Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kleding en schoenen


prepass

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 72
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Heeft iemand tabi's al genoemt? Japanse werkschoenen, maar in het westen beter bekend als "ninja schoenen". Wegen niks, nemen bijna geen ruimte in, kosten ook bijna niks, en zijn redelijk onverwoestbaar. Je hebt er wel speciale sokken voor nodig en je moet wennen om erop te lopen, maar dan kom je erachter dat ze op zachte ondergronden (bosgrond, gras, zand) ideaal lopen vanwege het betere contact met de voetzool.

Als ik de wandelschoenen niet aan heb om veel kilometers te kunnen maken, heb ik die dingen aan, mits het niet regent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iemand tabi's al genoemt? Japanse werkschoenen, maar in het westen beter bekend als "ninja schoenen". Wegen niks, nemen bijna geen ruimte in, kosten ook bijna niks, en zijn redelijk onverwoestbaar. Je hebt er wel speciale sokken voor nodig en je moet wennen om erop te lopen, maar dan kom je erachter dat ze op zachte ondergronden (bosgrond, gras, zand) ideaal lopen vanwege het betere contact met de voetzool.

Als ik de wandelschoenen niet aan heb om veel kilometers te kunnen maken, heb ik die dingen aan, mits het niet regent.

 

Ik heb de Tabi,s nog niet voorbij zien komen (K ken ze wel.Al raad ik ze niet aan terwijl je je rugzk draagt)dr is nu ook n soort moderne variant op de tabi.

http://jan-runningtostandstill.blogspot.nl/2009/07/teenschoen-tegen-blessures.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Misschien een iets minder spannend onderwerp maar volgens mij niet minder belangerijk; kleding en schoenen.

 

Stel we zijn al enkele weken onderweg in een SHTF situatie en je kan je kop boven water houden. Je komt er achter dat het weer slechter aan het worden is naarmate de winter nadert.

Hoe goed zit jij in je kleding en schoenen mbt preps nu? Schoenen zal je hard nodig hebben want het kan zomaar zijn dat je zga alles lopend moet doen. Sokken? Broeken? Jassen? Truien? En wat heb je voor kinderen? 1-2-3 maten te groot als voorraad?

 

Een stukje lopen naar je favoriete boer ( die je nog steeds wilt helpen met voedsel) is al gauw 10-12km en dat 2-3 per week in de regen/sneeuw. Dan gaan schoenen utieindelijk een mogelijke SPOF worden.....?

 

En wat heb je in huis om je kleding/schoeisel eventueel te onderhouden en/of te repareren? ( ja Dick, een Singer bijvoorbeeld).

 

Nu zijn goede wandelschoenen makkelijk te verkrijgen en betaalbaar, dan ook nog? Zelfde geld voor overige outdoor kleding.

 

Heeft iemand hier aan gedacht en er ook actie op ondernomen?

 

Schoenen zijn denk ik uw belangerijkste prep.

Ik ben zelf meer van de tactical boots dan echt hardcore hiking boots.

5.11 is altijd wel fijn. u ziet er ook steeds meer politie agenten enzo mee. en alleen als u echt door het bos heen uw besteming wilt berijken (wat enorm veel trager is) zou >IK

Met tactical boots zou u het echter ook net zo lang mee uit moeten kunnen houden.

 

Hiking boots hebben echter vaak net een iets dieper profiel in de zool dan tactical boots.

Maar realistisch gezien blijft u toch op wegen en kleine paadjes, echt dwars door het bos enzo denk ik niet dat u uw bugout doet.

Eenmaal op uw BOL, als dit een huis is in the middle of nowhere dan bij het huis heeft u dat diepe profiel ook minder hard nodig.

Gaat u eenmaal het bos in ofzo of de bergen dan wilt u natuurlijk wel een goed profiel zoals hiking boots bieden hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even over winter kleding, ik heb thermo ondergoed van de Zeeman, Lekker warm en prima stof.

Schoenen, Ecco lederen wandel schoenen halfhoog. Leger kisten. Wandelschoenen van Perrysport huismerk dacht ik (al 14 jaar).

Fleece trui, flanel blues, outdoor broek verder gewone kleren... het liefst merkloos!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Ik heb de Tabi,s nog niet voorbij zien komen (K ken ze wel.Al raad ik ze niet aan terwijl je je rugzk draagt)dr is nu ook n soort moderne variant op de tabi.

http://jan-runningtostandstill.blogspot.nl/2009/07/teenschoen-tegen-blessures.html

 

Ik ben in het bezit van deze soort schoenen en ik zou geen andere schoenen meer willen.

Doordat je kleinere passen moet maken en je voeten hun eigen evenwicht op moeten zoeken ben je veel bewuster van de omgeving.

