Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ben jij voorbereid?


rlsailer

Aanbevolen berichten

als het uur nu is ben je dan klaar.

 

kan je binnen 15 min ingepakt zijn en je huis en haard achter je laten

in die 15 min zorg je er voor dat je bij je hebt

kleding (want het word nu koud)

schoeisel

basis gereedschap

kook gerij (geen eten)

en iets waar je 1 onder komen van kan maken bijvoorbeeld zeilen

ik denk als je dat kan ben je voorbereid op overleven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Je vergeet water, en iets van een filter is ook wel handig toch? En ik heb zeker te weten ook eten mee. Maar ik neem aan dat jij je bob gewoon op orde hebt? In dat geval kan je meteen weg, behalve als je rekening moet houden met familieleden.

En ik/wij kunnen alleen maar binnen 15 min weg als iedereen thuis is. We hebben er nog geen goed plan voor wat wij het beste kunnen doen als de communicatie uitvalt en als we toch gelijk het huis moeten verlaten.

Ik ga ervan uit dat we zeker de eertse 24 uur op honk kunnen blijven en dan vanuit daar gezamelijk naar de bol.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

water genoeg om ons heen bang voor vuil water kijk Fles of bak voor vuil water

Doek of koffiefilter

Fles voor schoon water

Brander en pannetje of magnesium staaf om vuurtje te maken

Chloordruppels

Jodiumoplossing of betadineoplossing

Norit

Microfilter

Vitamine C-tabletten of oploslimonade met Vitamine C proost

en inderdaad het rekening houden met je gezin is 1 groot probleem gelukkig weet ik op elk moment van de dag waar ze zijn

jep control freek zeggen ze ook wel

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ik kan zo mijn tas pakken ,mijn honden meenemen , mijn kinderen en man met rugzak op na buiten sturen, en ook nog even snel de kippen los latten, hebben ze ook een kans.en dan of de auto of de fiets na gelang de situatie.

ik heb ook op 5 km van mijn huis een jerycan met 10 l water en een voedsoel container begraven. je kunt nooit hellemaal klaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is hier niet echt een optie om zonder BOL er vandoor te gaan; de winter komt er aan en dagen met -20 en nachten met -30 zijn dan niet ongewoon. Ik ga voorlopig dus eerst voor bug-in, ipv bug-out. Heb altijd genoeg benzine in de auto dat ik zonder te moeten tanken naar huis kan rijden, thuis kan ik 't redelijk lang uitzingen. Als er eenmaal wat meer budget is dan wil ik ook een BOL ergens verstopt in 't bos gaan opzetten, ben al aan 't kijken voor geschikte locaties, maar die moeten aan nogal wat eisen voldoen. Onder andere: aan alle kanten omgeven door minstens 3 kilometer bos, geen grote wegen in de buurt, hooguit weggetjes die door de houthakkers trucks gebruikt worden; hoge bergen alleen ten noorden of ver in 't zuid-weste of zuid-oosten, het liefst met een boom-vrije helling richting 't zuiden (meer licht, makkelijker voedsel verbouwen e.d.), een flinke beek op maximaal een paar honderd meter afstand, breed genoeg dat er wat stroom mee op te wekken is, maar wel smal genoeg dat er geen bootjes varen. Een flinke laag grond voor de rotsbodem begint; zodat ik grotendeels ondergronds kan bouwen. En zo heb ik nog wel wat wensen... gelukkig is het hier nog goed mogelijk om zo'n plek te vinden :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@rlsailer, ik begrijp dat jij van jou gezin precies weet waar iedereen is. Ik weet ook waar iedereen is ook al woon ik met volwassenen in huis. (ik weet niet hoe oud jouw kinders zijn) Als iedereen hier zijn normale dagelijkse bezigheden doet zijn we redelijk ver bij elkaar vandaan. We zijn dan verspreid in 3 provincies.

Mijn probleem is dat wanneer de communicatiemiddelen uitvallen, en die kans is groot, en we moeten evacueren, ik dan niet van tevoren kan inschatten hoe ik dat aan moet pakken. Ik heb er gewoon nog geen plan voor.

