Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voedselvoorraad overschatting?


Gast zitkuil

Aanbevolen berichten

Ik heb voor mijzelf eens opgeschreven wat mijn vrouw en ik beiden eten en drinken op een dag en dat afgezet in een 4 weken schema. Ik schrok hoeveel dat is en vraag me af of er niet meer preppers zijn die dat hebben. Ik heb het op een excelbestandje gezet, maar moet nog uitzoeken hoe ik dat kan uploaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ehhh misschien ook in een iets beter leesbaar formaat verkrijgbaar? Hier kan ik geen chocola van maken ...

 

Ik kan er ook niet zoveel mee, weet niet wat de cijfers betekenen, daar ik geen samenhang kan ontdekken. Jouw vraag is me ( denk ik) wel helder; Volgens mij ben je op de goede weg wanneer je in maaltijden gaat denken. Je krijgt dan een veel duidelijker overzicht van wat je werkelijk hebt. En ja, er is al snel veel meer nodig dan je op voorhand in kunt schatten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vlees 4 dagen is 6 keer 75 gram is 450 gram per dag keer 4 is 1.3 kilo per week

bloem/meel 5 kilo per week

12 liter volle melk

heb 18 eieren per dag

roomboter 250 gram per dag

slagroom per week 25 pakjes

suiker 3 kilo per week

gist 500 gram per maand

zout een kilo eens per 2 manden

kruidenbus eens per jaar 1 kilo

aardappelen 4 keer week 10 kilo

pasta zit bij bloem/meel in

rijst 2 keer per 400 gram

chocolade 1 kilo per week

water 3 liter keer 6 voor drinken allen *ben met filter bezig uit bron voor drinken/douchen /koken/afwas*

pinda/olijf/sla/walnoot olie een liter per half jaar

 

wijn brouw ik zelf

azijn maak ik zelf

augurken maak ik in

 

en ik sla nog genoeg over

 

kaas maken ben ik aan het leren

 

koop nou 16 kilo kaas bio per drie maanden 180 euro

 

groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ziet wat mensen tegenwoordig eten en wat ze aten in de jaren vijftig, schrik je ook.

Vroeger sneed de man des huizes op zondag het vlees, op maandag was daar nog een restje van over en verder was het vrij vleesloos hoor...nu "moet" je hele lappen vlees per dag eten. Maf toch?

Boekweitpannekoeken waren standaard eten voor arme arbeiders vroeger, boekweit omdat het makkelijk te verbouwen was, en omdat ze zo zwaar op de maag vallen en dus goed vullen. En energie leveren voor het harde werk op de akkers wat toen nog gedaan werd door mensen.

Ik weet zelf nog van mijn jeugd dat er ook niet echt de luxe die er nu is. Niks yokidrink of cola-light..., nee als je dorst had dronk je water, thee of melk.Geen kapitein Koek of Snelle Jelle, gewoon een appel.

Als je warme maaltijd at, was dat één keer met stukje vlees en groenten en aardappels, als je meer honger had waren er genoeg aardappels om je maag verder te vullen, soms nog wat jus. Niemand klaagde. Zo was het gewoon.

Er is tegenwoordig een enorme overvloed en...nou ja...dat zie je ook aan de oprukkende obesitas.

 

Ik heb zelf net een tijd van mijn voorraad geleefd, twee maanden, en heb nog genoeg voor een maand liggen, misschien wel langer zelfs.

Wat ik ervan leerde?

Dat ik naarmate er een en ander opraakt creatiever werd met wat er nog wel was. Er ontstaan steeds minder hoge eisen.

Wat minder vaak koffie soms, maar er wel meer van genieten, dat wél.

Niet drie keer per dag eten maar soms twee keer, was ook goed. Of gewoon eten als je echt trek hebt.

Er was geen luxe eten in huis, geen koek snoep en dat soort dingen. Was helemaal niet erg, dan bakte ik een pannenkoekje en deed daar suiker op of ik ging gezellig op zondag havermoutkoekjes bakken, of savonds popcorn maken of pompoenpitten roosteren.