En doordat je tenen los van elkaar zitten heb je veel meer grip op gladde oppervlakten.

Het is wel een stuk lastiger met inlopen omdat het behoorlijk inspannend is voor je voeten, in het begin maar een klein stukje en dan steeds een stukje verder gelopen. ik heb deze schoenen ongeveer nu een jaar en heb er ruim 200 km mee gelopen ( met en zonder bepakking) en er is nog weinig slijtage aan te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kan zo een heel peloton aankleden haha, ik heb veel kleding in allerlei maten, meeste in schutkleuren. snugpak jassen, waxjassen tactische broeken enz. meindl schoenen 2 paar, dan nog legerkisten 2 paar enz enz. veel te veel haha maarja als het straks nodig blijkt heb ik voldoende in ieder geval, en ik kan nog uitdelen ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een iets minder spannend onderwerp maar volgens mij niet minder belangerijk; kleding en schoenen.

 

Stel we zijn al enkele weken onderweg in een SHTF situatie en je kan je kop boven water houden. Je komt er achter dat het weer slechter aan het worden is naarmate de winter nadert.

Hoe goed zit jij in je kleding en schoenen mbt preps nu? Schoenen zal je hard nodig hebben want het kan zomaar zijn dat je zga alles lopend moet doen. Sokken? Broeken? Jassen? Truien? En wat heb je voor kinderen? 1-2-3 maten te groot als voorraad?

 

Een stukje lopen naar je favoriete boer ( die je nog steeds wilt helpen met voedsel) is al gauw 10-12km en dat 2-3 per week in de regen/sneeuw. Dan gaan schoenen utieindelijk een mogelijke SPOF worden.....?

 

En wat heb je in huis om je kleding/schoeisel eventueel te onderhouden en/of te repareren? ( ja Dick, een Singer bijvoorbeeld).

 

Nu zijn goede wandelschoenen makkelijk te verkrijgen en betaalbaar, dan ook nog? Zelfde geld voor overige outdoor kleding.

 

Heeft iemand hier aan gedacht en er ook actie op ondernomen?

 

zeker aan gedacht... ik heb altijd meerdere hoge combatboots liggen (dit is meer om dat ik bijna alleen op dit soort schoenen loop) ook heb ik standaard daar een mooi schoonmaak zetje bij liggen met smeer, oli, borstels enz enz. kleding veel fleece en ook wat wol... met in me BOB een mooi naaisetje. dus kan ik aardig vooruit en ach ja als het SHIT zo erg is zal niemand ook opkijken van een kerel in een "berenvel" pakje (zal waarschijnlijk een schaapje zijn... haha LOL)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
mbt schoenen heb ik 2 paar meindl, het beste is bij meerdaagse tochten de schoenen om de dag te wisselen. dan kunnen ze ademen.

 

In hoeverre is dit noodzaak? Van die bergschoenen wegen al snel meer dan een kilo, en nemen veel volume in. Is dus een behoorlijk extra belasting.

 

Ik draag overigens dagelijks dezelfde schoenen, dat verkort de levensduur dus ook. Even een vraagje hieromtrent. Stel je voor ik loop dagelijks op zelfde paar schoenen, en deze gaan 1,5 jaar mee. Als ik twee paar koop doe ik daar dus 3 jaar mee, wanneer ik eerst het ene paar oploop. en dan pas het andere paar.

 

Wat nu als ik 2 paren koop van exact dezelfde schoen en ik wissel deze dagelijks af? :cool: Gaan ze dan echt langer dan 3 jaar mee??

 

 

Als dat zo is, waarom doet dan niemand dit zo??? (even buiten beschouwing gelaten dat sommige mensen mode interessant vinden en daarom graag van tijd tot tijd nieuwe schoenen kopen)

:confused::confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwisselen van schoenen doe je niet alleen om je schoenen te sparen maar ook om uw voeten .

Het is noodzakelijk om van schoenen te wisselen bij oververhitting van uw voeten of bij natte schoenen .

Verzorg uw voeten goed . Met slechte voeten of verwonde voeten sta je nergens .

En ik kan het weten .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

In hoeverre is dit noodzaak? Van die bergschoenen wegen al snel meer dan een kilo, en nemen veel volume in. Is dus een behoorlijk extra belasting.

 

Ik draag overigens dagelijks dezelfde schoenen, dat verkort de levensduur dus ook. Even een vraagje hieromtrent. Stel je voor ik loop dagelijks op zelfde paar schoenen, en deze gaan 1,5 jaar mee. Als ik twee paar koop doe ik daar dus 3 jaar mee, wanneer ik eerst het ene paar oploop. en dan pas het andere paar.