Daarom ga ik denk maar voor een bug in. Behalve als we worden ontruimd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
Gast ancestral-viking

of ik klaar ben om binnen 15 minuten met de noorderzon te vertrekken....Ja absoluut .....heb een complete B.O.B klaar staan ik hoef alleen de kleding aan te passen aan de weersomstandigheden en mijn water voor on the go mee te nemen........gas en electrische stroom uitschakelen in de meterkast gordijnen dicht deur op slot en gaan .....geld rijsdocumenten en belangrijke dingen op een stick gezet in mijn bob en een mini laptop in de tas ..........go go go !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede opmerking 12gauge en het lijkt mij ook een goed idee om onderweg verschillende caches te plaatsen met bijv. in de ene extra warme kleding en in de andere zomerse kleding. In de ene cache voedsel waar je extra energie uit haalt, tijdens koude winterdagen. En een cache met extra drinkwater voor in de zomer. Op die manier heb je een minder groot probleem WTSHTF en je hebt je BOB nog niet aangepast aan de nieuwe zomerse/winterse omstandigheden. Of hoef je dan dus helemaal je BOB niet meer aan te passen.

Dat vind ik eigenlijk wel een goed idee van mezelf. Met een lege BOB vertrekken en onderweg pik je steeds meer spullen op. Er is natuurlijk wel een kans dat je caches gevonden worden en geplunderd en dan heb je nog niets.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede opmerking 12gauge en het lijkt mij ook een goed idee om onderweg verschillende caches te plaatsen met bijv. in de ene extra warme kleding en in de andere zomerse kleding. In de ene cache voedsel waar je extra energie uit haalt, tijdens koude winterdagen. En een cache met extra drinkwater voor in de zomer. Op die manier heb je een minder groot probleem WTSHTF en je hebt je BOB nog niet aangepast aan de nieuwe zomerse/winterse omstandigheden. Of hoef je dan dus helemaal je BOB niet meer aan te passen.

Dat vind ik eigenlijk wel een goed idee van mezelf. Met een lege BOB vertrekken en onderweg pik je steeds meer spullen op. Er is natuurlijk wel een kans dat je caches gevonden worden en geplunderd en dan heb je nog niets.

Met een lege BOB vertrekken?! WTF?? En wat als je door een of andere oorzaak niet bij je caches kan komen? En je BOB hoef je dan niet meer aan te passen?

Ik heb het idee dat je een SHTF niet echt serieus neemt of geheel begrijpt? Het is niet een leuke wandeling in het stadpark, ben ik bang...... Shortcuts kill....

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een lege BOB vertrekken?! WTF?? En wat als je door een of andere oorzaak niet bij je caches kan komen? En je BOB hoef je dan niet meer aan te passen?

Ik heb het idee dat je een SHTF niet echt serieus neemt of geheel begrijpt? Het is niet een leuke wandeling in het stadpark, ben ik bang...... Shortcuts kill....

 

Alice maakt zich schuldig aan wat men "thinking outside of the box" noemt.

 

Zeer goede eigenschap.

 

Om nou te roepen dat zij dingen niet serieus neemt... Kort door de bocht. Wees hard op de feiten, nooit hard op de man (vrouw).

 

Dus ik nodig je uit om Alices' idee inhoudelijk tegen het licht te houden en constructief kritisch te zijn.

 

Heeft zij namelijk dan ook wat aan.

 

Succes.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Bolo.

En inderdaad, in dit geval ik denk hardop op het forum. Dit is al de zoveelste keer dat je me behoorlijk afkraakt prepass. Gelukkig kan ik tegen kritiek ook als deze niet opbouwend is. Ik bekijk dingen altijd van twee kanten. Ik zie overal het positieve en negatieve van in en weeg zaken tegen elkaar af.

Bovendien is het grootste risico wat je kan nemen, geen risico nemen.....

