Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fergusson: Westerse overheden willen bewust hogere inflatie

Dr.Prepper
 Share

Recommended Posts

Er is een punt waarop de monetaire autoriteiten de controle verliezen, omdat mensen geen vertrouwen meer in geld hebben. Dat is geen voorspelling, maar een constatering. Waar dat punt precies ligt is moeilijk te zeggen.

Aldus de inmiddels 80 jarige historicus Adam Fergusson, auteur van bestseller When Money Dies (over de hyperinflatie in de Duitse Weimarrepubliek).

Het interview (gratis, niet achter de paywall) op fd.nl: Fergusson: Westerse overheden willen bewust hogere inflatie

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dank DrPrepper,

Altijd fijn als een expert in heldere termen zegt, wat ik niet gemakkelijk kan uitdrukken. Ik heb maar even vet gemaakt, waar het zwaartepunt ligt in de tekst, en hem naar mijn niet-preppende vriendjes gestuurd....misschien dat deze expert ze dan een waterfilter aan kan lullen....of misschien willen ze wachten, dan wordt het allemaal goedkoper (proest, puf, pfffffwhahaha)

Sommige tegenstanders van het zeer ruime monetaire beleid waarschuwen er wel voor. ‘Ik begrijp die angst wel na kwantitatieve verruiming in Groot-Brittannië, de VS en wellicht straks de eurozone. Er is een punt waarop de monetaire autoriteiten de controle verliezen, omdat mensen geen vertrouwen meer in geld hebben. Dat is geen voorspelling, maar een constatering. Waar dat punt precies ligt is moeilijk te zeggen. [...] Nu gebeurt er heel iets anders. De inflatie die we in Engeland zien is bewuste inflatie, veroorzaakt door een centrale bank die geld bijdrukt. Dat kán leiden tot paniek, omdat de mensen niet weten waar het stopt. We kunnen wel degelijk hoge inflatie krijgen, 10 à 15% bijvoorbeeld, afhankelijk van het land waar je zit. Drugs en inflatie lijken veel op elkaar: als het niet werkt dan neem je meer, en als het wel werkt ook.’

Bewuste inflatie?

Bewuste inflatie bevrijdt de overheid van zorgen (de schuld wordt in reële termen steeds minder waard, red.), ten laste van spaarders en pensioenfondsen. Sterker: zolang de economische groei laag blijft is inflatie de enige manier waarop overheden van hun huidige hoge schulden af kunnen komen. In het geval van de Verenigde Staten heeft de hele wereld er last van, omdat de dollarreserves minder waard worden.

Link naar reactie

Mag hopen dat jij dat ook wil. De euro is veel te veel waard en voorkomt dat we kunnen concurreren op de markt met landen als de VS.

Dit is wel heel erg simplistisch. Je kunt niet naar een enkel gevolg kijken (dat overigens heel beperkt is), en denken dat je daarmee een genuanceerd oordeel kunt vormen over het beleid. Eigenlijk is ontwaarding van valuta zeer schadelijk. Lees eens: http://mises.org/daily/4816

Link naar reactie

Dit is wel heel erg simplistisch. Je kunt niet naar een enkel gevolg kijken (dat overigens heel beperkt is), en denken dat je daarmee een genuanceerd oordeel kunt vormen over het beleid. Eigenlijk is ontwaarding van valuta zeer schadelijk. Lees eens: http://mises.org/daily/4816

Je kunt ook inflatie tegengaan en de gehele economie naar de kloten helpen natuurlijk.

Hier in noord en west Europa leven we nu eenmaal ver boven onze stand. Mensen denken dat ze met 8 uur werken per dag tot hun 65ste op gebakken eieren kunnen zitten voor de rest van hun leven en dan ook nog op luxueuze wijze.

We zullen nu eenmaal allemaal moeten inleveren en een flinke smak anders is er voor volgende generaties niets meer over. Zij die daar problemen mee hebben zijn vaak mensen zonder kinderen of welke alleen in eigenbelang denken.

Link naar reactie

Gast Dick Berts

Ik ben pas nog op de sloop geweest om mijn auto wat completer te maken en inderdaad, gelimiteerder metaal is er bijna niet, de levensduur ervan is zeer beperkt.

Link naar reactie

slapen is voor zombies.... ik probeer Johnny Bravo na te doen, die schijnt met één oog open te slapen. Het lukt wel, alleen is overdag mijn 'waakoog' een beetje rood en traant continu. Toch eens vragen hoe hij dat doet, nu heb ik overdag een piraten lapje, helpt wel tegen domme opmerkingen. Mijn vrouw is er nog niet aan gewend. Maar zou ook kunnen dat JB me in het ootje neemt natuurlijk.

Link naar reactie

Jullie met je goud en zilver! Allemaal harteloze stakkers, drPrepper, mrGold, dito. Als het kon, dan kocht ik van mijn pensioen een Ferrari 250 GTO of anders een Enzo. Gelimiteerder metaal is er bijna niet.

Edoch, voor zilveren muntjes of baardjes heb je geen brandstof nodig en ze gaan wat makkelijker in je broekzak. Daarnaast kan je kleine eenheden zilver wat makkelijker als ruilmiddel gebruiken, helemaal als je wil betalen voor wat kleinere/goedkopere benodigdheden. Een brood afrekenen in zilveren guldens gaat wat makkelijker dat met een 250 GTO me dunkt. Daarnaast heeft edelmetaal als voordeel dat als het met een honkbalknuppel tot moes geslagen wordt het nog (bijna) net zo veel waard is als in mint conditie. Ook is edelmetaal redelijk bestand tegen brand. Een GTO iets minder.

Beterschap en hartelijke groet weer

Link naar reactie

Edoch, voor zilveren muntjes of baardjes heb je geen brandstof nodig en ze gaan wat makkelijker in je broekzak. Daarnaast kan je kleine eenheden zilver wat makkelijker als ruilmiddel gebruiken, helemaal als je wil betalen voor wat kleinere/goedkopere benodigdheden. Een brood afrekenen in zilveren guldens gaat wat makkelijker dat met een 250 GTO me dunkt. Daarnaast heeft edelmetaal als voordeel dat als het met een honkbalknuppel tot moes geslagen wordt het nog (bijna) net zo veel waard is als in mint conditie. Ook is edelmetaal redelijk bestand tegen brand. Een GTO iets minder.

Beterschap en hartelijke groet weer

Dag bakker,

graag vijf croissants en vier gesneden bruin. Heeft u terug van een Lambo Countach Ie serie?

- dan krijg je een P 911 uit '99 model Targa en een SLK uit '84, goed?

NB: laat duidelijk zijn dat de term harteloze stakker slechts slaat op de voorliefde voor zilver en goud en niets van doen heeft met persoonlijke eigenschappen. En laten we wel wezen, 1700kilo Italiaans aluminium en staal rijdt lekkerder dan 30 kilo goud, ongeacht de waarde

Link naar reactie

Aldus de inmiddels 80 jarige historicus Adam Fergusson, auteur van bestseller When Money Dies (over de hyperinflatie in de Duitse Weimarrepubliek).

Het interview (gratis, niet achter de paywall) op fd.nl: Fergusson: Westerse overheden willen bewust hogere inflatie

Dat verondersteld dat er opzet in het spel is.

Teveel eer imo.

Zo ver plant geen politicus vooruit.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...