Ga naar inhoud

Ulco

Aanbevolen berichten

Vandaag werd bij ons het vuil opgehaald. Besef ik ineens dat iedereen, dus ook niet preppers, met vuilcontainers/kliko's een fantastische mogelijkheid hebben om in tijden van nood regenwater op te vangen..Containers schoonmaken, gat in het deksel maken, regenpijp aftakken, en klaar ben je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 148
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb vandaag een voorraadje aangelegd om het eens uit te proberen. Gewoon enkele nieuwe, ongebruikte, ondoorzichtige jerrycans, eerst grondig omgespoeld om eventueel aanwezig stof of productierestjes te verwijderen en nadien afgevuld met gewoon kraantjeswater, zonder enige toevoeging, noch van chloor of iets anders, puur natuur..

Ik heb ongeveer 200 liter in een donkere frisse kelder. Ik ga nu opvolgen hoe smaak, kleur, geur e.d. varieërt na elke week... Dus als ik binnen een week of 3 niets meer schrijf heb ik het iets te lang gehouden :D

 

Leef je nog? :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier 62 glazen flessen, waarvan ik altijd de oudste gebruik en dan meteen weer vul (+-60 liter water). Eerst had ik plastic flessen, maar las toen over gevaarlijke stoffen in het plastic. Verder heb ik nog een regenwaterton die op het laatste moment gevuld kan worden, en een jerryken met 10 liter, en een waterfilter. Net toen ik dacht "ach laat maar ik hoef geen water-buffer, water genoeg in Nederland," ging een paar dagen later het leidingnetwerk stuk, en toen ik weer van de kraan dronk kreeg ik 1 of ander gif binnen wat me krom deed liggen van de pijn (geen schadelijke gevolgen verder). Dus ...

 

Dit buffer model gebruik ik ook voor meel (24 kg, gebruik oudste dan aanvullen), eten in glazen potjes en blikjes (groenten, vis) in 12 vakjes gebruik elke maand 1 vakje vul dan weer aan (dit is niet erg veel per maand, +- 2 a 3 dagen eten per vakje). Bufferen kost niets.

 

Het is goed om handen vrij te hebben als de rest naar de gaarkeukens moet, om revolutie te voeren. Echt overleven is niet mogelijk op voorraden, op z'n best tot het volgende oogstseizoen. Het gaat erom de medemens te helpen, maar goed iedereen moet het zelf weten natuurlijk. Ik zeg het toch even omdat er soms gedaan wordt alsof voorbereiden en opslag egoistisch zou zijn. Als er hongersnood is, dan is hamsteren op het laatste moment schadelijk, maar wie al een buffer heeft van vorig jaar oogst die helpt juist anderen, mede omdat die persoon tenminste niet ook nog honger lijdt en gevoedt moet worden met eten dat er niet meer is. Buffers en voorraden geven ook tijd om met de schok om te gaan als dingen grondig mis gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Een water voorraad aanleggen is best lastig, want water is beperkt houdbaar en het neemt zeer veel volume in beslag.

 

Vandaar een andere aanpak:

 

Om water op te slaan heb ik in de kruipruimte een waterzak liggen van 3000 liter.

Deze zijn te verkrijgen bij winkels voor plezierjachten en worden ook gebruikt en verkocht voor regenwater opvang. Ik heb de mazzel dat ik er gratis eentje heb gekregen van iemand wiens bootje aan het eind van zijn leven was. \

 

Omdat deze zakken nogal duur zijn, is wellicht een zak van een waterbed (toch ook zo'n 1000 liter), ook bruikbaar. Uiteraard eerst met een goed middel ontsmetten.

Ook kun je gebruik maken van drinkwater vaten die gebruikt worden vee. Iedere vorm van opslag, tot en met een vijver in je tuin is prima te gebruiken.

 

Omdat het water uiteindelijk bederft (slijmalgen en andere micro-organismen), kun je het na een jaar niet zomaar drinken. Nu kun je het water koken, maar dat kost weer veel brandstof.

 

Ik gebruik hiervoor een keramisch waterfilter. Daar zijn verschillende uitvoeringen en types van, bv de dure Katadyn: http://www.liff.nl/geen-schoon-drinkwater-meer-katadyn-pocket-professional-waterfilter-maakt-vervuild-water-veilig-drinkwater-gratis-p-511.html maar die vind ik te duur.

 

Deze wordt gebruikt door het canadese leger: http://www.hettykat.nl/outdoor-survival/koken-water/mini-outdoor-water-filter.html

Ik heb er meteen twee vervangende filters bijbesteld, waardoor ik nu 6000 liter water kan zuiveren.

