje. Laat de substantie een nacht trekken en breng dit vervolgens met een wattenstaafje op de wratten aan. Het aanstippen dient drie keer per dag te gebeuren. Maak ieder dag een nieuw papje aan. Binnen een aantal weken drogen de wratten uit en verdwijnen ze langzaamaan. Soms ontstaat er eerst een kleine bloemkoolachtige verdikking, alvorens de wrat verdwijnt

 

Zelfzorg:

 

Er zijn veel middeltjes te koop bij drogist, apotheek en de reformwinkels.

 

vloeistof met salicylzuur.

 

Deze verweekt het bovenste laagje van de huid en het werkt ontstekingsremmend. Het kan soms wel drie maanden duren voor de wrat kleiner wordt of verdwijnt. Gebruik deze niet in het gezicht en de oogleden en ook niet bij genitale wratten!

Voorbeelden van vloeistoffen met salicylzuur zijn: Formule W, Duofilm

 

Werkwijze:

 

•Maak met een perforator een gaatje in de hechtpleister. Als dat kleiner is dan de wrat, kunt je het met een schaartje wat groter maken. Plak de pleister op de huid, zodat de wrat door het gaatje steekt. In plaats van een hechtpleister kun je ook een likdoornpleister gebruiken. Je kunt ook de huid om de wrat heen insmeren met vaseline of zinkzalf.

•Breng de vloeistof één keer per dag aan

•Bescherm de huid om de wrat heen, zodat het salicylzuur de gezonde huid niet kan verweken.

•Als de vloeistof na het opbrengen is gedroogd, kun je de beschermlaag weghalen.

 

 

Histofreezer en Wartner

 

Dit is een bevriezingsmethode die je ook zelf kunt uitvoeren met een mengsel van dimethylether en propaan, zonder recept verkrijgbaar.

Lees dan wel goed de aanwijzingen op de verpakking. Gebruik deze niet in het gezicht, oogleden of bij genitale wratten!

Histofreezer is alleen via de apotheekverkrijgbaar en Wartner is ook te koop bij de drogisterij.

Deze behandeling is pijnlijk, en vaak is er meer dan één behandeling nodig om de hele wrat te verwijderen.

Er ontstaat door het bevriezen een brandblaar die binnen een week verdwijnt.

 

Doorgaans hoef je met een wrat niet naar de huisarts. Doe dat echter wel in de volgende situaties:

 

•Als je wratten krijgt terwijl je een gestoorde afweer hebt, bijvoorbeeld na een transplantatie, als je aids hebt, of als je behandeld wordt tegen kanker.

•Als je last hebt van wratten aan de anus of de geslachtsorganen. Genitale wratten kun je niet met een zelfzorgmiddel behandelen.

•Als een wrat bloedt, jeukt, of verandert van grootte of kleur. Dat kan betekenen dat de wrat kwaadaardig is.

•Als drie maanden zelfbehandeling met salicylzuur niet heeft geholpen.

•Als je de wrat als hinderlijk ervaart

 

Bron:

 

Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie

http://www.huidarts.nl

http://www.huidziekten.nl

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...