 

Wat nu als ik 2 paren koop van exact dezelfde schoen en ik wissel deze dagelijks af? :cool: Gaan ze dan echt langer dan 3 jaar mee??

 

 

Als dat zo is, waarom doet dan niemand dit zo??? (even buiten beschouwing gelaten dat sommige mensen mode interessant vinden en daarom graag van tijd tot tijd nieuwe schoenen kopen)

:confused::confused:

 

Ik heb het er zo ingedrilled gekregen in het leger. denk ook dat het meer heeft te maken als je schoenen echt vies worden, en dan schoongemaakt worden. kunnen ze drogen en tot die tijd kan je je andere paar aan.

ook zweet je en dat zout is ook niet bevorderlijk voor je leer. zooltjes moet je zowiezo laten luchten.

Niet alleen in belang van je schoenen, maar te meer voor je voeten.

 

 

maar voor huis tuin en keuken gebruik maakt het weinig uit denk ik

 

groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het er zo ingedrilled gekregen in het leger. denk ook dat het meer heeft te maken als je schoenen echt vies worden, en dan schoongemaakt worden. kunnen ze drogen en tot die tijd kan je je andere paar aan.

ook zweet je en dat zout is ook niet bevorderlijk voor je leer. zooltjes moet je zowiezo laten luchten.

Niet alleen in belang van je schoenen, maar te meer voor je voeten.

 

 

maar voor huis tuin en keuken gebruik maakt het weinig uit denk ik

 

groet

 

Ja, ik heb er al vaker van gehoord, maar ik ken weinig mensen die het doen. Nu zijn er veel mensen die sowieso al meerdere paren schoenen hebben, dus daar geld het sowieso niet voor. Ik ben aan het overwegen om nieuwe schoenen te kopen, en dan ook vrij dure bergschoenen. Als het dus echt zo is dat je schoenen dan langer mee gaan zou ik 2 paar kopen! Als het de totale levensduur niet echt verlengd houd ik het bij 1 paar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BTF: Het is geen fabeltje. Uiteraard moet je er wel het geld voor hebben, maar als ik nu 220 euro over had, kocht ik acuut nog een setje Han Wag Tatra's erbij (m'n huidige schoeisel). Een goed paar schoenen is onontbeerlijk en moeilijk te improviseren. Bij het hiken neem ik geen extra paar mee, dat heeft gewoon met het gewicht te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je zowieso niet een paar extra nemen? Nu zijn ze nog te betalen. En als je voeten niet meer groeien, is een 2e paar een goede investering.

Je hebt wel 20blikken voer in de kast maar nog niet één paar extra schoenen op voorraad? Koop je spullen nu het nog kan! Er zijn genoeg online zaken die geregeld mooie kortingen hebben op kleding en schoeisel, maak er NU gebruik van!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zorg er altijd voor dat ik van alles wat ik ook maar nodig denk te hebben sowieso veel voorraad heb. Momenteel heb ik o.a. drie paar wandelschoenen schoenen op voorraad, vijf broeken, drie praktische rokken, dertien truien (zowel dik als dun), drie leggings en natuurlijk sokken, onderbroeken) en ander ondergoed(o.a. thermo ondergoed. Het gaat er niet om om er mooi uit te zien, maar om het nut van kleding en schoeisel. Dus praktische kleding is voor mij een must! Door online te shoppen kun je vaak kortingscode's op internet vinden en dan kun je de kleding goedkoper krijgen. Bovendien kun je alle aanbiedingen gemakkelijk en snel afsneupen... Ik heb kleding die ik nu draag en kleding/schoeisel die ik op sla voor wanneer het nodig is. Gelukkig kan ik zelf aardig kleding naaien mocht het stuk gaan(hiervoor heb ik een naaicursus gevolgd), dus ik heb ook veel naaispullen op voorraad. Misschien is zo'n naaicursus ook wel een tip voor jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schoon hoeven sokken niet eens te zijn...droog wel. Zo nodig halverwege de tocht je sokken verwisselen voor droge en de vochtige sokken aan je tas hangen om te drogen(of op je lijf dragen als het regent) Je kan ook in een pauze je schoenen en sokken uitdoen om je sokken te drogen en je voeten uit te laten dampen. Tips die je natuurlijk gewoon kan uitproberen bij je oefentochten.

Denk ook aan de gewone muts, col, handschoenen om je warmte vast te houden. Als je eerst de basics uitvoert dan komt de isolatiedeken er niet eens aan te pas. Tijdens het lopen zelf heb je het niet zo snel koud. Je krijgt pas last van kou als je stopt, pauze neemt, niet meer loopt. Doe in de pauze een extra trui aan ofzo om afkoelen te voorkomen én die muts,col en handschoenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...