Voordeel van het redelijk schone water uit je waterzak is dat het filter waarschijnlijk nog veel langer meegaat. Gebruik je rioolwater, dan gaat het filter er eerder aan.

 

Niet alleen je dubieuze watervoorraad kun je ermee filteren, maar eventueel ook regenwater en water uit kanalen, sloten, vijvers en meren.

 

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een water voorraad aanleggen is best lastig, want water is beperkt houdbaar

 

Onzin, vers water bestaat niet. water is onbeperkt houdbaar mits je het goed opslaat (en de boel niet verdampt). Van een bacterie of virus heb je geen last (edit: zijn niet aanwezig), als je water schoon en luchtdicht verpakt was. Aangezien je dat laatste niet kan zien (edit2: aanwezigheid van een bacterie of virus) is een goed filter, koken of chemische zuivering (bijv bleek) verstandig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dD3: Ja en Nee. Het is onmogelijk om water, zeker zelf, volkomen(100%) steriel te maken, dus het blijft beperkt houdbaar direct drinkbaar. Je geeft het zelf al aan, als je het langer bewaart dan een jaartje, vooral zuiveren, via: "een goed filter, koken of chemische zuivering (bijv bleek) verstandig. ".

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dD3: Ja en Nee. Het is onmogelijk om water, zeker zelf, volkomen(100%) steriel te maken, dus het blijft beperkt houdbaar direct drinkbaar. Je geeft het zelf al aan, als je het langer bewaart dan een jaartje, vooral zuiveren, via: "een goed filter, koken of chemische zuivering (bijv bleek) verstandig. ".

 

Nee, ik zei dat je niet kan zien of er bacterieen of virussen in het water zitten. Of je moet een flinke microscoop hebben. Maar dat impliceert niet dat ze er uberhaupt in zitten, in Nederland over het algemeen niet. Dan blijven er een paar mogelijke (!) besmettingsbronnen over: je raakt het water aan en de bacterie springt vanaf je hand in het water, bacterie zat al in je fles, bacterie is je fles ingevlogen via de lucht. Maw: als je een schone verpakking volledig vult met kraanwater en dat water niet aanraakt, dan is de besmettingskans wel heel erg klein.

 

Voor de zekerheid kun je drinkwater filteren (of koken of chemisch reinigen), voor wassen/toilet/groente koken is dat niet nodig.

 

Mocht ik geen gelijk hebben dan zie ik graag een wetenschappelijke bron, gebaseerd om de kwaliteit van NL drinkwater en een risico analyse. Om een besmettingskans van 0,00000343% je drinkwatervoorraad weggooien na shtf lijkt mij niet verstandig. Nu al rouleren is natuurlijk wel verstandig, just in case.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat mij niet om het "gelijk". Je viel kennelijk over de woorden "beperkt houdbaar". Ik ben het namelijk met je eens dat je je opgeslagen water alsnog moet zuiveren voor gebruik, zeker als het al meer dan een jaar is opgeslagen. En uiteraard moet je helemaal geen water weggooien na SHTF, je opgeslagen water is schoner dan uit de sloot en kan niet besmet worden door dirty bombs, fall-out of een pandemie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat mij niet om het "gelijk". Je viel kennelijk over de woorden "beperkt houdbaar". Ik ben het namelijk met je eens dat je je opgeslagen water alsnog moet zuiveren voor gebruik, zeker als het al meer dan een jaar is opgeslagen. En uiteraard moet je helemaal geen water weggooien na SHTF, je opgeslagen water is schoner dan uit de sloot en kan niet besmet worden door dirty bombs, fall-out of een pandemie.

 

Klopt, dank voor je toelichting! Blij dat we het met elkaar eens zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eergister besteld bij hettykat, vandaag al binnen! http://www.hettykat.nl/outdoor-survival/koken-water/mini-outdoor-water-filter.html zoals gebruikt door het Canadese leger, 0,1 micrometer!

 

'k Verwacht nog een microscoop, ben benieuwd hoe het water er voor en na het filter uitziet!

