Ga naar inhoud
GENEGEERD

Samenstelling ideale GHB (Get Home Bag)


Dr.Prepper

Aanbevolen berichten

Ik heb in mijn tas zitten:

 

*paraplu

*zaklamp

*fles water

 

En dat is het. :rolleyes:

 

Ik ben meestal binnen korte loopafstand van mijn huis. Als ik verder zou reizen dan heb je alweer een BOB nodig (die neem ik eerlijk gezegd nooit mee want ik heb geen auto en om nou daar de hele dag mee rond te lopen).

 

En als ik op vakantie ben dan is dat meestal zo'n lange afstand dat als de normale situatie niet meer hersteld wordt kun je er beter van uitgaan je nooit meer thuis komt. Als je in Europa op vakantie bent dan zou je eventueel terug naar huis kunnen lopen maar als je buiten Europa op vakantie bent dan is dat zo'n lange afstand dat je gewoon nooit meer thuis komt tenzij je een heel erg gedreven "hiker" bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik had er een trifold schepje inzitten maar nadat ik eens een hele dag (in huis) met mijn ghb had gelopen vond ik het toch onhandig zwaar met het schepje erin. Dus schepje eruit en drie nooddekens en ducttape erin. Als ik er twee aan elkaar plak met tape kan ik een noodtentje maken en een om mijzelf in te wikkelen. Moest ik overnachten dan heb ik in elk geval nog iets van beschutting. Mijn streven is om niet meer dan 11 kilo mee te dragen in wat voor een tas dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Shalom,

 

Ik denk dat het van nogal wat zaken afhangt, niet op de laatste plaats hoe je GHB/BOB/whateverSHTF bag -en jezelf!- verplaatst. Het is namelijk gruwelijk vragen om problemen met de heren in blauw als je met "de mijne" in de stad, op een station, in een trein of bus aandacht krijgt.

Ik heb een onzichtbaar verborgen kluis in mijn auto, en een brandvrije kast op kantoor en ik heb dus gewoon meerdere GHB/BOBs. Wat ik NIET doe is met mijn zaakje, inclusief M9 en ander scherp speelgoed door de stad huppelen! Daarvoor heb ik een anders gevuld tasje dat, zelfs bij destructieve inspectie, geen zaken bevat die ook maar bij benadering onder de wet wapens en munitie kunnen vallen.

 

Vervolgens is het de vraag hoever je van huis bent, 100 km + of 20 km? Het maakt nogal wat verschil. Wat is je conditie, heb je medicijnen nodig? Draag je overdag een pak en lage schoenen?

 

Naast een goede (lees: zo optimaal mogelijk voor je eigen unieke situatie) gezondheid en conditie lijkt het me zinvol in ieder geval te zorgen voor het volgende, in je auto of op je werk of vanaf welke locatie je ook maar naar huis zou moeten kunnen geraken:

 

(en dit kan ook gewoon in een weekendtas zitten)

1 paar schoenen waarop je goed kunt lopen, dit hoeven dus geen bergschoenen te zijn.

2 paar goede wollen sokken, of andere wandelsokken.

Als je inderdaad een pak draagt op je werk: een stel prettig zittende kleding

dit natuurlijk afhankelijk van het seizoen.

 

 

Daarna is het belangrijk hoe ver je moet reizen/fietsen*/lopen en in welke conditie je dat moet doen en bent! Ik ga ervan uit dat je gezond en fit bent:

 

Minder dan 3 uur: 1 liter water en een snack + EHBO (BOB is wel verstandig maar kan je ook vertragen, en hoe eerder je thuis bent, des te veiliger. Tijd is cruciaal, SHTF situaties hebben ook tijd nodig om zich te ontwikkelen)

Bestaat risico op vertraging? zoja, verdubbel water + voedsel.

In de winter? denk ook aan een thermos met hete drank/soep. Hoef je onderweg niets te koken.

 

langer dan 3 uur? Dan kun je noch de ontwikkelingen noch de situatie op je route inschatten en moet je uitgaan van een volledige SHTF/Dramageddon

 

Dan stel ik voor dat je zoiets als mijn BOB-je overweegt, en pas aan/vul aan zo je wilt:

 

Schaamteloos ge-copy-paste eerdere post door mezelf ;)

 

2 paar wollen sokken

2 microvezel boxershorts

2 icebreaker lightweight (merino-zijde, geen idee of ze dat nog maken) t-shirts

1 x pers. hyg. kit + wc papier

1 zelfgebouwd houtvergassertje (werkt ook op esbit, brandgel + hout, droog gras etc etc)

