Ga naar inhoud
GENEGEERD

Respondenten gezocht voor afstudeerproject (ik ben geen journalist)


zara

Aanbevolen berichten

Hallo preppers,

 

Ik ben recentelijk mijn afstudeerproject gestart voor de studie digitale communicatie. Mijn idee is om een digitale interactieve toepassing te bedenken die burgers de juiste begeleiding en hulp biedt in hoe ze zich moeten voorbereiden op rampen en andere onverwachte situaties. Mijn focus hierbij is preppen. Zelf ben ik een paar maanden geleden voor het eerst bekend geraakt met preppen en tijdens de zoektocht naar hoe je moet beginnen en wat je precies moet doen, kwam ik erachter dat je als beginnend prepper weleens de draad kwijt kunt raken. In mijn vooronderzoek ben ik al erachter gekomen dat veel Nederlanders niet goed voorbereid zijn op rampen en ik wil nu kijken hoe ik dmv mijn oplossing men kan voorbereiden daarop.

 

Ik zit nu in de onderzoeksfase van mijn afstudeerproject en zou graag preppers willen interviewen over hun ervaring, wat de pijnpunten waren en welke oplossingen zij hebben gevonden en gebruik van hebben gemaakt. Het maakt verder niet uit of je een beginnend of ervaren prepper bent, alle kennis is welkom. Mijn afstudeerproject is conceptueel en de resultaten van de interviews worden alleen gedeeld met mijn school. Ik ben van plan de interviews online af te nemen. Ik zal je niet vragen je leefomgeving of ander beeldmateriaal te tonen, dmv vragen wil ik meer te weten komen over je ervaring zodat ik kan kijken hoe ik een goede oplossing kan bedenken voor burgers.

 

Ik hoor graag of er vrijwilligers zijn die mij verder willen helpen in mijn afstudeeronderzoek. 

 

Let me know!

Zahra

aangepast door zara
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dag Zara, ik ben hier pas gekomen, maar het schijnt dat de site een beetje in coma ligt. Ik kan je vanuit mijn ervaring wel zeggen dat preppen in feite niets anders is dan wat vroeger, zeg maar voor de industriële revolutie, vrij normaal was. namelijk je voorbereiden op slechte tijden en/of rampen. Dat betekent

 

voedsel opslaan voor een korte of langere periode (vroeger was dat sowieso de winter)

zorgen voor drinkwater

zorgen voor vuur en brandstof

Zorgen voor kleding voor verschillende omstandigheden

zorgen voor gereedschap. vooral mes, zaag en bijl,

zorgen voor zelfverdediging.

 

Er kan onderscheid gemaakt worden tussen preppen (preppen = to prepare = voorbereiden) in huis en preppen 'in het wild'. Dat laatste richt zich dan ook onder andere op beschutting tegen de elementen en de natuur, inclusief andere mensen.

 

Deze onderwerpen kunnen weer onderverdeeld worden in aparte thema's waar oneindig over kan worden gespeculeerd, net als over de rampen die zouden kunnen gebeuren.

 

Dit zijn denk ik zo'n beetje in het kort de onderwerpen op dit forum en hetgeen preppers bezig houdt. Maar nogmaals: ik kom hier net kijken en hopelijk komen er wat meer mensen terug naar de site, die me kunnen aanvullen of eventueel corrigeren.

aangepast door AyoV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om je aan te vullen: Wat preppen vooral is, is kijken welke scenario's er kunnen plaats vinden en hier op voorhand op voorbereiden. Dat kan een brand in huis zijn (blusmiddel/noodplan,  voorraad te korten bij supermarkten (voorraadje in huis) of pech/ongeluk tijdens 35 graden op een zwarte vrijdag waardoor de anwb 2 uur op zich laat wachten (water, dekens, reparatiesetjes, powerbank). 

De media heeft de indruk gegeven dat preppers altijd preppen om doomsday scenario's; maar de meerderheid is daar in mijn optiek niet (direct) mee bezig en zit er tussen in.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt helemaal gelijk, Red. Eigenlijk is iemand die een verbanddoos in huis haalt of extra warme kleren voor de winter al een prepper, dus is het een kwestie van gradaties. Aan het andere uiterste is dan iemand die een schuilkelder bouwt met voorraden of iemand die simpel gezegd  leert hoe met een mes, touw en vuurslag te overleven in de vrije natuur.