Omdat ik weet dat ik drop zou missen had ik al een voorraad Italiaanse laurierdrop in huis(van de Kruitvat), hele kleine dropjes met heel veel dropsmaak, en aan twee heb ik genoeg om de dropervaring weer te hebben gehad. (met een doosje doe ik bijna een jaar denk ik)

 

Inschatten hoeveel je werkelijk nodig hebt, is moeilijk.

Doe eens een test, eet eens een a twee weken alleen uit je voorraad.

Kijk wat je mist. Kijk waar je geen behoefte aan hebt...en ervaar hoe je patronen veranderen (of niet).

Leuk experiment :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor mijzelf eens opgeschreven wat mijn vrouw en ik beiden eten en drinken op een dag en dat afgezet in een 4 weken schema. Ik schrok hoeveel dat is en vraag me af of er niet meer preppers zijn die dat hebben. Ik heb het op een excelbestandje gezet, maar moet nog uitzoeken hoe ik dat kan uploaden.

 

Dank voor de positieve kritiek. Hierbij een aangepaste versie.

 

Excuses voor de rommel. Ik had een spreadsheet geconverteerd naar Word, maar dat was dus niet te lezen. Verhaal is iets aangepast en de bijlagen zijn nu op jpg formaat als foto. Ik hoop dat het te lezen is. Hieronder de getotaliseerde behoefte voor twee personen voor 1 maand.

 

 

01-10-2012-20-24_0577_resize.jpg.0a5aec0200a9b390da2307c0f7c19afd.jpg 01-10-2012-20-28_0579_resize.jpg.43c3e48f53c9a813d960c9d9f280c74d.jpg

 

6 pakken muesli

4 pakken havermout

6 pakken mueslirepen (a 10 stuks)

17 blikken brood van 500 gram

6 blikken boter

4 blikken kaas

Pindakaas, jam, appelstroop, hagelslag, etc.

6 ontbijtkoeken

6 pakken koek, fruit, candybars

120 flessen water van 1,5 liter of de kraan

6 pakken koffie of 2 flessen oploskoffie

9 doosjes thee van 20 stuks of thee voor pot

15 pakjes instant soep/bouillon

15 pakken houdbare melk of oplosmelk equiv.

8 blikken bonen of capucijners

8 blikken sperziebonen

8 blikken met gehakt ballen

28 x 4 blikjes fruit (perzik, ananas, lychee, peer, appelmoes)

4 pakken lasagna/pasta

4 flessen pastasaus

4 zakjes Parmezaanse kaas

4 pakken rijst

8 blikken met kip (bestaan dien?)

4 potten chicken tonight saus

4 blikken maaltijdsoep (erwten bijv.)

8 blikken chili con carne of kidneybonen

8 blikken groenten

4 pakken mie

div. oriëntaalse zaken, kroepoek, gebakken uitjes, boemboes

4 pakken cous-cous (gekruid)

4 blikken groenten (tomaat)

4 blikken vlees/worst

Limonade, bier en wijn naar behoefte.

 

Uitgangspunt is individueel. Wij zijn geen grote vleeseters. Eten zelfs geen vis. Veelal vegetarisch, dus wel veel groenten. Ook zijn we geen grote eters. Ook geen toetjes- of puddingeters. In deze menuÂ’s zijn geen aardappelen meegenomen. Verstandig is om bijv. 25 kilo op te slaan, net zoals wortel (10 kg) en uien (10kg.)

Het is een indicatie was je nodig kan hebben. Ik heb geen calorische waarde uitgerekend. Dat hangt van veel factoren af. Ook of er nog elektra is en water. De situatie is maar zo anders.

Doel van de lijstjes was om globaal te bepalen wat nodig is. En dat valt best tegen.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat iedereen tijdens een SHTF al zal gaan vallen. Wanneer ik jouw lijst zie voor 2 personen, voor een maand, denk ik dat jullie tot de weinigen behoren die dikker gaan worden.