1 standaard nato veldfles + mok + zelfgemaakt dekseltje

1 32 uurs kaarsje (AH)

2 x 0.5 liter water (pet flesjes)

3 x MRE's, opnieuw verpakt

3 x Mountain house

12 x Koffie+suiker+creamer

6 x cup-a-soup

3 x 100 g chocolade

1 x IFAK+ pijnstillers

1 x zelfgemaakte gevoerde bivakzak (zomer) + (in de winter) Fjäll-Räven 3 seizoenen slaapzak

1 x pu coated ripstop nylon tarp

3 x 5 meter 550

1 x Katadyn pocket

1 doosje US waterzuiverings tabletten, 50 stuks

1 maglite 2 x Penlite

1 M9 bajonet (nsn 1095-01-227-1739)

1 x firesteel

1 x lucifers

1 x aansteker (BIC)

1 x set bovenkleding zomer of winter

1 x muts + handschoenen IDF

1 x Pionierspade (nsn 8465-17-106-4041)

1 x Klein reparatiekitje (naald/draad/secondenlijm, 2k epoxy, Ducktape, tubetje schoensmeer + doekje)

2 x zakdoek

1 x kaart (regio) en kompas

 

En dit woont in een maxpedition condor II pack, OD green 8,7 kg.

 

 

 

 

 

 

 

* ik heb ook een ATB in de auto. ( )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Misshien een handige tip voor in de GHB. Een (KL) overall. Voor nog geen twee tientjes te koop! Ideaal voor in of net buiten je GHB..Overall aan, rugzak omhangen en ready. Extra laag om je kleding heen en je kan er desgewenst - en indien mogenlijk- kranten instoppen voor extra warmte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik plaatste net mijn GHB in dit topic en kom tot de conclusie dat het eigenlijk een topic over je EDC (Every Day Carry) gaat. En aangezien ik niet de hele dag met een rugzak rondsjouw, hierbij de vraag: Wat zit er in jouw GHB? Als je er één hebt?

 

Je GHB (Get Home Bag) is meer bedoeld om -wanneer je van huis bent, hence the name- je mogelijkheden te bieden veilig terug naar huis te keren. Denk aan de mensen in New York tijdens 9/11 die naar huis moesten LOPEN of aan de mensen in Japan die na de aardbevingen en Tsunami naar huis moesten via een nagenoeg lamgelegd transport netwerk. Je loopt met honderden, misschien wel duizenden mensen door een stad en even een flesje water kopen is er niet bij.

 

Of je staat in een "monsterfile" ergens in het (buiten)land en geen tankstation te bekennen. En dat voor meer dan 10 uur. Nu kan een mens prima zonder eten en drinken voor 10 uur, maar wat als je een medemens kan helpen? Een kind in een auto van een ouder die niks bij zich heeft? Think about it...

 

Wat heb jij bij je om thuis te komen? Om de eerste 72 uur te overleven? Hoe ver is je werk van je huis? Je gezin? Heb je iets bij je om lijf en leden te beschermen? Of gebruik je de autokrik?

 

Dit is één van onze GHB's, in elk voertuig zit er een met min of meer dezelfde samenstelling. Uiteraard veranderd de inhoud naar gelang het jaargetijde. Zoals je ziet is het een ogenschijnlijk "gewone" rugzak, geen camo of iets dergelijks. Deze ligt achter in de kofferbak en ziet er onschuldig en vooral onaantrekkelijk uit. Maar de inhoud kan het verschil maken bij heel wat uiteenlopende situaties.

 

GHB2.jpg.e4664040ffffb44ae8194e26eb2fcb65.jpg

 

Ik ben benieuwd naar die van jullie. Opmerkingen, aanvullingen en ideeën zijn van harte welkom!

 

Grtn.,

 

JB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ziet er goed uit. Dat is een van de dingen die ik nog niet heb geregeld. Gewoon omdat ik geen goede plek heb in de auto om zoiets kwijt te kunnen. Ik ga binnenkort verregaande aanpassingen maken aan de buggy en dan kan ik een plek maken waar ik een waterdichte kist kwijtkan met dit soort spullen. Tot die tijd moet ik hopen dat ik thuis kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx @Mrs.Lotte

 

Ik had het draadje gezien en het viel me op dat er zo weinig mensen een GHB hebben. Of komt een SHTF enkel voor als we thuis zijn? ;)

 

Nee, je hebt daarin wel gelijk, hoorde vandaag nog een verhaal van mensen die in de sneeuw terecht kwamen en s'nachts in de auto moesten blijven en niks bij zich hadden. Gelukkig genoeg benzine om af en toe de auto weer aan en uit te doen.....