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

@Alice het idee is aan de enne kant eigelijk best wel goed alleen zou ik niet helemaal met een lege bob vertrekken ........stel: er is een shtf er lopen groepen op de stoepen op zoek naar vooraden etc bij mensen al jij dan met een volle BOB aan komt lopen wekt dat op zijn minst argwaan........echter met een Daypack valt er niet veel te halen......wat als je inderdaad in een grote afsluitbare ton bijvoorbeeld met de G.P.S op Waypoint 1 een complete B.O.B Begraaft.....en op Waypoint 2 .......etc etc ..........

het idee heeft zeker wel een voordeel.........Think outside the box :) love it when a plan come toogether :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een SHTF heb je een twee scenario's:

1. je hebt tijd om naar huis te rijden, je spullen te pakken en al dan niet gemotoriseerd je omgeving te verlaten

2. er is echt acute noodzaak om te vertrekken. Dan vertrekken er met jou nog 1.000.000 mensen en sta je 3x24 uur in de file

Bij scenario 1 heb je geen caches nodig. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij epidemieën, verwachte springtij/harde storm, dubieuze luchtkwaliteit etcetera. De overheid zal dan niets zeggen of op z'n best een negatief reisadvies geven en ramen en deuren te sluiten.

Bij scenario 2 is er echt een probleem. De kans dat je in een bunker of eigen woning met riante voorraad het langer volhoudt dan buiten, is groot. De kans dat je wegkomt daarentegen erg klein. Ik heb een drieledig escape plan over verschillende routes:

- vertrekken met de pick-up (altijd brandstof in huis voor 1.400 kilometer, gereedschap, gas/warmte voorziening en 8 persoons tipi)

- 4-5 mountainbikes boven het bed, 3 op de trekhaak waarop we verder kunnen als de wegen dichtzitten

- 3 inflatable kano's voor oversteken van water (packrafts staan op het verlanglijstje..)

- voor alle kids een eigen BOB inclusief 4 lichtgewicht tenten, waterfilters en 3 dagen eten zodat je in het uiterste geval te voet verder kunt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het idee is wel om op heel veel verschillende plaatsen caches te plaatsen en ook heel veel dubbele caches. Ik heb zelf 4 routes die ik zou kunnen nemen en in elke van die 4 routes zijn er natuurlijk ook weer verschillende manier om die route te nemen. Dus als ik onderweg op elke van die 4 routes mijn caches plaats dan zou ik altijd, in het minst gunstige geval, 3 van de 4 caches verliezen. Als ik er vanuit ga dan geen van mijn caches ontdekt worden! Mocht het ook nog eens zo zijn dat er geen mogelijkheid is om terug te gaan naar de andere drie routes om eventueel je achtergebleven caches alsnog op te graven is het natuurlijk enorme verspilling.

En bovendien helemaal een lege rugzak is natuurlijk geen goed idee. Er moet op zijn minst een schep in zitten!! Als ik met een lege rugtas vertrek gaan mensen zich misschien wel afvragen wat ik onderweg in die rugzak ga stoppen en wordt ik misschien achtervolgt en overvallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alice en @Bolo bedankt voor de duidelijke opmerkingen om ook mij scherp te houden :D. Outside the box denken is inderdaad goed en zinvol. Ik meende te lezen dat jij ( @Alice) je er wel erg makkelijk vanaf wilde maken. Maar ok, dt is mijn interpretatie. Niet meteen gaan klagen dat het de "zoveelste" keer is dat ik je "afkraak". Ik ben kritisch en dat blijf ik. Ik kan het misschien op een andere manier brengen? :D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik waardeer ook een kritische blik @prepass. Zoals ik al aangaf bekijk ik ideeën/problemen graag van meerdere kanten en kritiek zet mij van tijd tot tijd ook weer aan het denken.

Een bericht op een forum kan al heel snel op een andere manier geïnterpreteerd worden dan zoals het bedoeld is. En op een andere manier brengen is misschien een goed idee dan vat ik het ook niet op als de zoveelste keer afgekraakt te worden. En dan is dan weer mijn interpretatie. ;)

Bedankt voor je berichtje

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je soms: Dan om met mensen achter een avatar te communiceren? In dat geval is dat helemaal waar. Ik heb soms best moeite om mijn gedachten om te zetten in woorden en een beeldscherm maakt dat niet gemakkelijker.

Maar volgens mij zitten we al een tijdje behoorlijk off-topic. Sorry mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...