Met wat jij beschrijft durf ik het aan met 4 mensen. Okay, is niet luxe, maar het is ook geen feestje dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, best veel voor een maand voor twee personen...Weet je hoeveel er normaal in een week of maand verbruikt wordt?

Houdt het eens bij.

Ik vond onderstaande over hoeveelheden.

 

"Aardappelen, pasta en rijst

In de praktijk blijkt dat veel mensen geneigd zijn om te veel aardappelen, pasta en rijst te koken. Onderstaande hoeveelheden zijn voor kleine en grote eters. Kinderen eten de helft tot de hele hoeveelheid van wat een kleine eter eet.

Aardappelen. Eén kilo is genoeg voor 4 tot 6 personen. Reken 2 tot 3 normaal formaat aardappelen per persoon. Kook met weinig water: een laagje van een paar centimeter in de pan is genoeg.

Rijst. Reken voor rijst ongeveer 60 tot 100 gram ongekookte rijst per persoon. Een koffiekopje is een goede maat per persoon. Doe er dan per kopje rijst 1,5 kopje water bij. De rijst neemt het water tijdens het koken op.

Pasta. Voor pasta is 50 tot 85 gram per persoon voldoende. Ook pasta neemt tijdens het koken water op. Kook hem in ruim water – minimaal 1 liter. Voor spaghetti heb je handige spaghettimaten, waarin je diverse porties direct af kunt meten.

Groente. Twee ons groente.

Vlees. Voor vlees is een portie van 70 tot 100 gram per persoon voldoende. Houd er rekening mee dat als er botten in het vlees zitten, je iets meer nodig hebt. Sommige vleesproducten zijn al kant-en-klaar verpakt.

 

Houd een lijstje bij

Weet jij hoeveel iedereen eet? Als je dit noteert, kun je voortaan bij iedere maaltijd de benodigde hoeveelheid afwegen of meten."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit wel een nuttig draadje. Ik geloof namelijk dat veel mensen denken dat ze veel langer met hun voedselvoorraad kunnen doen dan in werkelijkheid zal blijken.

Ik heb zelf ooit eens de voedingswaarden van alles wat ik had opgeteld en ik bleek maar 1/3 van de tijd te kunnen doen as wat ik dacht. (Dus mijn voorraad is nu vertrippled :p).

 

tel de Kcal van je opgeslagen eten eens bij elkaar op en deel dat door 2000. Ik denk echt dat menig prepper onaangenaam verrast wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat iedereen tijdens een SHTF al zal gaan vallen. Wanneer ik jouw lijst zie voor 2 personen, voor een maand, denk ik dat jullie tot de weinigen behoren die dikker gaan worden.

Met wat jij beschrijft durf ik het aan met 4 mensen. Okay, is niet luxe, maar het is ook geen feestje dan.

 

Je hebt wel een beetje gelijk als je het overzicht zo overneemt. Ik denk dat in de praktijk ook een stuk minder is. Ik heb het schema alleeen gemaakt om inzicht te krijgen in gebruik en verbruik. Je zou dus in een shtf situatie met veel minder kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje: Rijst. Reken voor rijst ongeveer 60 tot 100 gram ongekookte rijst per persoon.

Kook eens 100 gr rijst en zie hoeveel je hebt.

Zelf koken we 150 gr (is bij ons 1 beker van de ikea zo'n plastic gekleurde) en daar kunnen we met zijn vieren, twee volwassenen en twee kids 1-3 jaar goed van eten (wel met groenten erbij).

Maar 100 gr rijst pp is erg veel hoor zeker als je niet alleen droge rijst eet en niet de volgende dag weg wilt gooien omdat er geen koeling is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens, er staat ook 60 tot 100 gram.

Zelf gebruik ik een klein Frans duralexkopje als maatbekertje voor al mijn droge spullen, kopje wordt dan gevuld tot onderste streepje.