 

Ik heb zelf wel een GHB voor als ik wat verder weg ga. Daar zit in: water, ontbijtkoeken/granenkoeken, druivensuiker, mini EHBO kit, hoofdlamp, miniradio op batterijen, handoplader telefoon, zakmes, plastuit, papieren zakdoeken, vuilniszak, regencape, tyraps, alcoholreinigingsgel, ducttape (van de rol gehaald), 4 waxinelichtjes, lucifers, firesteel, zakje thee, klein leeg blikje (van tonijn) en natuurlijk mijn lifestraw. Meestal ook nog een pakje noodlessoep (plus thermosfles gekookt water) en gedroogd fruit ofzo erbij.

 

Mijn 'BOB' is dus eigenlijk de weekendtas met extra kleding EN de tas met allerlei andere zaken zoals de messtins, plastic bordjes, bestek, bekertjes, touw, multitool, opwindbare zaklamp, opwindbare radio, nooddekens, uitgebreidere EHBO tas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoofdvak:

DSC03704.jpg.c52117ee9bb919bbc5a75694f542b94a.jpg

 

- Wegwerp washandjes

- Lifestraw

- Glowsticks 2x

- Vuilniszakken 3x

- Poncho/ tarp

- Hydrofiel handdoek

- Ducktape+ sokken

- 30 mtr paracord

- First aid setje (extra uitgebreid)

- Zippovloeistof

- Dikke sokken

- Watten+ vaseline

- Compas

- Stok kaarten

- Messtin

- Zakdoekjes

- Knijpkat

- Wet-stone

- 80 lucifers

- Reservebril

- Tandenborstels+ pasta

- Koffie 2x

- Aanmaakblokjes

- Shag 200 gr

- Vloei 5 pakjes

- SAS handboekje

- Visgerei

- Batarijen aa

 

Laptopvak:

DSC03705.jpg.c5eff6a72dccd7cf5ba026f23d967b6c.jpg

 

- Kauwgom

- Latexhandschoenen 6x

- Bestek

- Zaden 8 soorten (+boerenkoolzaad;))

-Chocolade

- Paracetamol/pleisters/watjes

- Kaart

- Rozijnen

- Beef jerky

- Kip jerky

- Sultana 2x

- Nooddeken

- Visdraad

 

Impressive! Ben onder de indruk! Zeer goede en vooral uitgebreide samenstelling!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn GHB ligt altijd in de auto, ik haal hem er eens per twee-drie maanden uit om te controleren of er nog in zit wat ik denk nodig te hebben en om water en eten te controleren en eventueel te verversen. In de loop van zo'n anderhalf jaar is het geworden wat het nu is:

 

Rugzak_Riemtasje.jpg.b447872800431494f654eee958d75a4e.jpg

 

Mijn GHB is een Häglofs Tight-medium dagrugzakje met een inhoud van 20 liter. Dat is niet veel, het is dus proppen maar het gaat. Daarbij zal ik heel snel het groene legertasje aan mijn riem hangen en allerlei dingen in mijn zakken stoppen. Scheelt ruimte en gewicht.

Het groene munitietasje heb ik op een rommelmarkt gekocht en bevat: Kompas met lanyard, extra aansteker, extra (klein) zakmesje, Fire-steel van Primus, Ranger bands, Oprolzaagje, Mini-Maglite als reserve, dextro druivensuiker, Purol zalf, Superglue, Tandenstokers, Potje watten-met-vaseline vuurmaker, pleisters.

 

In mijn auto heb ik verder een schoudertastasje met een zelf samengestelde verbanddoos, een stormparaplu, een vouwzaag en een opvouwbare pionierschop. Ter plekke en afhankelijk van de situatie beslis ik wat ik mee wil en kan nemen. De combinatie rugzakje en schoudertasje is prima te doen.

 

Overigens heb ik na het maken van de foto’s nog meer spullen (boekje, kleding, aansteker enz.) in plastic verpakt voor het de rugzak weer in ging.

 

Voorvak_GetHomeBag.jpg.29be1dac06a67c9075bcc9a083d50c6f.jpg

 

Voorvak:

Wc-papier, Emergency blanket, Verrekijkertje, Paracord (meter of 8), Maglite met 2 reservebatterijen, Gerber Multi-tool, Cold Steel Pocket Bushman zakmes, Rolletje duct tape, Fallkniven dc-3 sharpener, 2 grote zakken (120 liter), 1 vuilniszak

 

In de praktijk zal ik heel snel het zakmes en de Multi-tool in mijn zak steken. Of ik laat die Gerber lekker liggen want meestal heb ik mijn Leatherman Charge in mijn zak en die is veel beter :cool:

 

 

Binnenvak_GetHomeBag.jpg.7d9426723e9a5a4b334b8743c24f97da.jpg

 

Binnenvak:

Tekentang, Zakdoekjes, Naald en draad, Mini SAS-survival guide, Tandenborstel en –pasta,

Vochtige reinigingsdoekjes, Spork, Spiegeltje, Latex handschoenen (4), Zakje met Paracetamol, Iboprufen en een anti- diareemiddel.