Een vriend van mij werkt bij een waterzuivering, wellicht kan hij wat meer testjes doen, want verder dan door een microscoop gluren, kan ik ook niet, hier thuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze mannen vind ik ook interessant: http://diensten-vakmensen.marktplaats.nl/a/diensten-en-vakmensen/tuinmannen-en-stratenmakers/46474-grondwaterbron-waterbron-bronboring-bron-grondwater-put.html?previousPage=lr

 

't Zal wel een paar honderd euro kosten, maar dan heb je ongelimiteerd schoon drinkwater. Wel zou ik het water nog ontijzeren, beter voor de smaak. Hoe je dit simpel zelf kunt doen, ben ik nog niet uit. Standaard methode is middels beluchting, waardoor het ijzer roest wordt en het kan bezinken. Lijkt me lastig om zoveel lucht door water te pompen. Die vriend die bij de waterzuivering werkt, denkt mee hierover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze mannen vind ik ook interessant: http://diensten-vakmensen.marktplaats.nl/a/diensten-en-vakmensen/tuinmannen-en-stratenmakers/46474-grondwaterbron-waterbron-bronboring-bron-grondwater-put.html?previousPage=lr

 

't Zal wel een paar honderd euro kosten, maar dan heb je ongelimiteerd schoon drinkwater. Wel zou ik het water nog ontijzeren, beter voor de smaak. Hoe je dit simpel zelf kunt doen, ben ik nog niet uit. Standaard methode is middels beluchting, waardoor het ijzer roest wordt en het kan bezinken. Lijkt me lastig om zoveel lucht door water te pompen. Die vriend die bij de waterzuivering werkt, denkt mee hierover.

 

Keep me posted! Dit ziet er interessant uit: met de hand boren (geen zware machines over je terrein), materiaal inbegrepen en maar 35,- per meter. Ik neem aan als je grondwater op 4 meter zit, dat je dan 4 x 35,- kwijt bent. Wordt wel betaalbaar zo zeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eergister besteld bij hettykat, vandaag al binnen! http://www.hettykat.nl/outdoor-survival/koken-water/mini-outdoor-water-filter.html zoals gebruikt door het Canadese leger, 0,1 micrometer!

 

'k Verwacht nog een microscoop, ben benieuwd hoe het water er voor en na het filter uitziet!

Een vriend van mij werkt bij een waterzuivering, wellicht kan hij wat meer testjes doen, want verder dan door een microscoop gluren, kan ik ook niet, hier thuis.

 

Een mooi filtertje, maar is het bestand tegen vorst? Tot hoeveel graden onder nul, weet je dat toevallig.

Heb net 2 filters (Lifestraw) hier besteld bij de prepshop maar deze zijn volgens de fanbrikant niet vorstbestendig

Is voor mij wel belangrijk aangezien ik Mijn BOL op een lokatie heb waar het flink kan vriezen en als je dan de filters in de auto heb liggen moeten ze wel inzetbaar zijn bij -30 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom: Als de keramische filters niet nat zijn, maakt vorst niets uit. Eenmaal gebruikt, vriest het keramiek makkelijk stuk, ook bij -3. Gelukkig is deze klein genoeg om op je persoon te dragen en s'nachts in je slaapzak te stoppen.

 

'k Weet nog niet, of een filter makkelijk te drogen is, zodat je hem na gebruik weer veilig kunt opslaan. Lijkt me in de zomer eerlijk gezegd niet zo moeilijk, alleen als het vriest is dat natuurlijk een stuk lastiger.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

bij -30 heb je meer aan een kampvuurtje omje water te ontdooien als een lifestraw.

scandinavie?

 

HAHA, mis;) Veels te lang onderweg, ik ben van mening dat je toch wel in een halve dag in je BOL moet kunnen zijn, liefst op een hoger gelegen gebied.

Maar daar vriest het dan wel weer harder.

De regio is voor mij in 3 uur te bereiken maar dan moet het wel rustig op de weg zijn, dus zo'n 600 km oostwaarts zal in de nacht wel lukken.:cool:

zeg natuurlijk niet precies waar, maar zal een kleine hint geven, gebied ligt op 1000 meter hoogte en is erg mooi bij deze lokatie Schneekopf

(niet verder vertellen):confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom: Als de keramische filters niet nat zijn, maakt vorst niets uit. Eenmaal gebruikt, vriest het keramiek makkelijk stuk, ook bij -3. Gelukkig is deze klein genoeg om op je persoon te dragen en s'nachts in je slaapzak te stoppen.

 

'k Weet nog niet, of een filter makkelijk te drogen is, zodat je hem na gebruik weer veilig kunt opslaan. Lijkt me in de zomer eerlijk gezegd niet zo moeilijk, alleen als het vriest is dat natuurlijk een stuk lastiger.

