Ga naar inhoud
GENEGEERD

SHTF � Stad, dorp of platteland?


Cyberbeer

Aanbevolen berichten

Ferfal (van t Argentijnse survivalboek) is hier heel uitgesproken over. Zijn mening: op een afgelegen plek gaan zitten ver van de bewoonde wereld, is romantische onzin. Je bent het eerste slachtoffer van plunderaars - minste risico om jou te overvallen, want niemand kan je hulpgeroep horen. Steden zijn ooit ontstaan omdat mensen de ervaring hadden dat het gemiddeld genomen veiliger was om met zn allen bij elkaar te leven. Hij pleit voor zo onopvallend mogelijk leven in de stad. Dus: op geen enkele manier opvallen - niet met je gedrag, ook niet met je kleding of je uitrusting.

 

Dat is overigens ook de les die ik in mijn genen heb zitten - het was ook het overlevingsmotto van mijn vader in het jappenkamp waar hij het als 12jarige jongen in zijn eentje moest zien te redden. Opvallen bij het appèl kon je dood betekenen. (Dat trauma zit diep trouwens. Zelfs bij een suffe verkeerscontrole gaan zijn handen oncontroleerbaar trillen.)

 

De andere les, die in zo'n kamp natuurlijk onontkoombaar is: overleven kun je niet alleen. Je bent op elkaar aangewezen, en vaak genoeg word je door andere mensen ergens doorheen getrokken. Niet voor niks ook dat mariniers het buddysysteem hebben: éérst check je of alles oke is met je maat, daarna mag je voor jezelf zorgen. Slim, want in stressvolle situaties kún je niet altijd meer goed voor jezelf zorgen. Ik heb het zelf een keer aan den lijve ervaren. Lag met een ontsteking in mijn nest en voelde me zo beroerd dat ik mijn situatie zelf niet meer goed kon inschatten - dacht dat het vast wel vanzelf minder zou worden als ik maar gewoon rustig bleef liggen. Griepje, zeg maar. Als een toevallig langskomende buurman geen argwaan had gehad ('ik ga jou even naar het ziekenhuis rijden'), dan had het knap beroerd kunnen aflopen. In principe zelfs einde oefening kunnen zijn. Dat is voor mij een enorme les geweest.

 

Vanuit die conditionering merk ik ook dat mij alsmaar een ongemakkelijk gevoel bekruipt als ik sommige posts lees over de BOB's. Enorme rugzakken met een enorme hoeveelheid gear. En het idee om je schuil te houden in de bush (welke bush?). Ik bedoel, je kunt in NL amper 100 meter lopen zonder weer te struikelen over een verharde weg of een paar andere landgenoten. Anywayz, ik zit in de Randstad, dus heb vast een té negatief beeld op dit punt.

 

Mijn taktiek zou zijn: zorgen voor een BOB uitrusting die er alledaags en geimproviseerd uit ziet - net als ieder ander dus, met onder de oppervlakte nét iets meer ervaring en doordachtheid. Een groot stuk dekzeil of plastic als grondzeil en/of tarp. Of een simpel tentje. Verder wat basics. Idem als het gaat om voorraden. Ik zou zelf samen met de buren ook in het winkelcentrum op zoek gaan (mits niet levensgevaarlijk) en kijken dat ik nog iets te pakken krijg. Meetobben met de buren, maar mijn dieet onopvallend aanvullen. Dat soort dingen.

 

Maar goed, just my 2 cents... Ben ook geen goedgetrainde jonge kerel, dat maakt ongetwijfeld ook uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik woon in een stad met +- 122.300 mensen, en bij een toestand ben ik hier niet van plan om te blijven

 

In een stad blijven met een toestand lijkt me een slecht idee. Mensen staan elkaar nu al tegen het leven en bij een mogelijke SHTF zullen mensen alles doen om eten , spullen , geld en wapens te bemachtigen zelfs plunderingen sluit ik niet uit. Plus dat je zit met toegangswegen stad in en stad uit worden gecontroleerd dus ja, je kan verwachten dat je bij een controle als prepper het haasje bent en je spullen bekeken zullen worden. Elke prepper heeft wel een mes in BOB zitten groot of klein, het maakt ze niet veel uit en anno 2012 zien ze een mes niet meer als een tool. Zelf zal ik proberen om me schuil te houden voor een tijdje en snachts proberen van plek A naar plek B te komen.

 

Voor bescherming, kan je altijd een kogelwerend vest kopen wegen kosten niet zo gek veel meer. Als veiligheid je lief is dan wel je niet verrast worden door iemand die wel een 9mm heeft en jij straks door zijn kogels kapot wordt geschoten. Ook overheids instanties kunnen het je heel erg lastig maken als je tijdens een toestand weg wilt komen

 

Ga maar is zeggen dat je een prepper bent :( en dat je voorbereid SHTF ze kennen het niet eens, dus je hoeft totaal geen medewerking te verwachten als jij probeert weg te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste gevoel zegt ook dat je zo snel mogelijk uit de stad moet zien te komen.

Maar als ik er wat langer over nadenk weet ik niet of dit wel een goed idee is. Er zit volgens mij echt wat in om het samen proberen op te lossen. Met samen bedoel ik dan jij en je familie/buren/vrienden. Die worden ineens dus weer hartstikke belangrijk.

Bovendien vraag ik me af of er niet hele bevolkingsgroepen zijn die verrast zijn. Die gaan vlgs mij echt allemaal niet lopen rellen, maar zitten compleet in de put.

 

In zo’n situatie zou je juist anderen kunnen helpen. In eerste instantie met liefde, kennis en een warme kop thee. Ik zou zeggen: Samen sta je sterker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tip mbt distributiecentra!

 

Distributiecentra in Nederland (supermarkten). Zonder adressen, maar op basis van deze kaart kan je meer informatie zoeken:

http://www.supplychainmagazine.nl/wp-content/uploads//2009/12/SCM05-52-53-Supermarkten.pdf

 

Ik zou niet alleen een adres opzoeken maar ook dmv google maps kijken waar het is. Op die manier kan je kijken of het ook op andere manieren toegankelijk is (vanuit een natuurgebied, of vanaf het water).

 

Misschien zitten er ook wel fabrikanten van langhoudbare spullen in de buurt, dat is ook een goede plek om te wezen. Dat zal wel eenzijdig qua keuze zijn, maar je kan het altijd nog gebruiken om te ruilen.

 

Ik wil jullie wel waarschuwen dat de voorraden in een distributiecentrum erg beperkt zijn.

Alles wat op voorraad gehouden wordt kost namelijk geld, denk aan de ruimte die het inneemt, interestkosten, vriezen/koelen enz.

Tegenwoordig zijn de logistieke stromen allemaal gebaseerd op het JIT principe. (just in time)

Het neemt niet weg dat er altijd wel een voorraad aanwezig zal zijn, maar ik weet zeker dat er bij een DC van AH in Zaandam geen voorraad knakworstjes staat van 2 maanden voor half NL. Maar een hoop kleine voorraden maken ook een grote en variatie in het menu kan geen kwaad tenslotte. Ik zelf zou zulke locaties juist altijd proberen te mijden vanwege de risico's die je daar loopt.

 

Vaak worden inkopen gebaseerd op de verkopen (op basis van actuele kassadata en het verleden), wat als de stroomvoorzieningen haperen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...