 

Hoofdvak_GetHomeBag.jpg.000e2ac254c4d8502d623422f94eb643.jpg

 

Hoofdvak:

Water (1 liter), Life Straw, Zakje studentenhaver, Opwindbare radio, Mars, Plastic doosje met oploskoffie, kamillethee, cup-a-soup en druivensuiker. In de rvs legermok zit een esbitbrandertje met blokjes, stormlucifers waterdicht verpakt, potje zout, aansteker, en een flesje handschoonmaakgel. Verder nog 1 t-shirt, onderbroek en sokken, setje thermisch ondergoed en een Shemagh. Het oprolzaagje heb ik na het maken van de foto ergens anders gestopt (het groene heuptasje).

 

Ik loop altijd op wandelschoenen en voor mijn vriendin ben ik bezig met een kleiner tasje met wat basiskleding en toiletartikelen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn EDC is voorzien van

Mes

2 zaklampen

tekenpen

Pleisters

tamppons

fire steel

nooddeken

parakoord

Deodorant

jodium

actieve kool

verkoold katoen

zakdoekjes

pijnstillers

veiligheidsspelden

haarspelden

 

mijn GHB is voorzien van

poncho/bivibag/tarp

meshtin met voedsel voor 24 uur

water

vaseline

mes

haringen

 

mijn EDC kan in mijn GHB tas en wegen samen 4,5 kilo met water erbij, dus makkelijk vol te houden voor een wandeling om thuis te komen (40 km vanaf mijn werk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ondertussen ook driftig aan het kijken wat ik nog nodig heb voor mn EDC en GHB.

Voor mn EDC heb ik:

 

Mes

Zaklamp AP Pro 125 serie

Nooddeken

Med kit

Pijnstillers+diareeremmers

Mob. tel. + oplader

Duracell accu voor de mob.

Een geschikte EDC moet ik nog aanschaffen..

 

 

Mijn GHB wordt mn fotorugzak F-Stop Loka.

Dat is een rugzak van 37 ltr met 2 ICU's en die kan ik zelf indelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EDC = GHB

 

Ik heb hier iets gelijkaardig gelezen, maar had ook graag mijn mening gegeven over, naar mijn gevoel, het verschil tussen een EDC en een GHB:

 

Een EDC zijn voor mij de spullen die je ten alle tijde op of aan je lichaam extra draagt dan je kledij (voor mij zijn dat 2 multitools: 1 in broekzak en 1 in zakje aan de riem met nog andere dingen, een aansteker, portefeuille, gsm, sleutels, paracord-bracelet, horloge, zaklampje,... een heupzakje met nog andere tools. kortom iets wat je de hele dag op je hebt en de basis hebt van vuur, touw en een tool waarmee je kan snijden. Indien je ooit om welke reden ook je GHB zou verliezen.

 

Er bestaan overzichtelijke EDC organisers zoals maxpedition, waar nog meer handige spulletjes in kunnen maar deze ga je ook toch niet elk moment van de dag meezeulen bv op je werk, deze zitten meestal in de werk of schoudertas bv met een poncho.

 

Een GHB is naar mijn gevoel een upgrade op je je EDC, waarin je oa water, voedsel, shelter, kookmateriaal, signalisatie en licht, extra kledij en nog enkele grotere tools in meeneemt. Letterlijk een pakket dat ervoor zorgt dat je thuis geraakt, maar je ook de mogelijkheid kan bieden om een nachtje te overnachten in de natuur (berm van autostrade, bos, park,...)

 

Dan heb je nog een iets grotere uitbreiding die je in een grotere tas of een waterdicht tonnetje kan bewaard worden in je auto indien je een tijdje ter plekke moet blijven.

 

En dan heb je de BOB een (rug)zak die dan weer een aanvulling is op je auto kit en de GHB met nog meer voedsel, kledij en grotere tools. zoals bv een groot mes, bijl enz.. die je in een shtf situatie ook op je lichaam kan dragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Carismo...je hebt wel gelijk hoor..de spullen die ik opnoem horen voor mij in een EDC...echter draag ik nu al die items nu dagelijks bij me in mn zakken of jas. Ik moet denk ik maar eens gaan inventariseren wat ik al heb en waar het in hoort.