Dat is duidelijk, maar nu las ik hier ergens een bericht van de leverancier dat de Lifestraw enkele draadje lopen die vochtig zijn en dit is dus vanaf de fabriek, daarom wordt ook geadviseerd om deze filters elk jaar even te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoeld dus dit bericht;

 

http://preppers.nl/forum/threads/1371-Review-LifeStraw/page3?highlight=lifestraw

 

 

 

@LifeStraw

Nederland zegt;

 

Graag wil ik even meer duidelijkheid geven over de houdbaarheidsdatum van de LifeStraw. Deze vraag is ook gesteld hier bij Preppers.nl. Daarom voeg ik deze ook graag even toe bij deze Review.

 

Onze eerste LifeStraw versie had actieve componenten, maar de nieuwste LifeStraw heeft dat niet.

 

Bij testen is gebleken dat de doorvoer langzaam afneemt bij 1000 liter zeer vuil water, waardoor dit wijst op een passief filtersysteem.

 

Op dit moment heeft de patenthouder Vestergaard Frandsen een houdbaarheidsdatum van 3 jaar opgegeven, omdat de nieuwe LifeStraw pas 3 jaar op de markt is. Deze datum zal steeds bekeken worden naarmate hij langer op de markt is.

 

In de LifeStraw zitten draadjes die een beetje vochtig zijn en bij langdurige warmte zullen uitdrogen. Daarom zou je ook 1 x per 2 jaar de LifeStraw even kunnen gebruiken, voor een betere houdbaarheid.

Gelukkig zijn de nieuwe LifeStraws nu vacuüm verpakt en hierdoor zal de levensduur veel langer zijn dan die 3 jaar, mits goed opgeborgen op een donkere plek en beneden kamertemperatuur.

 

Hopelijk heeft mijn reactie voldoende vragen opgelost over de LifeStraw.

 

Ton Pas, LifeStraw Nederland

 

 

 

TOM vraagt;

 

Dus nu vraag ik me af af als ik ze in de auto heb liggen en het vriest -30 wat gebeurt er dan met de filters? Zijn ze daarna defekt of is het na ondooien weer goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de LifeStraw zitten draadjes die een beetje vochtig zijn en bij langdurige warmte zullen uitdrogen. Daarom zou je ook 1 x per 2 jaar de LifeStraw even kunnen gebruiken, voor een betere houdbaarheid.

Gelukkig zijn de nieuwe LifeStraws nu vacuum verpakt en hierdoor zal de levensduur veel langer zijn dan die 3 jaar, mits goed opgeborgen op een donkere plek en beneden kamertemperatuur.

 

Ze zijn niet vacuum verpakt wat ik heb gelezen @Ton Pas

Maar geef het product een kans ga het proberen, leg er een in de vriezer voor en dag of 10,werkt ie dan niet meer neem dan contact op met LS.

We hebben 12-12 al gered dus de LS kan geprobeert worden

Ik heb de oude en de nieuwe in gebruik en is gewoon klasse

 

Waarom een hoop heisa over een filter van een tientje koop dan de KP

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zelf heb 1 boot waar ik 2 water tanken in heb zitten van 300 liter totaal deze word elk jaar gevult en dan gaat daar ongeveer 1 eetlepel gloor in geen dikke en kan het water het hele jaar gebruiken en je proeft er geen verschil in

 

Beste rlsailer, leuk dat je over 300 liter water praat in je boot en een theelepel gloor si toch een chemisch gedoetje en niet bevordlijk voor je lichaam. Een veel betere oplossing is om uit die 300 liter steeds een liter af te tappen en in een melkfles doen met ruime opening, pak dan je LifeStraw, wat zeer veel schippers en kapiteins doen en drink dan met de LifeStraw uit de fles, beter kan het niet voor die paar tientjes!!

 

LifeStraw verwijdert 99,99999% bacteriën en 99,9% protozoaire parasieten uit het water. Dud de LifeStraw is een welkome geschenk aan boord!!

 

Met vriendelijke groet, Ton Pas LifeStraw Nederland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onzin, vers water bestaat niet. water is onbeperkt houdbaar mits je het goed opslaat (en de boel niet verdampt). Van een bacterie of virus heb je geen last (edit: zijn niet aanwezig), als je water schoon en luchtdicht verpakt was. Aangezien je dat laatste niet kan zien (edit2: aanwezigheid van een bacterie of virus) is een goed filter, koken of chemische zuivering (bijv bleek) verstandig.

 

Er is een heel goed filter in de Prepshop aanwezig tegen belachelijke lage prijs.

 

Met vriendelijke groet, Ton Pas LifeStraw Nederland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...