Afgewogen is het vijftig gram. Ik zal het morgen nog eens nawegen.

Rijst die over is vries ik trouwens in. (Ons bent zuunig) Dat wordt later wel een keer voor opgebakken rijst (dat is wat men nasi noemt dus) gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kleine opmerking, ik lees dat iedereen overgebleven spullen weg wil gooien als er geen koelkast is. Je kunt het toch inkuilen, dat moet koud genoeg zijn voor een nachtje, en het restant opeten in de ochtend. Weggooien is verspilling, neem dan een kip, die eet je restant op en heb je nog eieren ook.

 

Ps: wij gooien nu ook soms nog dingen weg, de kip komt nog, maar het is echt een luxe die er is dan niet meer kunnen veroorloven in mijn ogen.

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een gezin met drie tieners. Daar gaat echt 100 gram rijst pp en 100 gram pasta in. Naast de 200 gram groente en 100 gram vlees.
Jaaa, de jeugd, die zijn nog zo lekker in de groei, die eten als bootwerkers.

Juist daarom is het handig eens af te meten en wegen, hoeveel je zelf gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben er wel achter dat we met 1 zak rijst van 3 kg 20 keer (150gr per keer is 1 beker) kunnen eten als we er een blik groenten doorheen doen.

Verder moet ik zelf alles nog uitrekenen, maar eerst blijven inslaan, je kan nooit teveel hebben naar mijn idee.

 

In feite kan je dat een aantal dagen volhouden, maar de totale calorische waarde is laag. Ook zal je na een aantal dagen het zelfde gegeten te hebben, last krijgen van wat de amerikanen "appetit fatique" noemen.Je wordt het zelfde eten beu en daar wordt je niet beter van. De oplossing is dus varieren en afwisselen van voedselgroepen. Dus ene dag rijst, volgende aardappelproduct, dan pasta, dan couscous, etc. Dus ik steun je idee om zoveel mogelijk in huis te hebben, zodat je kan kiezen. Denk ook aan pannekoekmeel, pudding en koek. Ook een wijntje (of biertje) stimuleert. En vergeet niet als je het moet gaan eten is er iets vervelends aan de hand, dus moet je jezelf goed verzorgen en verwennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat iedereen tijdens een SHTF al zal gaan vallen. Wanneer ik jouw lijst zie voor 2 personen, voor een maand, denk ik dat jullie tot de weinigen behoren die dikker gaan worden.

Met wat jij beschrijft durf ik het aan met 4 mensen. Okay, is niet luxe, maar het is ook geen feestje dan.

 

Het is inderdaad veel. Maar ik heb alleen geprobeerd om het op te kunnen tellen en het totaaloverzicht te kunnen bepalen. In d epraktijk zal je je opengemaakte blikken en pakken weer verder gebruiken, zaodat je minder verbruikt. Maar je zou inderdaad een gezin met twee kinderen kunnen laten eten. En dan zullen ze dus geen honger hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In feite kan je dat een aantal dagen volhouden, maar de totale calorische waarde is laag. Ook zal je na een aantal dagen het zelfde gegeten te hebben, last krijgen van wat de amerikanen "appetit fatique" noemen.Je wordt het zelfde eten beu en daar wordt je niet beter van. De oplossing is dus varieren en afwisselen van voedselgroepen. Dus ene dag rijst, volgende aardappelproduct, dan pasta, dan couscous, etc. Dus ik steun je idee om zoveel mogelijk in huis te hebben, zodat je kan kiezen. Denk ook aan pannekoekmeel, pudding en koek. Ook een wijntje (of biertje) stimuleert. En vergeet niet als je het moet gaan eten is er iets vervelends aan de hand, dus moet je jezelf goed verzorgen en verwennen.

 

Dat hebben we ook allemaal in huis, pasta rijst pannekoekmix ect ect en producten om zelf deeg en pannenkoeken te maken en veel fruit en andere producten in blik.:D:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...