Maar doomsday scenario's zijn niet zo gek, hoewel ze nauwelijks te voorspellen zijn. Wie had drie jaar geleden kunnen denken dat je zonder mondlap de supermarkt niet inkwam of zonder prikje een restaurant? Of dat mensen massaal enorme hoevelheden wc-papier zouden gaan inslaan? Als je dat een jaar eerder had gezegd hadden mensen (en de media!) gezegd dat je hartstikke gek was.

aangepast door AyoV
Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi, ik ben nieuw hier op het forum, maar vindt het wel een interessant draadje.

Ik prepareer mij alleen voor een langdurige, grootschalige stroomuitval van meerdere dagen (en dus wrschlk geen water en gasdruk meer).

Dus voedsel en gas op voorraad voor minimaal 2 maanden, water voor een week en alle benodigde filters om mn regenwater daarna aan te spreken.

 

Ik doe het niet uit angst, maar gewoon om voorbereid te zijn. En preppen zie ik ook als een soort hobby ;)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties en de informatie die jullie hebben gegeven. Ik wilde toch even benoemen dat mijn interview gericht is op de persoonlijke ervaring en waar er evt. onduidelijkheden waren. Dus het gaat niet perse over het techniek achter de dingen die je moet doen, maar meer het proces dat je als beginnend of ervaren prepper hebt moeten doorlopen. Hierbij vind ik het wel belangrijk om een interview te hebben gehad met mijn doelgroep om meer over hun ervaring te leren en hoe ik daar verbetering in kan brengen. Zouden jullie alsnog openstaan voor een interview hierover? Het zal online plaatsvinden en niet langer dan 3 kwartier in beslag nemen.

 

Ik hoor graag van jullie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-5-2023 om 08:55, zara zei:

Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties en de informatie die jullie hebben gegeven. Ik wilde toch even benoemen dat mijn interview gericht is op de persoonlijke ervaring en waar er evt. onduidelijkheden waren. Dus het gaat niet perse over het techniek achter de dingen die je moet doen, maar meer het proces dat je als beginnend of ervaren prepper hebt moeten doorlopen. Hierbij vind ik het wel belangrijk om een interview te hebben gehad met mijn doelgroep om meer over hun ervaring te leren en hoe ik daar verbetering in kan brengen. Zouden jullie alsnog openstaan voor een interview hierover? Het zal online plaatsvinden en niet langer dan 3 kwartier in beslag nemen.

 

Ik hoor graag van jullie!

Ik hoop dat je me wilt verontschuldigen, maar ik wil passen voor een interview. Ik denk ook niet dat je er iets aan zou hebben, want ik ben geen typische "prepper". De term alleen al suggereert een vaststaande gedragswijze en ik vraag me af of er een eenduidig 'proces' valt te ontdekken in de zin die jij aangeeft. Mijn interesse op dit gebied komt uit de praktijk voort, namelijk door mijn wandeltochten door Europa en mijn periodes van dakloosheid. Er is dus niet een bepaald begin, midden en einde aan te wijzen en ik beschouw me niet als deel van een doelgroep. Misschien dat iemand anders er meer voor voelt en ik wens je succes met je werkstuk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, AyoV zei:

Ik hoop dat je me wilt verontschuldigen, maar ik wil passen voor een interview. Ik denk ook niet dat je er iets aan zou hebben, want ik ben geen typische "prepper". De term alleen al suggereert een vaststaande gedragswijze en ik vraag me af of er een eenduidig 'proces' valt te ontdekken in de zin die jij aangeeft. Mijn interesse op dit gebied komt uit de praktijk voort, namelijk door mijn wandeltochten door Europa en mijn periodes van dakloosheid. Er is dus niet een bepaald begin, midden en einde aan te wijzen en ik beschouw me niet als deel van een doelgroep. Misschien dat iemand anders er meer voor voelt en ik wens je succes met je werkstuk. 

Ik begrijp het helemaal. Bedankt voor je reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...