 

Mods als jullie denken dat mijn vorige bericht naar een ander topic moet..graag verplaatsen.

 

Mvg Easy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier iets gelijkaardig gelezen, maar had ook graag mijn mening gegeven over, naar mijn gevoel, het verschil tussen een EDC en een GHB:

 

Een EDC zijn voor mij de spullen die je ten alle tijde op of aan je lichaam extra draagt dan je kledij (voor mij zijn dat 2 multitools: 1 in broekzak en 1 in zakje aan de riem met nog andere dingen, een aansteker, portefeuille, gsm, sleutels, paracord-bracelet, horloge, zaklampje,... een heupzakje met nog andere tools. kortom iets wat je de hele dag op je hebt en de basis hebt van vuur, touw en een tool waarmee je kan snijden. Indien je ooit om welke reden ook je GHB zou verliezen.

 

Er bestaan overzichtelijke EDC organisers zoals maxpedition, waar nog meer handige spulletjes in kunnen maar deze ga je ook toch niet elk moment van de dag meezeulen bv op je werk, deze zitten meestal in de werk of schoudertas bv met een poncho.

 

Een GHB is naar mijn gevoel een upgrade op je je EDC, waarin je oa water, voedsel, shelter, kookmateriaal, signalisatie en licht, extra kledij en nog enkele grotere tools in meeneemt. Letterlijk een pakket dat ervoor zorgt dat je thuis geraakt, maar je ook de mogelijkheid kan bieden om een nachtje te overnachten in de natuur (berm van autostrade, bos, park,...)

 

Dan heb je nog een iets grotere uitbreiding die je in een grotere tas of een waterdicht tonnetje kan bewaard worden in je auto indien je een tijdje ter plekke moet blijven.

 

En dan heb je de BOB een (rug)zak die dan weer een aanvulling is op je auto kit en de GHB met nog meer voedsel, kledij en grotere tools. zoals bv een groot mes, bijl enz.. die je in een shtf situatie ook op je lichaam kan dragen.

 

Mooi overzicht, @carismo, je hebt er duidelijk over nagedacht. Ik denk dat de meesten van ons net als jij hun eigen systeempje hebben dat te maken heeft met ieders persoonlijke situatie. Mijn GHB (staat een paar posts hierboven) is gebaseerd op mijn dagelijks leven waarin ik nooit verder dan 50 km van huis ben. Ik heb die GHB zo ingericht dat ik me ook zonder mijn EDC-spulletjes een avond/nacht kan redden terwijl ik lopend op weg naar huis ben. Ga ik verder en langer weg dan pas ik de GHB aan. In en om mijn huis heb ik altijd een zakmes en multi-tool binnen handbereik en mijn EDC-spulletjes zitten inderdaad in een Maxpedition organiser die in de tas zit die ik altijd bij me draag. Mijn BOB is weer een ander verhaal, in mijn situatie is dat een BOF: een Bug OUt Fiets. Ik peins er niet over om ooit lopend te vertrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi overzicht, @carismo, je hebt er duidelijk over nagedacht. Ik denk dat de meesten van ons net als jij hun eigen systeempje hebben dat te maken heeft met ieders persoonlijke situatie. Mijn GHB (staat een paar posts hierboven) is gebaseerd op mijn dagelijks leven waarin ik nooit verder dan 50 km van huis ben. Ik heb die GHB zo ingericht dat ik me ook zonder mijn EDC-spulletjes een avond/nacht kan redden terwijl ik lopend op weg naar huis ben. Ga ik verder en langer weg dan pas ik de GHB aan. In en om mijn huis heb ik altijd een zakmes en multi-tool binnen handbereik en mijn EDC-spulletjes zitten inderdaad in een Maxpedition organiser die in de tas zit die ik altijd bij me draag.

 

Thx, over jouw GHB is ook over nagedacht. Als ik je 1 advies mag geven, upgrade je Maglite lampen naar Led Lenser: ze verbruiken opmerkelijk minder en schijnen meer helder en de schuif focus vanaf de 3 modellen is veel handiger dan de draai focus. De clip kan je omdraaien en eventueel op de klep van een pet of hoedje bevestigen als je geen hoofdlampje moest hebben.

Heb er zelf altijd een P3( 1xAAA) aan mijn lanyard hangen en in mijn GHB zit een T5 (1xAA), een zwaarder tactisch model dat tevens aan een projectiel wapen (katapult, kruisboog of gewone boog) bevestigd kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...